Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Koutje

Koutje

02-11-2015 om 06:42

Niet geïsoleerd huis verwarmen

Wij wonen sinds deze zomer in een vrijstaand jaren-30 huis. Het heeft energielabel G dus nauwelijks geïsoleerd. Hoe doen anderen dat in zo'n soort huis? Ik kom nu beneden en dan is het afgekoeld naar 14.5 graad. Dus het duurt even voordat het weer op 19 graden is.
Op welke temperatuur laten jullie (bewoners van oude niet geïsoleerde huizen) je verwarming staan in de nacht?
Aan de ene kant lijkt het me ook zo zonde om de hele nacht te stoken...

V@@s

V@@s

02-11-2015 om 07:15

maakt niet uit

Wat je nodig hebt is een programmeerbare thermostaat die het huis warm heeft op het moment dat je opstaat. Op welke temperatuur je die voor de nachtelijke uren zet maakt verder niet zoveel uit.

(hier staat die op een graad of 10, ik wordt vaak wakker van een kachel die aanslaat, dus ik probeer hem zo te zetten dat hij pas aanslaat als het beneden warm moet worden).

Caesar

Caesar

02-11-2015 om 07:38

V@@s

Inderdaad, maar programmeerbaar is niet genoeg. Het moet 'lerende' thermostaat zijn. Of eentje met 'adaptieve aanwarming' (wordt hetzelfde mee bedoeld). Die zorgt er voor dat de gewenste temperatuur op de ingestelde tijd is bereikt. En niet pas begint te stoken opende ingestelde tijd.

Katniss

Katniss

02-11-2015 om 08:15

16,5

Mijn thermostaat staat 's nachts op 16,5. Als ik niet thuis blijf laat ik hem daarop staan in de ochtend. Voor een uurtje heeft het weinig zin om hem hoger te zetten. 's morgens heb ik geen last van de kou. Het is 's avonds wel vervelend als ik uit mijn werk kom. Dan houd ik vaak mijn jas nog een kwartiertje aan

Ad Hombre

Ad Hombre

02-11-2015 om 10:44

Lerende thermostaat

Laat je niet wijsmaken dat je daar iets heel geavanceerds (met apps e.d.) voor nodig hebt. Mijn bijna antieke Honeywell chronotherm kan dat ook al. Die 'leert' zichzelf hoelang het duurt om de woonkamer van temperatuur x naar temperatuur y te krijgen en slaat dan gewoon de volgende keer wat eerder aan.

Best leuk natuurlijk zo'n app ding, maar om nou ook je thermostaat weer iedere 5 jaar te vervangen als hij obsolete is...

neteret mut

neteret mut

02-11-2015 om 10:54

15 of 16

Hangt er een beetje vanaf hoe koud het buiten is.

Half a twin

Half a twin

02-11-2015 om 11:27

Huis op temperatuur houden

Om zeker in zo'n oude woning zo min mogelijk gas te verstoken is het zaak dat je je huis op temperatuur houdt. Afkoelen naar 14, 5 kost heel veel energie om het weer op 19 te krijgen. Een honeywell chronotherm kan daar heel behulpzaam in zijn. Dat ding leert hoe laat hij moet beginnen om jet op tijd aangwnaam te hebben.
Als je de temperatuur laat zakken tot 14 graden dan zijn je muren ook helemaal koud en die blijven nog wel even kou uitstralen als je al aan het stoken bent. Wij wonen in een woning die ook niet goed geïsoleerd is en laten de temperatuur nooit verder terugzakken dan 18 graden in de huiskamer. Boven wordt het wel iets kouder, omdat we het daar overdag ook niet veel warmer stoken.
De ketel gaat af en toe kort evem aan om jet op temperatuur te houden, dan gebruiken we minder gas dan onze buren die inderdaad de thermostaat in de nacht op 14 zetten en bij een werkdag ook. In de uren dat zij thuis zijn staat de ketel uren te loeien maar echt lekker behaaglijk is het er nooit.

Caesar

Caesar

02-11-2015 om 11:46

Inderdaad, die honeywell chronotherms zijn heel erg goed in dat leren of adaptief aanwarmen. Kleine investering, groot plezier. Mooiste is om dan ook de modulerende variant te hebben (als de ketel dat aankan).

Kalda

Kalda

02-11-2015 om 14:28

10 graden

Hier een niet-geïsoleerde, oude souterrain-hoek-woning. Vreemd genoeg heeft deze geen heel laag energeielabel gekregen, waarschijnlijk vanwege de dubbele ramen en HR-ketel (het is administratief toegekend). Maar de (enkele!) bakstenen muren zijn niet geïsoleerd, de vloer ook niet. Binnen de kortste keren is het hier in dit seizoen binnen 15 graden of minder.

Toen ik kort geleden cv kreeg hier, heb ik het eens uitgezocht.
Het is absoluut NIET zuiniger/goedkoper om je huis altijd te "warm te houden" (= altijd stoken). Je kachel staat dan gewoon heel veel extra te stoken terwijl dat niet nodig is. Het is zuiniger om de basistemperatuur zo laag mogelijk te zetten en de kachel aan te zetten als je het warm wil hebben. Ook al is dat vanaf een lage temperatuur.

Ik vind zelf dat zodra de kachel begint te stoken, ik al een warm gevoel krijg, ook al wijst de thermometer nog een lage temperatuur aan. Bovendien is het hier met een HR-ketel en veel radiatoren redelijk snel warm gestookt.
Als ik 's nachts de thermostaat op 15 graden zet, slaat de kachel in de winter (nu natuurlijk niet) voortdurend aan en dan slaap ik heel slecht door de droge lucht.

Ik heb geen programmeerbare thermostaat.

Ik heb een onregelmatig leven en wil niet stoken op momenten dat het niet nodig is.

Dus:
als ik slaap of weg ben zet ik de thermostaat handmatig op 10 graden.
Als ik overdag thuis kom/wakker wordt, zet ik de thermostaat handmatig op 19 graden.
's Avonds op 20 of 21 graden, afhankelijk van de activiteit (als ik stil zit te werken heb ik het graag wat warmer). En ja ik heb dan een dik wollen vest en warme sloffen aan.
Dit is voor mij prima.
Het is hetzelfde als wat ik vroeger met mijn gaskachel deed (toen op gevoel, zonder thermostaat of thermometer), alleen comfortabeler omdat de warmte meer verspreid is door meerdere warmtebronnen.

Kalda

Kalda

02-11-2015 om 14:30

niet "op temperatuur houden"

"Om zeker in zo'n oude woning zo min mogelijk gas te verstoken is het zaak dat je je huis op temperatuur houdt. Afkoelen naar 14, 5 kost heel veel energie om het weer op 19 te krijgen. "

Dit is dus niet waar.
Het kost meer energie om je huis urenlang onnodig op een hoge temperatuur te houden, dan om af en toe even van een lage naar een hogere temperatuur te stoken.

Wat je comfortabel vindt, is natuurlijk een andere kwestie.

V@@s

V@@s

02-11-2015 om 15:07

juist bij oude huizen

Kachel zo laag mogelijk, omdat hoe groter het verschil tussen buiten en binnen temperatuur hoe meer warmte je verliest.

Bij goed geïsoleerde huizen maakt het niet zoveel uit waar je de thermostaat op zet 's nachts.

Pirata

Pirata

02-11-2015 om 15:20

isoleren

Maar waarom isoleer je die muren dan niet wat beter? Dat lijkt mij stap 1. Je stookt nu voor de kraaien.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-11-2015 om 15:54

Pirata

Ik heb ook wel eens in zo'n jaren 30 woning gewoond (nooit meer!) waar we behoorlijk aan het isoleren sloegen. Dat kan ook flink wat problemen veroorzaken met vochtneerslag op delen die niet zo heel goed geisoleerd zijn en het is lastig om alles precies even goed te isoleren.

Ik heb nu een huis uit 2004 met de thermostaat 's nachts op 15 graden. Volgens mij heb ik 'smorgens nog nooit een temperatuur onder de 18 gezien. Dus die isolatie werkt perfect, ook zonder vochtproblemen.

Nadelen zijn er ook. Constante achtergrondzoem van de ventilatie-met-warmtepomp en het huis is zonder airco moeilijk koel te krijgen in de zomer. Gelukkig hebben we die wel, die airco.

MamavanSenH

MamavanSenH

02-11-2015 om 16:18

Ons vorige huis

Wij woonden tot een half jaar geleden in een jaren 20 woning zonder isolatie en ook nog eens zonder centrale verwarming. We hadden een soort nep haard in de woonkamer en daarnaast een elektrische verwarming die we door het hele huis sleepten om steeds de ruimte te verwarmen die warm moest worden.
's Nachts warmte gebruiken vind ik zonde, hoe koud het ook is. De elektrische verwarming ging aan een half uur voor bedtijd in de ruimte waar degene die naar bed ging zou gaan slapen en uit als het bedtijd was. Slapen in verwarminglucht is ook niet gezond schijnt. 's Nachts gewoon extra deken op het bed en warme pyjama aan, dan was het ook niet koud. En 's ochtends als eerste de nephaard in de woonkamer aan en dan werd het daar vrij snel warm.

Uiteindelijk hebben we wel dubbel glas laten zetten en dat hielp wel iets tegen de kou in de winter. En een jaar geleden uiteindelijk de boel laten isoleren omdat wij uit het huis wilden maar niemand anders wilde erin door de kou . Afgelopen winter dus een winter mee kunnen maken zonder kou in huis. En hoewel ik het goed te doen vond met die verwarming/haard en dikke kleding was dat toch wel heel prettig. Uiteindelijk is dat echt aan te raden.

Ad (tikje ot)

"Ik heb ook wel eens in zo'n jaren 30 woning gewoond (nooit meer!)"

Ik vind dit wel grappig om te lezen, voor veel mensen is de Jaren 30 Woning met Originele Details ongeveer het hoogst haalbare op de woonladder. En ik kan me er ook wel iets bij voorstellen, al zie ik ook voordelen van nieuwbouw. Waarom wil jij nooit meer in een jaren 30 woning?

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

02-11-2015 om 16:53

Ik heb wel in een appartement gewoond met alleen een gaskachel in de huiskamer. In de slaapkamers was het soms maar 13 graden maar we sliepen heerlijk (ook mijn pasgeboren baby). Als het heel koud was liet ik wel 's nachts de kachel aan en de huiskamerdeur open. Dan was het tenminste niet een echte ijskelder als je 's nachts naar de wc moest. Aan gas en licht was ik ruim minder dan 100 euro per maand kwijt, dus het was wel lekker zuinig.

Pirata

Pirata

02-11-2015 om 17:00

dat isoleren

Ik ben natuurlijk geen isolatie-expert en ik neem onmiddellijk aan dat er vochtproblemen kunnen ontstaan. Ik denk dat het altijd lonend is om er een onafhankelijke isolatie-expert bij te halen. Ongeisoleerde muren, brrr. Het lijkt me ook niet comfortabel. Hier alle muren etc. geisoleerd (hier kon dat, het is een spouw) en we merkten zelfs i oktober al dat de muren veel minder koud waren.

Kalda

Kalda

02-11-2015 om 17:31

huurwoning

Tja, ik huur mijn woning (uit 1890) dus ik heb het muren isoleren niet zelf in de hand.
En op een of andere manier heeft de woningcorporatie het zo weten te regelen dat de woning een niet al te slecht energielabel heeft, ook dat heb ik niet zelf in de hand.
Het koudst is trouwens de vloer, die erg slecht is - deels beton direct op de grond, deels board op oude balken (als vervanger van de oude planken) met waarschijnlijk nog een beetje ruimte er onder. Ik heb zelf de vloer zo goed mogelijk geprobeerd te isoleren. Een dikke planken vloer er op gelegd, ook al omdat je bijna door dat board dreigde heen te zakken. En daaronder isolatiemateriaal. Maar toch is de vloer nog steeds niet warm.

Lang één gaskachel gehad voor een groter woonkamer-keuken, en verder niets voor gang, badkamer (ijzig), andere kamer, wc. Een beetje spartaans, maar ik heb het nooit zo ellendig gevonden als MoedervanSenH destijds beschreef. Het was fris, dat was alles.
Wel als bepaalde spullen in een achteraf hoek onder een kast of zo lange tijd bewaard werden, dat het kon gaan schimmelen. Maar verder geen vochtproblemen.
Het wonderlijke was: totaal geen schimmel/zwarte aanslag in de badkamer. Geen ongedierte (zilvervisjes, motten e.d.). Terwiijl een woning bouwjaar 1995 (waar ik vaak kom) daar veel last van heeft. Die woning is altijd op een fijne temperatuur en hoeft weinig gestookt te worden (bovenwoning dus wordt waarschijnlijk van onder en opzij ook verwarmd, en goed geïsoleerd.) Maar die warmte maakt het waarschijnlijk ook heel aangenaam voor ongedierte...

Ik heb trouwens een verschrikkelijke hekel aan gemotoriseerd ventilatie. Hier ventilatieroosters en open afvoerpijpen. Zelf een ventilatortje er aan gezet op de wc, dat wel.

Hortensia

Hortensia

02-11-2015 om 17:47

zo'n thermostaat...

...is die een beetje makkelijk zelf te monteren voor iemand met twee linkerhanden?

Kalda

Als je een oud en slecht geïsoleerd huis bewoont barst het waarschijnlijk ook van de kieren en gaten. Ontzettend goed voor de ventilatie, en vandaar waarschijnlijk dat je geen zilvervisjes en motten hebt.
Ik heb zelf ervaring met muizen in oudbouw en zilvervisjes en motten in nieuwbouw.

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-11-2015 om 19:10

Hortensia

Het is te doen, maar je moet wel even weten wat op wat moet, dus welk draadje in welk gaatje zeg maar....

Heb hier een ervaringsdeskundige rondlopen die dat soort dingen gewoon weet dus dan is het anders.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-11-2015 om 10:53

Temet

"Ik vind dit wel grappig om te lezen, voor veel mensen is de Jaren 30 Woning met Originele Details ongeveer het hoogst haalbare op de woonladder. En ik kan me er ook wel iets bij voorstellen, al zie ik ook voordelen van nieuwbouw. Waarom wil jij nooit meer in een jaren 30 woning?"

Ik ben nou eenmaal tegendraads, zoals je weet. Maar inderdaad, die collectieve liefde voor jaren dertig huizen is aan mij niet besteed. Zeker, die huizen kunnen er prachtig uitzien, maar die oude bouwmethodes passen niet lekker meer bij het moderne leven.

Om te beginnen moet je vaak flink verbouwen en isoleren en dan merk je dat een goed huis toch als geheel ontworpen is en al die nieuwe toevoegingen op een of andere manier niet goed samengaan met het oude spul. Vochtproblemen, scheuren, en mijn persoonlijk grootste bezwaar: zo gehorig als de pest.

Dus, als het dan perse moet doe mij dan maar een replica. Zeker, nep, en de echte lifestyler zou er niet dood in gevonden willen worden. Maar ik vind die lifestyle juist deprimerend. Ze denken allemaal zo bijzonder te zijn, maar willen eigenlijk allemaal hetzelfde. En dat is wat ik het meeste haat, mensen die willen en vinden wat hun vrienden en kennissen willen. Alsof ze geen eigen mening of smaak hebben.

Mijn ideaal is een mooie moderne villa van alle gemakken voorzien, beetje Rietveld achtig maar absoluut niet uit die tijd. Dubbele garage, mooie tuin en natuurlijk vrijstaand! Mooi penthouse is ook niet verkeerd. Maar met name de nadruk op comfort. Een goed vormgegeven efficient huis, daar geniet ik van. Laat mijn vrienden en familie maar lekker vechten om de 30er jaren woningen (daar zijn de meesten ook allang weer van teruggekomen).

@Temet,
Ieder zijn ding, ik zelf heb een vrijstaande woning uit 1906 rondom water met vrijstaande garage gastenverblijf en boothuis en een lap grond 400 vierkanten met eigen oprit en parkeren op eigen terrein
Goed geïsoleerd.

Kom uit een modern rijtjeshuis, nooit meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.