Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Alison

Alison

30-03-2018 om 01:16

Meer groenten eten

Ik kom net terug van een vakantie waar we 3x per dag van een uitgebreid buffet aten. Mij viel op dat ik ongemerkt heel veel groenten at. Beetje van dit, beetje van dat maar alles bij elkaar behoorlijk veel.
Nu zou ik toch meer groenten moeten eten want op een tomaatje hier en daar eet ik eigenlijk alleen bij het avondeten een portie en meer groenten heeft blijkbaar enorme gezondheidsvoordelen.
Nou is het geen optie om dat buffet elke dag te imiteren maar het moet mogelijk zijn om meer groente door de dag heen te mixen. Probleem is dat mijn kinderen fervente groentenhaters zijn. Ik hoop dat zij ook meer gaan eten maar de praktijk nu is dat ik best vaak iets moet weggooien. Wat ik daarom voornamelijk zoek zijn combinaties zodat ik een hele bos peen kan gebruiken of een hele kool. Bijvoorbeeld bloemkool. De helft koken voor het avondeten en van de andere helft een salade. Of een bak groenten grillen en daarvan bij het ontbijt en lunch eten en van de rest een pastasaus maken.
Iemand nog ideeën? Tips voor blogs/sites/boeken?

Kaaskopje

Kaaskopje

30-03-2018 om 01:31

Soep

Je kunt groente verdelen in 'gewoon' groente en de rest in soep. Tussen de middag een omelet met spinazie, tomaatje en ui, 's avonds van de rest een stamppot of quiche. Je kunt groente ook blancheren en in de vriezer doen. Je kunt ook smoothies maken.

Ik weet niet of je een Pinterest account hebt? Als je daar begint te zoeken, kom je oneindig veel ideeën tegen.

Hapklaar

Ik heb vaak een schaal met stukjes rauwe bloemkool, paprika, wortel en komkommer. Als ik ga koken dan hebben de kinderen vaak al zin in iets dus die krijgen al vast een bakje en zelf eet ik er van tijdens het koken.

Zelf heb ik meer moeite met fruit en probeer dat te comperseren met extra groente. Soep wordt hier al genoemd dat doe ik ook vaak. En tijdens het koken bak ik soms wat uien die ik een beetje karameliseer met suiker en zo heb ik weer een extra bijgerecht van groente dat heerlijk smaakt bij vlees.
En heb je al aan smoothies gedacht?

Pirata

Pirata

30-03-2018 om 10:56

Op brood

Op brood is ook makkelijk en lekker. Een likje guacamole, bietenhumus ipv kaas... blaadje sla erbij of komkommer. Zelfs selleriesalade of farmersalade zijn deels groente.

zebra

zebra

30-03-2018 om 13:04

avocado

daarmee kun je vele kanten uit. Je kunt het door de soep doen maar ikzelf vind het ook lekker op brood met daarop plakjes tomaat. Groenten pureren met de staafmixer en dan door de spaghettisaus gaat ook prima.
En anders rauwe groenten met eventueel een gezonde dip erbij, zelfgemaakte tzatziki saus of guacamole.

Bij mijn kleine (11) lukt het behoorlijk

om haar groente te laten eten, door ze aan te bieden onder een enigszins andere vorm dan de gebruikelijke.
Ze hààt groente, maar als ik in de keuken bezig ben met het kuisen/schillen van groente is ze daar altijd: "krijg ik een wortel/aardappel/tak selderij/roosje bloemkool of brocoli/paar spruiten/...?".
Allemaal dingen die ze "hààt", behalve als... Ik ben er nog niet helemaal achter.
Ze hààt witlof. Behalve als een lepeltje garnaal- of kippensla geserveerd wordt op een blaadje witlof. Dan is het "zààààalig".
Ze wil absoluut geen prei, selderij, wortelen, groene of witte kool, uien, ... Behalve in "stoemp" (aardappelstamppot, 2/3e aardappelen, 1/3e groente). Dan is het plotseling "fantastisch".

Neemt allemaal niet weg dat mama's keuken natuurlijk beter is, vergeleken met "die walgelijke maaltijden bij papa".

Ik heb dat eens nagevraagd bij mijn ex en die viel uit de lucht: "Wablieft??? En hier zit ze constant bezig dat ik er niks van bak en dat het bij papa allemaal veel beter en lekkerder is!".

Sindsdien: geen mededogen meer .

Hetzelfde geldt overigens voor dat ander spul waar kinderen wel vaker een hekel aan hebben: vis...

Guppie

Guppie

31-03-2018 om 08:15

Bereidingsvorm

De vorm waarin je de groente bereidt kan uitmaken. Of het rauw, gekookt, geroerbakt, in de oven geroosterd is. Vind zelf gekookte wortelen niet lekker. Koop ze zelf trouwens los bij de natuurwinkel; net als bietjes. Gekookte, geraspte bietjes doe ik ook op mijn knäckebröd, met een laagje splitlinzenpuree.
Bij rauwe witlof kan je er bijvoorbeeld geraspte wortelen en misschien wat appel, rozijnen of banaan erdoor doen. Je kan ook spreads maken met groenvoer. Recepten genoeg in boeken of op internet.
Denk ook aan kiemgroente als alfalfa of tuinkers. Kan je zelf maken. Verder kan je ook denken aan komkommer, radijs, rettich of rammenas etc. Rettich zijn alleen meestal van die joekels van dingen.
Sommige dingen kan je ook invriezen.

Angela67

Angela67

31-03-2018 om 08:32

salades en Jamie

Ik maak in het weekend vaak lunchsalade voor twee dagen terwijl ik ook het avondeten maak. Bijv. 1 geroosterde aubergine en 1 geroosterde courgette, met de ene keer een restje rijst, de andere keer couscous of pasta. Ik heb een pakje feta in kleine stukjes gesneden en in een paar kleine bakjes in de vriezer gedaan. Dan doe ik op de dag zelf bevroren blokjes feta erbij en wellicht nog wat vinaigrette en zo heb ik dan een prima vullende lunchsalade. Ik probeer hiermee ook de groenteresten weg te werken en je kunt best veel dingen bij elkaar doen in een salade waar je bij een avondmaaltijd niet zo aan zou denken. En aangezien het gewoon voor mij is hoef ik geen rekening te houden met anderen .
Een ander idee was dat ik Jamie Oliver wel eens bij mensen thuis zag komen om creatief met resten in de koelkast om te gaan. Ik werd getriggerd doordat je zei dat je soms eten weg moest doen. Misschien dat er ook tips bij zitten om groentecombinaties te maken die je nog niet gemaakt had https://lekkertafelen.nl/kookboeken-specials/bespaar-met-jamie-koop-verstandig-kook-slim-verspil-minder/.
Groet,
Angela

zebra

zebra

31-03-2018 om 17:30

quiche

daarin kun je veel groenten kwijt, ook (of vooral) restjes en het is lekker bovendien.

bieb63

bieb63

31-03-2018 om 17:49

Simpele italiaanse manier om restjes groente op te maken

(Je kan het ook met een solo groente doen, bijv. paprika maar ideale manier om restjes op te maken en vaak bij kinderen geliefd).
Snij alle overgebleven groenten in kleine stukjes, vul evt aan met gesnipperde ui enz. Verhit ruim olie in een Hapjespan/wok met platte bodem. Smoor de groent hierin. Breng op smaak met peper, zout en oregano. Als het bijna klaar is, gewenste zachte: Breek een stuk of 4of 5 rauwe eieren erin en roer erdoor tot een soort roerei is ontstaan. Klaar. Serveren met een stukjelees, vis of groenteburger.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2018 om 00:46

En de Spaanse mogelijkheid

Tortilla

40er

40er

02-04-2018 om 13:30

Rauwkost

Wij hebben elke dag rauwkost. Boerensalade, bietensalade of wat dan ook. Meestal maak ik voor 2 dagen. Dat eten we bij de warme maaltijd, mee naar het werk of 's avonds als we nog trek hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2018 om 13:33

40'er

Wat zit er allemaal in jouw boerensalade?

2/3 groente

Je moet wel oppassen dat "meer groente eten" niet "meer van hetzelfde eten" gaat betekenen want anders leidt het loffelijke streven onvermijdelijk tot veel te veel eten.
Op het bord moet je streven naar het volume 2/3 groente 1/3 de rest.
Maar je moet je er niet te druk om maken.
Als het te ingewikkeld wordt, dan wordt het een strijd. Dat helpt niet.

Alternatieven
Lust kind bijvoorbeeld wel zoete paprika? rauw of gekookt?
Hier is sinds de ontdekking van de courgette salade, dat is met rauwe courgette, deze groente ineens een hit. (ik maak het met alleen een beetje limoen en zout maar er zijn frivolere recepten)

Maak puree van aardappel met wortel, of peterselie, of bieten, tomaat, of pastinaak.
Elke keer een andere smaak, elke keer een andere kleur

Mix met gebakken of geraspte appel (wat met rode kool kan, kan ook met andere groente).
Laat de kinderen zelf koken en kiezen.
Mijn kinderen waren gek op de kinderkookboeken van Roald Dahl.

Of geef ze

een vierkant metertje grond of een paar bloempotten en laat ze zelf groente telen...

40er

40er

03-04-2018 om 14:21

Kaaskopje

Komkommer tomaten ui paprika feta olijven. Soms een restje pasta

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2018 om 14:27

40'er

Aha, ja dat is altijd lekker. Appel erdoor is ook lekker fris.

Wat hier werkt

Hier zijn twee dingen die bij ons werken:

Door alle pasta en rijstgerechten heel veel klein gesneden groente. Tortilla’s gevuld met 20% gehakt en verder tomaat kidneybonen mais courgette ui. Guacamole erbij maken. Soep met diverse groenten erin. Verstop de groente! Soms hak ik het in de hakmolen voor het in de saus gaat.

Schaaltjes worteltjes komkommerplakken en kerstomaatjes op tafel voor we gaan eten. Knabbelen ze daar wat van.

Alison

Alison

03-04-2018 om 21:19

Tips

Heerlijke tips, bedankt.
Het gaat me vooral om mezelf. De kinderen zijn 21 en 24 dus of zij wel of niet groenten eten mogen ze helemaal zelf weten. Die tijd heb ik gehad.
Bij avocado's blijf ik uit de buurt. Zelfs met de kroontjes truc heb ik altijd een te rijp of juist een onrijp knetterhard ding te pakken.
Ik heb een maagverkleining dus ik kan maar beperkt eten. Daarom zoek ik juist dingen voor tussendoor. De kilo sperziebonen vanavond ging schoon op. Niet alleen door mij hoor Maar dat waren dus de enige groenten voor vandaag. Daar wil ik verandering in brengen. Het moet ook een beetje makkelijk zijn. Koelkast opentrekken en eten. Daarom wil ik iets wat ik voor twee dagen tegelijk kan klaarmaken. Met jullie tips kom ik al een eind

Bellefleur

Bellefleur

04-04-2018 om 09:18

Pastasaus

Ik maak altijd zelf pastasaus. Een kilo tomaten, en dan 'restjes' er door. Bijvoorbeeld bleekselderij, of wortel en paprika. Met een pepertje en basilcium, en je hebt een bord boordevol groente. Verder neem ik naar mijn werk altijd rauwkost mee. Vaak gaat er rauwe wortel mee, radijsjes, stukjes bleekselderij, steeltjes van de paksoi en vandaag roosjes bloemkool. Zo door de dag heen knaag ik heel wat groente weg. Als er rijst, gierst, of quinoa overblijft van de warme maaltijd, dan maak ik er een salade van voor naar mijn werk. Met heel veel rucola. Heerlijk!

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2018 om 09:33

Rauw

Mijn oudste dochter vindt rauwe groente vaak lekkerder dan gekookte. Zelfs rauwe aardappel, ieuw . Maar los van dat een klein stukje geen kwaad kan, is het eten van sommige rauwe groenten, maar dus ook aardappel, niet zo verstandig, vanwege de gifstoffen in rauwe toestand.

Als je van een beetje 'exotisch' eten houdt, zou je ook eens kunnen kijken of de kinderen Indiase curry's lekker vinden, of Marokkaans/Turks/Syrisch/enz. eten. Desnoods haal je er even een staafmixer doorheen, maar daar wordt het wel een eentonige hap van lijkt mij.

Mijn man heeft spruitjes leren eten omdat ik het anders klaarmaakte dan zijn moeder. Ik kook ze. niet al te gaar en voeg ze dan toe aan gebakken krieltjes, klein gesneden vlees (kip, varkensvlees), gebakken uit, paprika, knoflook, champignon (of zonder als die ook een probleem zijn). Kruiden met bijvoorbeeld kerrie, peper, zout en wat je naar eigen smaak nog meer lekker vindt. Samen nog even door laten bakken zodat de smaken zich goed kunnen mengen.

Ook had hij een wat aparte weerzin tegen linzen. Hij had daar een geitenwollensokken-beeld bij. Maar we eten het inmiddels, sinds nog maar kort eigenlijk. Op een páár dingetjes na (ook aan mijn kant) is het groente-oeuvre waaruit ons menu tegenwoordig bestaat, een stuk groter geworden dan toen we elkaar leerden kennen .

Tot slot: Roti met sperziebonen kun je proberen, maak de sperziebonen desnoods heel erg klein. Boboti is een schoten in laagjes, dus niet zo zichtbaar als prei apart op het bord. Lasagne is ook zo'n voorbeeld. Kortom, mocht je dat nog niet doen, probeer dan letterlijk de grenzen eens te verleggen om af te tasten wanneer ze het wél lekker vinden.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2018 om 09:39

Pas het nog even aan

Op een páár dingetjes na (ook aan mijn kant) is het groente-oeuvre ===

Van groente kan ik toch eigenlijk weinig bedenken wat ik (nog) niet lust. Waar ik niet voor warm loop zit meer in de zeevrucht-hoek. Mosselen, garnalen (vooral die hele grote), inktvis, coquilles, als het moet eet ik het, maar liever niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2018 om 09:44

Bellefleur

Wat een goed idee om bloemkoolroosjes mee te nemen, dat vind ik heerlijk.

Ik merk dat ik in mijn denken nog erg vastzit aan het traditionele boterhammetje voor de lunch. Ook omdat dat dat snel klaar is. Je kunt er onder het werk ook even een hapje van nemen, wat met een bak salade natuurlijk wat minder gewenst kan zijn. Mijn jongste dochter eet het liefst nooit brood. Die kun je het meest gelukkig maken met drie warme maaltijden op een dag.

Lente

Lente

04-04-2018 om 10:44

bloemkoolcouscous salade

Dit soort salades kun je makkelijk twee dagen bewaren.
Je raspt of hakt bloemkool zo klein als couscous. Dressing erdoor, stukjes paprika, olijf, wortel, courgette, etc. Allemaal groente die niet slap wordt zoals sla. Munt of verse koriander erdoor.
Zelf vind ik het prettig eten als alles klein gesneden is.
Hiervan pak je zo een bakje uit de koelkast.

"Maar los van dat een klein stukje geen kwaad kan,

is het eten van sommige rauwe groenten, maar dus ook aardappel, niet zo verstandig, vanwege de gifstoffen in rauwe toestand. ".

Die gifstoffen bij aardappelen zijn twee alkaloïden: solanine en chaconine. Ze zijn voornamelijk geconcentreerd in de schil.
Bij "gewone" aardappelen zijn de gehalten laag, ze zijn groter bij groen geworden aardappelen en bij aardappelen die spruiten vormen. Ze zijn zeer groot bij de groene, bovengrondse delen van de plant.
Ze dragen overigens bij (in lage concentraties) aan de typische aardappelsmaak.
Chaconine is giftiger dan solanine, maar aangenomen wordt dat dat ze elkaars werking versterken.

Solanine en chaconine verstoren de semi-permeabiliteit van celmembramen en inhiberen de aanmaak van cholinesterase. Met enige zin voor drama zou je dus kunnen zeggen dat ze m.b.t. het laatste, werken zoals insecticides en ... zenuwgassen.

Als een zenuwvezel een puls moet doorgeven, gebeurt dat door de aanmaak van een specifieke stof: acetylcholine. Als de puls "niet meer nodig is", wordt de zenuwvezel a.h.w. "gereset" door aanmaak van een specifiek enzyme, cholinesterase, dat de acetylcholine afbreekt. Als de aanmaak van cholinesterase geblokkeerd wordt, loopt het hele systeem vast.

Voor alle duidelijkheid: dergelijke zware vergiftigingen door het eten van (rauwe) aardappelen komen niet voor.

Bij de selectie van nieuwe aardappelrassen is het gehalte aan alkaloïden (zo laag mogelijk) een belangrijk criterium. Ook bij de bewaring wordt veel aandacht besteed aan het zo laag mogelijk houden van het alkaloïdegehalte: lage temperatuur (idealiter rond 7°C), bewaring in het donker.

In goed bewaarde aardappelen wordt een alkaloïdegehalte aangenomen van ongeveer 200mg/kg schil. Aangenomen wordt ook dat het gehalte in het aardappelvlees 3 tot 10 keer lager is dan dat in de schil. Die gehaltes stijgen wel al snel eens de aardappelen in de supermarkt in het rek, in het licht liggen.

Het enige experiment met menselijke proefpersonen dat in dat verband ooit gedaan is, toonde aan, dat vergiftigingsverschijnselen optreden vanaf een consumptie van 2mg aardappelalkaloïde/kg lichaamsgewicht.

Een gechild, rauw aardappeltje kan dus geen kwaad, maar je moet er geen kilo's van eten.

En aardappelen die beginnen spruiten, stop ik in een emmer met potgrond. Na een maand of twee heb ik dan een portie krielaardappeltjes, na drie maand een kilootje gewone aardappelen.

Tango

Tango

04-04-2018 om 21:26

Avocado

Bijzonder vind ik het altijd om te lezen dat kinderen quacomole lusten. Ik maak dat dus nooit. Maar eens een recept gaan zoeken, want misschien vinden ze het wel heel lekker. En wat is de kroontjes-truc bij een avocado? Ik had laatst namelijk ook een lichtelijk overrijpe te pakken. Ben er al niet erg weg van, maar zo'n hele zachte vind ik echt niet lekker. Ik eet hem meestal met wat huttenkase en peper en zout.
Ik lust eigenlijk alle groenten wel, alleen bonen vind ik niet lekker: bruine, kidney, zwarte, eigenlijk allemaal niet echt. Voor de rest komt hier van alles op tafel, hoewel ik nog steeds groentes in de winkel zie die ik niet kook, zoals selderij en venkel. Spreekt me om een of andere reden niet echt aan.
De kinderen hier zijn veel kieskeuriger en bovendien heel verschillend. Dochter houdt van allerlei exotische maaltijden, zoon wil liever gewoon aardappel, groente en vlees. En dan maar enkele soorten groente ook: broccoli, spinazie, sperciebonen en wortels.
Zelf eet ik momenteel wel voldoende groente. Tussen de middag vaak een salade en dan 's avonds ook nog bij het avondeten. Fruit vind ik weer lastiger. Dat vergeet ik vaak.

Ik heb het even moeten opzoeken

Al die sjieke namen voor ouwe rommel...
Bladvulling voor debiele wijvenblaadjes genre Flair en Libelle.
De rest van de omlijsting van de advertenties vullen ze met "life hacks" genre "kroontjes-trucs" ("Superslim de kroontjes van je aardbeien halen"). Dat wordt dan nog gretig gekocht ook. Geeft te denken: misschien overschat ik die vrouwen al mijn hele leven.

Guacamole is dus gewoon grof geplette avocado, op smaak gebracht met zout en verder met om het even wat, naargelang de inspiratie van het moment.

Pirata

Pirata

05-04-2018 om 20:05

Guacamole

Guacamole kun je prima zonder zout maken. Wel klopt het dat ik er een avocado voor plet.
Mijn ingredienten: een halve vermalen ui of een klein vermalen uitje met een halve flinke tomaat. Daarna een hele avocado erdoor heen prakken met een goede teen knoflook en flink gemalen korianderwortel. Voor de pittigheid pak ik tabasco (alla, daar zit wel wat zout in). Oh ja, een kneepje citroensap.

Ik heb eigenlijk nooit een foute avocado. Die "kroontjestruc" zegt me niks. Gewoon even voorzichtig voelen of de avocado zachtjes meegeeft.

"Kindergroenten"

Da's hier de trend, blijkbaar. Van die "mini"-komkommertjes en -paprika's, cocktailtomaatjes enz.
Die krengen zijn schrikbarend duur voor wat het maar is. Ze staan vlakbij de kassa van de supermarkt, zodat de kinderen alle tijd hebben om ma en pa te terroriseren terwijl die aanschuiven .

Ik koop ze wel. Ook al is het peperduur, sinds de kleine dat soort "snoepjes" eet, zeurt ze niet meer om "zure beertjes", "zwarte rekkers" of "jelly beans".
Ondertussen ben ik al bezig met de geleidelijke overgang naar groente van normaal formaat en normale prijs .

Hier ook hoor

Misschien niet goedkoop maar wel goed mee te geven in een lunchbox naar school. Thuis kun je altijd nog wat groente en fruit snijden en inderdaad is het een gezonde knabbel in plaats van snoep en koek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.