Huis, Tuin en Keuken
AnnaPollewop
22-10-2025 om 22:42
Leg je een noodvoorraad aan?
Ik was half een podcast aan het luisteren (De Zelfhulpvraag, over Waarom bereiden we ons niet voor op een noodsituatie) en daarin werd gesproken over het boek van Marco Kroon (Paraat) en waarom we ook al weten we dat er reële kans is dat er noodsituaties aankomen, ons daar toch niet op gaan voorbereiden. Het zette me aan het denken, ik ben al jaren aan het nadenken over wat we als noodvoorraad in huis zouden moeten hebben maar dan loop ik weer vast op details als "hoeveel water moet ik dan hebben" en "hoe houd ik dat goed" en uiteindelijk doe ik niks, terwijl ik toch weet dat ik niet voorbereid ben. We hebben ook nog een aantal huisdieren en ook voor hen is het belangrijk dat ze eten en drinken hebben als de nood aan de man komt, maar dan nog doe ik niks. En mijn werk ligt nog wel in de risicomanagement hoek
dus waarom doe ik dan niks?
Hoe kijken jullie er tegen aan, preppen jullie, doen jullie kleine dingen wel of niet, geloven jullie het wel? Hebben er mensen tips over wat ik in ieder geval zou kunnen doen?
Er valt immers ook wel eens tijdelijk stroom uit, of water, en ook dan kan het handig zijn om wat in huis te hebben. Het hoeft niet gelijk een voorbereiding voor de 80-jarige oorlog te zijn natuurlijk.
Fourtyfour
22-10-2025 om 22:48
Ik heb eigenlijk altijd wel een ruime voorraad thuis. Wel wat extra flessen water. Ik denk dat ik het met gemak een week kan redden qua drinken en qua eten helemaal wel.
Ginevra
22-10-2025 om 22:55
wij hebben wel flessen water, houdbare voeding, kaarsen en contant geld in huis. Dat hadden we sowieso al wel, en nu letten we er nog iets meer op. Het enige dat we eerder nog niet hadden en nu wel, is een noodradio.
Ik denk dat een hoop mensen toch denken dat het allemaal zo’n vaart niet loopt, dat het iets is voor paranoïde wappies,
AnnaPollewop
22-10-2025 om 22:57
Fourtyfour schreef op 22-10-2025 om 22:48:
Ik heb eigenlijk altijd wel een ruime voorraad thuis. Wel wat extra flessen water. Ik denk dat ik het met gemak een week kan redden qua drinken en qua eten helemaal wel.
Ook zonder stroom en gas? En hoe doe je dat met water, ververs je dat regelmatig? Waar sla je genoeg water op om een week lang te kunnen drinken, koken, een klein beetje wassen en hoe zou dat met een toilet moeten eigenlijk?
Ik heb ook veel eten in huis, maar dat zit grotendeels in de vriezer of het is gedroogd zoals pasta, rijst of peulvruchten. Dan heb ik wel iets nodig om het te bereiden en dus zowel brandstof als ook water. Eten uit de vriezer blijft niet zo lang goed na stroomuitval.
_Anoniem_
22-10-2025 om 23:39
Wij wonen met 2 personen thuis, ik heb toch maar een tijd geleden voor de zekerheid 6 twee-literflessen water gekocht. Die liggen ergens bovenin de best volle voorraadkast en ja dat was het. Verder gewoon wat er toevallig nog is. Ik heb altijd wel een paar grote blikken soep in huis, 3 vriezerlades vol kliekjes. Tja als de stroom uitvalt dan kunnen we dat nog koud opeten. Het zijn geen dingen met vlees (vegetarisch) dus hoop ik dat het misschien een paar dagen langer houdbaar blijft, mocht het allemaal ontdooien. Nou ja, na een week hoop ik wel dat er wat hulp dan op gang komt, mocht ik meer hebben of beter geprept zijn dan zou ik denk ik bang zijn dat anderen het wel bij ons komen weghalen. Ik heb in ieder geval wel een radio op batterijen (had ik al) en een paar zaklantaarns (op batterijen) en wat kaarsen.
Wassen zou ik dus niet doen (zonde van het water) en toilet kan ik dan ook niet doortrekken. Ik heb een grote tuin, dan zou ik daar maar in een hoek een wc-hoekje maken ofzo.
Hester83
23-10-2025 om 05:02
Wij zijn beperkt voorbereid denk ik. Ben er niet heel erg mee bezig, maar ik heb waterflessen in de garage staan. Verder een noodradio in huis, kaarsen, contant geld.
Daarnaast vul ik het hout altijd op tijd aan, zodat we bij stroomuitval altijd het huis beneden warm kunnen stoken in ieder geval. Voor eten opwarmen zal de bbq dan maar aangezet moeten worden ofzo.
Fourtyfour
23-10-2025 om 06:12
AnnaPollewop schreef op 22-10-2025 om 22:57:
[..]
Ook zonder stroom en gas? En hoe doe je dat met water, ververs je dat regelmatig? Waar sla je genoeg water op om een week lang te kunnen drinken, koken, een klein beetje wassen en hoe zou dat met een toilet moeten eigenlijk?
Ik heb ook veel eten in huis, maar dat zit grotendeels in de vriezer of het is gedroogd zoals pasta, rijst of peulvruchten. Dan heb ik wel iets nodig om het te bereiden en dus zowel brandstof als ook water. Eten uit de vriezer blijft niet zo lang goed na stroomuitval.
Regentonnen, emmer water eruit en die voor doorspoelen.
We hebben een eigen bron met grondwater, zou voor diverse doeleinden gebruikt kunnen worden. Houtkachel kan ik ook op koken als het zou moeten. Er staat zo'n 20 liter water aan voorraad, word gebruikt en weer aangevuld.
En als het echt lang zou duren dan durf ik zelfs wel gekookt grondwater of regenwater te gebruiken.
(En we hebben ook een aggregaat)
Decembermamma
23-10-2025 om 06:53
Wij hebben toen rond corona tijd wat ingeslagen, water, blikgroenten en rijst. Alleen die dingen zijn beperkt houdbaar dus liepen er tegenaan dat we het op een gegeven moment weer moesten gaan eten. Wij houden niet van blikgroente en eten het liever vers.
IMI-x2
23-10-2025 om 07:45
Decembermamma schreef op 23-10-2025 om 06:53:
Wij hebben toen rond corona tijd wat ingeslagen, water, blikgroenten en rijst. Alleen die dingen zijn beperkt houdbaar dus liepen er tegenaan dat we het op een gegeven moment weer moesten gaan eten. Wij houden niet van blikgroente en eten het liever vers.
Eten in blik is vrijwel onbeperkt houdbaar, dat hoef je niet te verversen. Die houdbaarheidsdatum erop is onzin, die kun je negeren. Regelmatig worden er blikken van ongeveer 100 jaar oud gevonden, de inhoud is dan nog prima.
Zelf heb ik 12 flessen water van 2 liter in huis. Laatst was er hier een probleem met het water, toen was dat toch wel erg handig. Nu is het oudste pak weer ververst.
Verder heb ik inderdaad wat extra eten in blik gekocht. Kaarsen, en zaklamp en powerbank had ik al. Een noodradio zou ik nog moeten regelen.
EmmaT
23-10-2025 om 09:07
Niet dat je geen noodpakket zou moeten/mogen aanschaffen, maar we vergeten iets anders:
De overheid roept burgers op zich voor te bereiden op oorlog, door een noodpakket in huis te halen. Is dat echt nodig? En helpt het genoeg? “Ken de mensen in je omgeving, dat is veel belangrijker.”
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/liever-een-goede-buur-dan-een-noodpakket/
Ginevra
23-10-2025 om 09:14
EmmaT schreef op 23-10-2025 om 09:07:
Niet dat je geen noodpakket zou moeten/mogen aanschaffen, maar we vergeten iets anders:
Wie vergeet dat?
het zijn twee verschillende dingen. In dat artikel staat ook dat het handig is noodvoorraad in huis te hebben.
Daarnaást is het handig je buurt en buren te kennen. Niet in plaats van.
tsjor
23-10-2025 om 09:15
Ik heb een emmer in de douche staan, daar vang ik het koude water in op voordat ik zelf met lekker warm water ga douchen. De emmer gebruik ik dan ook om de toilet door te spoelen. Ik heb zo 10 liter vers water. Daar kun je veel mee doen, alleen toilet doorspoelen wordt lastig. Ik denk nog na over een regenton.
Verder noodradio (met batterijen), maar de kinderen krijgen van mij met kerst zo'n radio die je met de hand kunt opdraaien en die dan ook werkt als batterij om je telefoon op te laden. Dat vind ik wel echt handig.
En een kampeertoestelletje om te koken. En kamperlampen en kaarsen voor verlichting.
Als je alles aan moet schaffen: emmer, 12 l. met deksel: 4 euro; opwindbare radio 43 euro, kooktoestelletje 30 euro en gas 20 euro voor 4 flessen, kampeerlamp 6 euro, doe maar 2, batterijen 16 euro. Totaal 125 euro.
De situatie waarbij winkels niet meer bereikbaar zijn, zodat je geen blikvoer meer kunt kopen is wel heel erg dramatisch (behalve als de deuren niet meer open gaan door elektriciteitsuitval), dus daar maak ik me minder zorgen over.
EmmaT
23-10-2025 om 09:30
Ginevra schreef op 23-10-2025 om 09:14:
[..]
Wie vergeet dat?
het zijn twee verschillende dingen. In dat artikel staat ook dat het handig is noodvoorraad in huis te hebben.Daarnaást is het handig je buurt en buren te kennen. Niet in plaats van.
Dat zeg ik toch ook niet? Het is een aanvulling hoor. 🙃🙄
AnnaPollewop
23-10-2025 om 10:47
Ik zie toch al wat dingen waar ik wat mee kan, regenton is in ieder geval iets dat sowieso al op onze lijst staat maar dus binnenkort maar eens van de lijst af en in de tuin moet komen te staan...
Een benzinebrander hadden we altijd nog ergens liggen maar is nu uitgeleend, dus een nieuwe brander aanschaffen en wat brandstof is niet verkeerd. Er staat een vuurkorf weg te roesten in de tuin maar die heeft weinig nut zonder houtvoorraad. Radio op batterijen heb ik ook niet en water ga ik dan ook maar eens kopen. Man stelde al eens voor om het in de kruipruimte te leggen, op zich kan dat wel maar als de boel hier overstroomt is de kruipruimte weer niet zo erg toegankelijk...
En dan zit ik nog met de bejaarde huisdieren, die moeten we dan maar bij ons op zolder verzamelen als het om overstroming gaat (ook veiliger trouwens dan buiten laten zitten bij schaarste, ik zou niet graag zien dat buurtbewoners onze konijnen of katten meenemen voor in de pan...).
Tijdens corona hadden wij niet echt problemen trouwens, het was wel leuk om in de winkels de laatste dingen uit het schap mee te nemen want dat waren dingen die ik nooit gekocht zou hebben dus dan maak je nog eens wat nieuws. De eerste paar weken was ik zelf erg ziek dus toen ik weer wat bij de wereld kwam was het ergste stof al neergedwaald. Ons grootste probleem toen was niet het gebrek aan spullen maar dat we allemaal ziek waren en omstebeurt wel de hond uit moesten laten en we moesten de minst zieke naar de supermarkt sturen voor boodschappen (zoon is er nóg boos over
).
Brood kun je ook in een koekepan op een vuurtje bakken natuurlijk.
Ik voel een nieuw hobbyproject aankomen...
troelahoep
23-10-2025 om 11:00
IMI-x2 schreef op 23-10-2025 om 07:45:
[..]
Eten in blik is vrijwel onbeperkt houdbaar, dat hoef je niet te verversen. Die houdbaarheidsdatum erop is onzin, die kun je negeren. Regelmatig worden er blikken van ongeveer 100 jaar oud gevonden, de inhoud is dan nog prima.
Zelf heb ik 12 flessen water van 2 liter in huis. Laatst was er hier een probleem met het water, toen was dat toch wel erg handig. Nu is het oudste pak weer ververst.
Verder heb ik inderdaad wat extra eten in blik gekocht. Kaarsen, en zaklamp en powerbank had ik al. Een noodradio zou ik nog moeten regelen.
Nou.... dat ben ik niet helemaal met je eens. Als het ver over de datum is is het misschien nog wel eetbaar in de zin van niet giftig, maar de smaak gaat er wel helemaal af (spreek uit ervaring).
Hier wordt eigenlijk niet bijzonder geprept. Wel een campinggasstel in huis, een aardige voedselvoorraad - maar dat vind ik altijd fijn om te hebben voor als je geen zin/tijd hebt om boodschappen te doen. Ook een grote berg houtjes voor de vuurkorf en een regenton.