Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nieuw servies....

Nu moeten we toch echt een nieuw servies. Echt. Ons tijdelijke blokkerservies (grapje van ega op sinterklaas)gaat nu al weer jaren mee, en zijn we meer dan beu. En volgens mij hebben we nog maar 4 ontbijtborden (we wennen er maar niet aan dat het butservies amper magnetronbestendig is)

Maar goed.

Wat ga ik kopen? En waar?

Eisen:

* goede kwaliteit, tijdloos.
* hoeft geen wedgewood of zo te zijn, en ik hoef ook geen yuppig trendy supermerk of zo.
* het moet bij voorkeur nog jarenlang eenvoudig bij te bestellen zijn.

En verder houd ik me aanbevolen voor interessante tips over voor en nadelen van porcelein, aardewerk, keramiek weet ik veel (eigenlijk de ballen verstand van). ook info over leuke merken is welkom, en ben ik ook heeel nieuwsgierig wat jullie voor een goed servies over zouden hebben (ik weet dat het heeeeel goedkoop kan en heeeel duur, maar ik heb eigenlijk nog geen budget in mijn hoofd. Ik wil minimaal 12 borden in alle soorten en maten (ontbijt, diner, diep) en dan sowieso soepkommen. En een setje dekschalen. Meer niet denk ik. Thee/koffietoestanden etc vind ik niet nodig om allemaal bijpassend te hebben.

Ik ben benieuwd!

Ingrid


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

24-08-2011 om 13:03

Tja

Wij hebben voor ons huwelijk Wedgwood gekregen en dat wordt gebruikt bij feestelijke gelegenheden.
Nadat ik ons ratjetoe en heel veel verschillende borden beu was hebben we bij de Ikea ingeslagen. Dat hebben we nu al jaren en blijft mooi. Het kost ook niet veel.

Vera

rosa

rosa

24-08-2011 om 13:12

Wedgwood

Wij hebben al jaaaren wedgwood, voor iedere dag (ik zie niet zoveel in een apart servies voor feestdagen; een mooi tafelkleed en niet de pannen op tafel doen de truc ook voor mij). Vorig jaar kwamen we toevallig langs een winkel die opheffingsuitverkoophield en daar hebben we nog een heleboel extra borden ingeslagen, want er sneuvelt wel eens wat natuurlijk en ze zijn wel duur. Maar ik vind het nog steeds mooi, dus dit blijft wel zo.

Guinevere

Guinevere

24-08-2011 om 13:23

Wit

Hier gewoon spierwit serviesgoed. Omdat je dat altijd goed kunt combineren en er altijd wel ergens spierwitte borden te krijgen zijn. Indertijd heb ik het goedkoop gekocht omdat het B-keuze was (Arzberg). Ik moet wel zeggen dat de Arzberg-onderdelen veel sterker zijn dan de diverse deeltjes die ik erbij koop van andere (goedkope) winkels.

bibi63

bibi63

24-08-2011 om 13:25

Waar je rekening mee moet houden

is dat decoraties in de vaatwasser na verloop van tijd verbleken. Zeker bij goedkoper servies, maar weet eigenlijk niet of dit bij duurder servies net zo is of dat het anders bewerkt is. Je kunt het natuurlijk allemaal met de hand gaan wassen, maar of dat je bedoeling is... Wij hebben het Janneke Brinkman servies van de Blokker. Vinden we een mooi servies en heel betaalbaar, maar nu begint e.e.a. toch behoorlijk te vervagen (en dat zie je vooral als je borden van onder de stapel pakt, die zelden gebruikt worden....
Gr. Bibi

Natte droom

Dat wil ik ook, tijdloos altijd bij te bestellen servies. Maar dat is er niet. De reden daarvoor is simpel: serviesfabrieken moeten ook leven. Ze hebben baat bij het modelveranderen.
Uitzondering daarop is volgens mij wedgwood plain. Maar ja, dat wil ik ook niet.
Dus butsen wij vrolijk voort en kopen we af en toe wat nieuws wat ongeveer past bij het voorgaande. Soms is dat Hema, soms Ikea, soms Blokker.
Ik was laatst bij Duikelman in de servieswinkel en droomde weer helemaal weg bij dat alles wat zo precies bij elkaar paste. Heerlijk.
Niet gekocht. Je blijft aan de gang als je niet uitkijkt.
Groet,
Miriam Lavell

IngridT

IngridT

24-08-2011 om 13:34 Topicstarter

Ah, okee.

Nog 2 extra wensen...

1. ik wil wit. En geen decoraties.
2. en dat het in de vaatwasser moet vond ik zo voordehandliggend dat ik het niet eens heb opgeschreven...

En ik zoek idd een servies voor alledag, maar ik wil idd wel iets moois en goeds. En op een of andere manier is de IKEA dan niet helemaal wat bij me opkomt...maar misschien heb ik het wel helemaal fout, en hebben zij de prachtigste borden...

Anyway, het tijdelijke blokkerservies wat we nu hebben daar butsen bij het minste of geringste hoekjes af, de borden worden gloeiend heet in de magnetron, en het oogt gewoon als absolute basicstudentenkwaliteit. Absoluut value for money hoor, want het kostte 3 keer niks, maar we willen nu gewoon iets mooiers...

Ingrid (maar net even zitten neuzen op een paar serviessites....dan zie je gelijk de 'echte' merken met van die lollige prijzen van 40+ euro voor een ontbijtbord. Dat hoeft nou ook weer niet perse. Er moeten toch ook mooie merken te vinden zijn die tussen dat en Blokker-niveau inzitten!?

wendelien

wendelien

24-08-2011 om 13:43

Porcelein

Ik zou in elk geval geen aardewerk kiezen: zwaar, er springen snel stukjes af (ook bij Wedgwood!) en raakt al snel gehavend in de vaatwasser. Porcelein is vele malen sterker, lichter en bestendiger. Wij zijn voor het dagelijks gebruik dan ook overgestapt op Ikea 365 en ook in ons tumultueuze huishouden blijft het wonderbaarlijk heel. Het valt altijd op te leuken met kekke schalen en kommen van een echt merk, lijkt me.

Soms wel

Ikea kan, maar niet altijd. Zo ook Blokker, Hema, Lidl, de markt, de kringloopwinkel, etc. Je moet het tegenkomen is mijn ervaring.
Ikea heeft de 365+ serie. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/series/07699/ Die hebben ze al heel lang, al hebben ze de vervelende gewoonte om de kleur ervan te veranderen. Er is nu ook een witte. Het is acceptabel servies, maar zonder wow.
Jaren geleden heb ik er een paar gekocht met een blauwe rand als aanvulling op het Hema dejuner sur l'herbe servies. Dat was wow. Maar dat hebben ze ook niet meer.
Groet,
Miriam Lavell

Uhm...

Misschien is het VT Wonen servies iets voor je? Dat is wit en zonder tierelantijnen (http://www.nijhofbaarn.nl/vt-wonen voor een plaatje). Ik heb er zelf de eierdopjes van

Chris

Rieke

Rieke

24-08-2011 om 13:53

Chris!

wil ik net voorstellen! Het VT wonen servies, je kunt deze dan dubbel bestellen, heb je overal 12 van. Mooi basisservies goed te comineren.
Zelf hebben wij wedgewood plain, b keus maar daar is ook al een en ander gesneuveld. Ik zit nu zelf te denken aan het VT servies.

Rieke

Rieke

24-08-2011 om 13:56

Queens ware

hebben wij zie ik net onder mijn lunchbordje. Ook heel mooi.

Biene M.

Biene M.

24-08-2011 om 13:59

Ik lees mee

Dat VT wonen is wel aardig, maar geen dekschalen, jammer. Wij gebruiken altijd dekschalen om het eten op tafel te zetten, is dat zo ongebruikelijk, dat zoveel serviezen geen dekschalen hebben?

Ingrid, een tijdje terug kwam dit voorbij in een serviesdraadje: http://servies.nl/serviezen/arabia/24h-wit/14/753/ Ik vind het erg mooi (maar helaas, geen dekschalen...)

Tirza G.

Tirza G.

24-08-2011 om 14:10

Wedgewood

Hier en dan niet helemaal wit, maar gebroken wit. Een huwelijkskado, die ik toevallig heel lollig en redelijk bijpassend aan blijk te kunnen vullen met de Wedgewood series die AH wel eens in het assortiment heeft. Het originele servies is ruim 20 jr oud en eigenlijk nog altijd goed. Slechte ervaringen heb ik hier met Hema, daar springt altijd wat af en wordt loeiheet in de magnetron. 12 diepe borden zou ik echter nooit meer doen, die gebruik ik nooit. O, IngridT, zal ik ze naar je opsturen Dan heb je alvast een beginnetje

Tirza

Dekschalen

Biene, het VT Wonen servies heeft wel dekschalen alleen moet je die los van het basisservies aanschaffen (http://www.vtwonenshop.nl/product/vtwonen-dekschaal-basis/29170/).

Je hebt trouwens gelijk, dat het er een stuk aardiger uitziet op tafel als je het eten opdient in dekschalen maar het is ook gelijk meer afwas. Hier gaan de pannen dus op tafel en als alles is opgeschept haal ik ze weg.

Chris

Heeft ah nog wedgewood?

ik ben afgelopen jaren namelijk diverse stukken kwijt geraakt (gebroken) en ik zou heel graag weer wat dingen erbij kopen maar de grote AH hier heeft het al een flinke tijd niet meer.

Meyke

Meyke

24-08-2011 om 14:52

Arzberg tric

hebben wij. V&D heeft soms online onderdelen in de aanbieding.

Zie archief

..voor mijn Arzberg-lofzangen.

Het houdt eeuwig.
Je kunt altijd bijkopen.
Ook als het een beetje van vorm verandert past het wel nog bijelkaar. Spul uit de 30er jaren past met gemak bij spul van nu.
Het gaat veel minder kapot dan Wedgwood. Queen's ware: been there, done that maar mee gestopt vanwege breuk en chip.
Het is niet duur voor wat je ervoor krijgt.
Je kan gedecoreerd mengen met simpel wit.
Je kan B-keus combineren met A-keus.

Doe het nou maar. Je loopt ook al net zo hard..

Biene M.

Biene M.

24-08-2011 om 15:48

Dekschalen

Wat apart dat ze dat een dekschaal noemen, Chris, want een DEKschaal is een schaal met een DEKsel Als je het eten in schalen zonder deksel op tafel zet, koelt het zo snel af.

Overigens gebruiken wij pas dagelijks dekschalen sinds we een vaatwasser hebben (daarvoor schepten we in de keuken op).

Ook ikea 365+

Beetje saai, maar ik heb ook het ikea 365+ servies. Ik heb effen wit. En de dubbelwandige dekschalen van rvs met witte deksels. Blijft je eten ook lekker warm.
Koffie, thee en espresso kopjes heb ik er ook van. Ik heb het inmiddels 4 jaar en nog maar een keer een kopje gebroken.
Voor de sfeer/aankleding heb ik er verschillende tafelkleden/servetten bij en wat andere decoratie op tafel zoals bloemen of kaarsen. Met wit kan ik zo alle kanten op.
Ik heb alles 12 keer, behalve de dekschalen, daar heb ik er 4 van.
Mijn ouders hebben arzberg, ook heel mooi, maar te duur naar mijn zin.

Wiske

Tirza G.

Tirza G.

24-08-2011 om 16:07

Manda

Ik vrees van niet, inderdaad al een tijd niet gezien. Rond Kerst zie je nog wel eens een melkkannetje opduiken ofzo. Even op de website kijken. Mmmmm. Daar staat (bij assortiment, en dan non-food):
Let op: een correcte weergave van Wedgwood artikelen is op dit moment helaas niet mogelijk.
Klinkt alsof ze ze nog zouden hebben, toch? Mailtje tegenaan gooien misschien?

Tirza

Biene

Ik moest ook even twee keer kijken, want net als jij denk ik bij een dekschaal aan een schaal die je kunt afdekken. Enfin, misschien dat Ingrid een wat ruimere interpretatie van het begrip dekschaal erop nahoudt?

Chris

365+

..vind ik ook mooi trouwens. Lijkt wel wat op Arzberg. Vind dat vierkante ook erg leuk gedaan.

Het bestond nog niet toen wij trouwden, en wij zijn gewoon voor levenslang gegaan. De moeder van mijn man koopt om het jaar een nieuw servies (bij benadering), dus manlief had het wel gehad met wisselingen. Echt, als ik daar de grote kast, nou ja meervoud, kasten opentrek zie je echt alles, alles staan. Je hele jeugd komt voor bij. Arabia, Ostenhuppeldepup uit Denemarken, groen achthoekig bistro met een gouden randje, Wedgwood alle maten, soorten en motieven, Ikea alle varianten, en nu is er weer een nieuw geldgat, iitalla, dat gaat lekker hard kwa prijs en ze hebben ieder seizoen een nieuw dessin erbij.

Hebben Arzberg nu 13 jaar en er mist nog amper een bord. Geen chip te bekennen. Het servies is met motief, anders vond de familie die het kocht het te goedkoop, en ik koop af en toe wat wit bij als ik nog eierdopjes of rare schalen of kleinere kopjes wil.

Emma bridgewater

Ik heb alweer een poosje het servies van Emma Bridgewater aan het sparen. De modellen zijn hetzelfde en de motieven zijn dan weer verschillend. Ze kunnen allemaal bij elkaar. Ik heb bijvoorbeeld borden met hartjes, schalen met letters (haar bekendste servies), mokken met stippen, vogels, blaadjes, etc. Niet goedkoop, maar wel heel praktisch en gezellig op tafel.

Dorry

Angela67

Angela67

24-08-2011 om 17:46

Habitat

Ingrid,
Wij hebben al jaren plezier van Habitat servies Bistro. Link om te zien: http://www.habitat.co.uk/search?productsPerPage=20&keywords=bistro
We moeten er wel af en toe voor naar Antwerpen . . . want in Nederland is geen Habitat meer en via het web bestellen kan niet (volgens mij).
Groet,
Angela

Yta Chalne

Yta Chalne

24-08-2011 om 17:47

Maxwell

Hier Maxwell & Williams, en dan een van de Bone China varianten, rond. Keihard, blijft mooi, betaalbaar, al jaren te koop.
Blijft veel en veel mooier dan het Wedgwood wat we hebben. Behoorlijk tijdloos ook. Www.maxwellandwilliams.nl

Wat dapper

iedereen met die dure serviezen!
De aankoop-weggooiratio is hier al jaren behoorlijk uit balans, dus ik waag me er niet aan.
Neemt niet weg dat ik wel weet wat ik mooi en vind en wat niet. Foeilelijk vind ik die vierkante serviezen, bv.

Thomas of andere beierse merken

Zelf gebruik ik al sinds jaren eenThomasservice. Ik heb het voordeel dat ik zelf uit die streek in Beieren afkomstig ben en daar regelmatig nog kom.
Ik kocht daar dus ook b kwaliteit, voor een veel lagere prijs.
Je hebt meerdere merken daar,Arzberg, thomas, Rosenthal (dat is echt duur), of Seltmann.velen horen inmiddels bij het wedgewoodconcern, maar de eigenaar is weer een Italians bedrijf (is het nog te volgen)

Mijn ervaring is dat dit porcelein echt hele goede kwaliteit is. Het kan heel wat hebben. Helaas hebben we sinds een jaar een graniten aanrechtblan en dat lecert wel meer beschadigingen op, vergeleken met het kunststof blad.

O ja, ik heb medaillon weiss en dat is te vinden op servies.nl

Succes met de keuze.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

24-08-2011 om 18:52

Arabia

Ha,

Fijn draadje! Ik heb nu Bridgewatet maar ben het zat en ik wil over op Arabia, van Italla. En Biene: die hebben zeker dekschalen! Een vriendin van me heeft recent nog een paar dekschalen via Marktplaats gevonden.
Overigens zet ik ook nooit pannen op tafel, zou het een joods dingetje zijn?

Liora

Nee liora

Want mijn moeder deed het wel. Ik bedoel niet. Nou ja wel pannen. Niet geen pannen.
Vrijdagavond is dan weer een ander verhaal.
Lekker he, van die statistiek van de kouwe grond.
Oh ja, ze werd sowieso niet al te vriendelijk behandeld door de NL familie, maar over die pannen op tafel werd gewoon tijdens de maaltijd geklaagd door mijn niet-joodse vaderskant familie.

Prada

Prada

24-08-2011 om 19:37

Hotelporselein

voldoet aan al door jou genoemde wensen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.