Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Koor & Corona

Ik ben afgelopen oktober op een popkoor gegaan. Wilde ik al heel lang, zingen, en ik vond het echt superleuk! Man of 40 ( nou ja, man.......veel meer vrouwen) En elke week 2 uur repeteren.

Door Corona is alles natuurlijk sinds maart op hold, maar koor wil nu weer voorzichtig beginnen. Er is een protocol, dus het mag. En ik heb ook naar aanleiding van de laatste persconferentie geen nieuwe consequenties voir koren gehoord.

Ik heb in eerste instantie gezegd dat ik kom vanavond. Kijken hoe het gaat, hoe het voelt. Ik woon in Drenthe, dus Corona luwer dan hier is onmogelijk. Ze gaan zich keurig aan alle regels houden ( 1.5 m. Verspringend opgesteld, geen pauze, ventilatie) en tv-kijk allemaal verantwoordelijke types, dus iedereen met ook maar t minste kuchje of wat dan ook blijft thuis.

Toch voelt t raar. Zingen is al vaak aangemerkt als soort van een high risk activiteit. T is maar een hobby. Dus ik doe het voor de fun. Maar ik nu niet ga, kan ik net zo goed mijn lidmaatschap opzeggen, want wanneer wordt t dan wel ok? Ik denk pas als er een vaccin is...daar word ik ook wel een beetje depri van.

En bovenop al die afwegingen..,ik loop vanaf maandag ook weer op school rond. Ik vind dat ik ten opzichte van een paar weken terug opeens wel heel veel dingen onderneem die zich binnen afspelen met een hoop mensen in 1 ruimte.

Wat zouden jullie doen?

Ingrid


Tine Winkel

Tine Winkel

20-08-2020 om 10:18

ik zing ook in een koor

of eigenlijk, ik zing nu dus niet. Met alle informatie over aerosolen en dergelijke kan ik mezelf er niet toe zetten om te gaan zingen. Ik vind het te risicovol. Met mijn koor hebben we een paar avonden buiten gerepeteerd, daar kan ik wel mee leven. Maar ik vrees dat ik dus ook een poos weg ga blijven. De rest van het koor durft/komt wel. Sorry, ik dus niet.

guera

guera

20-08-2020 om 10:19

wel

Ik neem aan dat je allemaal ruggelings naar elkaar toe staat en niet in een kring in elkaars gezicht staat te zingen. Dat scheelt ook al zoveel.
Wellicht kun je helemaal achteraan gaan staan? en verder gezond verstand lijkt me. Het gaat ook wat ver om niks meer te doen. Kijk het een keer aan hoe het echt georganiseerd is en hoe het voelt. Stoppen kan altijd nog

Pennestreek

Pennestreek

20-08-2020 om 10:21

Zo'n groot koor?

In wat voor gigantische ruimte oefenen jullie dan wel niet, als dat op 1,5 meter kan?
Ik zou het zelf niet (nog) niet doen denk ik. Precies om de reden die je zelf ook geeft. Je bent noodgedwongen al elke werkdag blootgesteld aan risico's. Daar hoef je zelf niet nog wat aan toe te voegen. Maar vooral: jij bent een potentieel risico voor de andere koorleden. Ben je bereid om voor jouw eigen lol dat risico te nemen?
Ik vraag me af of iedereen ook wel komt. Denk dat er heel wat mensen zijn die het niet zien zitten. En hoe leuk is het dan uiteindelijk?

Het blijft allemaal lastig vind ik. Ik ben gisteren met mijn ouders, man, dochter en nichtje uit eten geweest. Dat zou buiten zijn, maar het kwam ineens met bakken uit de hemel, dus toch maar binnen. Ik wilde graag aparte tafels, maar ja, dan schiet je het doel (gezellig samen zijn) wel een beetje voorbij. Mijn ouders wilden dat ook per se niet. En toen zat ik dus onbedoeld toch met ze aan 1 tafel. Was heel gezellig, het was maar kort (pannenkoeken op verzoek van kleine nichtje), maar toch voelde het niet goed.

vlinder72

vlinder72

20-08-2020 om 10:24

buiten zingen?

Bij de voetbalvereniging van mijn zoon zingt tegenwoordig 1 avond in de week een koor. Heel grappig is dat. Ze zingen op het voetbalveld (er is een veld voor ze beschikbaar gesteld) en als het regent dan gaan ze op de tribune staan want die is overdekt om daar te zingen.

Ik vond dat een heel slimme actie van dat koor. Ze hebben zelf contact opgenomen met de voetbalvereniging om te vragen of ze misschien daar mochten komen zingen. Voetbal vond het prima dus nu wordt er behalve getraind door alle teams ook 1 avond in de week buiten gezongen.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-08-2020 om 10:24

Hier nog niet door

Door toeval ben ik vorig jaar op een ouderenkoor gegaan. Zingen is zingen, bedacht ik toen. 60+. En dat zie ik voorlopig niet weer starten. De meesten zijn ouderen in de risicogroepen. De repetitieruimte is te klein voor goede afstanden.

Pennestreek

Pennestreek

20-08-2020 om 10:31

Moeder

Ik bedacht me ook nog dat mijn moeder met haar kerkkoor deze week weer gaat beginnen met repeteren. In de kerk, met 15 man/vrouw tegelijk maximaal, volgens een wisselend rooster. Dat is dus in een (grote) kerk. Ik snap dat ze daar enorm veel zin in heeft, haar sociale leven staat al sinds maart grotendeels stil. En onder deze omstandigheden lijkt het me wel te doen. Dit zijn allemaal oudere mensen (mijn moeder is met haar 76 jaar een van de jongste, dus ik neem aan dat die allemaal heel voorzichtig zijn en afstand houden en zo. Dan is het risico ook niet zo groot natuurlijk.

Ventilatierooster

Ventilatierooster

20-08-2020 om 10:34

Niet

Zingen is een risico en in een best coronaluw gebied heeft een koor al eerder voor een uitbraak gezorgd.

Je geeft ook les en hoe klein de kans ook is, een koor blijkt toch wel coronagevoelig te zijn.

Mocht de ventilatie knudde zijn, en dat is op veel scholen het geval, en je zou het virus toch onverhoopt tijdens je koorrepetitie oplopen, dan moet je er toch niet aan denken dat die aerosolen door die gebrekkige ventilatie door de school gaat zwerven, met alle gevolgen van dien.

Triva

Triva

20-08-2020 om 10:57

Hmm

Volgens mij moet jij, met al je contacten nu juist niét achteraan gaan staan maar helemaal vooraan. Jij bent eerder een gevaar voor anderen dan zij voor jou

Ik vind het best wel tricky. Volgens mij is 1,5 m niet genoeg. Het is niet voor niets dat ze in stadions op 1,5 m moeten zitten maar NIET mogen zingen. Dat doen jullie wel. Ik zou dus eerst willen weten hoeveel afstand je van elkaar moet houden als je tegenover elkaar staat te zingen. Als dat bijv 10 m is weet je meer.

@nnemoon

@nnemoon

20-08-2020 om 11:06

Wel doen

Tijdens de kerkdienst mogen we ook zingen. We zitten uit elkaar en trapsgewijs en een maximum aantal mensen dus als dat mag waarom zou een koor met een kleinere groep die alle regels in acht neem dan niet kunnen repeteren?
Of ga eerst even kijken of je er een goed gevoel bij hebt. Geniet van het zingen!

Ventilatierooster

Ventilatierooster

20-08-2020 om 11:33

Advies voor koren

Advies van 1 juli 2020.

https://lci.rivm.nl/koren-zangensembles

Marie

Marie

20-08-2020 om 11:41

Protocol koornetwerk

Ik zing ook in een koor en oefenen altijd in een kerk hebben twee keer buiten geoefend (keer voor en na de zomervakantie) en het was gewoon heerlijk om elkaar weer eens te zien. We hebben 23 leden.
Als bestuur hebben we het protocol van Koornetwerk Nederland bekeken: https://koornetwerk.nl/protocol/
En dat zullen we als basis gebruiken voor een voorstel aan het kerkbestuur of we weer in de kerk mogen gaan repeteren (daar moeten ze nog een besluit over nemen, ook m.b.t. andere gebruikers).
In plaats van op het podium staan een vaste stoel in de kerk (die staan al op afstand, scheelt sjouwen), handhygiëne mee, vaste ploeg om piano e.d. klaar te zetten, geen pauze, eigen spullen (jas, tas, etc.) onder de stoel, iedereen pak vochtige doekjes mee, van te voren en na afloop maakt iedereen stoel schoon, vast toilet aanwijzen, wat alleen met nood gebruikt mag worden die de gebruiker na afloop met doekjes schoonmaakt, etc. En natuurlijk de algemene Coronaregels in acht nemen natuurlijk.
Van het kerkgebouw is al bekend dat de ventilatie prima op orde is. Wordt nu ook al op zondagen gebruikt voor diensten met max. 50 personen.
Persoonlijk vind ik dat het prima moet kunnen.

IngridT

IngridT

20-08-2020 om 11:44 Topicstarter

1 juli.

Toen was de situatie op z’n best qua Corona. Er is best wel wat dat toen ok was en nu niet meer.

Even gecopypaste uit dat advies

“”Ventileren is het voortdurend verversen van lucht. De buitenlucht vervangt telkens (een deel van) de binnenlucht die ‘vervuild’ is door vocht, gassen zoals geurtjes en ziekteverwekkers. Ventileren is mogelijk via natuurlijke ventilatie (bijvoorbeeld roosters of kieren) of via mechanische ventilatie (ventilatiesysteem).

Luchten (spuien) betekent dat in een gebouw ramen, luiken of deuren zo tegen elkaar open gezet worden dat er een flinke luchtstroming of -circulatie door de ruimte ontstaat. Soms kan het daarbij nodig zijn om, naast de ramen, luiken of deuren in de gevel of het dak, ook de binnendeuren tussen afzonderlijke ruimten open te zetten. Zorg ervoor dat tijdens het luchten mensen niet in de ruimte aanwezig zijn of, als dat niet mogelijk is, voorkom dat mensen in de luchtstroom achter elkaar zitten tijdens het luchten.“”

Wat wij dus nu op school doen ( en alle scholen volgens mij) is alle ramen en deuren opengooien. De hele dag. Volgens dit advies heet dat luchten. En doe je dat bij voorkeur als er GEEN mensen in een ruimte aanwezig zijn.

Zucht. Ik haak nu definitief af.

Te voorzichtig of te onvoorzichtig?

Wij gaan in de kerk nog niet zingen, maar hebben wel voorzangers op afstand van de gemeenteleden. We zouden het niet fijn vinden op ons geweten te hebben dat er juist bij ons in de kerk een uitbraak plaatsvindt.
Zoon die een kleine twee jaar terug de longen uit z'n lijf hoestte, moet in september weer naar school, in Rotterdam, met het openbaar vervoer. Gelukkig maar één dag in de week, maar eigenlijk vind ik dat al genoeg risico voor ons huishouden, dus ga ik nog niet naar mijn zangkoor toe.
Maar soms als ik naar de aantallen kijk, denk ik, ben ik niet te voorzichtig? Maar beter veilig dan spijtig. Dit geldt voor zowel mijn huishouden als voor m'n koor.

Ely

Ely

20-08-2020 om 16:09

Mweh

Ik zou me er niet in senang bij voelen. Zingen is toch best risicovol. Het idee van buiten zingen vind ik wel een goeie maar binnen ... neh ik zou het niet willen
Het argument dat het wel in de kerk mag vind ik persoonlijk nogal lariekoek. Er zijn best veel kerkdienst-gerelateerde uitbraken geweest dus om daar nou een voorbeeld aan te nemen, ik zou het niet doen

Wilgenkatje

Wilgenkatje

20-08-2020 om 19:32

Zingen....

In onze kerk zingt tijdens diensten een klein groepje, op afstand. De koren die anders in ons gebouw repeteren zijn nog niet allebei begonnen. Teveel haken en ogen.
Buiten repeteren lijkt me het veiligste. Dat verhaal van voetbalveld / tribune lijkt me prima.

Voetbalsupporters die niet mogen zingen - zou dat lukken? Zingen hoort helemaal bij de stadionbeleving.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2020 om 01:15

Gemeente

Ik kreeg vandaag bericht dat de gemeente geen toestemming geeft voor doorgang van het koor.

Ookmam

Ookmam

21-08-2020 om 11:09

Tuurlijk wel

Overdrijven jullie nu niet een beetje? Heeft het sociale leven al niet lang genoeg stil gelegen? Ik zou gewoon gaan, geen probleem, ik loop tenslotte ook in een volle supermarkt, markt of zoals Pennestreek in een restaurant, dus wat is het verschil?

Gewoon lekker gaan.

Het virus ligt niet stil

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/zingen-en-hoesten-zijn-vergelijkbaar-dus-doe-het-tijdens-de-coronacrisis-maar-even-niet-samen/

Het verschil:

"Het verschil zit 'm onder andere in de manier van ademhalen, vertelt Bouwmans. "Je haalt dieper adem en gebruikt je longen op een andere manier. Daardoor komen er diep vanuit de longen kleine druppeltjes omhoog: aerosolen. Je kunt wat dat betreft zingen vergelijken met hoesten."

Als je het coronavirus bij je draagt, zit dat ook op de kleine druppeltjes uit je longen. Die vallen niet op de grond, maar verplaatsen zich door de lucht."

Piep

Piep

21-08-2020 om 11:26

Zingen

Zingen in een groep zou ik ook niet doen binnen. De meeste koorleden zullen geen 20 meer zijn en daarmee zijn de risico's wat mij betreft te groot. Ik zou het ook buiten organiseren.

@nnemoon

@nnemoon

21-08-2020 om 11:42

Veiligheid voor op

Veiligheid voor op natuurlijk, maar ik begrijp dan niet waarom we zondag dan wel in de kerk mogen zingen? Er zijn uitbraken geweest maar dat was met de eerste golf. De kerken zijn toen ook tijdelijk dicht gegaan. Nu mag je weer een dienst bijwonen met een maximum aantal mensen. Stoelen staan ver uit elkaar en trapsgewijs opgesteld, maar zingen mag.

Gezondheidscheck

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/religieuze-en-levensbeschouwelijke-bijeenkomsten

"Mag er gezongen worden?

Zangkoren mogen zingen als zij hierbij de richtlijnen van het RIVM volgen. Zingen als onderdeel van de belijdenis van een geloof is niet verboden. Mensen uit risicogroepen worden geadviseerd extra voorzichtig te zijn. "

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/adviezen-werk-vrije-tijd/generiek-kader-coronamaatregelen

"Uitgangspunten zoals anderhalve meter afstand houden, hygiënemaatregelen en de gezondheidscheck vormen de basis van dit kader. Deze uitgangspunten sluiten aan bij de basisregels voor iedereen."

Je vermindert het risico maar het is niet nul. En als je kwetsbaar bent zou ik het niet doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2020 om 08:26

Ookmam

Wel ja, laten we gewoon weer doen waar we zin in hebben omdat we al zo lang niks mogen....

Die volle winkel is niet de bedoeling, dat zou je nu toch weleens kunnen weten? Deze week was een man op tv die gemist had, al 5 maanden dus...dat je niet met z'n tweeën moet gaan winkelen. Door dat soort mensen heeft een winkelier een probleem en andere klanten ook.

@Emma

@Emma

22-08-2020 om 09:05

Zingen en luchtstroom


https://youtu.be/UUIWVZRB5Nw

Nog een filmpje


https://youtu.be/r_IlzkuwkaU

Ookmam

Ookmam

22-08-2020 om 09:35

Kaaskopje

Overdrijven kan ook he! Ik weet dat er op dit forum erg veel Nos schapen rondlopen die keurig alles geloven wat “men” zegt, maar je zou je ook eens kunnen verdiepen in andere theorieën en dan bedoel ik niet meteen viruswaanzin.
Jij, maar met jou vele anderen overdrijven wel heel erg hoor.

Vraagje, laten jullie je ook meteen vaccineren zodra het beschikbaar is? Of denken jullie ook nog na over de risico's en het bv niet langdurig kunnen testen van de bijwerkingen? Een oprechte vraag!

@Emma

@Emma

22-08-2020 om 09:46

Ookmam en anderen

Misschien beter om ontopic te blijven. Je kaapt deze draad zo weg van degene die hem gestart heeft. Misschien een nieuwe starten? Deze gaat over koren.

Ookmam

Ookmam

22-08-2020 om 10:14

@Emma

Je hebt gelijk ik start een nieuw draadje in gezondheid.

Paasei

Paasei

22-08-2020 om 11:34

Ook

Ik zing ook in een koor, wij repeteren in een kerk. En wij beginnen 1 september weer, volgens de protocollen van Koornetwerk (hierboven al genoemd). Heel blij dat t weer mag! Onze dirigent trouwens ook; die heeft meerdere koren en leeft er van.

Het wordt best spannend allemaal, ook met alle regels en zo, maar toch heb ik geen afzeggingen gezien. Blijkbaar durft iedereen wel. Overigens repeteren wij om de week, voorlopig. 14 dagen incubatietijd en zo. Dat van die voetbalclub vond ik een heel goed idee. Om te onthouden voor als de regels weer aanscherpen!

Pennestreek

Pennestreek

22-08-2020 om 13:16

Hoho

Ookmam in #18: Overdrijven jullie nu niet een beetje? Heeft het sociale leven al niet lang genoeg stil gelegen? Ik zou gewoon gaan, geen probleem, ik loop tenslotte ook in een volle supermarkt, markt of zoals Pennestreek in een restaurant, dus wat is het verschil?

Gewoon lekker gaan.

Hoho, ik ben dus absoluut niet willens en wetens in een restaurant gaan zitten. We zaten buiten, mijn ouders aan de ene kant van de tafel en wij aan de andere. Maar door de plotselinge weersomslag moesten we naar binnen verkassen. Dat zou ik normaal gesproken niet gedaan hebben. Ik doe ook geen boodschappen in een volle supermarkt, ik ga op een rustig tijdstip. Ik ga niet naar feestjes, niet naar de bioscoop en niet met het OV. Ik denk bewust na bij alles wat ik doe. Ik vind het vervelend dat ik nu door jou word neergezet als iemand uit kamp ‘lang leve de lol’.

Jillie

Jillie

22-08-2020 om 13:28

Pffft

Wat is er toch mis met lang leve de lol?
Dat vind ik misschien wel de ergste uitwas van deze coronakrisis, dat 'lol' opeens taboe is, verwerpelijk, not done.
Dat was voor een deel al zo, nu lijkt de ontwikkeling in een stroomversnelling gekomen.

Ja, er heerst angst, snap ik allemaal.
Maar laten we corona nu niet teveel een splijtzwam zijn?

Ja, sociale contacten zijn gevaarlijk, maar een gebrek aan sociale contacten is ook gevaarlijk.
Voor jonge mensen is 1 of 2 jaar social distance misschien niks maar voor sommige ouderen is dat misschien wel het eind van hun leven.

Nadenken bij wat je doet klinkt erg correct en verstandig, maar altijd alert zijn en goed overdacht is niet altijd de beste optie. (Of voor iedereen haalbaar)
Er zijn toenemende spanningen in maatschappij, dat heeft ook gevolgen hoor.

Pirata

Pirata

22-08-2020 om 13:29

Lol

Ik heb erg veel lol. Op 1,5 m afstand en bij voorkeur buiten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.