Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

zebra

zebra

02-03-2018 om 13:34

maaltijdbox, wie gebruikt deze en ervaringen ermee

met maaltijdbox bedoel ik zoiets als hellofresh, allerhande box en meer van dit soort boxen.

Soms denk ik er wel eens over om zo'n box te proberen. Wie heeft er positieve of negatieve ervaringen mee?


Zeetakje

Zeetakje

06-03-2018 om 06:17

Kaaskopje (ot)

Ik denk dat je "De vleespotten van Egypte" van Marnix Gijsen bedoelt.

Kaaskopje

Probeer eens "de vleespotten van Egypte". Dat is kennelijk wel een boek.

groeten,

Temet

Ava

Ava

06-03-2018 om 12:26

#82

Yvan, als jij het zegt, zal het wel waar zijn.

Je opent mijn ogen.

Iemand als jij die met overduidelijk met kop en schouders er boven uit steekt, hoe doe je dat? Ik snap niet wat zo iemand als jij het hier uithoudt. Dat jij hier de boel nog wat aan kennis en andere vaardigheden op krikt, is lovenswaardig. Want wees nu eens eerlijk, dat is toch gewoon onbegonnen werk? Gelukkig loop jij hier rond om in elk geval het gemiddelde iets omhoog te krijgen. Een enkeling zal het zien, hoor, maar de massa zal het een worst zijn. Voelt dat niet aan als een ontkenning van jouw kwaliteiten.

In de kelder mijn schort teruggevonden en ben bezig grootmoeders kookpotten van zolder te halen.
Wat zal ik ermee doen?

Wij bestellen namelijk altijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-03-2018 om 13:02

Ooh ja!

Ik zie vleespotten staan en ik weet gelijk dat dat klopt. Dank jullie wel

Ava, stekelig lof pleeg ik te negeren,

Maar ik waardeer uw sarcasme.

Dit soort initiatieven worden opgezet om tegen minimale kosten een zeer beperkte groep investeerders een leuke winst te bezorgen.
De onaangename waarheid is, dat degenen die dat soort initiatieven de hemel in hypen en/of klant worden, net als degenen die ervoor werken, enkel minderwaardig kanonnenvoer zijn, dat zonder enig omhaal gedumpt wordt eens de winst binnen is. De winst wordt binnengehaald als een investeerder de zaak overneemt of bij een beursgang ("IPO"). Ze staat goeddeels los van de werkelijke resultaten in het echte leven.

Dergelijke initiatieven steken in wezen erg simpel in elkaar: een investeringsgroep, doorgaans een hefboomfonds, richt zoiets op dat "vernieuwend", leuk, "fris", "revolutionair" lijkt.
Wel vaker hoort er een prozatje bij geïnspireerd op het Amerikaans libertairianisme, een lofzang op het "uiterst efficiënte privé-initiatief" (het tegendeel is waar...), een verlangen naar "vrijheid" en een verzet tegen "conservatisme" (vooral dan dat van overheden die regelgevend optreden. En dat van vakbonden).
Het initiatief wordt via alle mogelijke kanalen geprezen tot en met. Kritische geluiden zijn wel te vinden, maar ze zijn schaars.
Soms is er niet eens iets om aan de man te brengen en is er dus ook geen onderliggende waarde. "Crypto-munten", bijvoorbeeld. Of opties op onbestaande tulpenbollen... Nieuw is het dus zeker niet.

Dat foefje wordt keer op keer, op keer, op keer herhaald. Ik vraag me dan af: "hebben ze het nu nog niet door? Zijn ze dan werkelijk zo stom?".

HellloFresh is op dat vlak een typisch voorbeeld. De grootste investeerder is een Duits investeringsfonds ("Rocket Internet AG", dat ook aan de basis van "Zalando" lag).

HellloFresh heeft nog nooit winst gemaakt, integendeel, het stapelt de verliezen op: in 2016 bedroeg het netto-verlies € 94 miljoen, bij een omzet van € 597 miljoen, en ondanks een kapitaalinjectie van € 110 miljoen het jaar daarvoor.

In november vorig jaar trok het bedrijf naar de beurs. De verwachtte koers situeerde zich binnen de vork € 9 - € 11,50. Het werd € 11,25 (beurswaarde om en bij de € 1,5 miljard).

De koers houdt stand, in een niet aflatende stroom berichten over prognoses die winst voorspellen binnen de 15 maanden en berekeningen die aantonen dat de bruto-winst per box een duizelingwekkende 50% bedraagt.

Dat is het magische "winstpotentieel". "Winstpotentieel" is zoiets als de belofte van stomende, allesverzengende seks: je hebt er wel wat voor over, maar het is er nog niet en of het er wel komt...
Abonneer u dus maar vlug als u aandelen hebt, ook al weet u dat uw box verkocht wordt aan het dubbele van wat hij waard is .
Maar vergeet ook niet, dat de cijfers in het jaarverslag relevant zijn. Niet de blabla van de "influencers" of de beursanalisten (ja, dat is een tautologie, ik weet het).

Interessant bij die IPO was vooral de verdeling van de aandelen van HelloFresh: daarvan werd slechts 19% naar de beurs gebracht. 53% blijft bij Rocket Internet AG. Een kleine € 800 miljoen, dus.

Natuurlijk zal dat aanknopen met winst niet lukken. "By design" niet en dus zal er op kosten moeten bespaard worden. Raad u nu maar eens hoe dat zal gebeuren en wat daar zoal de gevolgen van zullen zijn...

En terwijl u toch uw hersenen pijnigt, kan u het misschien ook eens een ietsiepietsie ruimer zien en er eens over nadenken hoe dat in verband te brengen is met zaken zoals: "degradatie van het werknemersstatuut", "onderfinanciering van de sociale zekerheid", "concurrentievervalsing" en zo nog wel een paar dingen.

Zo moeilijk lijkt me dat allemaal niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-03-2018 om 10:00

Yvan

Interessant

Alles waar 'productie', 'toelevering', 'arbeid' e.d. vooraf gaat aan de aankoop door een consument en wat niet gegarandeerd fatsoenlijk verloopt, is onderhevig aan minder prettige kanten. Het een erger dan het andere, maar er is altijd wel iemand die door een laag inkomen, of (erg) hard werken bijdraagt aan het rendabel houden van het product. Consumenten weten niet altijd waar er grenzen worden overschreden. Bij bepaalde producten, waar ik ook van vind dat je de productie eigenlijk niet zou moeten aanmoedigen door ze niet te kopen, stel ik mijn geweten gerust met "met mijn inkomen kan ik niet naar 'verantwoorde' winkels" en ik vraag me dan ook af of je werknemers écht helpt door gewoon niets meer te kopen. Geen productie, geen werk, dat vind ik een dilemma. Maar goed... dat valt eigenlijk nog steeds onder de noemer dat ik mijn geweten sus. Dus ik koop kleren bij winkels, waaraan 'gemaakt in een foute fabriek' kleeft. Daar ga ik ook niet over in discussie overigens, want zo is het en dat gaat niet veranderen, tenzij ik opeens heel veel geld in de schoot geworpen krijg. Dan beloof ik plechtig dat ik van de ene op de andere dag alles wat fout is uit ons huishouden skip.

Wat HelloFresh betreft... ik vind het idee erg leuk, of het nu bedacht is door een op winst belust bedrijf of niet. Het heeft op mijn man en mij een positieve uitwerking gehad. Sinds we deze box een poosje in huis hebben gehad, zijn we zelf avontuurlijker gaan koken. Omdat wij niet écht tot de doelgroep horen, werkende mensen met een goed inkomen, die amper tijd hebben om boodschappen te doen, omdat ze nog wat quality time met het gezin willen overhouden, maar toch gezond en 'bewust' willen koken, zijn wij er weer mee gestopt. Ten eerste omdat we het toch wel duur vonden, maar ook omdat je het makkelijk zelf bij elkaar kunt kopen en voor die 13 (in ons geval) euro per dag geld werkelijk eerlijker. Als je dan meer uit wilt geven aan je eten, haal het dan bij winkels die direct van de boer inkopen.
Zodra er weer van het land of uit de kas geoogst kan worden, gaat man met een rugzak om, op zijn fiets door de omgeving om te kijken wat hij zoal langs de weg tegenkomt. Dat zal vast ook niet eerlijk zijn voor de boeren die geen stalletje langs de weg hebben staan, maar wel prettig voor onze portemonnee.

Als de praktijk is dat bij de HelloFresh-achtige bedrijven achter de schermen echt wantoestanden plaatsvinden, dan zou dat eens aan de kaak gesteld moeten worden op tv. Juist mensen die vinden dat ze héél erg verantwoord bezig zijn en het idee hebben dat ze door dit soort boxen boeren in eigen land een plezier te doen, mensen aan een leuke baan helpen tegen een eerlijk loon (tja, waarom moeten die boxen anders zoveel kosten?) e.d., moeten dan eigenlijk van dit idee afgeholpen worden via programma's als Keurignsdienst van Waarde of De Monitor en voor wie dat maar 'linkse' programma's vindt Radar (ik ben Antoinette Herzenberg sinds een paar jaar opeens veel meer gaan waarderen overigens). Je kunt, als je maar genoeg geld hebt om meer voor je boodschappen uit te geven, ook tijd besparen door je groente en vlees via internet te bestellen bij organisaties die écht direct van bio-boeren, -bakkers, -verzorgingsproductenmakers e.d. aan de klant leveren. Vaak moet je het nog wel even ophalen, maar zelfs daar houdt een organisatie waarvan ik het weet, zelfs rekening met het gegeven dat de klant werkt. Je kunt je spullen vanaf vijf uur, meen ik, tot acht uur ophalen en dan is er vaak ook nog een proeverijtje o.i.d.. Ik moet wel eerlijk zeggen, dat ik me afvraag of dit soort initiatieven een lang leven beschoren is, want als ik zie wat ze voor brood en gebak vragen, kun je beter zelf in het weekend even de mouwen opstropen. Ook bij het aanrecht kun je quality time met je gezin vinden. Ik ga daar zo trouwens een aardig artikel over plaatsen bij Algemeen. En de vleesprijzen zijn zo hoog, dat dat alleen haalbaar is voor wie echt niet op een paar 'tientjes' meer of minder hoeft te letten.

40er

40er

08-03-2018 om 07:21

Op een rijtje

https://uitpaulineskeuken.nl/2018/03/de-leukste-foodabonnementen.html

Zebra, als je het nog leest, deze kwam net op bloglovin voorbij!

Kaaskopje

Kaaskopje

08-03-2018 om 10:09

Er zijn meer boxen

Die Foodeliciousbox is wel aantrekkelijk 😃

https://www.foodboxwijzer.nl/maaltijdboxen/

Zucht...

Jullie leren het toch echt nooit...
Ik moet mijn mening over de "Nexit" dringend herzien...

Geen haar op m'n hoofd

Ik ga bij voorkeur dagelijks na m'n werk rustig boodschappen doen en kook bij voorkeur met dagverse ingrediënten. Wil zelf kunnen experimenteren met ingrediënten en als ik me dan moet limiteren aan zo'n maaltijdbox terwijl je net dat andere ingrediënt nodig had...

Dat soort ervaring

is hier blijkbaar minder populair.
Boodschappen doen, experimenteren, de vertrouwde paden verlaten, zelf bereidingen verzinnen, ook eens nadenken over de (vaak) minder fraaie achterkant van al dat gedoe: het is hier allemaal nogal ongewenst.
Je maakt hen onrustig en dat kunnen ze echt niet hebben: morgen is er weer een drukke werkdag.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-03-2018 om 22:58

Pfoe yvan

Dat is niet mis. Bah. Wie zit er eigenlijk te wachten op moestuintjes?

Animal Farm. All animals are equali.

Het was een reclame-actie van de AH

zie: https://radio1.be/wil-de-echte-albert-heijn-nu-opstaan

Eigenlijk

kan je het kort samenvatten: de goed boerende tweeverdieners zal het worst wezen, wat er zoal schuil gaat achter hun maaltijdboxje.

Die hun leven is ook geen pretje: na een drukke werkdag de koters ophalen, dan ook nog eens een maaltijd op tafel zetten en morgen is er weer een drukke dag... Nee, dan zijn die Polen, gehuisvest in duur betaalde krotten, onderbetaald en op allerlei manieren onder de knoet gehouden, wel een stuk beter af!

Eerlijk gezegd: het zou me niet meer smaken, en van het "zakelijke" commentaar van sommige luxekippen hier, dat steeds weer neerkomt op "het is niet waar en als het waar is, willen we het niet weten" krijg ik al helemaal het vliegend slingerschijt, excusez-moi le mot!

Heel Anno

Heel Anno

19-03-2018 om 23:50

Geen woord gelogen

Uit de artikelen, behalve dat het echt niet alleen Polen zijn. De groep die bijna" ons" werkten woonden met een aantal in heel gewone flats, niks geen containers, waren meestal voor een jaar hier. Dan is dat nog te doen.
Verder ook gewoon Polen met hier een koophuis, Nederlanders van hoog of lage komaf, mannen en vrouwen, van jong tot oud.
Polen en Nederlanders verdienden overigens gelijk: het minimumloon; dus als de Polen onderbetaald waren dan de Nederlanders ook.
Maar wat er beschreven werd is waar en nog veel meer.

Als je weet hoe het zit en dat weet een ieder hier nu, dan zou je zo'n box niet meer kopen. Maar ik denk dat dat alleen geldt als het uitkomt, zoals met kleding en dergelijke. Voor de boxen doet men blijkbaar een oogje toe.

Oorverdovende stilte

Van diegenen die hier zo hard aan het schreeuwen waren over dat er niks aan de hand was... Sommige mensen vertellen om het even wat, vooral die die het "natuurlijk vanaf de werkgeverskant te horen" krijgen en de zebra ligt er niet wakker van .

Welke slaven?
Welke slaven bedoel je, Yvan? Volgens mij zijn die chauffeurs en maaltijdsamenstellers bij HelloFresh en AH gewoon in dienst daar. Ik zal eens googelen of ik er iets over kan vinden.

Ja hoor
Voor beide bedrijven vacatures gevonden, salaris boven het minimumloon. Dus waar begrijp ik jou niet? Het is nu eenmaal voor veel mensen niet haalbaar om hun ongewassen boerenkool en eieren rechtstreeks bij de boer te kopen.

Productiewerk
Ik kom regelmatig op productielocaties en orderpickmagazijnen. Dat is inderdaad zwaar werk maar in de meeste gevallen krijgen die mensen (iets) boven het minimumloon betaald. Dat moet ook wel, want dit is een beroepsgroep die voor een dubbeltje per uur meer van baan verandert.
Ik krijg dat natuurlijk vanaf de werkgeverskant te horen, en ik weet ook dat zwakke broeders door hen snel geloosd worden, maar het is zeker niet zo dat daar alleen maar jongeren staan te werken.

Heel Anno
Zo'n totaalloon mag alleen bij contracten van minder dan 12 uur. Het werk zal vast heel zwaar zijn, maar bedrijven moeten wel voldoen aan de minimale normen, anders moet je het melden bij de Arbeidsinspectie of een vakbond. Die zijn daar echt wel scherp op. Overigens gaat het ook in normale supermarkten niet altijd zoals het hoort. Mijn dochter heeft bijv onbetaalde inwerkuren gewerkt, en krijgt bij twee uur oproepwerk ook maar twee uur betaald. Ze wil er echter zelf geen werk van maken. Desondanks bestempel ik dat niet als slavenarbeid. Ze krijgt boven het minimumloon betaald en pauzetijden e.d. worden nageleefd.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2018 om 15:02

Yvan

Hier in het hoge Noordwesten is een groenteverpakkingsbedrijf. In de wereld waarin ik verkeer, kom ik héél veel mensen tegen die daar ooit wel een periode gewerkt hebben. Jong en ouder. Onder het mom van 'beter iets dan niets, tot ik iets anders vind'. De vroegere vriend van mijn zus werkte bij een vleesverpakkingsbedrijf. Hij is daar begonnen toen hij al in de 60 was. Dus inderdaad, je vindt er alle leeftijden .

Om even heel diep in mijn hart te laten kijken

Ik heb in mijn miserabele leventje zo ongeveer alles gedaan wat er te doen viel, werksgewijs. Order picking, call center, lab medewerker, taxi-chauffeur, productie, ... Vaste contracten, uitzendarbeid met uur-, dag-, week-, maandcontracten, noem het maar op.
Daarnaast ben ik een actieve vakbondsman, met bijna 40 jaar op de teller.
Ik heb het allemaal wel al gezien en ik kan nog niet eens in de buurt komen om uit te drukken hoe intens mijn walging is voor profiteurs, en hun vazallen, die hier doodleuk komen vertellen dat er niks aan de hand is.
Er zou eens werk moeten gemaakt worden van verplichte, langdurige, inleefstages, voor dat volkje...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-03-2018 om 15:43

Gelukkig dan maar

Dat de meeste zebra's in deze wereld wat verder kijken dan hun neus lang is.

Wat denk je Yvan? Met lekker om je heen schoppen krijg je meer medestanders?

Wat een onzin Ginny Twijfelvuur

Morele integriteit is geen kerkje dat volgelingen werft.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-03-2018 om 15:55

Dat vind ik een mooie afsluiter

.

ik niet

ik sta er niet bekend om een discussie te beëindigen met een leuke uitspraak, zolang het probleem er nog is.
Daarvoor heb ik een beetje teveel het vuur van de twijfel in me. Sommigen hebben dat duidelijk niet. Dat maakt hen de objectieve vijand.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2018 om 19:31

Inleefstages

Op zich vind ik het idee van inleefstages niet verkeerd. Ga maar eens een maand tussen mensen met een geestelijke beperking werken, ga maar eens een maand bij een azc werken, meelopen met de politie. In een omgeving waarbij het niet schadelijk is als er iemand in de weg loopt. Misschien gaat er dan een lampje branden dat deze mensen op zijn minst onze sympathie verdienen.

rode krullenbol

rode krullenbol

20-03-2018 om 21:00

Uit de kunst

Bij alle – puikbeste – vleespotten van Egypte! Wat ontsporen de draadjes van Ouders Online de laatste tijd toch buitensporig snel. Is het eigenlijk niet te gek voor woorden? Zelfs bij ultra belangwekkende thema’s komt er prompt immens veel stront te kleven aan de op zichzelf wondermooie knikker. Opzienbarend! De wilde weg naar verrukkelijke vrede lijkt wel volkomen bezaaid met piramidale hindernissen: zo reusachtig groot, dat zij eindeloos moeizaam te ontmantelen zijn.

Wie anders dan de onbeschrijflijk magistrale Rode krullenbol kan deze herculische taak desondanks op een uitmuntende manier bolwerken? Haar geruchtmakende, maar allesbehalve grandioze concurrent(e) ‘Blode lullenbol’ zeer zeker niet! Toch? Die laat het geheid gruwelijk afweten, indien/zodra zij zich gesteld ziet voor een titanische opgave. Daar kun je wis en waarachtig donder op zeggen!

De – ongetwijfeld gruwelijke – gedachte alleen al aan een daverend applaus of een monsterachtig publiek dat stierlijk verveeld op haar af dendert teneinde haar ongelofelijk ongenadig krachtig onder handen te nemen? Die zal haar verbazingwekkende schroom nog eens tomeloos doen toenemen! Niet dat het hier nu om een bovenmenselijke prestatie gaat, hoor. Dat zou nu echt een schromelijke overdrijving zijn.

Ter overbrugging van de kolossale tegenstellingen volstaat het om mateloos meesterlijke muziek aan te dragen. En wat daarbij ronduit schitterend is? Hiermee kan in één genadeloze klap solidariteit worden betracht met iedereen die een schabouwelijk leven leidt in het algemeen en de maaltijdbezorger in het bijzonder!

Om al deze geweldige redenen breng ik hier volgaarne de fantastische klassieker ‘Walk a mile in my shoes’ van Joe South in herinnering:


https://youtu.be/ofhw0lWpVZc. En om te bewijzen dat ik net zo min een onstuimige dweper wil lijken als onze verduivelde Yvan, zal ik nu eens geen link plaatsen naar één van de luisterrijke vertolkingen van dit indrukwekkende lied door de fenomenale Elvis Presley.

Heel strikt genomen was het immers hoogst ongepast, dat deze weergaloze virtuoos dit ongekend intense lied aan de microfoon toevertrouwde. Niet omdat zijn heerlijke stem zo ontstellend uitzonderlijk was, maar aangezien zijn – véél te korte – leven eenvoudigweg te buitengewoon was om maar enigszins voorbeeldig te kunnen zijn voor het brede publiek. Alle loonafhankelijken aan de onderkant van de arbeidsmarkt incluis!

Luister vooral ook eens met volle aandacht naar de allemachtig prachtige uitvoering van deze wereldhit door de fabelachtige Otis Clay (


https://youtu.be/gwZlhRA0UmA) en de volgende drie spectaculaire samples van Coldcut (

https://youtu.be/EUXdC-9ilww,

https://youtu.be/6FMnZSRJ94M en

https://youtu.be/vWedazqCIPI).

Rode krullenbol

Ze vinden het wel goed zo

Meedogenloos graaien en profiteren, zolang het kan, terwijl ze beschaafd keuvelen over hun potsierlijke dingetjes. Die morsige achterkant is er niet, vraag maar na bij sommigen hier. Die hebben zich geïnformeerd, bij werkgevers. Zo hebben ze hun wereldvreemde meningetje gevormd.
Eens het hen bereikt moet natuurlijk iedereen "solidair" zijn met hen.
Ik beken: ik heb gejokt. Ik ben niet zo voor inleefstages. Ik ben er eerder voor om die secreten bikkelhard zonder baan en inkomen te zetten. Dan weten ze ook eens wat het is om zonder geld te zitten, terwijl ze ook nog eens verstoken worden va

oeps

versoken worden van het prestige dat hun baan hen oplevert.
Dan kunnen ze eens beoordeeld worden, uitsluitend op hun intellect en hun kritische zin.

Rode krullenbol

Literatuurlijstje:


https://www.youtube.com/watch?v=vPzS91gGzLM

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-03-2018 om 23:08

Yvan

Hoe moet je nu discussiëren als jij met ‘onderzoeken’ van de Groene Amsterdammer komt. Dat is een opruiend links blaadje dat echt door niemand in Nederland serieus genomen wordt.
Misstanden bij werkgevers moeten aangepakt worden, maar laag geschoold werk blijft nu eenmaal vaak vervelend, eentonig en met weinig vrijheid. Wil je je daaraan ontworstelen, dan moet je naar school.

Heel Anno

Heel Anno

20-03-2018 om 23:54

Phyrne

Dat het saai, eentonig, zwaar was interesseerde me niet eigenlijk. Ik had een noodsituatie aan de hand en dit was het eerste dat voorbij kwam.
Aan mijn opleidingen mankeerde niets; ik ben heel wat jaren naar school geweest. Ik ben er godzijdank uitgekomen. Maar dat lukt niet iedereen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.