Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Niza

Niza

06-10-2018 om 20:28

Met de kinderwagen in de bus


Flavia

Flavia

07-10-2018 om 14:03

tusen mogen en de praktijk

tussen wat er op de website staat en wat er in de praktijk in de bus gebeurt is een wereld van verschil.
Het lijkt of je voor je zwangerschap ook niet veel met het ov gereist hebt en daarom zo vasthoudt aan wat er op de website staat omdat je niet weet wat er daadwerkelijk plaats vindt

OV-moeder

OV-moeder

07-10-2018 om 14:25

geen zorgen

Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat ik de kinderwagen moest inklappen. En geloof mij: ik reis veel met het OV (ook met Connexxion).

Het zou voor de chauffeur ook onwerkbare situaties opleveren. De chauffeur moet na de halte zo snel mogelijk doorrijden. Als ondertussen jonge ouders bezig zouden zijn om kinderwagens te demonteren (met een baby onder hun arm, want de meesten reizen alleen met hun baby), dan levert doorrijden natuurlijk extreem onveilige situaties op. Dat wil (en mag) een chauffeur natuurlijk niet. En een chauffeur heeft geen tijd om te wachten tot jij de kinderwagen hebt ingeklapt - en bij de uitstap-halte weer hebt uitgeklapt.

Dus hij (of zij) laat je gewoon met de kinderwagen instappen. Echt, dat is hoe het vrijwel altijd gaat. Gewoon, omdat het letterlijk opvolgen van de regels óf vertraging oplevert óf onveilige situaties.

Triva

Triva

07-10-2018 om 14:29

Niza

Houd ook rekening met een verschil tussen een zeer rustige zondagochtend of een zeer drukke spitsmaandagochtend!

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2018 om 15:34

Emmawee

Probeer ik eens iemand moed in te praten, omdat ik weet hoe zonde het is om in beren te denken en dus niet te durven, mag ik dat niet doen! 😅 Nee, even serieus, ze mag alles zelf bepalen, maar vanuit mijn ervaring, alleen reizen per OV, kan ik haar serieus geruststellen. Zolang ze niet tijdens spitstijden reist in een bus, gaat het 9 van de 10 keer zonder problemen. Die ene keer is dan domme pech.

Een tijdje terug zat ik in de bus en ontstond er opeens gekrakeel achter me. Er bleek irritatie te zijn bij een moeder met kinderwagen/buggy en een oudere dame met rollator. Wat een tokkie-type was die moeder! Ze tetterde door de bus dat ze allerlei rechten had met haar kinderwagen, die oudere dame kwam zelfs in de problemen, ze moest zuch vastgrijpen, toen de bus begon te rijden. Ik had nog nooit zo'n staaltje respectloos gedrag vanuit een jonge moeder tegen een oudere gezien. Er bleek ook iets gebeurd te zijn tussen die "Miep" en jongeren met migratie-achtergrond (ja heel correct van mij 😉) want toen ze de bus uitging kregen die ook nog allerlei pvv- verwensingen naar het hoofd geslingerd. Kijk... zolang Niza zich niet zo gedraagt, zal men eerder behulpzaam en vriendelijk reageren, dan het moeilijker te maken voor haar. Dát is zoals ik het gewend ben.

Emmawee

Emmawee

07-10-2018 om 16:16

Kaaskopje

Sjonge... Heb jij dat? 😉
Je opbeurende goede raad was terecht hoor. Mijn ervaring is ook dat het meestal goed verliep. Een paar keer niet. Maar risico op gedoe loop je natuurlijk altijd en overal. Ook met de auto.

Het was meer de timing (zo na het besluit) en mijn persoonlijke ervaring met mensen die vinden dat je niet zo moeilijk moet doen, terwijl je net met pijn in je hart je grens hebt bepaald.

Niza

Niza

07-10-2018 om 16:49

Dank

iedereen voor de opbeurende woorden. Ik heb idd niet zoveel ervaring met het ov, de auto is een stuk handiger zeker met een baby.
Ik ga het een keer proberen, als ik me zeker genoeg voel om een tegenslag te kunnen pareren. Ik weet nu dat ik de chauffeur vooral lief moet aankijken want je bent met de kinderwagen afhankelijk van de coulance.
Begrijpen doe ik het nog steeds niet. Een buggy, ja die klap je desnoods met 1 hand in. Maar een jonge baby die alleen nog kan liggen? Bak eraf, onderstel opklappen, kind op schoot? Hoe verzinnen ze dat.

specht

specht

07-10-2018 om 17:55

Niza

Niza zou jouw informatie misschien over Connexion treinen gaan omdat je het over een balkon hebt?
Als je googelt op Connexion kinderwagen in bus staat er op de connexionsite niets over op schoot nemen en inklappen.
De eerste keer dat ik met kleinkind met de bus ging, ging mijn man ook mee. Zo konden we samen eventuele problemen opvangen, misschien voor jou ook prettig om de eerste keer samen te gaan.

Niza

Niza

07-10-2018 om 21:29

Echt waar specht

De geciteerde tekst staat bij connexion bij het hoofdstuk Samen met de bus onder het kopje Veilig met de bus. Bus, geen trein.

Inanna

Inanna

07-10-2018 om 21:33

dat is onduidelijk

Je hebt gelijk hoor Niza, dat stuk heb ik ook gezien, maar onder het kopje toegankelijkheid staat er niks over. Daar staat:

Je kunt in onze bussen reizen met een kinderwagen of rollator. Deze worden tijdens de rit geplaatst op de rolstoelplaats, mits deze niet bezet is. Een reiziger in een (elektrische) rolstoel heeft altijd voorrang op deze plek. Wij adviseren de kinderwagen of rollator op de rem te zetten tijdens de reis. Je kunt dan zelf plaatsnemen op een passagiersstoel in de bus. Het is niet de bedoeling dat je plaatsneemt op de rollator tijdens de rit.

Flavia

Flavia

07-10-2018 om 21:35

waarom

waarom blijf je wel alleen die website geloven terwijl iedereen hier vertelt dat het in de praktijk niet zo werkt?

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2018 om 21:45

Wat ik zo grappig vind

Ik kan heel erg in de stress schieten als ik naar een onbekend adres moet reizen. Ik zie mezelf dan bij voorbaat al hopeloos verdwalen. Maar dat er mensen zijn die net zoveel stress voelen over hoe te handelen in de bus, vind ik verrassend en grappig.

Niza

Niza

07-10-2018 om 21:56

Praktijk

Flavia, ik geloof best dat de praktijk vaak milder is, zie #37. Maar het blijft coulance van de chauffeur en geen recht van de reiziger er is dus een kans dat de coulance toevallig ontbreekt.
Inanna, ja je kunt reizen met een kinderwagen en de bus is daarvoor toegankelijk. En eenmaal binnen moet dat ding opgeklapt op de rolstoelplaats en je kind op schoot. Zeggen de regels dan he, in de praktijk gelukkig vaak niet, blijkt hier.

Flavia

Flavia

07-10-2018 om 22:03

Niza

Dat is het leven, ook als het wel een recht zou zijn kan het anders lopen.
Dat de praktijk anders is dan de geschreven regels zul je met je kind nog heel vaak mee gaan maken.

Vermijd de spitsuren

Reizen met OV verloopt over het algemeen zonder problemen, als je de spitsuren kan vermijden.

Type bus:
Vroeger wilde ik ook eens met de kinderwagen naar mijn ouders reizen. Dat betekende een stuk tram, metro, lift op perron, trein en als laatst weer de bus. Alles ging goed; kind kon in de kinderwagen blijven liggen.
Alleen de busrit werd een hindernis. De vooringang was te krap en de zijingang was voorzien van klapdeurtjes. Behulpzame medereizigers waren niet te bekennen maar ik had genoeg tijd want het betrof een beginstandplaats.
Het uitstappen vergde wat tijd want medereizigers bleven zitten, tot groot ongenoegen van de chauffeur. Hij trok ook met een rap tempo op, terwijl ik nog op ca een schoenlengte van de deur afstond. Nu, dat beloofde wat voor de terugweg.. .
Gelukkig had de bus op de terugreis een invalide-ingang.

Als je met OV op pad wilt, moet je vooral geen haast hebben. Sommige verbindingen kan je ook voorbij laten gaan omdat de daaropvolgende prettiger reist. Denk aan te volle tram of bus, of aan een vervoersmiddelen dat niet in ingesteld op invalidevervoer.
Voor de rest is het wel te doen.

Krukken

Toen ik een tijd met krukken liep, heb ik ook bepaalde trams of bussen aan mij voorbij laten gaan. Je hebt het dus voor een deel zelf in de hand.

Fransien

Fransien

08-10-2018 om 16:19

3 kinderen onder de 3

Ik ben vroeger regelmatig met OV naar een vriendin gegaan met 3 kinderen onder de 3 dus een dubbele wandelwagen (niet inklapbaar) en ik heb nooit problemen gehad. Ik ben altijd geholpen in de trein, twee conducteurs die een volle dubbele wandelwagen de trap bij Utrecht centraal op droegen terwijl ik met peuter er achteraan hobbelde (de lift was kapot). Nooit gedoe in de bus, echt nooit, zelfs niet in de aanloop naar de avondspits.
Het was een reis met 1 keer in de trein overstappen en daarna de bus nemen, langs Utrecht Centraal dus, met alle toeters, bellen en dergelijke. Achteraf snap ik nog niet waarom ik de eerste keer gewoon gegaan ben met de houding 'we zien wel hoe ver we komen'. Ik ben er altijd gekomen, nooit een bus aan mijn neus voorbij hoeven laten gaan, geholpen door alle mogelijke soorten chauffeurs, conducteurs, studenten, oudere mensen, een jongetje van 5 die spontaan aanbood om mijn peuter bij de hand te nemen, etc.
Verder ook richting schoonouders (2 uur in de trein met 3 keer overstappen en daarna bus) gegaan. Dat was nog de lastigste reis, ik was hoogzwanger, ruzie met mijn bekken, en schoonmoeder vond dat ik al haar boodschappentassen er nog wel even bij kon dragen want ik was nog jong...
Het helpt dat ik nog nooit een rijbewijs heb gehaald, want een auto is toch wat minder omslachtig met baby's en jonge kinderen.

Amsterdam

Ik ben nog nooit gevraagd om de kinderwagen of buggy in te klappen.

Sterker nog, ik ben toch wel een paar de toegang tot de bus/tram geweigerd omdat het bomvol stond met buggy's en ook dan werd er nooit aan de aanwezige buggy-eigenaars gevraagd om de boel in te klappen.

Houdt er rekening mee dat als het druk is, dat je soms niet mee kan en moet wachten op de volgende bus.

Dat van dat inklappen, dat schrijven de vervoerbedrijven vooral om zichzelf in te dekken als ze jou om wat voor reden dan ook niet mee kunnen nemen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-10-2018 om 18:49

Echt nog nooit

En ik heb heel wat met het openbaar vervoer gereist.
Mijd de maandagmorgen spits en je hebt echt geen probleem. De meeste buschauffeurs snappen dat echt prima. Die maken zich ook niet zo druk. Sterker nog ik ben er wel eens tegengekomen die zelfs hielpen met tillen.

Je maakt het echt veel te zwaar met coulance en dat het soms ook goed gaat. Zelfs lief aankijken is meestal niet nodig, maar helpt natuurlijk vaak ook wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2018 om 01:05

Vandaag

moest ik voor controle naar het ziekenhuis. Ik voelde me echt nog gammel, heb ook van alles aan mijn lijf wat erbij hoort en maakte me op voor een robbertje assertiviteit. Ik had er helemaal zin in! Mocht ik eens een stoeltje opeisen, een scholier van zijn of haar plek af commanderen, dan zou ik het doen ook! Maar watdikjebrom.... was er nog één plekje leeg, een opklapzitje... haha. (Normaal gesproken zou ik het ongemakkelijk vinden als een scholier voor mij op zou staan, het ging dus meer om het idee )

Tamar

Tamar

10-10-2018 om 15:08

inklappen

is wat lastig met een tweelingwagen,fysieke problemen en onder elke arm een baby.Dus ik deed het nooit. Een keer reed de tram pal voor mijn neus weg terwijl ik net wilde instappen. Toen ik net in de volgende zat, kwam er iemand in een rolstoel binnen met een begeleider die me wel eens even zou vertellen dat ik weg moest, want kijk eens naar die tassen, ik was alleen maar gaan shoppen. Ik ben nog nooit zo woest geworden, die kinderen schrokken zich suf.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-10-2018 om 16:55

Tamar

Heel goed, alsof kinderen geen handicap zijn

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.