Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Doortje

Doortje

12-02-2016 om 16:57

Laptop pech en financiele gevolgen

Een vriendin van een dochter van mij heeft per ongeluk haar wijnglas over de laptop van dochter gegooid. (Ze zaten samen iets te regelen.) Laptop overleden. Het was een dure, zorgvuldig uitgezocht op speciale eigenschappen en kostte rond de duizend euro 3 jaar geleden. Ze had er nog flink wat jaren mee willen doen.
Vriendin heeft haar verzekering ingeschakeld, die vergoed nog 150 euro want laptops zijn na 3 jaar afgeschreven... Pech voor dochter.
Ik bemoei me er niet mee en zeg er niets van, maar ik denk wel. Als mezelf dit zou overkomen zou ik denk ik aan de gedupeerde toch minstens iets voorstellen van, zullen we de schade delen. Ik vind dit wel erg makkelijk. (Vriendin heeft een prima baan en dat zou financieel wel kunnen.) Wat zouden jullie doen?


Vesper Lynd

Vesper Lynd

12-02-2016 om 17:00

Reëel

Het lijkt mij een reële vergoeding voor een laptop van drie jaar oud. Wat kosten ze op Marktplaats, dit type en leeftijd?

Jesse_1

Jesse_1

12-02-2016 om 17:07

Doortje, afschrijven in 5 jaar

De economische levensduur is misschien al wel verstreken, maar volgens de belastingdienst moet je laptops afschrijven in 5 jaar (niet korter!).
Ik weet niet waarom de verzekering wel in 3 jaar zou mogen afschrijven?

Wat je zelf al aangeeft zou ik ook voorgesteld hebben

Want voor €150,- koop je geen gebruikte laptop. Kijk op MP wat het model / type gebruikt kost. Van dat gemiddeld bedrag €150,- aftrekken en het restant delen door twee.

#CF

Triva

Triva

13-02-2016 om 09:00

Echt niet

als ik per ongeluk iemands oude auto total loss rijd ga ik dus echt niet de helft van de nieuwe auto min de verzekeringskosten vergoeden. Zo werkt dat niet.

Die laptop is gewoon niet meer zoveel waard en een laptop die 3 jaar geleden 1000 euro kostte is nu natuurlijk niet meer verkrijgbaar. Moet je dan weer een laptop van 1000 euro als voorbeeld nemen? Natuurlijk niet,

bloemetje

bloemetje

13-02-2016 om 09:36

Doortje

Voor dit soort situaties sluiten mensen verzekeringen af. De verzekering betaalt in dit geval 150 euro uit. Dat je vindt dat je meer zou moeten krijgen van de persoon in kwestie, dat is jammer maar helaas. Je hebt het er maar mee te doen. Je kunt niet zomaar verwachten dat de persoon in kwestie extra gaat bijleggen. Heb je al een reparatie overwogen? Zal ook niet goedkoop zijn, maar kan een goed alternatief zijn.

Jesse, de regels van de Belastingdienst hebben natuurlijk niets te maken met de voorwaarden van een verzekeringsmaatschappij.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-02-2016 om 09:43

bloemetje

"De verzekering betaalt in dit geval 150 euro uit. Dat je vindt dat je meer zou moeten krijgen van de persoon in kwestie, dat is jammer maar helaas. Je hebt het er maar mee te doen. Je kunt niet zomaar verwachten dat de persoon in kwestie extra gaat bijleggen."

Helemaal mee oneens. De verzekering bepaalt niet wat iets waard is, die bepaalt alleen wat ze volgens hun regels moeten vergoeden.

Andere kopen op marktplaats. Als de schuld helemaal bij de vriendin ligt vind ik eigenlijk dat ze het hele verschil zou moeten betalen. Het is niet Doortje's verantwoording dat zij onvoldoende verzekerd is.

Het voorstel om het verschil te delen vind ik heel netjes.

En....

Een laptop met dezelfde mogelijkheden kost nu waarschijnlijk geen 1000 euro meer nieuw.
Mijn zoon heeft een laptop van 1200 euro, half jaar oud. Over 2/3 jaar is deze laptop te koop voor 800 euro ofzo.

Ik zou misschien iets tegemoet komen als ouder van vriendin, maar zeker niet aanvullen om een nieuwe van 1000 euro te kunnen aanschaffen.
Als het de laptop van mijn zoon zou zijn is het toch ook zijn verantwoording als er drinken over heen gaat. Hij had kunnen zeggen dat hij niet akkoord gaat met wijn drinken boven/naast zijn laptop.
Het zijn vervelende dingen, gevalletje pech hebben ben ik bang.

bloemetje

bloemetje

13-02-2016 om 10:04

het gaat om de vanzelfsprekendheid

Natuurlijk bepaalt de verzekeraar 'alleen' maar wat ze uitkeren.
Maar waar het mij vooral om gaat (en ik maak uit het bericht van Doortje op dat daar haar twijfel zit): je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat mensen uit zichzelf de gedupeerde financieel extra tegemoet komen. Doortje geeft zelf aan dat zij dat wel zou doen en vindt het vreemd dat de vriendin dat niet doet. Nou, ik weet dus zeker dat heel veel mensen dat niet zomaar zouden doen. Gewoon, omdat we WA verzekerd zijn en het daarom (hoe terecht of onterecht het ook is) een 'verzekeringsdingetje' is geworden.

Mijn vorige bericht wekt de indruk dat ik vind dat je daarom niets meer kan doen, maar dat bedoel ik niet zo. Vragen staat vrij. Als jij (beter gezegd: je dochter) vindt dat de vriendin meer zou moeten bijdragen, dan moet je dat dus gewoon vragen. Een compleet nieuwe laptop zou ik absoluut niet redelijk vinden; dochter draagt zelf ook verantwoordelijkheid. Ze waren immers samen met die laptop bezig.

Ik merk dat ik er altijd wat moeite mee heb, dat mensen vinden dat een ander iets zou moeten doen (omdat ze dat zelf ook zo zouden doen), maar het niet hardop zeggen, en zich vervolgens wel ergeren. En

Jasmijn

Jasmijn

13-02-2016 om 10:39

heel lastig

Daarom zou ik bijvoorbeeld geen dure dingen uitlenen die stuk kunnen gaan, zoals bijvoorbeeld mijn auto. #5 wat trivia schrijft. Lekker dan, ben jij rete zuinig op je auto en dan zou een ander hem in de prak rijden en zeggen...jammer joh!
De laptop was natuurlijk niet uitgeleend, maar als ik wijn over de laptop van mijn vriendin zou gooien (ik ben inderdaad iemand die zijn wijn dan liever op een ander tafeltje zet dan naast de laptop) dan zou ik samen met vriendin gaan zoeken naar een goede oplossing. De 150 euro van de verzekering is een mooi begin. Zou vriendin vervolgens een gloednieuwe kopen, dan zou ik daarvan nou ook weer niet de helft betalen, maar misschien wel een kwart....ook even kijken wat laptops op marktplaats doen in dezelfde staat. In feite wil je je vriendin natuurlijk schadeloos stellen, JIJ hebt die wijn omgegooid, je vriendin niet.

Zelf heb ik ooit zo'n voorval gehad, een heel mooi jasje van Esprit uitgeleend aan een vriendin. Jasje was redelijk nieuw en had zo'n 150 gulden gekost (lang geleden dus en voor iemand van 20 is 150 gulden heel veel geld) Jasje kwam terug met grote ballpoint vlek erop. Vriendin heeft toen het jasje voor mij naar de stomerij gebracht...vlek was er niet uit. Toen was het antwoord, ja jammer, sorry....en meer niet. Zoek het maar uit, en ze was ook behoorlijk verontwaardigd naar mij toe. Wat kon zij er nu nog aan doen? Stomerij kreeg de vlek er niet uit dus ja....
Enfin, mijn les was toen dat ik dus niets meer uitleen wat veel waarde heeft voor mij. (en ik leen ook niets van anderen als ik weet dat het stuk kan, want dan weet ik dat ik het moet vergoeden en me er niet makkelijk vanaf kan maken)

Lastig hè, lezen?

Ik schreef: kijk op MP wat een GEBRUIKT model / type kost.

Een destijds nieuwe laptop van 1000 euro kost na 3 jaar echt geen 150 euro op MP. Reken op zeker het dubbele, zo niet meer. Als wél, zie ik hier graag de link tegemoet. Tot zover het financieel technische verhaal. Moreel:

Bovendien zijn het nog vriendinnen ook. Reken maar dat ik me een partij kudth zou voelen als ik de veroorzaker zou zijn. En voor mijn vriend zou ik dan zeker de helft betalen van wat zo'n type laptop op dat moment op MP waard is. Die vriend betaalt toch immers ook de helft? En die heeft het niet eens veroorzaakt.

#CF

Angela67

Angela67

13-02-2016 om 11:04

charliefox, lastig hè, schrijven

het is niet 'moreel' maar 'moraal'

gr Angela

Nog jaren

Doortje, ik denk dat je je dochter ook kunt leren, dat er zoiets bestaat als afschrijving. Een dure laptop van drie jaar geleden gaat niet nog jaaaaren mee. Wat voor termijn kun je aanhouden? De verzekering zegt 3 jaar, maar die rekenen naar hun eigen beurs toe. De belastingdienst zegt 5 jaar. Gezien de omloopsnelheid van computers en laptops lijkt mij dat een redelijke termijn.
Afschrijving betekent dan: als je 3 jaar geleden een apparaat van 1000,-- euro hebt gekocht zou je elk jaar 200 euro opzij moeten zetten als afschrijving. Ze zou dan nu al 600 euro hebben moeten reserveren.
Nu is de laptop kapot. Jammer. verzekering vergoedt 150 euro.

Ze heeft dus nu 850 euro beschikbaar om een nieuwe laptop te kopen. mocht het zijn dat het duur uitgezochte model wat ze wil duurder is dan die 850 euro, dan zou ze over dat verschil met de vriendin kunnen praten. Een andere insteek is: eigenlijk zou ik nog 2 keer 200, dus 400 euro moeten reserveren, van de verzekering krijg ik 150 euro, dan blijft er nog een gat over van 250 euro.

Een dergelijke berekening opzetten en bespreken met vriendin (maakt niet uit of die een goede baan heeft, jij beheert niet de portemonnee van vriendin) lijkt mij een goede kan van slagen geven. zomaar in het wilde weg roepen dat iemand de helft of meer van een nieuwe moet betalen, dat zet de deuren wagenwijs open naar onnavolgbaar hoge bedragen en dito ruzies.

Het kan zijn dat dochter niets opzij gezet heeft voor reservering. Dat is dan jammer voor haar. Denken dat ze laptop nog veel meer jaren me zou kunnen gaan is een vorm van wishfull thinking, op basis daarvan moet ze niet zelf haar financiën gaan beheren, want dat zal dan wel eens vaker kunnen tegenvallen in het leven.

Met andere woorden: 60 euro had ze al moeten hebben, daar komt 150 euro bij. Laat haar eens rondkijken wat ze daarvoor krijgt en over het verschil eventueel in gesprek gaan met vriendin, waarbij het maximale bedrag wat vriendin eventueel nog zou kunnen vergoeden 250 euro is.

Tsjor

foutje

'60 euro' moet zijn 600 euro. De overige typefouten ga ik niet verbeteren. Tsjor

Haha, dank je Angela

'Moreel' was bedoeld als bijv voorn woord en niet als zelfstandig. Zoals ik in de zin er voor schrijf over 'fin techn verhaal" vervolg ik de volgende zin met 'het morele verhaal". Maar no matter, thanks.

#CF

bieb63

bieb63

13-02-2016 om 16:13

sorry hoor trivia en bloemetje

Het gaat niet om een willekeurige gedupeerde (als voorbeeld: je knalt tegen iemand z'n auto). Het gaat in dit geval over een vriendin...... Dat is toch echt iets anders.
In geval 1 heb je gewoon pech en zul je het moeten doen met hetgeen de verzekering uitbetaald. In geval 2 ligt dat m.i. toch echt iets anders. De gedupeerde onbekende, tja jammer dan, zo werkt het inderdaad. Maar de gedupeerde vriendin die door mijn onhandigheid financieel benadeelt wordt, nee, dat vind ik raar.

Triva

Triva

13-02-2016 om 19:10

maar

Vind je werkelijk dat je helft van de prijs (of meer) van een nieuwe laptop moet gaan betalen met aftrek van de verzekeringspremie? Ja hallo, die laptop is allang afgeschreven en ik vind dus niet dat er van zoveel geld van mij een nieuwe moet komen. Als de laptop nieuw was geweest had ze veel meer teruggekregen van de verzekering en zo werkt dat toch, niet anders dan met die auto of begrijp ik dat jij ook heel veel geld gaat betalen aan je vriendin als je haar auto leent en total loss rijdt?

Ad Hombre

Ad Hombre

13-02-2016 om 19:11

Triva

"Vind je werkelijk dat je helft van de prijs (of meer) van een nieuwe laptop moet gaan betalen met aftrek van de verzekeringspremie?"

Volgens mij vind niemand dat.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-02-2016 om 19:12

vind+t

Alleen de tweede "vindt" ...

.

Doortje

Doortje

13-02-2016 om 21:53

Geen nieuwprijs

Nee, aanvullen tot de oorspronkelijke nieuwprijs zou ik ook niet doen. Maar ik heb wel het gevoel dat een laptop van 1000 euro na amper 3 jaar meer waard is dan 150 euro. Dat is wel een hele snelle afschrijving. En de waarde in het economisch verkeer (wat gaat iemand betalen voor een dergelijke tweedehands laptop) is natuurlijk altijd minder dan de waarde voor de gebruiker. Dat is ook zo met b.v. een auto of een bank. Ze had er zeker nog een jaar of 2-3 mee willen doen en zoiets koop je niet terug voor 150 euro.
Als ik wijn over iemands laptop had gegooid ( en repareren kan niet meer, het ding is echt grondig vernield), en mijn verzekering zou een dergelijk bedrag vergoeden dan zou ik zelf toch nog wat bijpassen. Maar ik begrijp dat niet iedereen dat zou doen of nodig zou vinden.
En nogmaals, het gaat over mijn ( volwassen) dochter en vriendin, ik bemoei me nergens mee, maar ik vroeg me af hoe daar in het algemeen tegenaan gekeken zou worden. Wisselend dus.

bieb63

bieb63

13-02-2016 om 22:04

tja trivia

die laptop kan dan economisch/verzekeringstechnisch nog maar 150 euro waard zijn, maar wat koopt (letterlijk en figuurlijk) die vriendin daarvoor? Niet iets wat ze had en waarmee ze waarschijnlijk tot volle tevredenheid nog een aantal jaar kon doen. Ze is gedupeerd en die economische 'officiele' waarde is dus niet zo van belang. Daarnaast is er nog veel meer ellende: het gedoe om weer een nieuw (evt 2e hands) exemplaar te bemachtigen. Alles weer inrichten, wellicht ook bestanden kwijt. T'is nogal wat.
Maar vooral: het gaat niet om een onbekende, maar om je vriendin. Die wil je met die ellende toch wel iets meer tegemoet komen dan het bedrag dat (de altijd zuinige en commerciele) verzekeringsmij er voor geeft. Dat is zakelijk bij onbekenden, nu is het m.i. anders. Dus enigszins extra bijleggen zou voor mij vanzelfsprekend zijn.

Doortje

Doortje

13-02-2016 om 22:06

Tsjor

Het gaat er helemaal niet om of mijn dochter al of niet een reservering heeft gemaakt voor een nieuwe laptop. Het gaat er om dat ze dan nog steeds tekort komt buiten haar schuld. Een reservering van 600 euro plus 150 van de verzekering maakt 750. Dan kom je echt tekort voor een nieuwe met dezelfde gewenste eigenschappen.
In het wilde weg roepen dat iemand de helft van een nieuwe moet betalen doet volgens mij niemand hier.
En persoonlijk zou ik het netjes vinden als de vriendin ZELF wilde bespreken hoe met de schade (het tekort) zou kunnen worden omgegaan, niet dat de andere partij daarom moet gaan vragen. Maar ja dat is wat ik zou doen dus maar blijkbaar is dat niet zo gewoon als ik denk.

Doortje

Doortje

13-02-2016 om 22:10

bieb63

Jij zegt wat ik bedoel!

wimb

wimb

13-02-2016 om 23:07

Reparatie ?

Is er al gekeken naar de mogelijkheid om de laptop te (laten) repareren? Misschien werkt het nog als er een los USB toetsenbord op wordt aangesloten.
Een toetsenbord is vervangbaar. Een link : http://www.petapc.nl/info/item/vloeistof-gemorst-over-uw-laptop.html

succes, wimb

Triva

Triva

14-02-2016 om 07:50

maar

'Een reservering van 600 euro plus 150 van de verzekering maakt 750. Dan om je echt tekort voor een nieuwe met dezelfde gewenste eigenschappen.'

Natuurlijk niet want een laptop van drie jaar oud die je nu wil vervangen door een met dezelfde eigenschappen kost geen 750 euro!

Omdat blijkbaar iemand is gaan rekenen met de helft vd waarde min verzekeringskosten dacht ik dat je dat wilde. Wat is dan het bedrag wat je in je hoofd hebt en heb je al gekeken wat een laptop kost met zoveel mogelijk diezelfde eigenschappen nu? Zeggen dat je er no 2 of 3 jaar mee wil doen is een beetje raar. Die van mjn zoon was na vier jaar ook opeens niet meer fijn werkbaar.

Yvonne

Yvonne

14-02-2016 om 11:40

Wat kost gelijkwaardige laptop nu?

Als je nu een laptop zoekt die het zelfde kan als de laptop waar je 3 jaar geleden nog €1000 voor betaald hebt die heb je nu vast voor een paar 100 euro goedkoper.
150 van verzekering is wel erg weinig, daar kun je ook nog bezwaar tegen maken.

Doortje

'Het gaat er helemaal niet om of mijn dochter al of niet een reservering heeft gemaakt voor een nieuwe laptop. Het gaat er om dat ze dan nog steeds tekort komt buiten haar schuld. Een reservering van 600 euro plus 150 van de verzekering maakt 750. Dan kom je echt tekort voor een nieuwe met dezelfde gewenste eigenschappen.'

Dat dochter geen reservering heeft gemaakt snap ik, maar dat is niet de 'schuld' van de vriendin. Na 3 jaar een laptop nog willen vervangen als ware het een nieuwe, dat is niet realistisch. Om een realistische berekening te maken moet je ervan uitgaan dat iemand een reservering heeft gemaakt.

Doorgaan op 'ze had er nog jaren mee willen werken' dat is ook niet realistisch. Schade ten opzichte van iemands dromen, tsja, we komen in de amerikaanse claimcultuur en dan is dat wellicht haalbaar. Maar realistisch is het niet.

Dat er een bedrag overblijft (600+150=750) had ik al voor je uitgerekend, ook hoe je daarmee eventueel om kunt gaan: is dezelfde kwaliteit haalbaar voor die prijs (en dan heb je ook nog een nieuwe) of praten met vriendin over de 250 euro.

Gaan zitten mokken, zelf niets zeggen, vinden dat vriendin daarover zou moeten beginnen, maar vriendin doet dat niet, en dan doorgaan met mokken, dat is een vorm van communicatie waar je echt van die meidenvenijnruzies van krijgt. Of je bent er boos over en dan zeg je het. Of je stelt de vragen gewoon uit nieuwsgierigheid en dan ben je er niet boos over, maar verbaas je je over de verschillende invalshoeken en doe je je voordeel met de suggesties die gedaan zijn om het anders aan te pakken. .

Tsjor

Vriendschap

Hmmm, mijn vriendschap met deze vriendin zou toch wel wat bekoeld raken geloof ik. Of je dochter er nu 'recht' op heeft of niet, ik zou als vriendin toch erg mijn best doen om mijn fout weer recht te zetten.

bloemetje

bloemetje

14-02-2016 om 18:55

helemaal eens met Tsjor

"Gaan zitten mokken, zelf niets zeggen, vinden dat vriendin daarover zou moeten beginnen, maar vriendin doet dat niet, en dan doorgaan met mokken, dat is een vorm van communicatie waar je echt van die meidenvenijnruzies van krijgt."

Precies. Of je doet er je mond over open, of je doet er niets mee. Maar dan is het ook klaar. En ga je niet meer lopen zuchten en klagen.

Doortje

Doortje

14-02-2016 om 19:40

Huh Tsjor?

Je gaat uit van veronderstellingen die nergens staan, lees eens goed! Dat dochter geen reservering heeft gemaakt snap je??? Dat snap je dan helemaal verkeerd want die heeft ze wel. Ik schreef alleen dat het er hier niet toe doet of ze die al of niet heeft, want dat doet helemaal niet mee in de overwegingen.
En hoe kom je nu weer bij mokken??? Er mokt niemand hoor. Ik vroeg me alleen af of er meer zouden zijn hier die zoals ik zou doen voor mijn vriendin iets zou bijpassen (en nee, niet de helft van de prijs van een nieuwe!) of dat ik daarin dan te soft zou zijn en dat het meer algemeen is om jammerdebammer te doen zoals vriendin van dochter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.