Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Naam snaarinstrument

Ik heb zojuist bij de kringloop een leuk snaarinstrumentje gezien. Trapeziumvorm van hout met onder de snaren verschillende bladen 'bladmuziek' Op de bladen stond de volgorde van het spelen van de snaren aangegeven. Het waren verschillende eenvoudige kinderliedjes.

Ik heb dit wel eens eerder gezien dus het is niet heel uniek, wel oud denk ik. Nu wilde ik wat meer info over dat instrument van internet, maar ik kan tot mijn verbazing nergens de naam achterhalen. Weet iemand hoe dit instrument heet?

Omdat er nog aardig wat geld voor werd gevraagd was ik benieuwd

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

10-05-2013 om 16:36

Citer

En daarvan zijn ongelooflijk veel varianten, in vrijwel elk land een andere.

Jacquel

Jacquel

10-05-2013 om 20:19

Balalaika

volgens Wikipedia

Jacquel

Jacquel

10-05-2013 om 20:21

Oeps

foutje, ik had 'driehoek' gelezen, maar het is een 'trapezium'. Ik neem aan dat het instrument ligt. Dan is het een citer, inderdaad.

Lier?

Heb er zo een als kind gehad, toen noemden we het een liertje. Ik ben nu gelijk aan het zoeken wat het verband is tussen een citer en een lier, iemand enig idee?

Ook nog even gegoogeld op die citer van yta...

maar volgens mij heeft die een ander modelletje, geen trapezium......maar verder lijkt het erg op elkaar...

groet,

ingrid

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

11-05-2013 om 10:18

Lijkt inderdaad op cymbaal, ja

Maar ik wil voor de leukigheid toch nog even een foto van een bas-balalaika delen. Ik heb dit exemplaar een kleine 2 jaar geleden bijna bovenop me gekregen tijdens een concert (ik stond vooraan, dame met basbalalaika ook)

http://www.bluesmaster.nl/user/files/Katzenjammer_Luxor1.jpg

Hij heeft zelfs een eigen naam maar die ben ik vergeten...

dere

dere

11-05-2013 om 12:59 Topicstarter

Tnx!

Gevonden dankzij jullie zoektermen!
(En leuk te merken dat mijn gevoel klopte dat de kringloop het veel te hoog had geprijst terwijl ik er geen verstand van heb)

Jamaar dere...wat was het nou?

Een citer? En balalaika? Een lier? Of een cymbaal?

Ingrid

Tink

Tink

17-05-2013 om 22:33

Daar was ik nou ook benieuwd naar

dere

dere

20-05-2013 om 00:29 Topicstarter

Grijns

Eerlijk gezegd weet ik het niet. Bij alle zoektermen kwam ik het instrument tegen Maar zo kwam ik wel op extra info en dat was wat ik wilde en was het voor mij voldoende. Ik denk dat citer uiteindelijk de meest gangbare term is (?)

http://www.wood-toys.nl/citer-p-4517.html

Tineke

Tineke

20-05-2013 om 10:56

Namen

Nergens gaat het zo vaak mis als bij de benaming van snaarinstrumentjes.
Een cimbalon is een snaarinstrument en wordt doorgaans met stokken bespeeld, ook wel hakkebord genoemd. Een cimbaal is eigenlijk een bekken, dus een slaginstrument. Heeft er dus niets mee te maken. Een cither wordt bespeeld met twee handen, een voor akkoorden en een voor de melodie.
Een lier wordt rechtop gehouden (de cither ligt plat voor je) en wordt aan een kant bespeeld, niet te verwarren met de harp die aan twee kanten wordt bespeeld.
Waar het vandaan komt dat de eenvoudige cither (zither) een cymbaal wordt genoemd (http://www.duketoys.nl/houten-cymbaal-p-729.html), dat snap ik eigenlijk niet. Maar het klopt niet zo erg.

Yaron

Yaron

20-05-2013 om 12:20

Namen

Zoon heeft amv muziekles en ze oefenen op een cimbaal, althans zo wordt het op de muziekschool genoemd en het is het instrument van je laatste foto. Raar dat ze zelfs op de muziekschool de goede benaming niet kennen.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Tineke

Tineke

20-05-2013 om 12:27

Etymologie

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/cimbaal

Hierin staat oa: Het woord heeft door de eeuwen heen verschillende muziekinstrumenten aangeduid: tot in de Middeleeuwen een klokje, later ook een hakkebord.
Als je op afbeeldingen googelt, krijg je een paar snaarinstrumentjes, maar meerendeels bekkens. Interessant hoe zoiets kan gebeuren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.