Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kosten gas/licht: hoe kan het zoveel zijn?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-03-2010 om 15:32

226 euro per maand

Hier huis van bijna 400m3, en een huishouden van vier personen. Wasmachine, droger en vaatwasser laten wij altijd 's nachts draaien, dat scheelt. Droger gebruiken we eigenlijk alleen in de winter, en dan nog zeker niet voor alles. Verwarming staat op 20 of 21 graden. We hebben plat dak, ik begrijp uit dit draadje dat dat niet gunstig is.
Onze energievreter: een tropisch aquarium van ruim 500 liter. En er staan bijna permanent een of meerdere computers aan in huis.

Roos

Roos

04-03-2010 om 20:57

Hier ook veel

Wij betalen voor gas en electra ook zo rond de 450 euro,
voor water 80 euro per maand.
En ik heb echt geen waterbed, aquarium of jacuzzi hoor. Ik was en droog wel veel. Maar allemaal energiezuinige apparaten, hooguit 1 a 2 jaar oud zijn ze.
Ik dacht dat het stroomverbruik dan wel minder zou worden, maar het wordt tot nog toe elk jaar meer.
gezin bestaat uit 5 personen, en huis is zo´n 600 kuub.

Ik heb alles doorgemeten met zo´n meter, en het klopt bij mij wel hoor, ik gebruik het echt.
Ik snap niet dat jullie zo weinig moeten betalen.

groetjes Roos

Kaaskopje

Kaaskopje

04-03-2010 om 21:08

Manda rijn

Ik lees dat jij een ´labtob´ hebt. Dat vréét stroom!

Kaaskopje

haha !

laptob hoe kom ik er eigenlijk op, of van af natuurlijk.

Wel interessant

die E 30 per maand wasdroger zal het ook niet helemaal zijn.

goh, wat intrigerend, ik begin steeds nieuwsgieriger te worden wat het nou kan zijn dat hoge verbruik, misschien nog een bepaalde energievretende hobby ofzo vergeten te melden ? Hebben jullie een subtropisch golfslagbad ?

Emmawee

Emmawee

05-03-2010 om 00:03

Silone

Even een vraag over spouwmuurisolatie. Wij wonen in een appartement uit de jaren '60. Hier zijn de muren niet geïsoleerd en volgens mij is de VVE niet enthousiast. Zou het zin hebben om dit zelf te doen? En kan dat ook? (Ik weet er dus echt niets van. Wil ook wel googlen hoor, maar misschien kun jij er iets zinnigs over zeggen?)
Groetjes, Maw.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

05-03-2010 om 09:22

Pelle

Sommige mensen hebben dag- en nachttarief. Dan kun je 's nachts goedkoper stroom afnemen.

Wel fijn vooruitzicht

dat jullie waarschijnlijk met wat aanpassingen en gedragsveranderingen veel kunnen besparen per maand ! Joh stel dat je nu 200 euro per maand goedkoper uit komt (hou je nog 300 over wat ook nog flink is) dan kan je lekker 2400 uitgeven aan een extra vakantie (om het maar meteen over de balk te smijten, ja die buffer komt later wel

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-03-2010 om 10:02

Pelle

Inderdaad, we hebben een lager tarief 's nachts... Dus voor het verbruik maakt het niet uit wanneer je je apparaten gebruikt, maar voor de rekening wel. Vandaar dus de (af)wasmachine en droger zo veel mogelijk na 23 uur.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-03-2010 om 10:47

Ah!

Die eerdere draadjes heb ik gemist, dus het is nieuw voor mij. Ik ga er direct eens induiken, want ik heb mij werkelijk nooit gerealiseerd je zou kunnen kiezen tussen dag/nacht-tarief of een '24 uurs tarief'. Dank dus!
(en nee, we draaien geen extra was/vaatwas om maar 's nachts te kunnen draaien, hier alleen volle apparaten!)

Claudia B

Claudia B

05-03-2010 om 11:08

Ik was er zo een

Ik was er zo een die dacht echt stukken goedkoper uit te zijn met hoog en laag tarief. Totdat ik dat draadje een tijdje terug tegenkwam.
Ik ben eens gaan rekenen en het scheelde mij maar 5 euro per jaar dat ik goedkoper uit was!!!!
Dus direct over laten zetten naar continu tarief, ik hoef nu niet meer op te letten dat ik s'avonds was of in het weekend, of de vaatwasser s'avonds na een bepaalde tijd pas aanzet.
Het was voor mij een eye opener dat draadje.
Groetjes,
Claudia

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-03-2010 om 11:44

Voor ons toch voordeliger

Ik ben direct gaan rekenen, want als er bespaard kan worden, dan ben ik daar graag bij.
Maar... voorlopig is de dubbele meter voor ons toch nog net iets voordeliger. 't Scheelt inderdaad maar weinig (in 2009 zo'n 60 euro), dat is toch wel een desillusie
Voorlopig laten we het dus nog maar even zo. Maar bij de volgende jaarnota ga ik zeker weer rekenen of en kijken of het gunstig is om om te schakelen.
Ik kijk dus echt nooit naar ons vrbruiksnota's etc. 't Was goed om dat nu toch eens te doen. Ons verbruik is het afgelopen jaar wel flink gestegen (nota niet, omdat tarief veel lager is geworden), toch eens kritisch kijken of het niet wat minder kan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-03-2010 om 13:20

Pelle

"Heb je meegenomen dat 24 uurstarief goedkoper is dan jouw dagtarief?"
Ja, uiteraard!
En weet je: apparaten 's nachts laten draaien zit inmiddels volledig in on systeem (doe we al zeker veertien jaar zo). Voordat we naar bed gaan gaat de vaatwasser (altijd nokkie vol) aan en stoppen een was in de wasmachine (als er genoeg ligt). Hartstikke handig, dingen op vaste tijden doen. Dus voorlopig voegen we die 60 euro per jaar die we besparen lekker toe aan onze buffer

wiggie

wiggie

05-03-2010 om 21:15 Topicstarter

En nu.... de standen

eindelijk dan.. de standen. mij zegt het helemaal niks. de meter zit beneden en ik meestal op zolder, vandaar dat ik ze nog niet had doorgegeven.

per 21/6/2009 (toen we in dit huis gingen wonen)
gas 295
elec I 290
elec II 388

per 4/3/2010
gas 2019
elec I 2558
elec II 3806

als ik dit verbruik reken voor 8 maanden en ervan uitga dat het gemiddeld is voor een jaar, kom ik op een jaarverbruik van
gas 2587
elec I 3402
elec II 5127

Dat schijnt dus m.n. op electra erg hoog te zijn. we zijn al aan het bezuinigen. Ik schaam me om eerlijk te zijn wel. ik heb er nooit over nagedacht. Mijn vader was vroeger altijd heel precies (schreef elke avond standen op), ik vond dat zo kneuterig, dus heb er zelf nooit op gelet. Het enige wat ik deed was zoveel mogelijk de was (en dus de droger) in het weekend.

Wat doen we nu anders:
- De vaatwasser draait nog wel 2x per dag, maar nu op het snelle (40 gr) programma, ipv op normaal (55 gr). Wordt ook schoon en ik denk dat het veel scheelt.
- Ik ga minder vaak wassen (vollere trommel), en dan altijd in het goedkope tarief. Vaker wat op een rekje hangen. Inderdaad ruimte genoeg. Maar was gewoon gemakzucht, hup alles gelijk in de droger, lekker snel.
- Korter douchen (met name ik, helaas) en de kraan niet voluit. Bad voor kids minder vol.
- Opletten met licht uitdoen
- Nog eens kijken naar de verwarming. We stookten de slaapkamers niet, maar wel de hal. Daar heb ik de verwarming nu half open ipv helemaal open. En het automatische programma wat zuiniger zetten. Bv. 's avonds vanaf half 11 of 10 uur naar 15 gr ipv 11 uur.
- Uitzoeken hoe het zit met de Quooker, Stoomoven en Stoomdouche. Misschien Quooker 's nachts uitzetten. En stoomdouche alleen in het lage tarief gebruiken.

Ik denk toch echt dat dat de energievreters zijn. M.n. met elektra zitten we hoog, dat was in het oude huis niet zo. En dit zijn toch apparaten die we voorheen niet hadden. Verder zijn alle apparaten (redelijk) nieuw en goede kwaliteit, dus daar moet het niet aan liggen.

Ik ben heel verbaasd over de standen die ik hier hoor, behalve van Roos. Gelukkig is er nog iemand op deze aarde die ook een hoge rekening heeft. Maar mijn bedoeling is zeker om naar lagere lasten te gaan. Beter voor portemonnee, maar ook voor milieu.

En dan moeten we nog eens uitzoeken waar de energie het goedkoopst is. En misschien toch overstappen. Al heb ik een vreselijke hekel aan dat soort dingen, omdat ik altijd bang ben dat het niet goed gaat en een hoop gezeur oplevert.

Lees trouwens met veel plezier al jullie reacties. Super!

wiggie

wiggie

05-03-2010 om 21:43 Topicstarter

Droger

vraag: als je op lagere temperatuur wast, scheelt dat erg veel. Maar hoe zit dat met op lagere temperatuur drogen? Ik heb een stand op mijn droger met "temp laag". Ik zei dus net enthousiast tegen wiggieman, ik ga op lage temp drogen. Waarop hij zei: maar dan doet de droger er ook langer over...

ja, het is hier echt onderwerp van gesprek!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-03-2010 om 23:17

Kort wasprogramma

Wiggie, denk ook aan de lengte van het wasprogramma. Wij draaien vrijwel alles op kort programma (max. 1 uur), en op 40 graden. Alleen handdoeken, vaatdoekjes etc. gaan op 60 graden, maar wel kort.

Tihama

Tihama

06-03-2010 om 00:25

Droger

Ik zou de droger gewoon afkoppelen. Wij hebben een droger, maar ook ruimte genoeg om op te hangen. Die droger gebruiken we nu alleen nog als we ooit een keer per se iets aanwillen. In praktijk dus eens in de 2 maanden.

De vaatwasser kan vrijwel altijd op snelprogramma. Gewoon structureel doen. Je merkt dat het dan bijna altijd schoon is.

Wasmachine: ik begreep dat je apparaten allemaal vrij nieuw zijn. Ik heb me verbaasd over het ellenlange programma dat mijn nieuwe wasmachine gebruikte. 2,5 uur was niets. Tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar kort en extra kort. Wordt het ook schoon.

Hoe zit het met je lampen in huis? Loop ze allemaal eens na en kijk waar spaarlampen of LED's in kunnen. Check vooral ook de dimmerlampen. Dat kan veel verraderlijk verbruik opleveren.

Gebruik je je oven veel? Het opwarmen van de oven vraagt aardig wat energie. Goed plannen en gebruik maken van restwarmte scheelt.

Wat voor TV heb je? Een plasma slurpt stroom. Hedendaagse TV's hebben vaak geen harde aan/uitschakelaar meer. Het kan wijs zijn er een harde schakelaar tussen te zetten om lekverbruik tegen te gaan.

Idem voor PC's en monitors. Het is interessant om van alle apparaten het stroomverbruik eens te noteren. 5 lampen van 100 watt die elke dag 6 uur aanstaan kosten je zomaar 1000 KWh per jaar. Wat brandt er bij de kinderen op de kamer? Staan er monitoren aan? Zijn het grote buizen of platte toestellen?

Heb je laders van mobieltjes en Nintendo's continu in het stopcontact zitten? Haal ze er dan uit, want dit verbruikt nodeloos.

En dan ga ik nu maar eens naar bed. Ik moet ook zuinig zijn op mijn eigen energie

Tihama

Jolanda123

Jolanda123

06-03-2010 om 10:09

Misschien leuk om te lezen

Onderstaand een paar links die gaan over energiebesparen in het algemeen, en 2 links over energiebesparen en wassen.

De eerste vind ik het leukst, daar zit namelijk ook een stappenplan bij.

Succes!

http://www.deguldengulden.nl/2009/03/01/pak-dat-stroomverbruik-eens-aan/

http://www.deguldengulden.nl/2009/03/26/was-effectief-en-efficient-bespaar-tijd-en-geld/

http://www.deguldengulden.nl/2009/11/05/energiebesparen-in-de-winter/

Tinus_p

Tinus_p

06-03-2010 om 18:16

Pcs

Tihama:
"Idem voor PC's en monitors."
Dit is een zwaar onderschat punt. PCs zijn enorme stroomvreters, wat nog erger wordt omdat ze lang aanstaan. Gamers hebben soms gigantische stroomrekeningen.

Oude koelkasten/vriezers zijn vaak niet meer goed geisoleerd en slaan dus te vaak aan om toch die lage temperatuur vats te houden. Vervangen is beter, en loont vaak ook economisch.

Wiggie, je stroomverbruik is idd abnormaal hoog, en dat was het in je oude huis blijkbaar ook. Dat wijst er op, dat je oude/inefficiënte apparaten hebt.

Tante truus

Tante truus

06-03-2010 om 22:50

Ook vrijstaand huis, 750 kuub

Gezin van 4 personen. Ter vergelijking:
Wij verbruiken 2550 kuub gas, 3850 kWh elektra duur tarief, 4900 kWh elektra nachtstroom.
Voor gas en elektra samen betalen wij 330 euro per maand.
We hebben twee kleine Close-in boilers voor keuken en bijkeuken. Grote boiler voor CV en douchen (twee badkamers). Stoomoven.
Wij draaien de vaatwasser 1x per dag, altijd 's-nachts.
Wassen worden hier voor 90% in het weekend gedaan. Gemiddeld 3 wassen op 40 graden, 2 wassen op 60 graden, 2 op 30 graden. Droger gebruiken we voor 5 wassen. Beddengoed gaat hier om de twee weken de was in. Handdoeken 2 keer per week.
Thermostaat staat hier overdag op 20; in de nacht op 15. We hebben CV en vloerverwarming.
Lichten in kamers die niet worden gebruikt gaan uit. TV staat maximaal 2 uur per dag aan; 1 pc staat dag en nacht aan, 1 pc 12 uur per dag, de andere twee pc's 1-3 uur per dag.
We douchen gemiddeld 3x per week per persoon. In elk geval op dagen dat er gesport is.
Ik hoop dat je wat aan je rekening kunt doen, want lijkt me erg hoog!
Tante truus

Roos

Roos

07-03-2010 om 00:22

Hier het verbruik

Verbruik electra: 11000 kwh
gebruik gas: 2800
verbruik water: 500

Wassen per week: gemiddeld zo´n 14 x (sneltoets, dus 60 minuten per was)
droger per week: gemiddeld zo´n 7 x (in de zomer hang ik het buiten)

Alle apparatuur is 1 a 2 jaar oud. (energiezuinig)

Wij douchen iedere dag (5 personen)

3 x pc gemiddeld 12 uur per dag aan.
ik kook 3 keer per week keramisch.
ik stofzuig elke dag
elke dag vaatwasser 1 x aan (vaak sneltoets, dus 35 minuten)
oven 1 x per week aan
heb vloerverwarming op gas
waar we niet zijn, zijn alle lichten uit
televisie 4 uur per dag aan

Wat mij opvalt is dat nieuwe apparaten, er veel langer over doen voor hun programma af is, ze zeggen dat dat energiezuiniger is, ik geloof er niks van. Sinds ik alle apparatuur vernieuwd heb, ben ik 1500 kwh per jaar meer gaan gebruiken.

Bijv, mijn oude vaatwasser deed er 70 minuten over, als ik nu het normale programma kies, dan doet ie er 2 1/2 uur over.
Zo ook de wasmachine, eerst deed de wasmachine er 2 uur over, nu bijna 3 uur, vandaar dat ik de sneltoetsen maar ben gaan gebruiken, misschien dat dat scheelt.
Droger ook, ik denk dat die er 2 1/2 uur over doet, helaas geen sneltoets. (terwijl mijn wasmachine een hoge toerental voor centrifugeren heeft)

Kijk, ik weet dat ik veel was, maar mijn andere gebruik is toch niet zoveel anders dan bij jullie?
En nee, hier geen waterbed, stoomdouche, vijver, plasmascherm, of wat dan ook, gewoon simpele dingen die iedereen bijna wel heeft.

Groetjes Roos

wiggie

wiggie

07-03-2010 om 14:03 Topicstarter

Ik leer veel!

Heb het boekje van de wasmachine en de droger erop nageslagen. Wasmachine energieklasse A, droger weet ik niet, maar is Miele van plm 4 jaar oud. Wassen valt nog wel mee, maar drogen kost inderdaad heel veel Kwh.
En drogen op lage temperatuur nog veel meer.

Vergeleken met het oude huis gebruiken we flink meer elektrisch. Dat komt denk ik vooral door dingen die we toen niet hadden:
- 2 x elek vloerverwarming in badkamers (er staat er inmiddels 1 uit)
- inductiekoken (voorheen gas)
- stoomoven
- stoomdouche
- Quooker
- airco (gebruiken we nu natuurlijk niet, maar in afgelopen zomer wel)

Lampen op slaapkamers zijn allemaal spaar, maar we hebben nogal een aantal inbouwspots. Daar is geen spaarvariant voor volgens mij, en die zullen wel wat kosten. Daar letten we nu dus ook beter op.

Oja, ik kan nergens vinden wat die stoomdouche nou verbruikt. Dat gaan we dus maar eens proberen te zien op de meter voor en na gebruik.

Verder gaan we (toch) van energieleverancier wisselen. Er is er 1 die de boete overneemt en op jaarbasis bij het huidige gebruik EUR 700 p/j scheelt. Dat wordt natuurlijk minder omdat we eindelijk eens zuinig worden, maar dan nog lijkt het me wel de moeite waard.

Gr. Wiggie

Minet

Minet

07-03-2010 om 15:39

Ook maar eens aan het rekenen gegaan

En dan schrik ik van ons gigantische stroomverbruik! Allemachtig, 7159 KWh per jaar gaat erdoor, waarvan iets meer dan de helft tegen laag tarief, en iets minder dan de helft tegen hoog tarief. Een gemiddeld vergelijkbaar gezin in een vergelijkbaar huis zou 4928 KWh gebruiken, daar zitten we dus wel erg fors boven

Overstappen op een enkele meter heeft financieel geen zin, we zijn dan 3 euro per maand duurder uit. Ons leefpatroon is geheel ingericht op gebruik maken van het nachttarief waar mogelijk, en we draaien ook echt wel eens een vaatwasser/wasmachine/droger op momenten van hoog tarief, daar denken we geen seconde over na.

Met betrekking tot ons gasverbruik was ik aangenaam verrast! We kregen vorige week gewoon 489 euro terug! De enige oorzaak die ik me kan bedenken voor dit veel lagere gasverbruik is de installatie van een nieuwe CV-ketel, nu 13 maanden geleden. Het ding doet dus wat we ervan verwacht hadden! We hadden maar 1109 m3 verbruikt.

Ik ga de komende tijd eens kijken wat ik kan besparen met het gebruiken van korte wasprogramma's. Ook ga ik letten op het uitzetten van de pc's hier in huis, maar liefst 4 stuks staan een groot deel van de dag aan.
En dan de verlichting.....met schaamrood op mijn kaken beken ik dat er hier niet 1 spaarlamp in huis is, ik gebruik nog altijd gewone gloeilampen en halogeenlampen.

Tihama

Tihama

07-03-2010 om 15:41

Oei, airco

Wiggie: je hebt 2 dingen in huis die energetisch vreten. Namelijk electrische vloerverwarming en airco. Een airco is al snel goed voor 1000 kWh op jaarbasis. En met een beetje pech gaat dat zelfs naar de 2000 kWh. Dat is gebaseerd op het wattage * het aantal uren dat dezee gemiddeld op jaarbasis aanstaat.

Amerikanen hebben per huishouden energieverbruik van 12.000 kWh. Gelijkwaardige Nederlandse huishoudens zitten op 4000. Dat heeft voor een deel te maken met het gebruik van airco's.

De electrische vloerverwarming zit op minstens 100 W/m2. Ik weet niet hoeveel uren hij aan staat, het telt dus net zo snel mee als de ouderwetse gloeilampen.

Tihama

Minet

nou dat is makkelijk geregeld hoor die spaarlampen, dan ga je naar de winkel en dan koop je een ladig verschillende spaarlampen en zodra er een gewone peer stuk gaat draai je er een spaarlamp in. Binnen een jaar is dan je huis alleen met spaarlampen verlicht.

Minet

Minet

07-03-2010 om 17:43

Pelle

Aangezien ik vorig jaar het hele jaar thuis was gebeurde het nog wel eens dat ik doordeweeks overdag de wasmachine liet draaien. Nu werk ik weer overdag, dus zal het verschil alleen maar groter worden, want ik ben simpelweg niet thuis overdag. Ik zet er ´s avonds wel eens 1 aan, met gebruik van de timer die op het apparaat zit, want ik wil niet eens dat hij draait als ik net mijn bed inga, dat maakt mij teveel geluid. Hij draait dus als ik in mijn diepste slaap ben.
Een was ophangen doe ik ook nu wel, er zijn spullen die ik niet in de droger wil doen. Maar een hele was ophangen doe ik al 15 jaar niet meer, ik heb niet eens ene drooglijn of een droogmolen, maar alleen een klein rekje over het hekje op zolder.
De vaatwasser zit hier gewoon altijd vol, en we eten echt nooit 3 keer brood op een dag. Daarnaast nogal wat aanloop op een dag, dus vaat genoeg om elke avond dat ding vol te kunnen programmeren met gebruik van de timer, zodat ik ook dat ding niet hoor als ik geniet van mijn avond.
Jouw vraag: maar zijn sommige andere dingen niet prettiger overdag? kan ik dus volmondig beantwoorden met een nee.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-03-2010 om 21:47

Pelle

Voor sommigen is die dubbele meter nu eenmaal voordeliger. Dat verschil kan dan relatief klein zijn, maar het is er wel. Als ik de afgelopen drie jaar nareken, zijn we iedere keer voordeliger uit dan we met een enkele meter zouden zijn geweest. Dus nee, ik ga het voorlopig ook niet veranderen. Je hebt nu een aantal malen genoemd dat vaatwassers half leeg zouden zijn, het veel handiger is als je overdag ook apparaten kan draaien etc. Snap ik hoor, maar jouw argumenten hoeven niet voor iedereen te gelden. Voor mij gaan ze in ieder geval niet op.

Roos

Ik weet niet of je iets wilt veranderen, want sommige dingen worden ook echt zo'n gewoonte, maar ik vind 14 wassen per week wel heel erg veel. Dat snap ik wel als je ook vertelt dat jullie vijven elke dag douchen, want dan trekken jullie waarschijnlijk ook dagelijks schone kleding aan. Hier lijkt mij nog wel wat bezuiniging mogelijk.
Ach, ik weet hoe het is.... Ik was ook een elke-dag-doucher. Totdat ik merkte hoe slecht het was voor mijn huid.

Ons verbruik: met een gemiddeld rijtjeshuis, 2 volwassenen en 1 dochter, zitten wij ook aan de 240 euro oid.

Groetjes, Vonda

Bastet

Bastet

08-03-2010 om 08:51

Vonda(ot)

Ik heb hier twee puberjongens,dan ontkom je toch niet aan dagelijks schone kleding....
Bastet

Bastet

Bastet

08-03-2010 om 08:53

Wiggie

Check dat even goed,want zo'n nieuwe energiemaatschappij vergeet weleens te vertellen dat je een aparte nota ontvangt voor transportkosten....If it sounds to good to be true..
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.