Huis, Tuin en Keuken
AnnaPollewop
22-10-2025 om 22:42
Leg je een noodvoorraad aan?
Ik was half een podcast aan het luisteren (De Zelfhulpvraag, over Waarom bereiden we ons niet voor op een noodsituatie) en daarin werd gesproken over het boek van Marco Kroon (Paraat) en waarom we ook al weten we dat er reële kans is dat er noodsituaties aankomen, ons daar toch niet op gaan voorbereiden. Het zette me aan het denken, ik ben al jaren aan het nadenken over wat we als noodvoorraad in huis zouden moeten hebben maar dan loop ik weer vast op details als "hoeveel water moet ik dan hebben" en "hoe houd ik dat goed" en uiteindelijk doe ik niks, terwijl ik toch weet dat ik niet voorbereid ben. We hebben ook nog een aantal huisdieren en ook voor hen is het belangrijk dat ze eten en drinken hebben als de nood aan de man komt, maar dan nog doe ik niks. En mijn werk ligt nog wel in de risicomanagement hoek
dus waarom doe ik dan niks?
Hoe kijken jullie er tegen aan, preppen jullie, doen jullie kleine dingen wel of niet, geloven jullie het wel? Hebben er mensen tips over wat ik in ieder geval zou kunnen doen?
Er valt immers ook wel eens tijdelijk stroom uit, of water, en ook dan kan het handig zijn om wat in huis te hebben. Het hoeft niet gelijk een voorbereiding voor de 80-jarige oorlog te zijn natuurlijk.
TineWinkel
23-10-2025 om 14:00
troelahoep schreef op 23-10-2025 om 11:00:
[..]
Nou.... dat ben ik niet helemaal met je eens. Als het ver over de datum is is het misschien nog wel eetbaar in de zin van niet giftig, maar de smaak gaat er wel helemaal af (spreek uit ervaring).
Dat is vgm precies waar die datum op een blik op slaat: tot die datum wordt de kwaliteit gegarandeerd. Na die datum is het kijk - ruik - proef. Als ik honger heb, vind ik de smaak minder relevant.
Ginevra
23-10-2025 om 14:15
tsjor schreef op 23-10-2025 om 09:15:
De situatie waarbij winkels niet meer bereikbaar zijn, zodat je geen blikvoer meer kunt kopen is wel heel erg dramatisch (behalve als de deuren niet meer open gaan door elektriciteitsuitval), dus daar maak ik me minder zorgen over.
Ik ga juist vooral uit van de situatie dat je tijdelijk geen boodschappen kunt doen.
Waar ik woon overstroomt het niet gauw, en Russische tanks rijden ook niet zo snel door de straten. Wat veel waarschijnlijker is, is een grote elektriciteitsstoring, hetzij door een cyberaanval hetzij omdat ons net te zwaar belast is.
Of een cyberaanval die tijdelijk het betalingsverkeer platlegt, of de grote computersystemen die vitaal zijn voor waterleiding, gas etc. Dan hoeft niet eens jóuw bank of waterleidingbedrijf getroffen te zijn, maar door het domino-effect en omdat alle capaciteit nodig is om het op te lossen, kan het wel zijn dat grote delen van het systeem tot stilstand komen.
De groenteboer en de bakker zullen hun spullen wel voor cash verkopen, anders bederft het toch maar. Maar daar wordt het heel druk.
De AH gaat wat tijd nodig hebben om een noodplan in werking te zetten. Bovendien raken mensen in de stress en rennen meteen naar de winkel ook als dat helemaal niet nodig is (weten jullie nog van het wc-papier hamsteren?).
Dus wat cash geld en wat blikken zijn handig. Maar dat hoeft niet in een speciaal krat op zolder of zo. Blikken tomaat, blikken bonen of tonijn, pakken rijst etc worden hier gewoon gebruikt in de keuken, en we hebben altijd een paar extra in huis. Als je op het punt staat de extra voorraad aan te breken vul je weer aan met nieuwe.
Ginevra
23-10-2025 om 14:23
AnnaPollewop schreef op 22-10-2025 om 22:57:
Waar sla je genoeg water op om een week lang te kunnen drinken, koken, een klein beetje wassen en hoe zou dat met een toilet moeten eigenlijk?
Ik heb alleen noodwaterflessen om te drinken, dat past wel in de voorraadkast. Koken kun je met heel zuinig water, als het moet.
Ik heb een minivijver in de tuin, dat water kan ik desnoods gebruiken om de wc door te spoelen. Wassen kan wel een paar dagen met een washandje, nauwelijks water nodig.
Als het langer duurt dan een paar dagen ontstaan er weer heel andere problemen. Daar ben ik niet op voorbereid.
Het gaat er vooral om dat je je de eerste drie dagen kunt redden zonder meteen hulpdiensten nodig te hebben, want die hebben het veel te druk.
Als het land wekenlang platligt ontstaan er heel andere problemen. Dan mag je ook zorgen dat je een schuilplaats en wapens hebt, want dan mag je jezelf en je voorraden gaan verdedigen. Ik heb geen zin me op dat soort dingen voor te bereiden.
AlisonH
23-10-2025 om 14:49
We hebben een campinggasstel, een barbecue met gasfles, kaarsen en lucifers, droogvoer (pasta, rijst, peulvruchten) en blikvoer en 10 liter water. Geen noodradio. Wel een paar goede powerbanks. Vergeet ook niet om voor een week aan contant geld voor boodschappen te hebben. Als de stroom langere tijd uitvalt, is pinnen misschien ook niet mogelijk.
sophiebach
23-10-2025 om 16:11
Ja, een kleine noodvoorraad aanleggen is altijd verstandig . Denk aan water, houdbaar voedsel, batterijen en wat basisbenodigdheden. Zo ben je goed voorbereid op onverwachte situaties zonder in paniek te raken. Beter iets op voorraad dan achteraf spijt!