Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anoniem

Anoniem

01-09-2013 om 12:49

Maaltijden en sporten

Morgen begint het gewone leven hier weer en dus ook de sportclubs. Komend schooljaar zijn de trainingen van voetbal op erg onhandige tijden. Wij moeten 3 x per week in 3 etappes eten. Eerst jongste, dan middelste en dan manlief. Oudste en ik kunnen kiezen met wie of wanneer. Maar wat zijn dan handige maaltijden om te maken? Straks is het weer stamppot weer en dan ik 's morgens een grote pan maken en kan iedereen een bordje opwarmen. Ik dacht ook al aan wraps en nasi en bami. Pastagerechten en soep doen het hier niet zo goed bij aantal. Wie heeft nog meer tips voor maaltijden die voor dit soort dagen geschikt zijn? Dank je wel!


Fiorucci

Fiorucci

01-09-2013 om 13:28

Pizza

Maak een bakplaat pizza, en als het afgekoeld is in stukken snijden. Iedereen die thuiskomt kan een stuk opwarmen. Ik gooi de pizza altijd vol groente, dus dat krijgen ze dan ook binnen..

mix

mix

01-09-2013 om 13:30

Een paar onder elkaar dus lang

Naam: rijst met kippenragout
ingrediënten:
kippenpoten (minimaal toch wel 2, uitgaande van 4 personen)
laurier, tijm, foelie, peper, zout, kerrie
champignons
peterselie
bloem
boter
rijst

Prijs: onbekend (kippenpoten/rijst/bloem/boter/evt champignons en wat kruiden)

tijd: ongeveer 2 uur (je kunt de ragout en rijst apart van elkaar invriezen, maak de dubbele hoeveelheid en vries in)De tijd om te maken is lang, maar als je genoeg maakt heb je er een paar maaltijden plezier van. Na ontdooien kun je het wat aanlengen met water als je het te dik vindt.

Kippenpoten uur laten koken in water met laurier, tijm, foelie, peper en zout.
hierna vel verwijderen en kip in kleine stukjes plukken
Bewaar de bouillon
Maak een roux van bloem en boter (op 1.2 liter bouillon 150 g bloem, 125 g boter (ik zie bij recepten
dat de verhouding voor een roux 5: 6 is (5 is boter, 6 is bloem)
doe de bouillon erbij en goed doorroeren met een garde tot er geen klontjes meer zijn
Kerrie toevoegen tot het naar je smaak is/mooie groengele kleur heeft
Evt kort gebakken champignons erbij, kan ook zonder.
Wat peterselie over de ragout verdelen
===============================================
kerrierijst met balletjes
rijst koken met veel kerrie erdoor.
Uitje fruiten, gehakt bakken in balletjes of rullen. Evt. sla erbij Voor alle gerechten geldt: gewoon dubbel maken en invriezen
==================================================
Ovenschotels met broccoli/spinza of wat je maar wilt.
Aardappelschijfjes op de bodem, gehakt erop, aardappelschijfjes, groentelaag en kaas erover.
Bloemkool leent zich niet voor invriezen
=================================================
pannenkoeken bakken, wat je over hebt invriezen en na ontdooien de volgende keer bak je ze op. Je kunt ze ook met groentes maken, hier vind ik het erg lekker met ui,paprika, champignons en kaas
================================================
gehaktbrood:
bak afbakstokbroden. Laat afkoelen, snijd bovenop in de lengte in en haal het zachte brood eruit en leg apart.
Rul gehakt, bak er paprika en uien (fijngehakt) doorheen met knoflook, zout, peper, evt sambal.
Breek het zachte brood in kleine stukjes en roer door gehakt/groentemengsel.
stop het in het holle stokbrood, wikkel in aluminiumfolie en dan voor 30 min in de oven op 200 graden. Goed invriesbaar.
===================================================
boerenomelet met brood
==================================================
Rotzooitje:
tomaat, ui, kaas, eieren (en wat je maar wilt) in een pan en blijven roeren tot het "droog" is. Daarna eten met brood
===================================================
Maaltijdsalades zijn ook makkelijk te maken en kun je gerust laten staan tot de volgende mensen eten die avond.
=====================================================
hartige flappen:
bladerdeeg laten ontdooien
maak een mix van fijngehakte paprika/broccoli/ui/bloemkool/sperzieboontjes of wat je maar lekker vindt. Kruiden naar smaak. Leg de mix in het midden van het velletje bladerdeeg. Randjes insmeren met water. Dichtvouwen als driehoek, aandrukken met vork. Insmeren (als je wilt) met ei, beetje sesamzaad erop en evt wat kaas. In de oven zoals de verpakking van bladerdeeg dat aangeeft.
====================================================

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2013 om 15:20

Ken het

Chili con carne.
Preischotel (in een ovenschaal om en om gebakken aardappelschijfjes, geruld gehakt en in dat vet geroerbakte prei met een kerriesausje erover).
Stamppot rauwe andijvie kan in elk seizoen, behalve als de mussen van het dak vallen misschien.: gekookte aardappelen stampen, spek of een alternatief (wij doen er shoarma in) en zo'n 500 gram andijvie erdoor roeren. Wij doen er ook nog flink wat geraspte kaas door. Met jus. Opgewarmd is de andijvie natuurlijk verre van rauw meer, maar ik vind dat zelf niet storend.
Mijn dochter eet min of meer twee keer warm rond werk en sport. Voor ze weggaat noedels en als ze terugkomt wat de pot schaft. Vandaag moet ze eerst sporten (nu), daarna moet ze om 5 uur werken en dáárna moet ze ergens (vaste prik op zondag) oppassen. Dan eet ze al voor ze gaat werken. Een beetje vroeg, maar ze moet wat. Ik vind dat lastiger dan dat zij ná ons eet, maar dat zal wel tussen mijn oren zitten

Yura

Yura

01-09-2013 om 15:23

Normaal

Ik heb altijd gewoon standaard maaltijden gemaakt hoor. Vorig jaar was het hier 5 avonden per week raak. Je kunt een bordje aardappelen met bloemkool en een saucijsje ook gewoon in de magnetron opwarmen hoor. Gelukkig hebben zoon en dochter dit jaar op dezelfde avond training. Vind 5 uur eten ook helemaal niet prettig.

Drie keer?

1 brooddag,1 macaronidag en 1 aardappelen /groente /vlees.(laatste twee kunnen gewoon in de magnetron).
opgelost.

Fiorucci

Fiorucci

01-09-2013 om 19:39

Nou susanne...

Als mijn zoon van 8.30 tot 18.30 op school zit hoef ik niet aan te komen met een boterhammetje om 19.30 als hij thuiskomt...

Dalarna

Dalarna

01-09-2013 om 20:55

Nou fio

Met een brooddag wordt vaak bedoelt: brood met bakje sate, brood met blik soep, brood met gebakken ei, brood met knakworst.

Veel mensen houden zo een 'simpele' avond. Hier wordt inderdaad geen broodavondeten gehouden met gewoon beleg, altijd wel iets warms erbij.

Fiorucci

Fiorucci

01-09-2013 om 21:00

Dalarna

Dankje voor je uitwijding, maar ik snap wat in dit land bedoeld wordt met een brooddag. Maar dan nog is dat voor een knul van 21 na zo'n lange schooldag niet genoeg. Meer iets voor het weekend, alhier.

Vic

Vic

01-09-2013 om 23:21

Omelet

Zo'n jongen (man) van 21 kan natuurlijk prima voor zichzelf een omeletje in elkaar draaien voor bij zijn broodmaaltijd. Uitje, champignons, spekjes erdoor, dan kom je een heel eind. Of broodjes hamburger, met ui en sla. Of gekookte eieren voorbereiden en dan broodjes kaas/sla/ei. Of kibbeling opwarmen in de oven, met stokbrood en fruitsalade.

Limi

Limi

02-09-2013 om 07:24

Heel vaak

Ik train zelf drie keer rond etenstijd, dus dan warm ik het daarna op. Alles kan in de magnetron (alleen met spinazie houd ik wel rekening, maar dat eten we bijna nooit). Het kan wel eens dat ik het niet heel lekker vind, maar dan eet ik wat minder. Dat kan ik best een dagje aan. Frietjes of zo kunnen wel eens hard worden van het liggen wachten, maar ja, jammer dan.

Fiorucci

Fiorucci

02-09-2013 om 08:12

Vic

Klopt, hij kookt uitstekend. Maar soms is het ook fijn als er gewoon eten is bij thuiskomst. Doet hij regelmatig ook voor mij..

Fio

Hier doe ik ze daar juist een plezier mee,het zijn echte broodeters.En een flinke uitsmijter ,broodje hamburger ,stuk komkommer erbij( verzin het maar)dat vult genoeg.Maar zit jouw puber tot half zeven op school dan?

En eten wanneer er het meeste thuis zijn

En eet op de tijd dat de 'meesten' thuis zijn. In het geval dat er 3 moeten sporten achter elkaar is de middelste de pineut...Als de eerste thuis komt en de laatste nog niet weg is, eet je. Al is het maar een half uurtje dat je hebt.
Dan hoeft er maar 1 opgewarmd eten te eten...
groeten albana

"koud" eten

Zo lang het nog zomers weer is, maak ik vaak eten dat je ook koud kan opeten (bij gebrek aan magnetron): pastasalade, rijstsalade en hartige taart (en dan natuurlijk goed gevuld).
Zodra we weer behoefte hebben aan warme maaltijden wordt het soep of ovenschotels.

Fiorucci

Fiorucci

02-09-2013 om 09:48

Sus-anne

Hij doet HBO, en zit dit schooljaar drie dagen tot 18.30 op school inderdaad, met een tas vol brood, dus hij is brood wel zat bij thuiskomst.

nolly

nolly

02-09-2013 om 12:58

Genoeg keuze

Wij eten heel graag "prutjes'. Zeker als er iemand later of vroeger moet eten. De meeste prutjes kun je makkelijk opwarmen.

Prutjes wat wij dan zoal eten;
* linzen of bonen schotel

* rijst met goulash/kip kerrie/korma/vlees in zoutzure saus/tjaptjoi/foe yong hai/ een of andere risotto of jambalaya / nasi (gewoon of Singapore) en nog een heleboel andere prutjes

* bami met een of ander prutje

* evt. macaroni/spaghetti (maar daar zijn ze niet dol op). lasagne overigens wel en is ook makkelijk

* een groente schotel wat je zo in de oven zet en later opwarmt.

* en eventueel een keer aardappelen/groente wat ze dan een keer opwarmen in de magnetron (niet echt favoriet, maar soms komt het zo uit)

wraps/fajitta's vind ik zelf minder handig voor zo'n avond, maar dat komt denk ik omdat wij er dan patat bij eten en allemaal bakjes met rauwkost en sausjes etc bijhebben.

nolly

nolly

02-09-2013 om 13:00

Hoe laat

Is het dan geen mogelijkheid om pas te eten als man er ook weer is, of is dat dan heel erg laat? Of zijn de anderen dan nog niet terug?

Fio

Dat herken ik hier van mijn HBO -ers,maar zij zaten nooit van 8.30 tot 18.30 uur op school.
Ze begonnen dan pas om 12.00 uur ofzo.maar dat maakt voor de warme maaltijd niet uit natuurlijk.

Moos

misschien heb je deze tip al gekregen,maar je kan ook 1 dag in de week een dubbel portie koken en dat op een drukke dag pp in de magnetron doen .

Fiorucci

Fiorucci

02-09-2013 om 14:26

Sus-anne (ot)

Hij doet een studie met veel praktijkuren.

madelief

madelief

02-09-2013 om 21:13

Hier zo vaak

Zoonlief zwemt al 4 avonden onder etenstijd, de donderdag hoeft niemand iets en vrijdag danst dochterlief van 18.00 u tot 19.00 u. Kortom ik warm bijna elke dag eten op. Geen beginnen aan dus, ik kook gewoon en en stop alles in magnetron. Idd vaak porties in vriezer voor snel tussendoor. Het handigste was toen ze beide op basisschool zaten tussen de middag warm eten, dan s'avonds een broodje.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dalarna

Dalarna

02-09-2013 om 21:24

Fio

Je zegt eerst dat je 'er niet mee hoeft aan te komen' en dan 'dat het niet genoeg is' en vervolgens 'is het fijn dat er gewoon eten is' en dan 'is hij brood zat bij thuiskomst'.

Volgens mij houdt jouw zoon gewoon niet van brood 's avonds maar hier wordt 'brood met iets warms' niet vergelen met de bammetjes met pindakaas of worst hoor. Het is in de meeste gezinnen een prima uitkomst op dit soort drukke dagen.

Fiorucci

Fiorucci

03-09-2013 om 07:51

Dalarna ot

Niet dat het ertoe doet voor de discussie, maar inderdaad, na een hele dag brood heeft hij geen zin meer in brood en het is inderdaad ook niet voldoende. En fijn dat et gewoon eten is zei ik in relatie tot het feit dat Vic vond dat hij zelf eten kan maken. Dat kan hij ook, en doet hij ook regelmatig voor ons allemaal.

Dalarna

Dalarna

03-09-2013 om 08:49

Fio

Maar hoezo IS het inderdaad niet voldoende? Waarom is het wel voldoende op een zaterdag? Wees eens wat preciezer?

Het ligt eraan wat je ervan maakt

Het gaat om de beleving van dat 'brood'. Beleef je het als een warme maaltijd of als een broodmaaltijd.
Hier vinden ze broodje shoarma met sla nog altijd wel een warme maaltijd. Ook maaltijdsoep (bonensoep b.v.) waar je stokbrood bij eet vinden ze een warme maaltijd. Denk ook aan wraps, aan taco's dat zijn toch allemaal warme maaltijden? Of een broodje gehaktbal met groentesoep....Zo kan je wel 'makkelijk' een maaltijd even opwarmen. Maar ik zie het voordeel er niet zo in.
Een pasta of aardappels/groente/vlees is net zo snel opgewarmd toch?
Hier hebben we 2 van die afdek-deksels van plastic met een gat erin. We scheppen op als we aan tafel zitten voor diegene die er niet zijn. Zetten het bordje meteen op hun plek aan tafel neer, deksel erop en klaar.
Als de later-eters komen voelen ze aan de deksel hoe warm het nog is....in de magnetron n.a.l. daarvan en hop weer aan tafel.
Het voordeel ervan is dat je de rest zoals pannen en schalen alvast kan opruimen.
Net zo makkelijk...
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

03-09-2013 om 14:46

Dalarna

Het is een jongen met een snelle stofwisseling die vergaat van de honger als hij thuiskomt, anderhalf bord warm eten geeft meer verzadiging dan brood met een sateetje, of soep.
En hij heeft al een half brood op die dag. Dus een beetje afwisseling is ook belangrijk, vind ik. In het weekend staat hij veel later op en heeft hij rond avondeten ook geen lange drukke dag achter de rug.

Dalarna

Dalarna

03-09-2013 om 15:20

Tja

Ik kan het er gewoon niet mee eens zijn, het moet een gevalletje 'geen zin in brood' zijn. Ik eet ook elke avond anderhalf bord warm eten (of twee) en ik kan ook prima overweg met vijf boterhammen en een bakje mora sate uit de vriezer of brood met omelet of brood met een kop soep. Het ligt vooral aan hoeveel brood je neemt.

Afwisseling vind ik het punt ook al niet. Hele volksstammen doen het met minder variatie in eten en eens per week brood doet echt niets af aan de variatie.

Fiorucci

Fiorucci

03-09-2013 om 16:49

Tja

Ik snap heel goed dat je geen zin hebt in brood als je al de hele dag niets anders eet. Ik zie werkelijk het probleem niet. Het is echt geen puber die om onzindingen dwars ligt, het is een student met gezonde honger.

Dalarna

Dalarna

03-09-2013 om 19:31

Fio

Ik snap heel goed dat je ergens geen zin in kunt hebben, er zijn bij mij ook grenzen als ik een hele dag gewerkt heb maar ik vind het een vreemde reactie op de suggesties van sus-anne.

Ik ga toch ook niet zeggen dat mijn zoon niet van macaroni houdt na een hele dag school en sporten (voorbeeld natuurlijk) daar heb je in dit draadje toch niets aan?

Fiorucci

Fiorucci

03-09-2013 om 19:42

Dalarna

Het gaat er helemaal niet om dat ik geen zin heb, ik kook graag en sta op vrije dagen uren in de keuken. Hier steeds over doorgaan voegt ook niks toe aan de discussie, wel? Het was slechts een opmerking, meer niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.