Huis, Tuin en Keuken

rozenstruikje
17-01-2009 om 15:24
Luizen: alles wassen?
We hebben alweeeeer luizen, blegh. Natuurlijk ben ik elke dag aan het kammen en komen de luizen er netjes uit dan.
Is het dan nog nodig om alles te wassen? Ene vriendin zegt dat neten toch niet van je hoofd vallen en dat luizen lekker blijven zitten. En dat je dus enkel hoeft te kammen. Andere vriendin zegt dat je wel alles moet wassen omdat ze wel van je hoofd vallen/kruipen.
De drogist adviseert chemische shampoo maar dat werkte niet. Ik kamde na gebruik van de shampoo gewoon nog levende ipv dode luizen uit de haren.
Wat doen jullie?
dankjewel, Rozenstruikje

Missa
17-01-2009 om 21:12
Ik denk...
dat je wel alle knuffels, beddengoed, bank, kussentjes, jassen, sjaals, mutsen etc moet wassen... tenminste dat staat op die info sites. En heel veeeeel stofzuigen (hoewel hoe dood je dan die beestjes in de stofzuigerzak?).
Ik heb ze eigenlijk (gelukkig) nog niet gehad. Op school zijn ze er wel vaak en dus heb ik alle sites al bekeken. Maar ze kunnen dus wel kruipen of vallen.
Als die dingen niet zouden kruipen of vallen, dan zou het ook niet 'besmettelijk' zijn naar andere kinderen toch? Daarom zijn er ook luizentassen en capes.
Succes!

+ Slimme Brunette +
18-01-2009 om 17:20
Koud maken
Volgens mij helpt het ook door knuffels e.d. een nachtje in de diepvries te doen, of 24 uur, ik weet het niet meer precies, staat vast wel ergens op een website. Als je de beestjes met de stofzuiger verwijdert, zullen ze wel doodhongeren. In ieder geval zitten ze dan niet meer op plekken waarvandaan ze weer op het haar kunnen springen.

nus Sielcken
18-01-2009 om 21:10
Luizen kruipen
Het is duidelijk dat luizen kruipen. Bv. van de ene jaskraag naar de andere. Van vlooien weet ik dat ze onherroepelijk weer de stofzuigerzak uitkruipen, maar of luizen dat ook doen?
Maar nog een andere vraag. Wie weet of ik een knuffel een minuutje in de magnetron kan doen en daarmee de luizen naar de andere wereld kan koken? Dan hoeft'ie niet 24uur in de diepvries en mijn zoon is dan niet een etmaal verstoken van z'n boezemvriend.
Nus

Pauline
19-01-2009 om 10:18
Neten
Hoe lang kunnen neten in het haar blijven leven?
Wij hebben sinds anderhalve week luizen en eergisteren vond ik in het haar van een van de kinderen toch weer een piepklein luisje.

lennest
24-01-2009 om 18:34
Zoek op deze site
van ouders.nl, daar stond een tijd geleden een artikel over luizen en de bestrijding ervan. Het blijkt dat je echt niet alles hoeft te doen, sommige dingen zijn juist onnodig. Het klonk heel plausibel allemaal.