Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sophie

Sophie

14-11-2017 om 00:18

Muizenplaag

Heel irritant maar ik heb een muizen plaag in mijn kelder.
Ze komen via een roostertje via de spouwmuur tussen mij en de buren.
Al pepermunt in het rooster gelegd. Helpt niet.
We hebben 8 poezen en enkele zijn goede jagers maar vind het zielig hen continu in de kelder te zetten.
Al het eten goed gecontroleerd en in afsluitbare blikken gedaan.
Alles wat enigzins aangevreten kan worden anders verpakt.
Hebben jullie nog ideeën zonder dat het al te duur grapje wordt ?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-11-2017 om 00:37

muizenvallen

Heb je wel muizenvallen gezet?

Sterkte!

Triva

Triva

14-11-2017 om 00:51

maar

Zouden je katten het niet gewoon fijn vinden om te jagen daar? Je hebt er meerdere dus wissel twee aan twee af?

Minoes

Minoes

14-11-2017 om 06:17

kelderdeur open

Laat de kelderdeur open zodat de katten vrij de kelder in kunnen. Vermoedelijk vinden ze het juist leuk om dan 's nachts daar muizen te gaan jagen.
Hier heeft één kat ons van de muizen verlost, dus met acht katten zal er toch wel verbetering moeten optreden...

Check wel of de buren geen muizengif strooien, want dat kan je muizenetende katten vergiftigen. Zieke muizen laten zich meer zien, dat zou een oorzaak kunnen zijn dat je ze nu ziet rondlopen.

Jasmijn

Jasmijn

14-11-2017 om 09:11

en het roostertje?

Heb je inmiddels iets kunnen doen met het roostertje? Misschien afsluiten met heel fijn gaas? Zodat het wel ontluchting geeft maar geen muizen meer kan doorlaten?
Verder vallen zetten inderdaad, met een beetje geduld heb je ze op een gegeven moment wel gevangen. (ik had maar één muis en heb hem gevangen in een diervriendelijke val (met zo'n limonadefles) en buiten weer losgelaten (onze kat had de muis juist binnengebracht, ik had geen nestje van binnenuit)
Maar het duurde hier toch wel 3 weken (ik zag dat ie er nog aldoor was omdat hij kattenbrokjes opat die ik neerlegde op een plekje waar de kat onmogelijk komen kon, maar waar de muis wel kon komen)

Sophie

Sophie

14-11-2017 om 09:35

Muis

Rooster krijgen die muize beesten het steeds voor elkaar om erdoor te komen. Wil deze ook niet geheel afsluiten wegens de ventilatie.
Bij ons zijn niet alle poezen op muizen verzot.
Slechts 2. Rest staat alleen maar te kijken.
Gisteren er 2 gevangen met de heren. En veder giga opruiming gehouden.
De heren gingen spelen. Vast en weet laten lopen.
Mooi spelletje maar zo kom ik er niet van af.
Gif ben ik niet voor.
Bang dat ze dan dus gaan Achter het rooster in de spouw. Kan ik niet aan. Die geur.... bah.
Toch maar eens oriënteren op iets anders ter bestrijding.

Mickey

Mickey

14-11-2017 om 09:37

Ik lees mee

Mijn zus heeft er ook ontzettend veel last van. Omdat de relatie met de buren niet je van het is, durft ze geen bestrijdingsdienst te bellen, uit angst dat de buren denken dat ze een verslonst huis heeft. Ze zitten als een stel pikvinnen op elk detail van haar in te zoomen.

Rymcke

Rymcke

14-11-2017 om 09:39

Poezen

De poezen hebben de woonkamer, keuken en grote serre als gebied.
Mogen helaas niet naar boven.
Deur naar kelder dicht, zit in hal. Nu veel kou vanuit die hoek.
Helaas ook geen optie.
Nu op moment elke avond speeltijd voor de heren.

Mickey

Mickey

14-11-2017 om 09:57

Poezen niet boven

Met een muizenplaag zou ik het verbod op de bovenverdieping toch maar eens opheffen.

naar de ijzerzaak

Er zijn vziw roostertjes die wel lucht maar geen muizen doorlaten en die speciaal bedoeld zijn voor dit soort ventilatieopeningen. Maak een foto van jouw roostertjes, neem de maten even op, en spoed je met maten en foto naar een goed gesorteerde ijzerzaak, grote kans dat ze je daar kunnen helpen.

En laat je katten in de kelder inderdaad, dat helpt ook. Ze hoeven waarschijnlijk niet eens muizen te vangen, als de kelder maar genoeg naar kat ruikt blijven die beesten mogelijk ook al weg. En dan ondertussen die roostertjes aanpakken.

Groeten,

Temet

kattenluikje?

misschien een kattenluikje maken in de deur naar de kelder? Kunnen ze op jacht zonder dat je ze in de kelder hoeft op te sluiten of de deur de hele tijd open moet houden.

Jo

Jo

14-11-2017 om 20:31

haha

Ik zie nu gelijk muizen voor me die via het kattenluikje de rest van de woning gaan verkennen

Sophie

Sophie

15-11-2017 om 12:10

Vervolg

Rooster dicht gemaakt.
Nou ja. Vannacht hebben ze alles open geknaagd.
Dacht met oude zeer fijne vitrage stof en mijn lijmpistool dit te kunnen oplossen. Rooster aan zijkanten helemaal dicht gelijmd. Niet dus. Moet er er iets metaalachtigs komen. Heb er nu een look val staan. Oude fles die bol loopt met kattenbrokjes erin. Had er nl. Een gevangen in een hoge vierkante vaas. Kon er niet uit.
Giz, mijn kater wilt alleen de hele dag in de kelder spelen. Hele tijd aan de deur Krabben en mauwen. Als ik thuis ben mag jij daar ook spelen mij betreft. Alleen moet ik ook af en toe werken.

Tango

Tango

15-11-2017 om 22:33

Vallen

Wij hadden ook een tijd last van muizen. Oorzaak: de kat! Die nam ze levend mee naar binnen en liet er dan soms eentje los. Sommige liepen weken lang door de keuken/woonkamer. Vallen liepen ze vooral langs, ook zo'n muisvriendelijke val. Uiteindelijk kreeg de kat ze weer te pakken als ze eens tevoorschijn kwamen. Gelukkig was het er nooit meer dan 1. Ook legde wel eens een muis toch het loodje, omdat hij te gehavend was door de aanval van de kat. Vaak op een plek waar je hem niet zomaar vond. Bah, wat een stank geeft dat zeg!
De laatste tijd vind ik (gelukkig) alleen nog maar dode muizen. Kat heeft nu geleerd dat hij die beesten niet los moet laten.
Ik zou zeker gebruik maken van je katten en ze regelmatig opsluiten in de kelder. En daarnaast inderdaad met een goed roostertje het luik afsluiten. Lijkt me dat je er zo wel vanaf moet komen. Staat je kelder erg vol met spullen waar de muizen zich kunnen verstoppen. Zou de katten zoveel mogelijk de ruimte geven om te jagen.

Sophie

Sophie

17-11-2017 om 11:07

Vannacht

Lijkt het erop dat ze niet zijn geweest.
Afgelopen dagen in totaal 4 gevangen.
2 hebben mijn katten heren gepakt.
2 hebben zich zelf gevangen. Via de hoge vaas.
1 van onze heren had een mooie klit.
Die in het rooster gepropt.
Rooster daarna met een dubbele laag afgedekt.
Vannacht kit nog op plek. Geen nieuw gat en geen keuteltjes meer.
Weer kijken vanavond.
Gr sophie

Sophie

Sophie

19-11-2017 om 18:56

Muizen

Al 3 dagen hebben ze mijn kelder met rust gelaten.
Of 4 was het hele nest.
Gr sophie

Sophie

Sophie

22-11-2017 om 22:18

Grrrrr

Raar maar waar. Gat en rooster dicht.
4 dagen niets en nu ....
Nieuwe epidemie.
Vandaag krioelde het.
Ahhh dit is niet meer leuk.
Zou nu niet meer weten wat ze vandaan komen.
Heren hebben hard gewerkt.
Wilden zelf uit kelder. Ws teken dat er niets meer zat.
Gr sophie

Ze buitenhouden...

is geen eenvoudige klus: aan een spleet van zo'n 2 à 3 mm hebben de diertjes genoeg om binnen te komen.
Waarschijnlijker is, dat ze "the ennemy within" zijn.
In dat geval zal u ze moeten verdelgen of minstens uitdunnen.
Maak u geen illusies: de wetmatigheden van de populatiedynamica zijn tegen u.
Die gebieden dat er steeds een evenwicht ontstaat tussen prooien en preditoren. Voor zover geweten, geldt dat ook voor gedomesticeerde caricaturen van dieren zoals huismuizen en huiskatten: uw katten gaan echt niet de laatste muis verschalken.

Daar is meer voor nodig: een meedogenloze jager, die ongeremd doodt op grote schaal, als dat nodig is. U bijvoorbeeld?

Tip: Welke Soort Muis is het?

Verschillende Muizensoorten zijn op verschillende manieren te lokken. Als je eerst weet welke muissoort jouw huis plaagt, kan je je aanvalsplan hier beter op afstemmen.
Zie: http://www.demuizen.nl/soorten-muizen-in-nederland/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.