Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

magdalena

magdalena

14-10-2009 om 19:19

Mag dit zomaar? brandgevaarlijke plafond in huurwoning

We huren sinds 2005 een huis van de woningbouwvereniging. Deze vereniging is niet van het meewerkende soort. Ze doen eigenlijk het liefst zo min mogelijk. We kwamen er achter dat onze plafonds brandgevaarlijk zijn en hebben nu verzocht dat de woningbouwvereniging ze vervangt. Nu is het zo dat die plafonds er al 20 jaar in zitten. De woningbouw zegt dat wij het huis zo hebben geaccepteerd en dat het daarom nu ons probleem is. Wij moeten dus nu ervoor opdraaien. Saillant detail is dat ze bij oplevering hebben gezegd dat we het maar zo moesten accepteren als het was want er waren nog 140 reacties.. Maar goed, dat hebben we dus niet papier.
Heeft iemand enige kennis in deze materie, we willen dat niet te pikken maar weten niet of we in ons recht staan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dees 68

Dees 68

14-10-2009 om 21:38

Een beetje in thuis

Ik weet niet of brandgevaarlijke planfonds reden zijn tot huurverlaging oid, zover zit ik niet in de materie.

Wat ik echter wel weet is dat je bij de Woonbond informatie kunt opvragen over dit soort dingen.

Overigens slaat het argument van de verhuurder nergens op. Als het niet mag, zijn zij verantwoordelijk. Ik ga er tenminste vanuit dat het plafond onderdeel uitmaakt van de woning en het hier niet bijvoorbeeld een schrootjesplafond betreft dat door de vorige huurder is aangebracht. Want dan zit het denk ik wat ingewikkelder.

amk

amk

14-10-2009 om 21:48

Voortschreidende wetgeving

als het 20 jaar gelden gewoon mocht qua brandveiligheid dan mag het nu nog steeds.
Alleen als er groot onderhoud gaat plaatsvinden moet het aan de huidige standaard aangepast worden.

Denk ook nog even aan de reacties bij de brand in het bouwkundegebouw in Delft. Dit zat ook vol met houten scheidingswanden. Mag nu niet meer, maar toen het gebouw neergezet werd wel. En die regels moeten dan gehanteerd worden.

amk

amk

15-10-2009 om 08:58

Moeten vs mogen

Natuurlijk mag een verbetering altijd, maar het moet niet altijd.

In Hoofddorp is het naar aanleiding van een calamiteit, iets met de put dempen als het kalf verdronken is denk ik dan. Maar het is vaak ook een financiele kwestie. Sjee wat is onderhoud aan een huis duur. Ik mag nu alle rekeningen van ons flatblok accorderen en ik schrik me werkelijk wild.

Woonbond

De tip van Dees is een goede: vraag advies bij de Woonbond. Of, mocht je in Amsterdam wonen, bij het huurteam in je wijk (en in andere steden zijn er misschien wel vergelijkbare voorzieningen). Die lui weten van de hoed en de rand.

Maar wat er wordt gezegd over moeten en mogen klopt natuurlijk wel. Zo worden tegenwoordig in alle nieuwbouwwoningen standaard rookmelders geplaatst. Tien jaar geleden gebeurde dat nog niet. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de verhuurder nu alsnog alle woningen op zijn kosten van rookmelders moet voorzien. Het hangt er maar net vanaf wat de toepasselijke normen voor oudbouw zijn (asbest zal bijvoorbeeld wel helemaal niet meer mogen, vermoed ik).

Als je een plafond hebt met piepschuimplaten zou ik me kunnen voorstellen dat dat inderdaad niet mag. Maar nogmaals: vraag het de woonbond of een vergelijkbare slimmerik.

Groeten,

Temet

Tihama

Tihama

15-10-2009 om 11:08

Bestaande bouw vs nieuwbouw

In het Bouwbesluit staan 2 niveaus van eisen.
Het niveau waaraan nieuwe woningen moeten voldoen en het minimale niveau waaraan bestaand bouw moet voldoen.

De vraag is nu of de plafonds wel of niet voldoen aan dat onderste niveau.
Je kunt daarvoor contact opnemen met afdeling Bouw en Woningtoezicht binnen jouw gemeente. Zij kunnen beoordelen of het plafond daadwerkelijk buiten de minimale eisen voor bestaande bouw valt.
Als dat zo is, dan kunnen zij de gebouweigenaar daarop wettelijk aanspreken. Als het wel voldoet aan het minimale niveau, dan heb je geen mogelijkheid.

Tihama

Mathilde

Mathilde

15-10-2009 om 16:10

Gemeente ja

Wij wonen naast een studentenwoning en de huurbaas heeft een paar jaar geleden alle brandgevaarlijke materialen moeten vervangen van de gemeente. Dus er kwamen containers vol stokoude zachtboard plafonds en tussenwandjes uit dat huis.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.