Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kunnen oliebollen mislukken?

Ik ga voor het eerst van mijn leven proberen oliebollen te bakken. Als ik me keurig aan het recept houd, kan het dan alsnog mislukken? Iemand nog tips of trucs?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
wendelien

wendelien

30-12-2008 om 17:18

Nou

Ik ben geen crack, maar 't is me eigenlijk altijd wel gelukt.
Belangrijk: voldoende rijstijd en bakolie (zonnebloemolie of zo) heet genoeg laten worden (controleren met een stukje brood) en steeds weer op temperatuur laten komen. (Ik vond de friteuse heel handig.) Niet te grote en niet teveel scheppen deeg tegelijk erin en water bij de hand om spatjes op hand en armen te koelen. Baksels op keukenpapier laten uitlekken. Lepels waarmee je het deeg schept kun je tussendoor in een potje water zetten.
Mocht je je toevlucht voor het bakken tot een schuur of garage kunnen zoeken: dat verdient zeker aanbeveling, want de lucht blijft lang in huis hangen. Veel succes en een gezellige jaarwisseling gewenst! w

reina

reina

30-12-2008 om 18:13

Silone

Zorg dat het vet niet té heet is, want dan wordt de bol bruin voor ie gaar is, dus als je merkt dat ze te snel bruin worden, de temeratuur even lager zetten. Ik maak ze altijd met pils, dan worden ze lekker luchtig, het is leker er wat appel doorheen te snipperen en tegenwoordig (ik bak niet meer voor kleintjes) week ik de rozijnen in rum, staat nu al te weken, mmmm!

Brianna F

Brianna F

30-12-2008 om 18:46

Ik doe het zo

Zorg dat alle ingredienten op kamertemperatuur zijn. Laat het beslag voldoende rijzen, als het niet goed gerezen is lrijg je een te vaste bol. Dek kom met beslag af met vochtige doek, zodat die niet kan uitdrogen, dat veroorzaakt harde korsten in het beslag. Doop de lepels waarmee je het beslag schept even in de hete olie dan glijdt het beslag gemakkelijker van de lepels. Goede bollen draaien vanzelf om als de onderkant gaar is. Bij mij niet, dus ik help ze altijd een handje. Ik heb ergens gelezen dat je vruchtjes in de oliebollen een dag van te voren 15 minuten in lauw water moet weken en een nacht laten uitlekken op een theedoek. Voor appelstukjes vaste appels nemen en niet groter dan 1/2 cm snijden, anders krijg je holle plekken in de bol. Bakken bij 180 C in 2-3 minuten.
Succes!

Nely

Nely

30-12-2008 om 19:41

Ijsschep

ik heb gisteren al oliebollen gebakken en gebruikte hiervoor zo'n lepel om ijs uit bakken te scheppen, ging prima. Oliebollen draaiden in de meeste gevallen uit zichzelf om, anderen kregen een zetje. Hier houden ze helaas niet van rozijnen/krenten in de oliebollen dus dan maar zonder. Smaak was verder prima.

elides

elides

30-12-2008 om 23:11

Weten

of je vet heet genoeg is, dan moet je een stukje brood erin hangen en als het de juiste temp is dan wordt het geroosterd zeg maar. en verbrand het niet.

ik doe het beslag tussen 2 lepels en laat het zo in de olie zakken. ijsschep werkt bij mij in ieder geval niet.

gewoon proberen. regelmatig omkeren en als ze mooi bruin zijn en gaan drijven zijn ze normaal gesproken goed.
zegt een traditionele oliebollenbakster, hihi. ik bak nu zo'n 9 jaar oliebollen op oudjaarsdag. morgen niet ivm dieet.

reina

reina

31-12-2008 om 10:56

Klaar!

Ik heb er nog geen een op, maar mijn bakhulp ( 16-jarige zoon van vriendin die al jaren komt bakken met mij) heeft er geloof ik al 5 gekeurd en mijn man 3, ze schijnen lekker te zijn, zelf ga ik meer voor de flappen Ze zijn dit jaar weer mooi rond, met m'n Italiaanse ijsschep lukt dat prima.

Silone

Silone

31-12-2008 om 13:59 Topicstarter

Ook klaar!

En mén wat zijn ze lekker. In alle bescheidenheid kan ik zeggen nog nooit zulke lekkere oliebollen gegeten te hebben. Mjam, bedankt voor de tips!

Prulletje

Prulletje

31-12-2008 om 14:31

Snik...

Ik wil ook oliebollen bakken! Maar ik lig met ruim 39 graden koorts en enorme keelpijn in bed, (met laptop, dat wel). Wij hebben dus vanavond taaie gekochte bollen in plaats van verse. Ik kan wel janken! Maar dat doe ik niet want dan moet ik hoesten en dat vind mijn keel niet fijn.

Prulletje (die zwelgt in zelfmedelijden)

En de kniepertjes?

Hebben jullie ook kniepertjes (of knijpertjes) gebakken? Hier zijn ze weer heerlijk!

elides

elides

31-12-2008 om 16:40

Fijn en niet fijn

fijn dat de oliebollen zijn gelukt. hier dit jaar geen verse oliebollen. voor mijzelf sowieso niet. ik ben op dieet.

prulletje: wat balen zeg met koorts op bed! hopen dat je snel beter wordt!

Agnet

Agnet

31-12-2008 om 17:26

Hier ook tops

precies een liter olie gebruikt! Ik hoop ook dat dat normaal is.

Polly Shearman

Polly Shearman

31-12-2008 om 17:44

Oh oh oh

Hier heb ik dit jaar voor het eerst zelf het beslag gemaakt, alle kant en klare mixen waren al op in de winkel.
De eerste bak ging goed, de tweede bak had ik iets te lang laten rijzen.. dat was over de rand van de bak gestroomt aaaaaaaargh, zo tussen de verwarming door op de grond!!!
hij is fijn!!
ik heb appelbollen, ananasbollen, bierbollen, gewone bollen, en krentenbollen,
Ik bak altijd extra veel ook voor onze vietnamese buren, wij krijgen dan van hun altijd vietnamese hapjes
Nu sta ik daar aan de deur, zijn ze dit jaar niet thuis!!
heb ik dus geen hapjes, en veeeeeeeel te veel bollen!

oudste zoon heeft daarstraks de hele badkamer onder gekotst.. mama ik hou denk ik niet van oliebollen...

ook al zo fijn!!

groet, polly

reina

reina

31-12-2008 om 18:17

Polly!@

De vriezer in met de bollen die teveel zijn, kun je je vietnamese buren toich nog verrassen. Of misschien heb je binnenkort een jarige (niet je zoon dus..)? Mijn dochter wilde vreger graag oliebollen op haar verjaardag ("dat is toch mijn nieuwjaarsdag?")

Polly Shearman

Polly Shearman

31-12-2008 om 18:27

Ze kwamen thuis

jippie!
dus zoons met grote schaal naar hun toe, maar buuf had vandaag geen hapjes gebakken. Gelukkig had ze in haar vriezer nog een vooraadje loempia's liggen!
ha fijn, oud en nieuw zonder haar hapjes is niet compleet.
groet, polly

Marlou H.

Marlou H.

01-01-2009 om 16:04

Hoeveelheid olie

Hier 1/3 liter olie en ik heb 2 pakken oliebollenmix omgetoverd in oliebollen. Ik vond ze zelf te luchtig maar alle testers die langs zijn geweest vonden ze heerlijk.
Gelukkig zijn ze inmiddels op, heb de buren de laatsten meegegeven.

Een heel mooi 2009 allemaal.

Marlou

Silone

Silone

01-01-2009 om 17:27 Topicstarter

Triple

Jahaaa! De kniepertjes waren al klaar (hoewel...alweer bijna op door veelvuldig aanbieden en weggeven her en der). Kniepertjes bakken besteed ik tegenwoordig trouwens uit aan zonen, die gebroederlijk staan te bakken in de keuken!! Ieder jaar ben ik het recept weer kwijt. Dit jaar heb ik wel een heel goed recept gevonden met iets minder suiker en gegarandeerd anti-plak.

Prulletje

Prulletje

01-01-2009 om 17:31

Silone

Opschrijven dat recept! Dan hebben wij er ook wat aan en kan jij het volgend jaar in het archief makkelijk terugvinden.

Prulletje

Kniepertjes recept

Mijn kniepertjes-recept:

Het deeg moet je de avond van tevoren maken!

200 g suiker, 1 zakje vanillesuiker, 125 g boter, 1 ei, 250 g bloem, ½ theelepel kaneel, evt. 1 borrelglas sherry (dan minder water toevoegen).

Los de suiker op in 1½ dl heet water en laat de boter in het suikerwater smelten. Zeef de bloem en roer het losgeklopte ei, de kaneel, de vanillesuiker en in gedeelten het suikerwater erbij zodat een glad beslag ontstaat. Laat een nacht rusten.

Verhit een kniepertjesijzer flink en vet het in. Leg een bolletje deeg ter gootte van een stuiter in het midden. Knijp het ijzer dicht en bak aan beide kanten 1-2 minuten op halfhoog vuur gaar. Wip het kniepertje met een puntig mesje uit het ijzer en leg het gebakken kniepertje weg om af te koelen (opengevouwen kniepertje voor oudjaar) of wikkel het nog zachte kniepertje rond bv de steel van een houten pollepel om rolletjes te maken (voor nieuwjaar).

Na afkoelen slagroom erop of erin en smullen maar!

De sherry in het recept proef je eigenlijk niet, maar ik heb het idee dat het deeg met sherry minder aan het ijzer blijft plakken.

Agnet

Agnet

01-01-2009 om 22:43

Vraagje over kniepertjes

Het klinkt zo leuk, kniepertjes, ik wil het ook eens proberen. Ik heb een wafelijzer, zo'n klein electrisch dingetje waar je een beetje hartjesvormige wafeltjes in kan bakken. Kan ik daar ook kniepertjes in bakken of moet dat in een speciaal ijzer wat je op het vuur zet?

naomie p

naomie p

02-01-2009 om 09:58

Nee, agnet

je hebt echt een knieperkes ijzer nodig, in je wafel ijzer zit teveel ruimte voor het beslag. Overigens Triple jij bakt ze wel heel anders dan hier in Twente.. hier gebruiken ze een beslag van pannenkoekbeslag dikte. Als ik jou recept kan volgen heb jij echt een vast deeg?
Succes allen

Silone

Silone

02-01-2009 om 12:37 Topicstarter

Yep

Zelfde recept zonder de sherry en idd een avond tevoren bakken, Triple. Mag ik dan het recept van Agnet? volgens mij dat het recept waar je rolletjes van kunt maken? Heel graag!!

Silone

Silone

02-01-2009 om 12:37 Topicstarter

Sorry ik bedoel naomie

dus

Agnet

Agnet

02-01-2009 om 14:13

Hè jammer

dat het niet met een wafelijzer kan.

Kniepertjesdeeg

Met het recept hierboven krijg je inderdaad echt een soort vast deeg. Als het net gemaakt is, heeft het de dikte van dikke vla maar als het een nacht in de koelkast heeft gestaan is het dus deeg.
Mijn zusje bakt met een beslag dat de dikte heeft van yoghurt. Zal haar ook dat recept eens vragen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.