Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Muffins, wat doe ik fout?

Ik had bij de molen een pak citroenmuffinmix gekocht en van die leuke rood gestippelde papieren bakjes erbij. Ik heb precies gedaan wat er op het pak stond voor wat betreft mixen, toevoegingen en oventemperatuur. Ten eerste blijven die bakjes nooit rond, die hebben de meest vreemde vormen. Maar nog gekker vind ik het dat het niet van die leuke hoge muffins worden, het blijven van die lage platte dingen. Wel lekker hoor, en ook luchtig, maar wel plat. Iemand de gouden tip hoe ik dat kan veranderen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mix

mix

02-04-2012 om 15:53

Hier

worden ze pas bol als ik het bakje tot de rand vol doe ipv tot de helft of 1/3e.

In vorm zetten

De papieren bakjes zijn veel te dun om alles bij elkaar te houden. Je hebt speciale bakvorm met ronde uitsparingen nodig waar je die bakjes in kan zetten. De kookwinkel heeft ze, maar Action ook (rond de 5 euro dacht ik). Daardoor rijzen de muffins wel omhoog maar niet opzij.

Succes ermee!

Nowee

Nowee

02-04-2012 om 16:21 Topicstarter

Mix en tocade

Mix: ik had 2 bakplaten, de ene half vol en die bleven dus plat. De tweede vol en die liepen eruit, had ik een soort plaatkoek.

Tocade: ik heb zo'n vorm van tupperware (hier wilde ik de link plaatsen van marktplaats maar die heeft zo'n 3.000 tekens of zo) maar daar passen die papieren bakjes niet in. Los er in bakken is me nog nooit gelukt, ik heb ingevet, niet ingevet, maar ze bleven klein en kwamen ook niet uit de vorm. Miskoop van het jaar dus. Volgende keer eens bij de Action kijken, voor die 5 euro kan ik ook niet tobben.

Een collega zei dat ik de eieren die ik toe moest voegen eerst schuimig moest kloppen. Doen jullie dat?

mix

mix

02-04-2012 om 16:36

Ik heb vrijdag

nog 4 pakken diverse merken weggebakken.
De enige die omhoog kwamen waren van een merkloze mix en die had ik 85% volgedaan denk ik.
Die van C1000 bleven gewoon zo plat als een pannenkoek.

Ik heb de eieren nog nooit schuimig gemaakt eigenlijk, wel dit keer op kamertemperatuur, maar ook dat hielp niet. Ik ben meer van de kwak erin-mix-bak en altijd blij als er iets eetbaars uitkomt; ik moet dus ook eigenlijk mijn mond houden nu

Die siliconendingen heb ik nooit geprobeerd.
Was trouwens van een expresso-cappucinomix die wel bol werden.

Meer vormpjes in elkaar schuiven

Truc tegen het uitlopen: niet éen vormpje gebruiken, maar een paar in elkaar schuiven. De buitenste kan je nadien hopelijk hergebruiken.

Ik heb een paar keer muffins uit een pak gebakken, ook Amerikaanse mix (vakantiesouvenirtje) en die dingen komen nooit boven de vorm uit. Het lijken meer cupcakes dan muffins. Vraag me trouwens af wat het verschil is, behalve de vorm

Groeten,

Temet

Mix van koopmans en siliconen vorm

Ik gebruik altijd cakemix van Koopmans (gewone bakkerscake) en een siliconen vorm, werkt als een tierelier.

Laatst had ik bij gebrek aan beter een pak Fijne Cake van Koopmans genomen, met dramatisch resultaat: de cakejes waren hol, volledig over de rand heen gelopen, en keihard . Had ik nog nooit meegemaakt.

Eieren klop ik wel los, maar niet schuimig voordat ze in de mix gaan. Ik smelt de boter en suiker trouwens van te voren in een pannetje en doe daar de cakemix en het ei bij.

Chris

Er lopen hier 2 dingen doorelkaar...

of 3.
1. Muffins zijn gemaakt van deeg dat zo min mogelijk moet worden geroerd. Eieren schuimig is ook niet nodig. De droge en de natte ingrediënten worden apart gemengd en dan bij elkaar gedaan, heel kort door elkaar geroerd en met nog een enkele onregelmatige bloembobbel in de vorm gedaan.
Cakejes daarentegen zijn van deeg dat lucht krijgt door ei en boter, en niet door rijsmiddel. Daarvoor moeten de eieren schuimig worden geklopt.
2. je muffindeeg, dat snel omhoog moet komen, dijt een papieren vormpje uit. Als je zo'n mooi gevormd geval wilt zul je een muffin tin moeten gebruiken. Eenmalige investering, jarenlang plezier van!
Het kan zijn dat je met muffins cakejes bedoelt, dat hangt van je recept af. Ook dan kan je beter een muffin tin gebruiken.

Mooi citaat voor temet over het verschil muffin-cupcake

bratannia:
There might be some technical differences that a cook could tell us about, but from the consumer's point of view, the difference seems to be that a cupcake really is like a miniature cake: light in weight, sweet, and often covered with icing and decorations. It tends to be not too tall because it's texture isn't strong enough to allow for a very tall structure. It's always made with white flour as far as I know. A muffin is significantly heavier in texture and also in weight; with its cohesiveness, it can contain fruit, nuts or chocolate chips, which are not common in cupcakes. It is never iced and need not be particularly sweet. It can be made with ingredients as heavy as bran, and can be rather tall and have a large overhanging rim that doesn't threaten to fall off. (The cupcake also has a rim, but it is rather delicate and not too large.)

If you threw a cupcake against the wall, you would hear something of a "poof!" If you threw a muffin, you would hear a "thud!"

A muffin goes with coffee, a cupcake with tea. (That's a rather controversial statement, so perhaps this discussion should be moved to the controversial topics zone.) Fast food joints deal in muffins, especially in North America, but I have never seen one that sold a cupcake. Sociologically, a muffin is everyday living, whereas a cupcake is "we're getting fancy." Theoretically, a man could say, "hey honey" to his waitress while he was chewing on a muffin, but with cupcake in his mouth he could only say, "my dear." If you were writing a novel, it would be a gross literary error to substitute a cupcake for a muffin.

Inge M

Inge M

02-04-2012 om 18:31

Heb je echt muffinvormpjes gekocht

Er bestaan ook cakevormpjes. Die zijn platter dan muffinvormpjes. Ze zijn ook slapper.

Vormpjes

Ik doe papieren vormpjes IN de siliconenbakvorm van action (voor 12 cakes). Voor muffins doe ik het op z'n rodebeuks. Droog en nat apart en kort klonterig roeren.
Maar dat ene toprecept heb ik niet weer terug kunnen vinden helaas. Ik blijf nu klungelen met te weinig gerezen, te droog, te nèt niet zo lekker als die ene keer.

Aha

Mijn beproefde recept heeft als titel Appelcupcakes, maar is volgens de uitleg van Rode beuk dus eigenlijk een recept voor muffins. Het heeft me in alle variaties nog nooit in de steek gelaten. Ik zal het nog wel een keer posten hier als ik wat meer tijd heb.

Chris

Guinevere

Guinevere

02-04-2012 om 20:27

Dit recept gebruiken

http://www.recepten.net/recept.html?recept=blue-berry-muffin
Dit is een internetkopie van het recept waar ik jarenlang mee heb "gescoord". Wel een metalen muffinvorm gebruiken idd. En meer bakpoeder gebruiken dan het recept beschrijft, het dubbele.
Mmm, ik zal het ook weer eens doen, ik ben lui geworden in de keuken de laatste tijd.

Aha

Dank, Rodebeuk, voor dit verhelderende citaat. Dan was mijn muffinmix misschien gewoon cupcakemix met een andere naam. Geen klontjes. Wel weer dingetjes erin trouwens (nepblueberries. Ik wist niet eens dat dat kon)

Mijn oma gebruikte zo'n vorm met twaalf holletjes trouwens om ontzettend lekkere gevulde boterkoekjes in te bakken bedenk ik me ineens. Past bij koffie én thee!

Groeten,

Temet

Temet: koffie bij de cakejes en thee bij de muffin....

Ik drink vaak koffie bij cupcakes en thee bij muffins.
Maar eigenlijk maak ik nooit cupcakes. Wel kleine cakejes met boter en citroen, en sinds vorig jaar heb ik daar een madeleinevorm voor. Dat klinkt meteen heel anders, "ik drink koffie bij mijn madeleines".

De muffins maak ik semigezond en dan heb ik geen koffie nodig om overeind te blijven. Ik maak ze behoorlijk onzoet. De cake daarentegen kan je niet minder zoet maken, dus dan heb ik koffie nodig om het weg te krijgen zonder een suikerdip te beleven.

Muffins gebruik ik ook om resten kwark, schrompelige appeltjes en bruine bananen te verwerken. Oh en good morning muffins ofzo met kokos en appel en wortel, ook niet verkeerd! Wacht, even snorren....
http://www.kingarthurflour.com/recipes/morning-glory-muffins-recipe

morning glory, zo heten ze!

Basisrecept

Mijn basisrecept voor muffins:

Muffins
Gebak - 6 personen - 20 min

150 g boter
100 g witte basterdsuiker
1 ei
150 g cakemeel (Koopmans)
(siliconen) muffinvorm

1. Verwarm de oven voor op 170 C, boven- en onderwarmte.
2. Smelt de boter en roer de suiker erdoorheen. Klop de eieren los. Schep het bakmeel en de losgeklopte eieren door het boter-suikermengsel. Het beslag hoort los te komen van de kom.
3. Schep het beslag in de vormpjes (ca. 3/4 vullen). Bak de muffins in 30 minuten goudbruin en gaar.
4. Laat de muffins eerst 10 minuten in de vorm afkoelen, en vervolgens nog 20 minuten op een rooster.

Je kunt op dit recept eindeloos variëren.

En Rode beuk, jouw recept voor de morning glory muffins klinkt heerlijk, alleen zie ik in de lijst met ingrediënten baking soda staan en dan weet ik dus nooit wat ik moet gebruiken. Koop jij dat ergens of gebruik je een alternatief? Zo'n cups en teaspoon-setje (een ander struikelblok bij Engelse recepten) heb ik dan wel weer in de la liggen, kringloopwinkel is daar heel goed voor.

Chris

Chrish

backing soda is volgens mij hetzelfde als natriumbicarbonaat. Ik koop dat hier bij de DA drogist die daar een grote bus van heeft en het per ons afweegt. Wat niet wil zeggen dat elke da dat heeft. Onze drogist heeft het achter de toonbank liggen voor een paar klanten die erom vragen. Ik heb altijd het idee dat ik cocaïne kom kopen, zo geheimzinnig

Nowee

Nowee

03-04-2012 om 14:13 Topicstarter

Reacties

Mix: als het eetbaar is vinden mijn pubers het ook allang best, ik heb niet echt een kritisch publiek hier. Ik zou alleen zo graag eens iets moois bakken, het ziet er bij mij altijd een beetje flutsig uit.

Meer vormpjes in elkaar, tip van Temet, dat ga ik maar eens proberen zolang ik nog niet bij de Action geweest ben.

Jij smelt de boter Chris? Dat is wel een idee voor plotselinge behoefte aan muffins o.i.d. bakken. Meestal leg ik een pakje op de radiator en zit ik te wachten tot het zacht is. Jouw recept ga ik zeker uitproberen.

Enne Rodebeuk, ik had die citroenmuffinmix bij de molen gekocht (waar ik toch van hoop dat ze er een beetje verstand van hebben) en daar stond op dat ik 5 minuten moest mixen! Het waren dus geen muffins, maar cakejes. Hm, ik had van te voren echt visioenen van prachtige bolle citroenmuffins en applaus van de kinderen . Ik lees hier vaker Engelse recepten maar ik durf dat nooit zo goed aan, altijd bang iets fout te lezen met mijn weinig gebruikte havo-engels.

En in de volgende reactie van Inge lees dat er zelfs een verschil is tussen papieren cakevormpjes en muffinvormpjes. Nou dat heb ik echt nooit geweten. Ik zag van die leuke dingen hangen en koos gewoon voor de gestippelde. Nu ik even in de kast gekeken heb zijn ze eigenlijk wel erg laag voor muffins.

Jammer dat ze inmiddels alle 24 opgegeten zijn, anders had ik er zeker eentje buiten tegen de muur gegooid (en dan met z’n allen staan luisteren, haha).

Recept van Guinevere heb ik opgeslagen met vermelding dubbel bakpoeder.

Bakingsoda lag volgens mij ook bij de molen Silone, geeft misschien een minder cocaïne gevoel!

In elk geval allemaal mijn verpletterende dank voor jullie input en recepten. Vrijdag ga ik weer iets proberen te bakken.

maman

maman

03-04-2012 om 15:51

Backing soda

is hetzelfde als zuiveringszout of natriumbincarbonaat. Wij gebruiken af en toe ook in het rantsoen van de melkkoeien om overgangen in het rantsoen niet te heftig te laten verlopen (we hebben een boerderij). Dus hier ligt het gewoon in zakken van 25 kg. Maar soms vind je het ook in de supermarkt bij de schoonmaakmiddelen. Want je kunt er van alles en nog wat mee.

Toko

Zuiveringszout is ook bij een Indonesische of Surinaamse toko te krijgen, vaak van het merk Arm & Hammer. Inderdaad als Baking Soda of Bicarbonate of Soda.

Groeten,

Temet

Mea Proefrok

Mea Proefrok

03-04-2012 om 19:10

Rodebeuk

Wat een hilarisch stukje over muffins en cupcakes. Ik weet niet waar je dit soort teksten toch vandaan haalt, maar ik ben er altijd weer blij mee.

Mea

gewoon, gegoogled op difference muffin cupcake.
Ik vind dat verschil zo groot, en ik kon even niet de goede woorden vinden.

Savon

Het was dus idd een mix voor cakejes, klinkt heerlijk, en ik zou het in een muffintin maken.
Overigens doe ik ze vaak behoorlijk vol omdat ik het om te smelten zo schattig vind als al die kleine jongetjes allemaal voor zich besluiten dat ze de grootste gepakt hebben... ik wil dus op alle cakejes of muffins een flinke kop!

En over de morning glory

-als je zo'n recept zonder cups en ounces wilt gewoon even googlen, tegenwoordig is Engeland metrisch dus googlen met ml of gram erbij, altijd raak.
-baking soda kun je weglaten als er ook bakpoeder in het recept zit, of vervangen door bakpoeder als het het enige rijsmiddel is. Ik heb het meegenomen uit het buitenland. Italie dit keer, daar wordt het voor de keuken verkocht, ze doen er van alles mee. Ik maak er ook mijn gootsteen mee schoon.

Nowee

Nowee

04-04-2012 om 11:00 Topicstarter

Haha rodebeuk

Ik weet niet hoe klein de kleine jongetjes zijn die allemaal de grootste willen, maar hier is een niet-zo-kleine jongen van bijna 12 die echt peinzend staat te wikken en te wegen wat nu de grootste is. Gelukkig is die van 15 daar vanaf, die maakt geen ruzie meer om dat soort banale dingen, die heeft (zoals hij zelf zegt) "een leven".

Guinevere

Guinevere

04-04-2012 om 13:09

Wegen

Gewoon een weegschaal erbij geven, dan weet je zeker dat je de grootste portie te pakken hebt.

De hoogste, niet de zwaarste!

Je weet toch hoe mannen zijn Guinevere
En Savon, de oudste is hier 10. Maar de herkenning is leuk. En ook het vooruitzicht dat mijn prepuber straks een leven krijgt.

Maar nog even verder, als je zulke mannen hebt lopen moet je echt het muffin-veld gaan verkennen. Als je de slag eenmaal te pakken hebt bak je ze in een handomdraai. Juist omdat er niets geklopt hoeft te worden.

Je maakt een droge mix en een natte mix (de laatste met olie of gesmolten boter). Vaak vraagt het recept om zelfrijzend bakmeel en daarnaast nog baking soda of extra bakpoeder. Omdat er minder vet in gaat dan in cakejes is het meestal wel lekker om fruit of rozijnen oid erbij te doen voor de smaak en de textuur. Vervolgens roer je licht nat door droog en kan je gaan bakken. Zo simpel is het!

Ik werk restjes ermee weg, yoghurt, kwark, melk, karnemelk is uitwisselbaar in de recepten.

Hier komen mijn vaste recepten (overgepakt uit een mailtje, sorry voor de lengte). En flink vol, die papiertjes in de muffintin!

Appelkaneel (AH)l:
200 g zelfr bakmeel
1 tl bakpoeder
50 of 75 g witte basterd
1 appel
kaneel
75 g boter
1 ei
175 ml melk
evt vanillesuiker

Banaan (BBC):
75 g boter
250 g bloem
1 tl bakpoeder
1/2 tl baking soda
kaneel
nootmuskaat
1 tbsp vanilla extract
2 grote rijpe bananen
1 ei (of 2, weet niet meer)
125 ml melk
70 g suiker

Blueberry (AH)
275 g zelfr bakmeel
70 g kristalsuiker
tl bakpeder
zout
2,5 dl melk
1 ei
200 gr blueberries

Andere blueberry (BBC):
110 g bloem
110 g boter
65 g suiker
2 ei
1/4 tl bakpoeder
125 g blueberries
pinch nutmeg

Nowee

Nowee

04-04-2012 om 22:02 Topicstarter

Hé beuk

dank je wel voor je recepten. Morgen moet ik werken maar vrijdag ga ik aan de gang. Vooral het wegwerken van restjes lijkt me wel wat. Ik ga het maar eerst weer proberen in de tupperwarevorm, die waarschijnlijk geschikter voor kop-erop-dingen dan de papieren vormpjes die ik gekocht had.

Vrijdag laat ik het resultaat weten!

Guinevere

Guinevere

04-04-2012 om 22:22

Over size (o.t.)

En ik dacht altijd dat size niet matterde voor mannen? Of was dat nou voor vrouwen?

Margriet*

Margriet*

05-04-2012 om 22:20

My piece of muffin

De lekkerste muffins zijn die van nigella:
http://www.kookjij.nl/recept-muffins-met-snickers-en-pindakaas.
Delicious!
Met banaan, volkorenmeel en walnoten is ook een goede combi.

Engelse muffins

vind ik veel lekkerder dan die Amerikaanse klontdingen. Ik blijf het gek inden om die massieve cakedinen als muffins benoemd te zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.