Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ha Tsjoe

Ha Tsjoe

26-10-2016 om 16:39

Neus snuiten aan tafel

Geinspireerd door het katoenen zakdoekdraadje wilde ik een vraagstuk voorleggen dat mijn huwelijksgeluk ernstig bedreigt.

Ik gebruik zelf katoenen noch papieren zakdoek. Ik hoef zo zelden mijn neus te snuiten dat ik dat heel af en toe doe met een wcpapiertje als ik toch al op die plek ben om daar de gebruikelijke handelingen te plegen. Volgens mij is dat ook de meest geeeigende plek voor zo'n intieme, onsmakelijke handeling.

Mijn wederhelft (vandaar de gelegenheidsnick, ik ben geen zich in de herfstvakantie vervelende scholier of een journalist van de Happineuzz) denkt daar anders over. Die trompettert zelfs rustig aan tafel een Kleenex vol. Dat heeft hij weer van zijn vader, die er ook geen been in zag om onder de maaltijd luidruchtig de neussappen rijkelijk te laten vloeien. En dan in zo'n aangekoekte katoenen lap. Dan kreeg ik geen hap meer door mijn keel.

Op mijn aandringen gaat man tegenwoordig toch even van tafel om te snuiten. Pas nadat ik hem heb duidelijk heb gemaakt dat zijn nasale serenade mij alle eetlust beneemt. Mokkend, want hij vindt het vreselijk overdreven dat ik er zo vies van ben. Voor de argumenten fatsoen en manieren was hij totaal niet ontvankelijk. Maar voor mij valt je neus snuiten terwijl een ander zit te eten, in dezelfde categorie als fluimen, een scheet laten aan tafel of roken.

Hoe kijken jullie er tegenaan?


Helena

Helena

26-10-2016 om 16:49

bah bah

Ik vind dat je volkomen gelijk hebt over het aan tafel je neus snuiten.

Maar dat jij zo weinig je neus snuit dat je het alleen op de wc doet, mag er volgens mij niet toe leiden dat iedereen dat alleen maar daar moet doen. Maar even discreet naar de gang of je hoofd afwenden kan geen kwaad.

Ik heb een collega die in mijn kamer iets komt pakken en ALTIJD dan even met veel gerochel zijn neus ophaalt. O nee, hij doet dat de hele dag door, maar dus ook ALTIJD in mijn kamer. Ik durf er niks van te zeggen.

Vies

Vies

26-10-2016 om 16:59

Vies

Vies...niet volgens tafel etiquette

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2016 om 17:06

Hangt van mate van snuiten af

Iemand die zijn neus een beetje leegdrukt zonder lawaai, mag zijn gang gaan. Iemand die de hele inhoud van zijn neusslijmvliezen probeert los te rukken, mag even van tafel gaan. Ik heb wel geleerd om er iets minder benepen mee om te gaan. Ik durfde vroeger nooit voluit te snuiten op mijn werk bijvoorbeeld. Ik ben daar toch wat vrijer in geworden. Hoe voorzichtiger je doet, hoe vaker je aan de gang blijft.

Pirata

Pirata

26-10-2016 om 17:08

droogvegen okee

Een beetje vegen met een schoon zakdoekje is wel okee. Maar meer moet het echt niet worden. Snuiten schijnt trouwens erg slecht te zijn.
Ik heb wat familieleden die bij voorkeur hun stoelgang bespreken als je zit te eten. Zoooooo onsmakelijk.

Jasmijn

Jasmijn

26-10-2016 om 17:13

niet aan tafel nee

Nee, zoiets doe je niet aan tafel. Of je wacht tot na het eten, of je snuit ervoor maar het kan toch niet zo zijn dat je ineens (behalve als je snipverkouden bent) tijdens het eten perse moet? En mocht dat dan zo zijn, ga dan even in de keuken of gang staan (is voor jezelf toch ook wat fijner, zonder toehoorders?)
Mijn ex kon keihard zijn neus ophalen (overal en nergens) ook middenin telefoongesprekken enzo. Vind ik ook niet zo netjes en het klinkt ronduit goor.

margaretha

margaretha

26-10-2016 om 17:20

geen probleem mee

scheelt misschien dat ik hoewel niet vaak echt verkouden ben, maar wel snel op geurtjes en stof reageer en dan ook meerdere zakdoeken per dag gebruik (zou ik daarvoor elke keer naar de wc dan kan ik daar beter blijven).

Lente

Lente

26-10-2016 om 17:20

Hier wel

Zelf krijg ik van warm eten (damp) gelijk een loopneus. Geldt ook voor pittig eten. Dan snuit ik echt wel zachtjes mijn neus.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

26-10-2016 om 17:33

Oh ja hoor

Ik snuit mijn neus wel aan tafel. Meestal sta ik daarna op om mijn handen te wassen. Bij gebrek aan een doekje loop ik naar de keuken voor keukenpapier en snuit dan gelijk daar. Scheelt wel dat ik niet toeter. Van regelmatig mijn neus ophalen krijg ik hoofdpijn dus ik betwijfel of dat echt beter is.

Er zijn mensen

Die zomaar ineens een enorme niesaanval krijgen. Dan is het niet meer dan vanzelfsprekend dat ze ter plekke hun zakdoek grijpen en de grootste overlast verhelpen. Wil je dat ze dwars over tafel niezen dan?

Je snapt, ik heb verscheidene mensen met lichtgevoelig neusslijmvlies in de familie en daar eet ik geen hap minder om. Ze wenden zich af en gaan vervolgens even hun handen wassen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2016 om 17:57

Niezen

Niezen overkomt je. Je kunt niet voor het eten bedenken dat je wel eens zal moeten niezen. Dus dan is het fijn als iemand dat in zijn zakdoek doet. Maar over het algemeen heb ik niet constant een zakdoek bij de hand. Dus dan toch maar in mijn hand en naar de kraan om mijn handen af te spoelen.

Thursday Next

Thursday Next

26-10-2016 om 19:04

nou, ik doe het ook

ik snuit mijn neus heel vaak, want ik heb altijd een beetje een loopneus, vermoedelijk door een scheefstaand neustussenschot. Of misschien ook wel gevoelig neusslijmvlies.
Alleen wat waterig slijm, dat snuit ik er gewoon bescheiden uit aan tafel (met afgewendt hoofd, dat wel...).
Bij heftige verkoudheden wordt hier ook gewoon aan tafel gesnoten, met het hoofd een beetje afgewend. Beter dan eerst zitten snuiven of zo om het zo lang mogelijk binnen te houden omdat je geen zin hebt van tafel te gaan.
Als de koning op visite komt zal ik wel netjes van tafel gaan en op de wc snuiten.

Lente

Lente

26-10-2016 om 19:43

De tissuedoos staat hier op tafel

En het lukt best om geen vieze handen te krijgen als je je neus snuit (bij een loopneus). Ik ga niet van tafel.
De rest heeft hooikoorts. Dan is er ook geregeld een tissue nodig.

Tuinstoel

Tuinstoel

26-10-2016 om 20:52

nee

Dat zou ik ook niet prettig vinden. Mijn man moet ook weleens zijn neus snuiten door pittig eten maar loopt dan even naar de keuken. Daar pakt hij een tissue en gooit het daarna weg.

Ik vind het al niks als collega bij mij in de buurt snuiten. Als ik zelf moet snuiten ga ik altijd even naar het toilet.

Misschien wel een goede eye-opener voor degenen die het normaal vinden..

Lente

Lente

26-10-2016 om 21:03

Of een goede eye-opener andersom

Zo erg is het niet om zachtjes je neus te snuiten aan tafel. Dat je geen getrompetter wil, snap ik.
Zelf vind ik van tafel lopen niet fijn voor iedereen aan tafel. Dat kan zomaar drie keer achter elkaar zijn. Dat eet toch niet gezellig? En aangezien het bij mij door het warme eten komt, zou ik dan elke keer van tafel moeten lopen, één tot drie keer per maaltijd, elke dag weer.

Je hebt snuiten en snuiten.

Ik moet hoogstens even mijn neus droogdeppen als ik een pittig soepje eet. Met schone papieren zakdoek.
Maar bij een flinke verkoudheid snotter en rochel ik geen groene klodders aan tafel. Al helemaal niet met een katoenen zakdoek die dan eerst losgetrokken moet worden door hardgeworden klodders.

Eigenlijk ben ik best gezegend, in ons huis wordt hoogstens wat gedept maar zelden gesnoten.
Verder houden we viezigheden liever voor ons zelf en zijn we ziek in afzondering en eenzaamheid.

Jaina

Jaina

27-10-2016 om 00:23

Nee

Ik hou absoluut niet van viezigheden aan tafel. Met open mond eten, smakken, boeren, scheten, neuzen snuiten, neuzen snuiven... Nee bah. Dat doe je maar elders. Niezen/hoesten kan je niet voorkomen maar als iemand een uitgebreide hoestbui/niesbui heeft kunnen ze ook even opstaan en dat elders afmaken.

Neus

Neus

27-10-2016 om 00:57

Nou....

Ik voel me helemaal aangesproken. Nooit geweten dat het zo'n probleem was. Ik snuit vaak, ben chronisch allergisch verkouden. Meestal licht, maar geregeld wat meer of heel erg.
Zelf heb ik liever dat iemand even goed snuit, dan dat iemand steeds zit te sniffen. Daar word ik kriegel van.
Goed om te weten dit, maar niet zo leuk. Er zullen mensen zijn die mij vies vinden, begrijp ik nu.

Triva

Triva

27-10-2016 om 08:27

knap jaina

Dat jij scheten voelt opkomen en in staat bent je dan ook nog te verplaatsen.

Triva

Triva

27-10-2016 om 08:28

oja

Idem voor boeren...

Tuinstoel

Tuinstoel

27-10-2016 om 08:40

Triva?

Huh?? Je gaat me toch niet vertellen dat jij geregeld scheten en boeren laat aan tafel? En dat normaal vindt? Een kleine oprisping (boertje) een keer kan ik nog begrijpen, maar voor de rest...??? Dat overkomt mij echt niet hoor en zo bijzonder ben ik niet.

Triva

Triva

27-10-2016 om 09:57

Tuinstoel

Nee dat zeg ik helemaal niet maar Jaina kan blijkbaar opstaan en naar een andere kamer lopen om daar te scheten en te boeren. Ik mis blijkbaar die kunst en als er een scheet of boer op komt kan ik die niet tegenhouden.

chronisch verkouden/snotterig

Nou en of dat kan! Ik heb vaak vele weken lang geen zakdoek nodig (niet verkouden dus) maar mijn man kan geen halve dag zonder.

Dus geen zorgen over die opgedroogde klodders waarover sommigen zo smakelijk schrijven. Een gebruikte zakdoek gaat al voor het opdroogmoment in de was en er komt een volgende in functie. Er ligt een fraaie stapel gereed.

Jaina

Jaina

27-10-2016 om 11:28

Triva

Ja, dat voel ik opkomen. Ik zou me dan inderdaad kunnen verplaatsen. Wat ik niet doe want dat is niet nodig. Ik hou het gewoon tegen. Onnodig opstaan aan tafel is ook onbeleefd en bovendien ben ik daar te lui voor. Maar als ik echt een scheet zou willen laten dan ga ik inderdaad even naar de wc. Dat lukt prima. Ik kan dat best tegenhouden totdat ik de wc bereik. Maar meestal hou ik het sowieso wel tegen.
Boeren kan ik prima voorkomen. Dat doe ik alleen als ik te vlug en te gulzig drink, met name frisdrank. Zolang ik beschaafd drink is er die kans zeer minimaal. Vaak kan je het ook wel tegenhouden. Wat natuurlijk niet wegneemt dat er heus wel eens een keer een boer uitvalt. Dat kan bij iedereen gebeuren. Dat is ook niet zo erg maar als het vaak voorkomt verzoek ik toch om dat elders te doen en maatregelen te nemen om het te voorkomen (geen fris meer aan tafel bijvoorbeeld)

Triva

Triva

27-10-2016 om 12:31

aha

Een boer houd jij ook niet tegen. Valt dat weer mee maar goed toch zei je wel dat je op moet staan daarvoor. Misschien ook fijn als je je realiseert dat er ook mensen bestaan die ook zomaar een scheet kunnen laten maar ik bedoel daarmee eentje die je niet hoort maar ruikt. Jij hebt het misschien alleen over hoorbare scheten? Daar weet ik niets van

Boeren en scheten aan tafel?

Is mij 1x gebeurd, een keiharde scheet aan tafel, nog erger, niet thuis

Maar verder net zo als Jaina, ik laat de boel niet lukraak gaan. Het stadium van zomaar boeren en scheten laten hoort bij het begin - en eindstadium van je leven.

Boeren aan tafel is, dacht ik, zeer beleefd in Japan?

Boerin

Boerin

27-10-2016 om 15:42

Je hebt boeren en boeren natuurlijk

Dochter hier heeft weleens de neiging om aan tafel keihard te boeren. Daar wordt ze dan ook streng op aangesproken. Natuurlijk kan je weleens een boer laten, maar je kan het best een beetje inhouden tot een acceptabel volume.
Scheten laten aan tafel lijkt me absoluut onnodig. Ik heb best wel regelmatig lucht in mijn darmen o.i.d. maar ik kan dat aan tafel best inhouden, hetzelfde geldt voor tijdens een vergadering of als ik met iemand in de auto zit. Niet altijd prettig maar het kan wel.
W.b. neus snuiten vind ik hetzelfde verhaal als boeren. Hard snuiten of met heel veel snot liever niet. Neus afvegen of zachtjes snuiten moet wel kunnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-10-2016 om 09:54

Haha

Ik zit hier smakelijk te lachen bij dit onsmakelijke onderwerp ).

Ik ben heel erg benepen opgevoed. Ik wist tot op latere leeftijd niet eens hoe je een boer kon laten. Wij deden alleen aan beleefde oprispinkjes. Hetzelfde met winden laten. Die onderdruk je ten alle tijden, ontsnapte windjes waren pech. Als mijn moeder tijdens de afwas een windje moest laten, kreeg ze een rood hoofd en werd dat afgedaan met gegiegel van 'oh wat erg!'. Achteraf gezien niet echt een gezond voorbeeld.

Inmiddels heb ik geleerd om windjes wel te laten vliegen en te boeren, als de situatie daar geschikt voor is. Binnen ons huishouden vind iedereen het acceptabel om aan tafel luidruchtig te boeren. Mijn man vind het heel gewoon om bewust enorme scheten te laten in ons gezelschap en zelfs als er een vriendin is. Met mijn achtergrond vind ik dat nog steeds een twijfelachtig gebeuren. Ik word ook echt wel een beetje boos als man dat doet als er anderen dan ons gezin in huis zijn. Man verdedigt zich met dat hij anders buikpijn kan krijgen. Vroeger onderdrukte ik het zelfs op de wc. Althans.. ik probeerde het zo geruisloos mogelijk te doen. Tegenwoordig doe ik daar niet moeilijk meer over als we onderons zijn. Met anderen in huis, toch nog wel.

Ik heb ook nog eens na zitten denken over snotterbellen-snuitwerk aan tafel. Ook dat is 'onderons' geaccepteerd. Maar toch is het wel prettig als iemand even naar het toilet loopt om daar echt goed te snuiten.

Ik heb nooit geweten dat je met een niesaanval ook onbeleefd kunt zijn door aan tafel te blijven zitten. Nu is mijn niesstijl het afgelopen jaar nogal apart geworden. Het kan zo pijnlijk zijn in mijn rug, dat ik het liever voorkom. Maar als het niet tegen te houden is, moet ik er echt een bepaalde houding voor aannemen en kan ik het niet ingehouden doen. Daar heb ik wel van opgestoken, dat de niesstijl te sturen is.

Miepie

Miepie

28-10-2016 om 20:09

Ach....

Het kan erger. Ik had laatst een niesaanval toen ik in een drukke straat reed. Als ik nies dan sluit ik mijn ogen, dat is niet handig achter het stuur, Ik vind het ook onsmakelijk als mensen uitgebreid met een tandenstoker te werk gaan aan tafel. Brrrrr....dat vind ik onsmakelijk. Dat olifanten getoeter bij het neussnuiten aan tafel wordt ik echt onpasselijk van. Sowieso zet ik altijd de radio aan om geen gesmak van anderen te horen. Haha ik ben eigenlijk nogal gevoelig voor allerlei invloeden als ik aan het eten ben. Zelfs geadem kan me storen. Sorry ik weet het, ik ben erg

Kaaskopje

Kaaskopje

28-10-2016 om 20:14

Miepie

Hooggevoelig dus

Fiorucci

Fiorucci

03-11-2016 om 09:56

Snuiten

Ik lees hier en passant dat snuiten niet goed zou zijn. Misschien is dat zo. Maar ik vind het toch heel onsmakelijk als iemand constant luidruchtig zijn neus ophaalt hoor...Ik zat ooit naast iemand in het theater die snuiten kennelijk ook ongezond vindt....Jakkes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.