Huis, Tuin en Keuken

Sassie
19-11-2008 om 16:08
Muren met structuurverf weer glad krijgen
We willen voor de nieuwe babykamer een leuk behang uitzoeken. Probleem is alleen dat er op de twee muren die we willen behangen structuurverf zit. dat moet er dus eerst vanaf om ze weer mooi glad te krijgen.
Ik heb al even gegoogled, maar daar lees ik verhalen over opnieuw stucken, gipsplaten, met een of ander goedje behandelen om daarna die structuur eraf te bikken met een stuckmes. Lijkt me een hels karwei.
Nu heeft mijn vader een zgn. electrische "bandschuurmachine". Volgens hem kun je daarop schuurpapier zetten en dan gewoon die muur schuren.
Mijn vraag is wie daar ervaring mee heeft.

Ellen Wouters
19-11-2008 om 16:19
Hoe dik?
Als het van die puntjes zijn, dan lukt dat inderdaad wel. Misschien heb je wat extra papier nodig, maar je krijgt het wel glad.
Als het van die hele dikke structuur is (het dat niet granol?) dan lukt het niet. Dat kun je beter opvullen denk ik.
Groet, Ellen

groene specht
20-11-2008 om 10:06
Iets nieuws gevonden
Ik heb iets in de bouwmarkt gezien, omdat ik met hetzelfde probleem zat in de gang.
In eerste instantie probeerden we het met een afkrabmes (waar je verf mee van de ramen kunt krabben) te egaliseren, wat niet heel goed lukte. Daarna heb ik er ook de schuurmachine opgezet, maar het spul is te grof en te hard, bovendien zat ook nog eens het hele huis meteen vol fijnstof (ondanks de zak aan de schuurmachine). Omdat ik wekelijks bij de bouwmarkt kom, heb ik wel iets nieuws gevonden van Alabastine, een soort stuc-plamuur-verf die speciaal ontwikkeld is voor het egaliseren van structuurmuren. Volgens het plaatje op de emmer moet het heel makkelijk te doen zijn.
Ik heb het zelf trouwens niet gekocht, want ik vond het relatief duur. Ik heb zelf vaker gestuct, dus ik ga de gang gewoon overstucen, we hoeven er toch geen behang op verder.

Sophie
22-11-2008 om 20:04
En als je er vliesbehang op wil?
Hoi,
Zelfde probleem, een beetje, misschien weet iemand hier wat op. Ik wil een muur, die geverfd is met structuurverf (van die korreltjes, gewoon met een roller op te brengen) behangen met vliesbehang, omdat er wat scheuren en oneffenheden in zitten. Hierna wil ik weer opnieuw structuurverven.
Moet je dan ook eerst alles kaalschuren, of kun je dat vlies er zo ook op plakken?
groetjes,
Sophie

SuzanneB
22-11-2008 om 21:33
Gewoon met een baksteen
Men neme: 1 gewone baksteen. Daarmee wrijf je over de muur en daarvan wordt 'ie al een stuk gladder. Schuren moet daarna nog wel, maar de baksteen werkt wel het eerste grove gedeelte weg.
Draag wel een stofmasker! (zeker voor het schuren.....)
groet
Suus

Mies32
23-11-2008 om 00:48
Eraf steken
Ik heb goede ervaringen met het wegsteken van de struktuurlaag. Als je een beginnetje hebt, kun je met een plamuurmes zo de hele laag weg steken. Het zal misschien wel afhankelijk zijn van de ondergrond. Maar hier thuis is het goed gelukt, toen we hier kwamen wonen heb ik zo de hele benedenverdieping schoon gekregen. En toevallig pas een stukje op zolder.
Succes !