Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Laat thuis en toch koken

Per aankomende april heeft mijn man een nieuwe baan, daar zijn we ontzettend blij mee! Het levert alleen een uitdaging op qua planning. Wellicht zijn hier nog tips?
Het gaat om het volgende. Ik breng op dinsdag en donderdag de kinderen naar school waarna ik naar mijn werk rijd. Ik begin pas rond kwart voor 9 en zal dus door moeten werken tot een uur of half 6, kwart voor 6.
Mijn man kan doordat hij vroeg is begonnen, op tijd de kinderen bij de oppas ophalen. Maar nu wil ik in ieder geval 1 van die 2 avonden een warme maaltijd op tafel zetten. Mijn man is een schat, doet heel veel in het huishouden, maar koken kan hij echt niet.
Is het een idee om bijvoorbeeld op maandag al een ovenschotel in elkaar te draaien, in de koelkast en dan dinsdag hup de oven in? Dat lukt hem natuurlijk wel. Wellicht nog meer tips? Wat zou je nog meer op maandag klaar kunnen zetten om dinsdag redelijk makkelijk op te warmen/klaar te maken? Kom maar op met de tips, wie weet kan ik hetzelfde op woensdag doen voor de donderdagavond. Eten we toch weer een keer extra warm ipv brood/pizza o.i.d.
Ben benieuwd en alvast bedankt!
Sanneke*


Half a twin

Half a twin

06-03-2015 om 10:19

Pastasaus

Een pan pastasaus laat zich heel makkelijk opwarmen en pasta koken dat kan je man toch wel?
Ragout kan je ook van tevoren maken en opwarmen in dw magnetron. Rijst erbij koken en erwtjes uit de vriezer en je hebt weer een heerlijke maaltijd. Lasagne klaarmaken die kan de volgende dag zode oven in. Ik maak altijd saus voor de lasagne van een kilo verse groenten, dus best gezond.

sauzen en prutjes

Een ovenschotel lijkt aardig, maar bedenk dat de oven gewoonlijk een kwartier moet worden voorverwarmd en dat daarna de gemiddelde ovenschotel nog drie kwartier in de oven moet. Ofwel: zelfs een geheel voorbereide ovenschotel kost een uur.

Handiger zijn stoofpotjes, sauzen en 'prutjes' die kunnen worden gegeten met rijst, pasta of gekookte aardappels. Als je in éen keer voor 2 of 3 keer kookt kunnen de overbleven porties in de vriezer voor later, dat scheelt ook weer. Aardappels kunnen de dag tevoren worden geschild en in een pan water worden gezet en hoeven dan alleen nog maar gekookt te worden (of eerder koken en magnetronneren kan vermoedelijk ook). Rijst kan een avond tevoren worden gekookt en in de magnetron worden opgewarmd, en pasta vers koken (opwarmen is vies, imho) kost nog geen kwartier en is een fluitje van een cent.

Voorbeelden van voor te bereiden gerechten: curry's, hachee of draadjesvlees, (met rode kool, laat zich ook uitstekend voorbereiden en desnoods in porties invriezen), babi ketjap, de al genoemde pastasaus, maaltijdsoep, etc.

Succes ermee

Temet

Hanne.

Hanne.

06-03-2015 om 10:35

en ook

Aardappels en groenten kan je schoongemaakt en al in een pan met water klaar zetten. Hoeft alleen opgezet en afgegoten te worden. Moet ook lukken toch. Stoofvlees of een gehaktbal hoeft alleen opgewarmd te worden.

Misschien stamppot rauwe andijvie (aardappels koken en dan rauwe andijvie er door stampen)

Verder zijn allerhande eenpans/stoofgerechten geschikt. Chili, curry, cocq au vin etc

(ik zou overigens investeren in een snelcursus koken voor je man. Aardappelsschillen en groenten schoonmaken moet lukken en dan heb je al bijna een maaltijd. Desnoods leert hij 2 gerechten klaarmaken. Dan kom je ook al een heel eind)

En ik weet niet hoe oud de kinderen zijn. Maar misschien is het ook een optie om pas om 18.30 te eten.

Half a twin

Half a twin

06-03-2015 om 10:39

combimagnetron

Voor de lasagne die ik een dag eerder voorbereid heb is de combimagnetron ideaal. Zonder voorverwarmen erin en na 35 minuten op tafel. Echt ideaal. Als deze de geest geeft komt er weer een nieuwe.

klaar zetten

Wat ik doe voor pubers die leren koken hier( dus moet je man ook lukken )
Man hier heeft ook jaren niet gekookt omdat ik het eerste thuis was. Hij moet t nu ook echt weer even in de vingers krijgen merk ik. Maar ook dat lukt.

iets van te voren klaar zetten zoals pastasaus zodat er alleen pasta gekookt hoeft te worden.
aardappeltjes uit de oven, kroketjes/gekruide partjes of zo met spinazie en iets van een hamburger of vissticks in de oven.
stamppot een dag van te voren maken. Maar bv rauwe andyviestamppot is idd makkelijk te maken en lukt vast.
nasi/bami/macaroni van te voren maken en invriezen. Salade erbij met kroepoek en klaar.

Maar ik zet ook wel gewoon broccoli of zo klaar en aardappels met de instructie om die om half 6 op te zetten. Met bv slavinken die ze alleen even aan moeten braden en dan laten garen in de braadpan gaat dat prima.
Of ik maak kip pilaf een dag van te voren en die wordt bij de broccoli gegeten met rijst.
Ik denk dat je man best wat eenvoudige dingen kan maken, oke niet zoals jij t misschien had gewild. Dat is hier ook hahah. Maar ja das effe slikken en hup eten.
Dochter maakt hier graag groenten uit de wok, met kipreepjes erbij of garnaaltjes, wat room en kruiden erbij en stokbrood, heerlijk hoor.

Sanneke*

Sanneke*

06-03-2015 om 10:59 Topicstarter

Tips, dank!

Hartstikke fijn die tips. Ik kan natuurlijk best aardappels klaarzetten en die kan man dan opzetten. En pasta koken lukt inderdaad Pastasaus kan ik de dag tevoren goed klaarmaken.
En prutjes/stoofpotjes, goed idee!
Ik kan weer behoorlijk vooruit met al die tips. Dank jullie wel.
Sanneke*

Soepdag

Plan een soepdag met salade en stokbrood.

Puck

Puck

06-03-2015 om 11:12

lang leve kant en klare sauzen

Op dat soort dagen ben ik altijd heel blij met de potten en zakken kant en klare pastasaus. Gehakt rullen, zak voorgesneden italiaanse groentenmix rbij, saus erbij, ondertussen pasta koken en een komkommer in plakjes snijden en voila... in 20 minuten van koelkast tot bord.

simpel koken

Simpel koken moet je man toch best lukken: krieltjes bakken, makkelijk vlees erbij (bijv schnitzel/slavink/bal gehakt) en een potje groenten opwarmen.

Als hij dat niet kan, doe je het op een zondag even voor en heb je er voor de rest van je lezen profijt van

Marea

Marea

06-03-2015 om 15:59

Spaghettisaus

Ik maak eens in de zoveel tijd een gigantische pan spaghettisaus die iin porties invries. Of je voor ee keer of voor meerdere keren suas maakt,maakt eigenlijk geen verschil.
Nasi- en bamisaus kun je ook een dag van tevoren klaar maken.
Chili con carne.
Hartige taart. Kort bakken in de oven en als je man thuiskomt, doet hij de oven aan voordat hij zijn jas en schoenen uitdoet. Na een half uurtje is de taart klaar. Want hij was al voorgegaard.
Soep maak ik ook in een grote pan voor drie keer.
Net als draadjesvlees. Op de avond zelf doe je er groente en aardappels bij die je de dag van tevoren al klaar hebt gemaakt. Hoeven ze alleen nog gekookt of gebakken.

Lidewei

Lidewei

06-03-2015 om 16:06

beetje verbaasd

Afgezien van de hele slimme tips ben ik gewoon erg verbaasd. Kwart voor zes pas klaar met werken? Ben ik nu de enige die dit heel normaal en zelfs lekker vroeg vind? Of heeft t gewoon te maken met het feit wat je gewend bent. Ik ken niet anders dan dat ik na zes uur/zeven uur pas kan koken of eten. Als t erg druk is verzin ik gewoon iets heel simpels Maar nu mijn tips:
Rijst vooraf koken en de vorige dag in de koelkast af laten koelen. Koude rijst roerbakt nl. erg makkelijk. Zakje roerbakgroente en onsje gesnipperde ham of hamblokjes bakken, ketjap en gembersaus erbij, roerbakgroente en je zit in een kwartiertje te eten. Of een salade met stokbrood. Ik zou er trouwens voor kiezen om je man op kookcursus te doen. Een man die echt niet kan koken, kan echt niet meer in 2015. Mocht jou als vrouw iets over komen, dan verhongeren hij en je kinderen? Of moet je je man gewoon t vertrouwen geven dat ie best iets te eten kan regelen op de dagen dat je werkt?

Stenna

Stenna

06-03-2015 om 21:11

zelfde

als Lidewie. Ik was ook verbaasd. Wij koken nooit voor half7 / 7 uur. Zelfs als je normaal vroeger eet, is het toch wel aan te wennen 1x per week ietsje later te eten? Ik zou niks speciaal doen, gewoon normaal koken dus. Of heb je nog echt heel kleine kinderen, peuters die heel vroeg naar bed gaan ofzo?

Egel

Egel

06-03-2015 om 22:19

Ja Lidewei

Ja Lidewei, bij een soort van standaard-kantoorbaan (nu ga ik wel even voorbij aan al die andere banen), is tot 17.45 uur op kantoor zijn wat aan de late kant voor de meeste Nederlanders. Dan is ze dus nog niet thuis he.
Mijn kantoorbaan mag ik wat flexibel indelen. Vaak ben ik er om 8.15 en als ik die dag 8 uur werk, moet ik dus 8,5 uur aanwezig zijn (de lunchpauze is in je eigen tijd, de koffiepauzes niet), dus als ik heel precies zou kijken moet ik dan 16.45 weg.
Het komt ook wel voor dat ik pas 9 uur of zelfs 9.30 kom aanzakken. Dan ga ik later weg of onthou het voor een andere dag.
Bij Sanneke verbaast het me weer wel dat ze het volgende schrijft: 'ik begin PAS rond 8.45', vind ik een heel normale tijd. Sommigen beginnen vroeger, anderen rond 9 uur of zo.
En dan: 'en zal dus door moeten werken tot een uur of half 6, kwart voor 6'. Dat DUS snap ik niet zo goed. Als je 8 uur wil werken en je wil niet standaard overwerken, kun je 17.15 weg. Maar misschien wil/moet je wel meer uren werken.
Voor koken heb ik geen tips, dat doet mijn man altijd.

Jessica O

Jessica O

06-03-2015 om 22:48

Een slowcooker aanschaffen. Op drukke/rare dagen gebruik ik die vaak.

Hanne.

Hanne.

07-03-2015 om 00:15

8.45-17.45

Van 8.45 tot 17.45 is 9 uur. Min een half uur lunch en 2x kwartier koffie (luxe als dat in de baas zijn tijd is maar dat is lang niet altijd zo) kom je dan volgens mij precies op 8 uur werktijd uit.

Volgens mij is 17.45 voor Nederlandse begrippen inderdaad vrij laat. De maatschappij is in iedergeval niet ingesteld op ouders die langer werken. Het gemiddelde kinderdagverblijf/bso sluit tussen 18 en 18.30.

Verder geen andere eettips dan ik eerder al had gegeven.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-03-2015 om 01:36

Laat koken

Ik heb de afgelopen 9 jaar twee banen gehad. Bij de eerste baan in die 9 jaar kwam ik standaard na 6 uur thuis. Kwart voor 7 om precies te zijn. Dan moest er nog gekookt worden. Ik werkte meestal ook een avond, waarop ik pas kwart over tien thuiskwam. Dan kookte mijn man, ook om kwart voor 7. Hij werkte bij dezelfde werkgever. Het gezin moest daaraan wennen, maar als iets echt niet anders kan, is mijn ervaring dat zich dat ook wel weer regelt. (Ik weet nog wel dat ik me daar van tevoren ook druk om heb gemaakt) Bij dat 'zichzelf regelen' zou ik toch meer aansturen op dat je man zich moet leren redden in de keuken. Met 'de lieve schat kan echt niet koken' help je hem niet. Of eigenlijk: help je jezelf niet. Hij kan best leren koken, koken is niet een typisch vrouwendingetje tenslotte.

Ik zou op dagen dat er laat gekookt moet worden geen eten kiezen wat een lange bereidingstijd heeft. Tot je man echt in staat is om zelfstandig lekkere maaltijd op tafel te zetten, kan hij wel het voorbereidende werk doen. Als er rijst gekookt moet worden, kan hij ervoor zorgen dat het water kookt tegen dat jij thuiskomt. Hij kan uien, paprika's en vlees snijden of gehakt rullen. Sperziebonen uit de diepvries erbij (vers is lekkerder, maar diepvries een snellere oplossing. Pot Chicken Tonight, Faja Lobi, macaronisaus (dan geen sperziebonen), of iets dergelijks erbij... Dan hoef jij alles alleen maar in de pan te mikken en kun je met een kwartier eten. Chili con carne is ook makkelijk voor zo'n avond.

Zelfgemaakt eten, zonder potjes, is natuurlijk altijd het lekkerst, maar soms moet je wat. Ik zou daarom echt niet te moeilijk denken voor dagen waarop het een beetje schipperen is en... je man in het weekend zoveel mogelijk laten experimenteren. Mijn man is ooit begonnen met koken op zondag. Dat was eigenbelang, omdat hij dan tenminste op tijd voor Studio Sport kon neerploffen. Later is hij het vaker gaan doen om mij te ontlasten en zo is dat uitgegroeid naar dat hij nergens zijn hand meer voor omdraait. Afgelopen jaar heeft hij gemiddeld 5-6 avonden per week gekookt, ik 1 of 2.

Stenna

Stenna

07-03-2015 om 12:14

leervermogen

In het algemeen stoor ik me nogal aan mannen-opmerkingen (of van hun vrouw zelfs!) als "ik kan niet strijken" of "ik kan niet koken", etc. Alsof wij met die vaardigheden geboren worden. Zolang je niet ernstig dementeert of een leerstoornis hebt, is er geen reden waarom je zoiets voor eeuwig niet meer zou kunnen. Complexe vaardigheden kun je gewoon leren, ze hebben ook leren auto-rijden, voetbal spelen en de Wlan-router installeren, en relatief eenvoudige vaardigheden als koken, strijken of de wasmachine gebruiken zouden ze dan niet kunnen leren? Lijkt me meestal meer onwil.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-03-2015 om 13:31

Klopt Stenna

Maar ik kan me zo voorstellen dat in dit geval Sanneke er ook meer belang bij heeft om zelf te koken.
Iedereen kan koken leren, maar niet iedereen kan dit even goed.

Barvaux

Barvaux

07-03-2015 om 14:47

Ginny

Rijst koken, kip bakken, er wat groente door gooien en een pot saus noem IK geen koken... dat is eten maken en dat kan iedereen, een kind van 10 ook.

Je als vrouw weer in allerlei bochten wringen om op de dag dat je vroeg thuis bent voor twee dagen te gaan koken vind ik echt maf.

Liz

Liz

07-03-2015 om 15:30

Spaghetti met groene saus

Super snel en makkelijk, kan zelfs jouw man:
- pasta koken.
- Diepvriesspinazie a la creme (2 blokken of zelfs 3) - 's ochtends uit de dievries, is het 's avonds ontdooid) in de pan, bakje kruidenkaas erdoorheen roeren. Geraspte kaas er evt. nog over.
Klaar!

En lekker (vinden ze hier).

Sanneke*

Sanneke*

07-03-2015 om 16:07 Topicstarter

Laat?

Even in reactie op de uitgesproken verbazing. Ik ben al mijn hele werkende moeder met kinderen carriere gewend om vroeg (half 8) te beginnen en dan rond half 5 klaar te zijn. Voldoende tijd om de kinderen te halen en te koken en zo rond half 7 helemaal klaar te zijn. Nu schuift dit alles ruim een uur op, maar de jongste moet echt wel om 7 uur op bed liggen. Vandaar mijn "probleem". En ja, ik geloof vast dat dit gaat wennen, de jongste wordt ook ouder natuurlijk.
Verder, man heeft oprecht geprobeerd te koken maar we hebben allebei geconstateerd dat dit niet werkt. Het eten wordt simpelweg niet lekker. Dus de kookcursus tip, dank, maar dat vind ik ook niet nodig. Hij is al een halve vrouw, hij doet de was, hij doet de strijk en als het uitkomt poetst hij het huis nog blinkender dan ik...
De tips, daar heb ik wat aan en ga ik zeker toepassen. Dank jullie wel!
Sanneke*

Lucerna

Lucerna

07-03-2015 om 16:56

Sanneke

Ik ken het probleem, hoor. Onze spruiten moesten de eerste jaren ook echt voor half zes aan de warme hap zitten, anders hapte er niets meer. Nog los van bedtijjden, maar soms is je gezin (nog) niet zo flexibel als jijzelf.

Spinazie met ommelet

Wat wij doen als we haast hebben:

Spinazie, aardappel(puree) en een ommelet.
Rijst met erdoor een blikje groente en erover een potje chicken-tonight ofzo
Tosti's

Of de afhaal.....

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-03-2015 om 19:19

Hier

Momenteel zit onze jongste op zwemles van half 5 tot half 6. Ik ben dan om 6 uur thuis.
Die dag eten wij meestal pasta. De saus maak ik van tevoren al klaar en mijn man zet om kwart voor 6 het water op, zodat ik om 6 uur meteen het eten kan gaan maken.
Soms eten we tosti. Die maak ik 's middags al klaar. Mijn man zet dan op tijd het tosti-ijzer aan en dat gaat ook heel goed.

Mijn man is ook niet zo'n kok, maar hij probeert me zo wel te helpen.

Normaal eten wij zo rond 5 uur. De kinderen kunnen dan na het eten nog even naar buiten. Maar onze zoon van 6 gaat rond half 7 naar boven en onze dochter van 12 om half 9.
Eten gaan koken om half 7 vind ik echt heel laat.

amk

amk

07-03-2015 om 19:40

Dendy

om half zeven zijn wij gewoonweg meestal nog niet thuis.

Ik heb het wel gehad dat mijn schoonouders om kwart over 5 belden dat het eten klaar stond en waar ik toch bleef!! Nou eh, ik heb nog een werkoverleg tot 6 uur. Ja maar T moet nu eten, kind at natuurlijk geen hap want was dat helemaal niet gewend.

Er zijn nu 2 dagen dat we pas om half 8 thuis zijn, en dan wordt er warm gegeten want na een zware training hebben we gewoon honger. En dan is het na het eten door naar bed.

De bso vraagt om de kinderen niet eerder als 5 uur op te halen want anders zitten ze nog midden in de activiteiten en zijn de meeste kinderen helemaal niet op de locatie. Als ik mijn dochter om half 7 op haal is ze zeker niet de laatste.

Het is maar net wat je gewend bent en wat er in de gezinslogistiek het beste past. Zo zijn wij nu op woensdag tussen de middag gaan warm eten omdat dat toch het beste uitkomt want om 5 uur warm te eten, we moeten om 6 uur weg, voegt niet, dan kunnen we niet goed trainen wegens buikkramp. De vriendinnen eten gewoon mee.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-03-2015 om 20:51

Tuurlijk AMK

Voor mijn gevoel heb je als je zo laat thuis komt/eet zo weinig avond over. Maar idd. het is maar wat je gewend bent.

Dendy

Geweldig dit:
"Soms eten we tosti. Die maak ik 's middags al klaar. Mijn man zet dan op tijd het tosti-ijzer aan en dat gaat ook heel goed."

Moet je een tosti ook al voorbereiden? Ik snap dat er mannen zijn die niet kunnen koken, maar een paar boterhammen beleggen met ham en kaas moet toch wel lukken? Hoe bedoel je verwennerij

Hanne.

Hanne.

07-03-2015 om 21:02

klopt

Klopt wij eten om 18.30 en vooral voor de jongste is er daarna weinig tijd meerom iets te doen. Aan de andere kant is er daar voor juist heel veel tijd.

Aan de andere kant voelt dit voor mij al als vroeg eten. In het pre kind tijdperk gingen we messtal pas rond 19.30 koken.

bloemetje

bloemetje

07-03-2015 om 21:05

Dendy

Dendy, meen je dat serieus? Dat je tosti's voor je man moet voorbereiden? En dat hij voor de pasta water opzet, zodat jij het verder kan bereiden? Meid, het is 2015!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-03-2015 om 21:43

nee hoor

Mijn man kan heus wel tosti's klaarmaken. Maar op die dag komt dochter om 4 uur thuis met wiskundehuiswerk waar ze graag bij geholpen wordt. Op maandag is dat nl. complex.
En ik heb tussen 1 en 3 niet zoveel te doen. Overigens zijn dit 12 tosti's, rijkelijk belegt. Dus echt niet 5 minuten werk.

En dat hij het water opzet om kwart voor 6 is, omdat ik dan om 6 uur de pasta erin kan gooien, terwijl hij zoon even afdouched en in een pyjama stopt.

Tis een kwestie van taakverdeling. En ik heb geen last van overdreven feminisme gelukkig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.