Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kosten vakantie delen?

Dit jaar zijn we 35 jaar getrouwd. We hebben het plan geopperd aan onze kinderen dat we met z’n allen (twee kinderen en hun partners) op vakantie gaan. Waarschijnlijk in september of oktober, we zitten te denken aan zuid Spanje, een huis voor 6 personen met zwembad. Mijn man en ik (allebei in de 60) hebben een inkomen wat onder modaal zit, maar we hebben altijd zuinig geleefd en daardoor hebben we spaargeld.   Normaal gesproken nemen we de kinderen 1 x per jaar een weekend mee in een huisje ergens in Nederland, Landal of zo. Maar het leek ons zo mooi om een keer iets “groters” te doen, vooral omdat mijn man en ik nu nog goed gezond zijn. Herinneringen maken voor later.
Ik zat vandaag te rekenen en het wordt toch een heel bedrag. Een huis ongeveer 1200-1400 euro, 6 vliegtickets, de huur van een auto, de boodschappen voor 6 personen voor een hele week, uit eten enz. 
is het raar als ik de kinderen vraag om zelf hun tickets te betalen? En als ze zelf een auto willen huren, (Want je kan niet met 6 volwassenen in een auto) dat ze die dan zelf betalen. Dan zouden wij voor de huur van het huis en de boodschappen betalen. Of moeten we gewoon niets zeggen en zelf alles betalen. Want we hebben het geld er wel voor op onze spaarrekening staan. 
ik weet het gewoon niet, ik vind  het alles bij elkaar veel geld, aan de andere kant een keer goed genieten met z’n allen is ook wel heel leuk. En beter geven met een warme dan met een koude hand denk ik dan.


Ik zou niks zeggen. Misschien zou ik de auto nog wel in de bespreking gooien. En de boodschappen dat gaat zich wel regelen. Mijn ouders nemen ons ook weleens mee. Zij hebben best wat geld maar wij betalen dan regelmatig de boodschappen of uiteten.  Ik weet niet hoe je kinderen zijn ? Denk je dat ze dat wellicht zelf zouden doen ? Ik zou er maar gewoon lekker van genieten en van  het geld niet teveel gedoe maken als je het inderdaad hebt. Wat lief en gezellig dat jullie dat doen.

als je niets zegt zullen ze ervanuit gaan dat jullie betalen, want dat doen je normaliter ook. Ik weet niet hoe lang geleden jullie het plan geoppend hebben én of men het een leuk idee vindt. Het is niet voor ieder gezin met volwassen kinderen een leuk plan, en in Nederland is het korter en beter te voorspellen. Ik vraag me af of jullie sowieso met elkaar op vakantie zouden gaan of dat jullie vakantiewensen altijd ver uit elkaar liggen. Dus dit is niet direct een antwoord op de geld vraag maar als je eenmaal voorstelt om kosten te gaan delen moet je toch wel eerst zeker weten dat iedereen het überhaupt ziet zitten. En herinneringen maken dat hebben jullie al hun hele leven met hen gedaan, ik zou eerder bedenken of het succesvol kan worden en of iedereen dezelfde verwachtingen heeft? 
Anderzijds kun je het voorstellen, het delen van de kosten, en dan kun je daarmee ruimte geven voor een gesprek. Want misschien hebben ze wat alternatieve ideeën, die ook goedkoper kunnne zijn
gr Angeal

ik denk dat ik het met de kinderen zou bespreken. Geef ze een keuze. Jullie gaan of samen een weekend ergens in Nederland naar toe. Jullie betalen dan alles of een week naar spanje maar dat is alleen mogelijk als de kinderen ook een bijdrage leveren. Wees alleen niet teleurgesteld als een weekend genoeg is voor ze.
Zelf zou ik een week in een huis niet fijn vinden. Voor mij zou dat teveel zijn maar ik ben ook niet zo'n groepsmens. Ook kost zo'n week in spanje best wel wat vakantiedagen en ik heb er maar weinig en die dagen bewaar ik liever voor dingen die ik echt graag doe maar dat is persoonlijk maar wees daarom niet teleurgesteld als de kinderen of schoolkinderen niet mee willen betalen en een weekend ook prima vinden. 

En wellicht vinden ze het juist heel leuk en willen ze graag hun eigen tickets betalen en een eigen auto huren. 

Ik zou gaan en alles betalen en dan volgend jaar een keertje overslaan met trakteren op een familieweekend in Nederland. Dat compenseert de vliegtickets en een huurauto. Je kan overigens wel met zijn zessen in één auto. Ik zou kijken naar een personentranssportbusje, ook handig met de lading koffers. Met zijn allen een keer goed genieten, als je het kan betalen zou ik het doen. 

Roelie56

Roelie56

18-03-2022 om 21:28 Topicstarter

Ze zijn super enthousiast en waren ook best ontroerd toen we het voorstelden. En dat terwijl ze zelf allemaal hele goede banen hebben ( ze hebben alle vier universiteit gedaan en nu ook hoge functies)  en de hele wereld over reizen. Misschien dat we toch maar gewoon alles gaan betalen.   We laten elkaar vrij op vakantie, samen optrekken is leuk, maar niets hoeft. 

Lief dat jullie dit doen voor de kinderen. Als de kinderen allemaal goede banen hebben denk ik niet dat ze het heel erg vinden om een keer iets te betalen (auto huren, activiteit, ergens eten). Zeker als jullie de rest al betalen. Daarnaast, als je elkaar vrij laat en ze ook een keer met hun partner iets gaan doen, is het niet gek als ze dat zelf betalen. Ik neem aan dat jullie kinderen ook wel weten dat zij een hoger inkomen hebben dan jullie.

Nee, ik denk als je ze normaal een weekend geeft en nu iets groters wil geven dan moet je het ook GEVEN. Vergeet niet dat jullie de bestemming bepalen en de hele entourage. Dus geef het en laat ze hooguit betalen voor de bezigheden of zaken waar ze ter plekke voor kunnen kiezen.

Als ze vragen wat voor kado je wil kun je altijd nog zeggen: graag een bijdrage voor decreis. En komt die er niet: sla dan volgend jaar het weekendje over. 

Eens met Pippeltje.

En als je de vakantie al aangekondigd hebt, dan vind ik dat je nu niet kunt vragen om een deel te betalen. Dan had je dat gelijk moeten doen.
Hoe jullie het anders doen weet ik niet, maar dat je de kosten daar (ver)deelt lijkt me niet gek. Zeker niet als je weet dat je kinderen de kosten makkelijk kunnen dragen.

Als het allemaal te duur is, waarom kijk je niet voor een goedkopere locatie?

Begrijp jullie wel, maar zelf zou ik me een beetje voor het blok gezet voelen als ik achteraf de vraag zou krijgen of ik mee wil betalen. Ook al hebben je kinderen naar jouw idee geld zat, geld kun je maar een keer uitgeven. Als mij zoiets zou overkomen, zou ik geen spelbreker willen zijn en eigenlijk geen nee willen zeggen, maar het zou me ook niet lekker zitten, omdat ik eigenlijk niet op die uitgaven had gerekend en ik er misschien wel iets anders mee had willen doen. Nu zou ik gaan kijken wat ik dan misschien beter kan laten schieten. En wat iemand anders al zei, jullie hebben de keuzes al gemaakt enzo, al zou ik een fanilievakantie nog zo leuk vinden, ik zou als we samen betalen ook samen willen beslissen.

Maar zoals gezegd zou ik ook geen spelbreker of dwarsligger willen zijn. Ik zou de pret voor jullie en de anderen niet willen bederven en dus toch meebetalen. Maar ik zou het fijner hebben gevonden als het vooraf zo was overlegd. 
Nu al is toegezegd zou ik als ik jullie was gewoon betalen. En wat anderen zeggen dan volgend jaar maar niet. Mijn ouders zitten ooo niet heel ruim, als die zoiets zouden doen, zou ik terplekke echt wel het een en ander meebetalen of op een andere manier helpen en dat zou anders voelen dan wanneer ik de vraag kreeg.

Wij gaan wel eens met de familie van mijn man op vakantie en dan betalen we wel allemaal ons eigen deel. Maar dat is dan gelijk vanaf de eerste bespreking duidelijk en we beslissen dus ook met elkaar over bestemming etc. 
In dit geval is het lastiger omdat de vakantie eerst al is voorgesteld en je een traditie hebt van jaarlijks weg op jullie kosten. 
Ik zou het dus nu wel gewoon zelf betalen als het mogelijk is. Ter plekke zullen de kinderen vast ook wel wat dingen betalen (eten, uitjes, boodschappen). Althans dat zouden wij wel doen. Ik weet natuurlijk niet hoe gewoon dat bij jullie is. Als jullie als ouders normaal alles betalen inclusief samen uit eten dan zullen ze daar misschien nu ook vanuit gaan en er niet aan denken dat het ook wel aardig is om iets te doen voor jullie. Ik zou er dus geen rekening mee houden dat ze een bijdrage leveren en niet teleurgesteld zijn als ze er niet aan denken. 

Roelie56 schreef op 18-03-2022 om 21:28:

Ze zijn super enthousiast en waren ook best ontroerd toen we het voorstelden. En dat terwijl ze zelf allemaal hele goede banen hebben ( ze hebben alle vier universiteit gedaan en nu ook hoge functies) en de hele wereld over reizen. Misschien dat we toch maar gewoon alles gaan betalen. We laten elkaar vrij op vakantie, samen optrekken is leuk, maar niets hoeft.

Het is altijd moeilijk om samen op vakantie te gaan als de portemonnees niet hetzelfde zijn, nu komt er nog bij dat de portemonnee van de ouders leger is dan die van de kinderen. 
ik zou open kaart spelen en het bespreken met iedereen erbij.
dan kun je heel wat bespreken en afkaarten.

- vinden zij het ook leuk om samen naar Spanje te gaan of doen ze het meer voor jullie?
- snappen ze dat het voor jullie eigenlijk erg duur is? 
- willen ze meebetalen? 

Ik zou het als ouders bijvoorbeeld veel leuker vinden om een weekend weg te gaan (leuke herinnering), met zoon 1 naar een schaatswedstrijd te gaan (leuke herinnering), met dochter 2 naar een cabaretvoorstelling  (leuke herinnering) en met zoon 3 en 4 naar noem maar op. Kost ook geld, maar je geeft niet een heel grote hap van je budget uit aan een vliegmaatschappij en je hebt veel meer leuke momenten. 

Dus mijn advies is: bespreken. Kinderen, ook volwassen kinderen, zijn zo gewend dat hun ouders alles voor hun betalen, dat ze zich misschien niet realiseren dat 1000 euro voor hun ouders veel meer is dan 1000 euro voor hun zelf. 

De ouders van mijn zwager nemen elk jaar hun kinderen en kleinkinderen mee op vakantie, op hun kosten. En met name de schoonkinderen staan er dan wel op dat ze een keer een etentje of activiteit of iets dergelijks betalen, ook al weten ze dat dat financieel voor die mensen niks uitmaakt, want die zitten zeer royaal in de slappe was.

Mijn zoon rekent er totaal niet op dat wij alles betalen, ook niet toen hij jonger/puber was. Hij is, net zoals de kinderen van Roelie, oprecht blij en dankbaar als hij dingen cadeau krijgt. Juist daarom is het zo leuk om te geven, hij vindt het zeker niet vanzelfsprekend. 
Ik krijg ook niet het idee dat Roelie het met moeite kan betalen of juist flink in de slappe was zit. Het is gewoon een flinke hap uit het spaargeld, wikken en wegen, slikken én.....doen! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.