Huis, Tuin en Keuken

Maarlen
15-12-2008 om 13:47
Kookplaat: gas of inductie en welke dan?
Willen jullie even meedenken voor ons nieuwe huis:
Ik wil in de keuken een kookplaat (zonder oven eronder), 90 cm breed met in ieder geval een aparte (gas)wokbrander. Ivm schoonmaakgemak en snelheid van opwarming dacht ik in eerste instantie aan inductie met 4 'pitten', maar dan wel dusdanig gepositioneerd dat ik ook zonder problemen in ieder geval 1 grote koekenpan, 1 sauspannetje en 2 middelmatige pannen tegelijkertijd erop kwijt kan zonder dat de knoppen in de weg zitten. Mijn ervaring is dat het meestal niet de breedte van de plaat is die voor problemen zorgt maar meer de diepte van de plaat (of de achterwand, of de knoppen aan de voorkant zitten in de weg). We hebben wel een verdiept aanrechtblad in de nieuwe keuken, ben benieuwd of dat nog wat uitmaakt. Wie weet welke inductieplaat van 60 cm aan deze voorwaarden voldoet?
En indien geen inductie, waarom niet? Ik sprak gisteren mijn buurman (gewone huis/tuin/keuken-kok) en die vond het toch fijner om met gaspitten te koken. Hij relativeerde het verschil wel maar stond zich toch af en toe te ergeren dat de inductieplaat gaat piepen als je iets te veel of te heftig met de pannen schuift. Het schoonmaakgemak was dan wel weer een grote pré. Ik was vrij zeker van inductie maar begin hierdoor nu wel weer ernstig te twijfelen. Wat ook wel een beetje meespeelt is dat mijn schoonmoeder van 75 graag kookt als ze bij ons is en met inductie wordt dat misschien wel heel lastig uitleggen. Gas heeft ook nog wel iets nostalgisch vind ik, een lekker pruttelend potje op 'echt' vuur smaakt naar vroeger (maar of dat mee moet wegen, betwijfel ik
Indien wel gas: welke plaat heeft een goede positionering van de pitten én maakt makkelijk schoon (glas? RVS?) Alvast bedankt weer voor het meedenken.

MaximeM
15-12-2008 om 14:10
Ook bij de keukenboer geweest
Hoi,
Wij gaan voor gas. Ten eerste omdat ik in programma's waar ik professionele keukens zie, ook alleen maar gas zie. Verder ook een keer een kok gesproken die toch gas prefereert, en ik wil geen nieuwe pannenset hoeven kopen. Dus wij gaan gewoon weer voor gas. Verder moet je erop letten dat de wokbrander niet in het midden geplaatst is. Dus aan de zijkant, ik zie bij de meeste kookplaten dat ie dan links zit. Als je er eentje in het midden kiest dan kan je op de pitten rondom eigenlijk nergens nog een grote pan kwijt. Heb je de wokbrander aan de zijkant, dan heb je aan de andere 2 buitenste pitten sowieso nog voldoende ruimte en de 2 in het midden natuurlijk wat minder. Ik heb er op gelet dat de kookplaat zo min mogelijk richeltjes en randjes heeft, dat maakt het makkelijkste schoon.
maxime

EZW67
15-12-2008 om 14:16
Inductie
Wij hebben 2 jaar geleden een nieuwe keuken gekocht en zijn toen van gas overgegaan op inductie. Omdat het mooier staat (in een moderne, strakke keuken) en gemakkelijk schoon te maken is.
Ik moet zeggen dat in de praktijk van het dagelijks koken niet veel verschil maakt met gas. Inductie kun je heel fijn instellen (die van ons heeft stand 1 t/m 9, met nog 'halve standen' ertussen) en electrisch koken heeft het voordeel dat je 'snufjes' hebt. Zo kun je koken met een timer; de eierwekker wordt overbodig. De warmhoudplaat trouwens ook. Het is direct heet en (bijna) direct weer koud. Dat je heb je met 'gewoon' electrisch koken niet. Je kunt ook meer gebruik maken van je gladde kookplaat. De lepels liggen bij wijze van spreken tussen de pannen.
Piepen bij het pannen verschuiven herken ik niet. Wel tikjes, omdat bij een lagere stand de spanning aan-en-uit gaat.
Wij hebben trouwens een inductie-plaat van Siemens.

Brianna F
15-12-2008 om 15:03
Hier ook
Plaat van Siemens, extra breed met de tiptoetsen tussen de voorste 2 kookzones in.
Toegegeven, ik vind gasplaten en dan nostalgische mooier bij onze nostalgische keuken, maar dat boenen op die pitten? Nooit meer.

mirreke
15-12-2008 om 16:02
Idd boenen bleh
Vroeger hadden wij zo'n strakke mooie plaat, inductie. Mijn lief, die het meeste kookt, wilde graag gas, en nu hebben we dus gas. Negentig cm, 6 pitten met zo'n heerlijke wokpit. Maar ik vind het echt vre-se-lijk om schoon te maken. Bij ons is het meestal wie kookt maakt niet schoon. Ironisch genoeg is sinds de verhuizing en dus het gas mijn lief veel minder thuis zodat ik veel meer kook dan vroeger. Mijn tegenzin tegen het schoonmaken gaat zelfs zo ver dat ik sommige gerechten al niet wil maken (ik doe het dan wel, maar voel een lichte tegenzin) omdat ik dan al denk aan het poetsen. Terwijl het trouwens wel voorbehandeld metaal is zodat het vuil gemakkelijk loslaat. Maar toch... Vooral omdat we vroeger zo'n makkelijk schoon te maken plaat hadden vind ik dit dus echt een afknapper. Maar als je al gas gewend bent, tja, dan merk je het denk ik niet zo. Wat ik idd ook zo handig vond is dat je met zo'n gladde plaat gewoon nog een stuk aanrecht erbij hebt, waar je borden of de beslagkom i.d. kan neerzetten. Nu kan dat niet of staat het te wiebelen.
En wij hebben nog geen warmhoudplaatjes, en met gas zelfs op de kleinste pit op de kleinste stand bakt alles aan...
Nee, als het aan mij lag ruilde ik het direct om. Maar mijn lief, die echt heerlijk kookt, vindt gas het einde...
Enfin, je merkt al, schoonmaken is absoluut mijn hobby niet.

mirreke
15-12-2008 om 16:04
Toevoeging...
"Ironisch genoeg is sinds de verhuizing en dus het gas mijn lief veel minder thuis zodat ik veel meer kook dan vroeger" en het nu ook eens zelf moet schoonmaken naderhand. Dat moest er nog bij...

reina
15-12-2008 om 17:24
Brianna
Helemaal mee eens, voor mij nooit meer pitten, dat geboen altijd! Ik vind glazen kookplaten met tiptoetsen trouwens óók mooi!

bibi63
15-12-2008 om 21:37
Gas op glas
Hoi,
Wij hebben 'gas op glas' en zijn daar enorm tevreden over. Het koken op gas is wat ons betreft de meest ideale manier van koken. Nadeel is vaak het schoonmaken. Echter onze gaspitten staan op een gladde glasplaat zonder relief of hoekjes e.d. Super makkelijk schoon te maken. Je kan de roosters van de pitten er zo afhalen en binnen een handomdraai heb je je kookplaat schoongemaakt.
Groetjes,
Bibi

Sjocola
15-12-2008 om 22:03
Gas onder glas
Toen wij een paar jaar geleden een nieuwe keuken gingen uitzoeken bestond de optie gas onder glas. Voordelen van beiden dus. Bestaat dit helemaal niet meer of is het nog steeds erg duur (wij hebben het toen niet gedaan vanwege de prijs).
Ik vind het nadeel van inductie de stroom die je er apart voor aan moet leggen (dus rekening mee houden in je ruwbouw planning!)
Succes!