Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

31-03-2010 om 15:11

Laminaat op parket leggen

Als je laminaat op parket wilt leggen, heb je dan nog een ondervloer nodig? En kun je dan het beste van die groene platen nemen, of is dat dunne ondervloerfolie goed genoeg? De parketvloer is helemaal vlak, dus er hoeft in principe niets op om te egaliseren.
De parketvloer is overigens ook héél erg lelijk (donkerbruin en allemaal kleine plankjes), anders had ik hem wel laten liggen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet doen

Ik zou nooit laminaat over parket gaan leggen. Kan je het parket niet afschuren? Dan wordt hij vast een stuk lichter en dan evt met whitewash oid behandelen om 'm nog lichter te maken als je dat wilt.
Of natuurlijk helemaal dekkend schilderen, maar dat beschadigd misschien snel.
Ik vind echt hout zóóóveel mooier dan (kunststof) laminaat!!!

Vic

ja dat kan natuurlijk, ik zou van die folie nemen. Maar ik denk dat een beter idee is om indd te schuren (kan je ook laten doen, scheelt weer een takkenklus) en dan met witte olie of naturel olie behandelen. Die kleine plankjes kunnen heel mooi worden !

nou als je meer tips of hulp op interieur gebied nodig hebt moet je mij even mailen, ik hoef er niets voor.

Vic

Vic

31-03-2010 om 23:04

Manda

Lief aanbod van je! Morgen krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis en zal ik de vloer nog eens goed bekijken. Er ligt nu tapijt over de parketvloer, en dat zal de vorige eigenaar toch ook niet voor niets hebben gedaan (ik heb maar een klein stukje van de vloer gezien).
Als het dan toch laminaat wordt, kan dat folie dan geen kwaad met vocht enzo?

Vocht?

hoezo vocht, bedoel je als er een vaas omgaat ofzo ? Als het laminaat goed gelegd wordt zonder naden etc dan kan je vocht gewoon opdweilen. Zit er geen lijm ergens op dat tapijt ?

please geen laminaat... ! Er staan op internet wel wat voorbeelden van parket renovatie, dan zie je een onogelijk lelijk donkerbuin bekrast plankjes parket en dan gaat er een schuurmachine over en dan hup laagje naturel lak of olie erover heen. Is denk ik zo'n E 12,50 per m2 ex btw wat je dan kwijt bent.

Altijd leuk als het met minder werk en geld toch mooier wordt. Als het dan echt laminaat moet worden, tip: parky. Heb dat hier laten leggen boven, de toplaag is geen kunststof maar fineer.

Nadeel van laminaat is dat de vloer weer hoger wordt, kom je dan uit met de deuren ?

Ook niet doen

Hier hadden we precies hetzelfde, toen we in ons nieuwe huis kwamen. De vorige bewoners hadden laminaat in de hele woonkamer. Een buurman zei toen, er ligt een mooie houten vloer onder. En ja die lag er idd, het zag er niet uit, waarschijnlijk hebben de vorige bewoners er geen zin aan gehad en er dus uit gemak maar laminaat over heen gelegd.

Het zijn hier ook dunnen smalle plankjes, ook donkerbruin. We hebben eerst heel veel moeten schuren (1,5 dag) toen leek het veel lichter. Ik wou het graag ook niet zo heel donkerbruin. Maar omdat het bij ons om tropisch hardhout ging, maakt het niet veel uit wat je erop smeert, het wordt toch weer donker. Ik heb nog een stukje met whitewash gedaan, maar dat leek echt heel vies, niet mooi. Uiteindelijk hebben we besloten om de vloer te gaan olieen, met kleurloze olie. De vloer is weer net zo donker, maar omdat wij verder alles heel licht hebben gehouden is het best heel mooi en warm.

Denk er nog eens goed over na, zal ik zeggen.

Veel succes!!

Groet,
Olijvje

Kari1

Kari1

01-04-2010 om 16:44

Laminaat versus parket

Manda, omdat de toplaag hout is heet Parky parket en geen laminaat. Omdat de bovenlaag dun is kun je het niet schuren maar moet je het vervangen als het te lelijk wordt (net als laminaat). De prijs is daarom ook veel vriendelijker dan van massief parket, bijkomend voordeel is dat een nieuwe vloer leggen een stuk minder gedoe is dan schuren (stofzooi!) en lakken in een bewoond huis.
Persoonlijk houd ik ook veel meer van echt hout dan van plastic met gefotoprint hout. En hoe dik of dun dat laagje echt hout is, dat zie je niet als de vloer er ligt.
Kari

Vic

Vic

03-04-2010 om 21:44

Ik ga het doen

Ik ga toch proberen of ik nog iets kan met de parketvloer. Op het tweede gezicht vielen de smalle plankjes best mee, maar de vloer is enorm versleten (lichte plekken). Ik heb al een vrijwilliger gevonden die dolgraag met zo'n schuurapparaat aan de slag wil. Daarna wil ik zelf lakken of met olie doen. Weet iemand ook hoe je kunt zien of de vloer geolied of gelakt is? Of maakt dat niet uit als je eenmaal geschuurd hebt en 'pakt' dan alles?

Kaal

Na het schuren is het hout weer kaal. Daarna kan je volgens mij gewoon zelf kiezen of je olie, lak, wax oid erop wil hebben.

Vrienden van mij hadden ook een huis gekocht met een flink verkleurde en versleten vloer en die is prachtig geworden na een schuurbeurt!

Succes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.