Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hortensia

Hortensia

12-08-2015 om 20:12

Meelmotten

Al een tijdje vecht ik tegen meelmotten. Ik heb al te vaak voorraad meel, maar ook rijst, deegwaren, lijnzaad, klapper etc. moeten weggooien omdat er meelmot in zit. Ik heb elke keer opnieuw mijn keukenkasten drastisch schoongemaakt (ja, ook in de hoeken). Ik heb inmiddels goed afsluitende voorraadbakken.
Ik heb ook (uit Duitsland, hier kan ik ze niet krijgen) strippen waarmee je mannetjes lokt, zodat ik weet dat er weer vrouwtjes die nageslacht verspreiden aanwezig zijn en ik weer kan gaan speuren en soppen.

Vanmiddag wéér voorraad moeten dumpen vanwege die gehate draden in mijn meel! Ik zag wéér een wormpje in mijn keukenkast! Ik ben wéér uren kwijt geweest aan soppen, speuren en weggooien en ik ben inmiddels eerlijk gezegd de wanhoop nabij.

Heb google al langsgelopen, ik poets, speur, controleer, sluit hermetisch af, maar inmiddels zit ik al voor de 3e zomer achtereen met die loeders.

Ik heb geen krankzinnig grote voorraden, maar ben wegens maagdarmproblemen aangewezen aan bijv. spelt- en boekweitmeel en lijnzaad. Dat is duur, dus koop ik het als het in de bonus is of bijv. afgeprijsd bij de Tuinen, maar nooit meer dan 2, hoogstens 3 pakjes en ik gebruik het vrij veel dus het staat niet maanden te staan.
Eerlijk gezegd heb ik zelfs het gevoel dat die krengen juist uit dat geitenwollensokkenvoedsel komt. Maar ik weet het niet zeker.

Ik ben inmiddels zo murw van die loeders dat ik bijna op het punt sta om een vlammenwerper op mijn keuken te richten, maar dat is ook weer zo rigoreus.

Ik heb me suf gegoogled, ben nu wel benieuwd naar persoonlijke ervaringen met het vernietigen van die krengen. Liefst succesgevallen!

(terwijl ik dit schreef zag ik er weer eentje langskomen - heb 'm inmiddels om zeep geholpen)

+ Brunette +

+ Brunette +

13-08-2015 om 00:30

Maar moet je alles weggooien?

Ik heb ook weleens last van meelmotten gehad (wist niet dat ze zo heten). Dan haalde ik de ergste klonten eruit en de rijst ofzo kookte ik gewoon. Het is verder toch niet schadelijk? Misschien alleen een wat onappetijtelijk idee maar na twintig minuten koken zijn alle ongerechtigheden in ieder geval gesteriliseerd c.q. dood.

Je zou je ook kunnen afvragen waarom het spul in de aanbieding is. Misschien heel lang in ongunstige omstandigheden opgeslagen geweest? En tegen de minstens-houdbaar-tot-datum aan?
Als je er ruimte voor hebt, kun je de betreffende producten ook in een goed afgesloten pot of bak in de koelkast bewaren.

Tip?

Ik heb dit nog nooit gehad, maar nieuwsgierig, even gegoogled. Wat een krengen zeg! En hardnekkig. Ik lees dat ze zich door bepaalde vormen van kunststof kunnen heenvreten. is het geen idee om weckpotten aan te schaffen en daarin de voorraad te bewaren?

Hortensia

Hortensia

13-08-2015 om 10:44

datum en bewaren

Ik bewaar de voorraad in goed afsluitbare plastic kratten. Ook weckpotten zijn niet veilig, heb ik al gemerkt. Die heb ik namelijk ook. Het vertraagt de hele procedure wel. Maar toen ik gisteren wéér wat voorraad kon wegmieteren wegens die rotmotten, plus een wormpje, had ik het even gehad.

Het "rag" eruit vissen doe ik liever niet, het smaakt namelijk best muf. En die wurmpjes zijn heel klein, ik heb die liever niet door mijn pannenkoekje of avondeten, ondanks verhitten. Maar het is vooral de smaak die stevig achteruit gaat.

De aanbiedingen zijn landelijke aanbiedingen van de hamsterweken of De Tuinen. Dit soort dingen koop ik liever niet meer met een 35% sticker, juist ook vanwege de motten. De tijd dat ik 20 pakken speltmeel uit Duitsland meenam omdat het daar spotgoedkoop is, is ook voorbij, ook al gebruik ik het veel. Ik let ook altijd op de verkoopdatum.

Afgelopen voorjaar nog een net aangeschaft en geopend pak muesli met wurmpjes! (kwam van een markt, niet in mijn woonplaats anders was ik teruggegaan!)

Ja, misschien investeren in een voorraad weckpotten. Nadeel daarvan is dat je dan weer halfgevulde potten in de kast hebt en dat vreet onnodig ruimte, ik verdeel nu de verpakkingen over afsluitbare kratjes (een paar per kratje) zodat ik ruimtebesparend kan werken (je vult dan de ruimte in de kratjes met aangebroken verpakkingen). Heb daar eerder flink in geïnvesteerd nadat ik echt álles aan voorraad (stond toen nog los in mandjes in de keukenkasten) heb kunnen wegdonderen.

Maar ik vrees dat dat ook niet genoeg is en ik inderdaad maar minder ruimtebesparend aan de gang moet met voor elke verpakking een weckpot (waar die rotbeesten ook in komen) of klein kratje... Want eenmaal zo'n mot in een kratje, en je kunt alles wegsodemieteren.

Wát een ellende, die krengen!

Dirks

Dirks

13-08-2015 om 11:23

och heden ja wat een krengen.

http://nl.wikihow.com/Zo-kom-je-van-meelmotten-af

Misschien vind je hier nog wat tips.
Vocht is van belang, daar doen ze het goed op.
Hier hebben we ze ook gehad, de bron zat in de cornflakes die boven op een kast stond. Na weggooien en schoonmaken was het hier gelukkig klaar, maar wat een ongein was dat zeg.
Heb je ook al aan het hondenvoer gedacht? (of had je geen hond, ben het even kwijt)

Hortensia

Hortensia

13-08-2015 om 12:23

Dirks

Klopt, ook hondenvoer is een mogelijke bron. En vergeet het caviavoer niet! Ook dat heb ik al eens moeten weggooien (was gelukkig een incidentje in een vorige woning) en zit in gesloten emmers!

Hortensia

Hortensia

13-08-2015 om 12:28

goeie url!

Hoe heb ik die over het hoofd kunnen zien?

Maar dat van het vriezen is wel een goeie! Elke nieuwe aankoop eerst even invriezen!

Ik ga er speciaal een la in mijn vrieskast voor reserveren!

creabea

creabea

16-08-2015 om 23:56

misschien stomme suggestie

want misschien heb je het al eens gedaan, maar heb je wel eens ál je meel- en deegwaren in je voorraadkast weggedaan (en daarna alle verpakkingen uitkoken/invriezen uiteraard), ook dat wat nog niet besmet leek te zijn? Dat lees ik niet in je berichtje namelijk. Als je iets laat staan kan dat weer een nieuwe besmettingshaard zijn, natuurlijk.

Maar die motjes zijn heel vreselijk hardnekkig. Vroeger op mijn studentenflat moesten een keer een paar gangen min of meer in quarantaine om van de motjesplaag af te komen, alle etenswaren moesten weg daar en de keuken werd geheel gedesinfecteerd met een bestrijdingsmiddel. Gelukkig hadden wij 'alleen maar' faraomieren, die simpel weggingen met een mierenlokdoosje.

Mijntje

Mijntje

17-08-2015 om 08:49

O jakkes

dan hebben wij ze ook..... Zag er een in een afgesloten plastic pak in een andere bak. Hoe kan die er dan inkomen??
Dank voor de link.

Fruitella

Fruitella

17-08-2015 om 12:11

ik denk ...

dat ze er al in zitten.

Hortensia

Hortensia

17-08-2015 om 12:19

weggooien

Ik gooi steeds drastischer weg. Aanvankelijk alleen de besmette pakken, maar later alles wat in een besmet krat zat. Vorige week bijvoorbeeld. Ik baal er zo ontzettend van, het was niet de eerste keer.
Ik heb gelukkig ook goed nieuws. Ik heb mijn andere kratten stevig gecontroleerd en die lijken echt schoon!

Mijntje, ze gaan dwars door plastic heen. Ze kunnen er ook al in zitten in de winkel, ook als de uiterste verkoopdatum nog lang niet bereikt is. Krengen van dingen zijn het. Ik heb feromonenstrippen in Duitsland gekocht waardoor ik kan zien dat er weer activiteit is (het zijn meer indicatoren dan bestrijdingsmiddelen) en kan ik direct ingrijpen voor het uit de hand loopt, maar die zijn inmiddels op en ik kom voorlopig niet meer in Duitsland. In Nederland kan ik alleen spullen tegen kledingmotten vinden.

Ik heb inmiddels al wat dingen in de vriezer liggen. Kan niet alles er in doen wegens ruimtegebrek, maar dan is die voorraad, hoop ik, voorlopig gered.

Syl

Syl

18-08-2015 om 00:44

Ook

Geen inkopen meer doen waar je je meel de laatste tijd haalde. Misschien hebben zij wel een probleem in de opslag en haal je zelf met je aankopen telkens nieuwe aanvoer van motten weer in huis.

Hortensia

Hortensia

18-08-2015 om 10:31

herkomst

Ik heb geen idee wat de bron van de beestjes is. Ik denk dat e.e.a. elkaar ook besmette toen het eenmaal hier was. Ik heb van die Curver-achtige kratten met deksel waar 3-4 verpakkingen in kunnen, en als er eenmaal een rotte appel tussen zit is al gauw de hele voorraad aangetast in dat krat. En eenmaal in huis, lijken ze makkelijk over te springen naar andere kratten, ook al sluiten ze nog zo goed. Vraag me niet hoe het kan, maar de krengen zijn blijkbaar goed in het vinden in mogelijkheden!

Om nou opnieuw te investeren in kleinere kratjes waar één pak in kan is voor mij net even te begrotelijk, maar de laatste uitbraak van motten is wel een aanleiding om nu alle kratten zeer regelmatig te controleren. Gisteren heb ik weer even de kratten gecontroleerd. Eén kratje had een dode mot en daarom heb ik meteen zonder aarzelen de inhoud gedumpt en het kratje goed uitgepoetst (gelukkig niet veel inhoud, maar toch zonde). De rest ziet er schoon uit...! En ik heb ook sinds enkele dagen niks meer zien fladderen!

Het gaat niet alleen om meel (incl. broodmixen en alternatieve meelsoorten). Wat ik de afgelopen paar jaar al heb moeten weggooien wegens draden of wormpjes is ook muesli (nog niet eens aangebroken - dit was een typisch gevalletje "besmette winkel", dierenvoer, een voorraadje hooi van de cavia's, pasta, lijnzaad, havermout, rijst, klapper, semmelknödel uit Duitsland... Ik dacht dat de plaag aardig onder controle was, maar pas geleden kon ik dus wéér voorraad dumpen uit 2 kratten!

Ik denk dat ik voorlopig gewoon zéér regelmatig de kasten en kratten moet controleren én poetsen om mogelijke uitbraken in de kiem te kunnen smoren. En even terughoudend zijn met voorraad aanleggen van de Hamsterweken of de 2voor1-aanbiedingen van De Tuinen...

Wát een krengen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.