Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Alison

Alison

15-10-2018 om 13:13

Koolhydraatarm

Mijn zoon wil koolhydraatarm eten. Prima en ik wil hem ook steunen daarin. Meestal maak ik extra vlees en groenten zodat er genoeg is. Hij eet daar dan extra van en andere zoon en ik eten er aardappelen of rijst oid bij.
Nu heb ik ontzettend zin in macaroni met gehakt/groenten/tomatensaus. Daar maak ik vanavond een grote pan van een andere zoon en ik eten daar macaroni bij.
Ik wil geen speciale pasta gaan kopen want duur en ik vind dat eerlijk gezegd onzinnig. Maar hoe kan ik die saus nog wat aankleden zodat het een echte maaltijd wordt? Het enige wat ik kan bedenken is om de saus in een halve paprika of andere groente te doen en met geraspte kaas er over even in de oven te zetten.
Jullie nog ideeën?

Remi

Remi

15-10-2018 om 13:27

gezond

Waarom wil hij dat? Dat iemand geen vlees wil snap ik, maar koolhydraadarm eten mensen meestal als ze willen afvallen. En het schijnt niet gezond te zijn. Weet hij dat? Hier bv: http://www.welingelichtekringen.nl/gezond/817270/vier-schadelijke-gevolgen-van-een-koolhydraatarm-dieet.html

Maargoed, voor vanavond zou ik er wat gepureerde kikkererwten (uit blik) bijdoen.

juf Ank

juf Ank

15-10-2018 om 13:27

koolhydraatarm

is ongezond. Ondanks het feit dat je ervan afvalt krijg je niet de juiste voedingsmiddelen binnen en vaak een te veel aan verzadigd vet.

https://foodswitch.nl/is-koolhydraatarm-eten-wel-zo-gezond/

courgetti?

Hebben ze daar niet die courgettespaghetti voor uitgevonden? Kun je zelf maken met een duur apparaat, maar ik meen dat ik het ook al kant-en-klaar bij de Appie zag liggen. Net als "couscous" van bloemkool.

Ivm allergieën moest ik wel eens flink out of the box koken en bakken, en toen maakte ik wel eens iets hiervan:http://gezondlevenvanjacoline.blogspot.com/p/recepten-index.html

maria

maria

15-10-2018 om 13:40

Niet doen idd

Van belang is dat hij de juiste koolhydraten eet. (als zijn doel is afvallen of gezonder eten)
Met volkoren pasta zit hij dan goed.
Af een toe een maaltijd de koolhydraatrijke producten laten staan is prima, doe ik ook geregeld. Maar niet te vaak, en zeker niet bij kinderen.
Wat ik doe is idd iets als courgettini maken. Kant en klaar, of gewoon zelf courgette in reepjes snijden, zo gebeurd.
Sowieso flink extra groenten erbij, anders heb je snel een vezeltekort. En misschien wat pijnboompitjes erover of chiazaad bijv. om andere voedingsstoffen aan te vullen.

maria

maria

15-10-2018 om 13:44

En ik weet niet

wat jij bedoelt met 'speciale pasta', of je daar ook volkoren mee bedoelt, maar volkoren is voor iedereen gezonder.
En zeker niet duurder want veel voedzamer dus je hoeft er minder van te eten.
Kijk vooral dat er geen suiker extra in de saus zit en je hebt een prima koolhydraatarme gezonde maaltijd.

Antje

Antje

15-10-2018 om 13:51

Bloemkool

Voor mijn zoon die geen pasta lustte kookt ik er wat bloemkool bij en dan 't hij daar de bolognese saus bij. Iedereen tevreden. En de volgende dag aten we dan de rest van de bloemkool weer met aardappelen. Geen ekstra boodschappen dus en weinig gedoe.

boontjes

Op mijn thuisdag eet ik nog wel eens kliekjes als lunch. Zo bestond mijn lunch ook ooit eens uit een restje pastasaus van de dag ervoor met een rest sperziebonen van de dag daarvoor. Dat bleek verrassend smakelijk.
Plus dat ik mij natuurlijk extra deugdzaam voelde omdat ik a) kliekjes netjes opmaakte en b) extra groente had gegeten die dag

Groeten,

Temet

Suikertje

Suikertje

15-10-2018 om 23:05

Koolhydraten

Eet hij dan bijvoorbeeld geen sperziebonen, fruit of mais meer?
Iemand raadde kikkererwten aan. Daarin zit per 100 gr 13 gr koolhydraten. Best veel.

Waarschijnlijk weet je zoon helemaal niet precies wat koolhydraten zijn en waar ze in zitten, namelijk in een heleboel voedingsmiddelen. Zo las ik eens een stukje van zo’n foodblogstertje dat ‘geen koolhydraten at, want daar word je dik van’. Daarna volgde een recept van een smoothie met banaan, meloen en peer........

Als je zoon op zijn gewicht wil letten, want ik vermoed dat dat de aanleiding is om minder koolhydraten te gaan eten, kan hij beter een goed eetdagboek bijhouden en zien waar veel calorieën in zitten. Soms kom je nog voor verrassingen te staan! Ik vind de Eetmeter van het Voedingscentrum wel handig, daarmee berekende ik mijn insulinebehoefte als ik eens iets nieuws at. Nu gok ik wat vaker.

nike

nike

16-10-2018 om 15:00

zelf

Ik weet niet hoe oud je zoon is maar kan hij niet voorzichzelf koken? Dat hij zjn eigen kostje kookt? En laat hem niet te lang dit dieet volgen want mijn dochter heeft dat gedaan. Ze voelde zich op een gegeven moment (ik dacht na 2 maanden, terwijl meestal niet langer dan 2 weken wordt geadviseerd) veel te slap. werd ziek, kwam niet meer uit bed, herstel duurde lang en het heeft haar een paar maanden studie gekost. Ze is daarna naar een dietiste gegaan, ze eet nu verantwoord en valt toch af.
Een idee dat jouw zoon naar een dietiste gaat, zodat hij toch verantwoord eet?

Alison

Alison

16-10-2018 om 15:45

24 jaar

Is zoon en hij mag helemaal zelf weten wat hij eet. Ik steun hem en kook iets extra's als het niet veel moeite is. Omdat hij met diensten werkt maakt hij vaak zelf iets. Al dan niet met restjes van wat ik heb gekookt.
Hij heeft inderdaad niet veel inzicht want hij eet alles behalve brood en pasta/aardappel/rijst maar drinkt wel alcohol, blowt en rookt. Maar ik heb in de loop der jaren geleerd mijn mond te houden en gewoon af te wachten tot het weer voorbij is 😉 Hij eet nu meer groenten en minder afhaalvoer dus dat is al winst.
Tot deze bevlieging weer over is, breid ik mijn repertoire wat uit en dat kan nooit kwaad.
Ik ben zelfs tot de ontdekking gekomen dat ik een spiraal snijder in de kelder heb liggen. Compleet vergeten. Bij de volgende keer dat ik een saus maak doe ik er wortelspaghetti of iets in die richting bij.
Gister en vandaag als lunch is het paprika gevuld met saus geworden. Vandaag eten we geroerbakte chinese kool met gehakt, rode paprika, ananas en veel kerrie. Met voor andere zoon en mij rijst erbij. We eten nu allemaal nog meer groenten dan we al deden. Dat is wel een voordeel.

Suikertje

Suikertje

16-10-2018 om 17:38

Aha

Hij wil geen pasta, rijst en brood meer eten en denkt dat hij daarmee koolhydraatarm eet. Nu snap ik wat hij niet helemaal begrijpt. Dus toch die klok en die klepel.

Verse Ananas heeft bijvoorbeeld 12 gr koolhydraten per 100 gr, en ananas uit blik zelfs 16.

En je schrijft dat hij “drinkt bouwt en rookt”, ik neem aan dat je “drinkt, blowt en rookt” bedoelt. Dan hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat hij te gezond wordt 😜. Dat hij nu meer groente eet en geen afhaalvoer is inderdaad een vooruitgang.

maria

maria

16-10-2018 om 19:05

Mwoah

Ach Suikertje, zoon van ts mijdt hiermee toch echt wel de producten met de meeste koolhydraten.
Natuurlijk schiet het niet zo op als je dan kilo's fruit gaat wegwerken maar je weet toch helemaal niet of hij dat doet.

Zelf ben ik echt wel fors afgevallen door vaker pasta, brood etc te laten staan. Fruit ben ik juist meer gaan eten.
Maar ik geloof niet dat het gezond is alle koolhydraatrijke producten te schrappen.
Ik schrapte ze bijv bij ontbijt en lunch en dan vervolgens niet bij diner. En de dag erna weer anders.
Maar klopt, met 26 heb je niet meer zoveel te willen als ouder..
Leuk dat jullie gezonder eten!!

Alison

Alison

16-10-2018 om 21:25

Aangepast

Ik heb even de foutjes laten aanpassen want dat hinderde me
Suikertje en Maria. Ik ben inderdaad niet bang dat hij te gezond wordt LOL Hem kennende duurt dit een paar weken en dan is het wel weer over. Qua bevliegingen is het net z'n moeder Zo veel te dik was hij trouwens niet. Hij doet het meer om zich wat fitter en gezonder te voelen. Hij is vaak moe en futloos.
Fruit eet hier niemand eigenlijk. Af en toe breng ik weer eens wat mee om het na een tijdje beschimmeld weg te gooien. Ik moet echt iets plannen om fruit in te gebruiken maar gewoon in de fruitschaal leggen werkt niet.
Brood met vlees of kaas als beleg wordt hier wel veel gegeten en op zich is het helemaal niet slecht om daar eens verandering in te brengen. Ook voor mezelf. Dus het is hoe dan ook nuttig voor mij om wat meer informatie en recepten te zoeken. Scheelt dat ik het leuk vind om nieuwe recepten te proberen.
Morgen ga ik voor de lunch eens gebakken groenten in een omeletwrap proberen en eens nadenken over het avondeten.

OND

OND

17-10-2018 om 17:22

"Zo bestond mijn lunch ook ooit eens uit

een restje pastasaus van de dag ervoor met een rest sperziebonen van de dag daarvoor. Dat bleek verrassend smakelijk."
En daar een goede roggeboterham bij. Meer moet dat niet zijn en laat al die (verwijderd door forumbeheer) maar doen met hun zoveelste mode-dieet....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.