Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mieren

dit jaar erg veel mieren in huis, bah. Werken die mierendoosjes of is er een betere oplossing ?

Of is er nog een andere oplossing, er lopen hier kleine kinderen en poezen in huis rond, ik hou ook niet echt van gif.

Ik ga zo eens speuren waar ze binnen komen, waarschijnlijk vanuit de kruipruimte en dan tussen een plint oid.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

07-06-2013 om 13:30

Bloem

Leg op de plek waar ze binnen komen wat bloem neer, waar je mee bakt dus..
Dat nemen ze mee naar hun nest, eten ze op en het valt slecht za'k maar zeggen..)

100%mama

100%mama

07-06-2013 om 14:06

Stoepkrijt

Om het nest/ingang stoepktijten! Daar gaan ze niet overheen (maar vraag mij niet waarom) en ben je snel van je mieren verlost!

Hier ook huisdieren dus gif is uitgesloten, vorig jaar kwamen er via de voordeur mieren binnen en heb ik direct onder de deur binnen en buiten een streep stoepkrijt gezet, binnen 2 dagen waren we er vanaf!

Een reden om geen lokdozen neer te zetten

Bloem en stoepkrijt helpen hier ook wel. Dit jaar heb ik er nog geen eentje in huis gezien. En een belangrijke reden om geen lokdoos neer te zetten, is wel dat het vaak een insecticide bevat dat slecht is voor de bijen. En dat de bijenstand dramatisch verslechtert, kan inmiddels nauwelijks meer iemand ontgaan zijn, dacht ik.

Vic

Vic

07-06-2013 om 14:23

Gif

Ik had vorig jaar een kolonie mieren die vanuit de kruipruimte door een spleet in de vloer naar binnen kwamen. Toen heb ik wel gif gestrooid want ik wilde er zo snel mogelijk vanaf. Het was mens- en milieuvriendelijk gif, maar wat een lucht kwam er vanaf ;-( Ik roei nu nesten uit die dichter dan 2 meter bij mijn huis liggen, want anders heb ik meerdere malen per jaar mieren in huis. Voor een paar miertjes voldoet bloem prima. Ik leg wel eens een lijntje bij de voordeur, anders kruipen ze er zo onderdoor.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

07-06-2013 om 14:41

Afwasmiddel

Een streep afwasmiddel wil ook nog wel eens helpen. Of de vampiermethode: een paar gepelde tenen knoflook.

Rosa van der Zanden

Kokend water in het nest

Kokend water in het nest wil ook nog wel eens helpen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-06-2013 om 19:45

Stuivers

ik heb stuivers bij mijn voor- en achterdeur gelegd. Dat doe ik al jaren. Nooit last van mieren binnen. Zodra een mier tegen een stuiver aanloopt draait íe om, is mijn ervaring. Buiten heb ik ze wel, maar dat maakt me niet uit.

Dendy

Manda Rijn

Manda Rijn

07-06-2013 om 20:35 Topicstarter

Dank

er zit 1 nest in de voortuin, ik heb nu een spoor bloem voor de drempel gedaan.

Stoepkrijt zal ik nu ook even doen.

Maar volgens mij is er nog een nest of die miren van de voortuin komen echt via de openingen in de muren onder de plint in de woonkamer. balen dit, heel vies, ze lopen nu ook op het aanrecht.

Angela67

Angela67

07-06-2013 om 20:41

Stofzuigen en opletten

eerst alle mieren opzuigen met de stofzuiger en dan goed opletten waar je er weer eentje ziet verschijnen.
dat gat afplakken of met kokend water overgieten ...
Angela

Egel

Egel

07-06-2013 om 22:36

Wat gemeen!

Jeetje wat intens gemeen Angela! En nog iemand die ze levend verbrandde. Bah!!

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2013 om 23:50

Egel...

Genista noemde het ook al. Het is een bekende, maar inderdaad wat wrede, manier om mieren te bestrijden. Ik denk dat jij in je leven ongemerkt al heel wat beestjes onder je schoenen hebt vertrapt.
Als het echt erg is, dan doe ik het ook. Maar op de een of andere manier hebben wij in huis nooit mieren.

Egel

Egel

08-06-2013 om 00:01

Kaaskopje..

Ja, ik let vaak wel een beetje op maar natuurlijk heb ik vast regelmatig oo kleine beestjes getrapt. Zelfs wel eens een slak, ja: met blote voeten. Dat was voor ons allebei niet leuk.
Maar per ongeluk twee mieren vertrappen vind ik toch wel heel wat anders dan een zorgvuldig opgebouwd nest wreed levend laten verbranden.
En ja, af en toe lopen er wel eens een paar mieren bij ons thuis. De meesten wonen liever buiten.

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2013 om 08:56

Egel

Ik snap je punt hoor, maar met die zorgvuldig opgebouwde nesten worden terrassen volledig ondermijnd. Dus ik hou het toch een beetje binnen de perken. Ze mogen in mijn tuin wonen, plek zat, en een mier binnen zit ik ook niet mee, maar liever niet onder het terras.

neteret mut

neteret mut

08-06-2013 om 10:58

Mieren

in huis hebben we hier meerdere keren per jaar. De ene keer bij de buitenmuur in de keuken , dan weer in de eetkamer, dan ineens in de wc waar geen buitenmuur te bekennen is en die vorig jaar nieuw betegeld is. De ene dag niets en de volgende dag zie je een hoopje zwart iets, blijkt een gevallen aardappelblokje te zijn overdekt met krioelende mieren.
Buiten doe ik mieren niets, binnen wil ik ze zo snel mogelijk kwijt en strooi of spuit ik gif. kokend water is geen optie.

Vic

Vic

08-06-2013 om 12:49

Zielig

Ja, het is best zielig, maar als je tientallen mieren in je huis hebt wil je daar zo snel mogelijk vanaf. Of als ze door je keukenkastjes en koelkast lopen.

Citroen

Toen ik 30 mierin ín de honingpot vond, vond ik het ook wel tijd om er iets aan te gaan doen. Ik heb in de kruipruimte en rondom het huis ontzettend veel mieren, een nest verdelgen gaat nooit lukken, maar ik wil ze wel uit mijn keukenkastjes. Ik heb de planken van het keukenkastje ingesmeerd met citroensap en de honing- en jampot in een tupperwarebakje gedaan en gelukkig zijn ze uit de keuken verdwenen. En mijn keuken ruikt citroentjesfris.

Nog een tip voor iedereen die de mieren verdelgt met kokend water (een snelle dus best diervriendelijke dood lijkt mij): pas op dat het kokende water de wortels van je omliggende planten niet bereikt. Wij hebben daardoor wel eens per ongeluk een prachtige grote struik gemold.

skik

Manda Rijn

Manda Rijn

09-06-2013 om 13:16 Topicstarter

Inmiddels

heb ik de plinten in de hal dicht gekit en ook de opening naast de deur waar ze binnen kwamen. Meel werkt maar gedeeltelijk want ze lopen dan een stukje om en gaan alsnog via de muur naar die kier, slimme wezentjes.

Er lopen er nog een paar rond maar veel minder dan eerst.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.