Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nieuw servies....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

24-08-2011 om 20:16

Arabia en silone

Ah, ik zag nu dat er ook nog allerlei andere Arabia serviezen zijn, maar ik vind vooral 24h mooi en daarvan zie ik echt maar heel weinig verschillende stukken.

Silone, het leuke van een goed servies is ten eerste dat het minder snel stuk gaat dan een blokkerservies. Ten tweede dat je losse onderdelen kunt kopen, dus je vraagt voor je eerstvolgende verjaardag een startersset en daarna hebben je familie en vrienden voor jaren inspiratie voor nieuwe cadeaus En dat brengt me bij ten derde: het is nog jarenlang te koop, eventueel in onderdelen via marktplaats, dus je kunt aanvullen als er toch wat stuk gaat.

neteret mut

neteret mut

24-08-2011 om 21:40

Beetje ot

mijn schoonouders/schoonmoeder zetten altijd dekschalen ( met deksel) op tafel, ook messenleggers. Hadden alles van boerenbont. Geen druppel joods bloed volgens mij. Terwijl mijn ouders altijd de pannen op tafel zetten en er volgens de overlevering wel ergens joods bloed moet zitten.
Wijzelf zetten geen dekschalen op tafel, oa omdat mijn man nog steeds aan de eindeloze afwassen van vroeger terugdenkt. En omdat wij geen gevoel hebben voor een netjes gedekte tafel, zeker niet voor elke dag. Om toch iets meer eenheid in ons bordenbestand te krijgen hebben we sinds een half jaar ofzo pakken van luminarc wit glas gekocht. Ging alleen maar in pakken van 6 kleine/dessert, 6 diepe en 6 grote/eetborden. Alleen die grote zou ik al genoeg hebben gevonden maar alla, voor nog geen 25 euro per pakket doe ik niet moeilijk. Bevallen uitstekend, maar zijn uiteraard niet te vergelijken met een servies. Ik moet bekennen dat we een wit met blauw servies van de blokker in de kast hebben staan, vanalles 9x ( was ook een pakket) maar we gebruiken het nooit. ben dan veel te bang dat er iets kapot gaat en bij wat voor gelegenheden gebruik je nou zoiets ? alleen als gezin of juist met gasten erbij? ( dan heb ik aan 9 niet genoeg)

liora

liora

24-08-2011 om 22:00

Nou heeft dus niks met Joods te maken!
Wij gebruikten thuis trouwens geen dekschalen maar wel mooie schalen, diep en plat. Ik doe dat nog altijd. Een pan op tafel vind ik net zoiets als met je jas aan in de woonkamer zitten.
Het is een beetje vooruitlopen op de afwas, zeg maar. En gewoon ongezellig.

krin

krin

24-08-2011 om 22:17

Villeroy & boch

http://www.woldring-porselein.nl/onze-merken/villeroy-en-boch/new-cottage-basic/18189_diep-bord-23cm.html
Porselein, New Cottage, zonder decoratie. Gewone ronde borden met mooie lijn. Vind ik. Ze lijken tot nu toe best robuust, maar we gebruiken ze niet dagelijks, omdat we ook nog van ons restant Arzberg Daily eten. Daar is in twintig jaar aardig wat van stuk gegaan, niet zozeer door hoekjes eraf of blutsen, maar gewoon door uit je handen laten vallen. Werkt altijd, vooral op een plavuizenvloer.
Overigens vind ik Arzberg Daily ook nog steeds mooi, maar toen we dat probeerden bij te kopen, bleek de kleur net iets anders, de vorm net iets anders... En tweedehands een set compleet proberen te speuren was te veel werk en bijna even duur.

Asa Torell

Asa Torell

24-08-2011 om 22:27

Hoe doen jullie dat

een servies heel houden met peuters en dreumesen in huis? Hier eten we sinds dochter als 1-jarige regelmatig haar bord omkiepte (ook op tapijt blijkt het stuk te kunnen!) dus deels van hema-plastic. En dat blijven we dus nog maar een tijdje doen.
Overigens doen we het wel alweer een hele tijd aardig met de stapel regout-borden die ik van mijn oma meekreeg toen ze ging samenwonen, dus dat is wel redelijk bestendig spul. En ik vind het mooi (het is die soort met pastelkleurige randen). Maar ja, niet meer nieuw te koop helaas.

liora

liora

24-08-2011 om 22:30

Teema

Hoi Biene,

Ik kende dat 24h helemaal niet. Het servies wat ik bedoel is Teema.

Liora

liora

liora

24-08-2011 om 22:32

Asa

Hoi Asa,

Kinderen tot een jaar of zes een plastic bord geven, maar daar hoeven de volwassenen zich toch niets van aan te trekken?

Liora

Tirza G.

Tirza G.

24-08-2011 om 22:50

Opletten

Dat is het enige wat werkt. Hier pletterden de melamine-bakjes kapot, wist niet eens dat het kon. Er bij blijven en opletten, dat is het enige wat helpt. Zodat je tijdig heen bord kunt aanzwippen.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

24-08-2011 om 22:51

Dekschalen

Heeft volgens mij niets te doen met dek-sel, maar op-dek-ken. Ik gebruik ze zelden, want je eten wordt zo gauw koud. Ik ben verwend, heb Fissler pannen - daarin blijft je eten heeeeeel lang warm.

Tirza

Bennikki

Bennikki

24-08-2011 om 22:54

Arzberg in aanbieding

Na de lofzang van Rodebeuk zag ik dat V&D 50 procent korting geeft:
http://www.vd.nl/wonen/arzberg.html?gclid=CKOCo_Hl6KoCFYZH3godrmOnOw
Wij hebben ook dat sevies van Habitat, waarom oh waarom zijn ze niet meer in NL?
Verder heb ik een tijd bij een Joodse familie gewoond met 9 uitgebreide serviezen: Dairy, Meat en Pareve voor gewoon, Sabbath en Pesach. Mijn schoonmoeder heeft trouwens ook wel een servies of 7.

Leuk vakantiedoel

In Mettlach in Duitsland, erg mooie omgeving, heb je de fabriek van Villeroy en Boch. Mijn ouders hebben daar ooit voor een paar gulden per bord een servies gekocht dat ze mooi vonden. Sloegen steil achterover toen ze in Nederland wilden aanvullen en de borden vanaf 40 gulden per stuk gingen of zo.
Toen zijn we nog maar eens een herfstvakantie naar Mettlach gegaan

Volgens mij kun je bij de andere grote Duitse merken (Arzberg etc) ook bij de fabriek B-keuze aanschaffen. Vroeger kon het bij Wedgwood ook, maar ik weet niet of dat na het faillissement nog kan (misschien is dat tegenwoordig wel allemaal made in china geworden).

Maar je zou, na een adressenzoektocht op internet er een leuke vakantiespeurtocht van kunnen maken.

Als je Arabia wilt kun op helemaal naar Finland op vakantie!

Dekschalen

heten volgens mij dekschalen omdat je ze op een gedekte tafel gebruikt, net als dekservetten. Niet omdat er een deksel opzit (op dekservetten zit bij mijn weten ook nooit een deksel).

IngridT

IngridT

25-08-2011 om 09:13 Topicstarter

Heerlijk,

ik wist dat ik op jullie kon rekenen! Er gloort licht aan de horizon van Serviesland. Ik kan met enige kennis van zaken richting Woldringh (hier vlakbij notabene!)

Ik begrijp dat Ikea best oke(a) is, maar net zoals ik ooit in mijn leven wilde leren pianospelen, en een koelkast met ijsblokjesmachine wilde bezitten, zo heb ik het ook in mijn hoofd dat ik ooit eens een servies-dat-niet-van-de-hema-komt wilde hebben. En het lijkt erop dat het moment nu daar is. Ik ga het binnenkort eens in het echt bekijken, maar ik heb zo'n gevoel dat het (jawel beuk!) wel eens iets van Arzberg zou kunnen worden. Het klinkt heel tijdloos, en het is prijstechnisch nog aardig ok. Die tric serie oogt leuk, vooral omdat je hetzelfde design ook met allerlei leuke kleuraccenten kunt kopen. dat vind ik nou nog wel leuk! Heb opeens ook allerlei hebberige visioenen dat ik jarenlang geen gebrek heb aan verjaars of sinterklaasideeen. Een leuke kan! Eierdoppen! een botervloot van 50 euro..hahaha!

Ik ga het binnenkort eens bekijken, en als er iets besloten wordt dan horen jullie het (nu eerst die V&D aanbieding ens checken!)

Ingrid (die overigens wel nieuwsgierig is of wij de enigen zijn met Blokker borden dioe gloeiend heet worden in de magnetron. Als er zoveel blokkerserviezen in omloop zijn kunnen wij toch niet uniek zijn!? Ik vind het echt het mega-irritantste aan ons servies. dat je nooit eens even een kom soep in de kom kunt opwarmen...)

IngridT

IngridT

25-08-2011 om 09:23 Topicstarter

Trouwens....

...die dek-schalen (idd zonder deksel) die ga ik nie tdagelijks gebriken. Net als Tirza heb ik Fissler pannen, en die vind ik mooi genoeg voor dagelijks gebruik. Maar zo af en toe zijn er toch ook momenten waarop het wel leuk is als je pannen-loos kunt dineren. Dus vandaar de dekschalen....

Ingrid

IngridT

IngridT

25-08-2011 om 09:40 Topicstarter

Izar...

zal ik evdn voor je kijken!? Het is voor mij minder dan 20 km!LOL!

Ingird (en ik vind zo van de plaatjes dat tric ook het mooiste. Met een beetje moeite denk ik zelfs dat ik de kinderen wel kan overhalen een bord-voor-zichzelf op Sinterklaas te vragen. Met mok of zo. eigen kleur, net als de handdoeken. Wie weet zijn ze er dan extra zuinig op, en als extra bonusvoordeel weet ik altijd wie ik moet roepen om zijn bord in de vaatwasser te zetten...hahaha! (Ze waren gisteren zo enthousiast tenminste toen ik over de website struinde)

Ingrid

Asa Torell

Asa Torell

25-08-2011 om 10:03

Ach ja

Lekker slim van me , inderdaad kind gewoon plastic geven. Maar dat zou ik dan weer jammer vinden van zo'n mooi servies, dat je er niet de hele tafel mee dekt (en dat waar ik gewoon de pannen op tafel gooi, en nee die zijn ook niet mooi). Ha, ik word ook heel hebberig van deze draad blijkbaar, dat ik er uberhaupt over nadenk! Heb ik normaal nooit met dit soort spullen (alleen met babykleertjes ).
Opletten is natuurlijk ook een mogelijkheid maar dan zou ik toch wel ineens een enorme persoonlijkheidsverandering moeten ondergaan. Want zo alert ben ik niet van mezelf. Man trouwens wel, maar die geef ik dan weer liever geen extra aanleiding daarvoor want dat is niet bevorderend voor de sfeer tijdens het eten...

Gerdina

Gerdina

25-08-2011 om 10:15

Ja, een nieuw servies

Daar zijn we ook wel aan toe. We ziijn bijna 12,5 jaar getrouwd maar gebruiken nog steeds ons studentenallegaartje. Dat was toen al tweedehands. We hebben allebei van onze oma's borden gekregen die ze over hadden. Ik mooie witte met gouden randjes (vindt mijn man afschuwelijk) en hij boerenbont (wat ik niet zo mooi vind).
Toen we gingen trouwen hebben we wel gekeken voor een servies, maar toen niets gezien wat we zo mooi vonden dat we er zoveel geld aan wilden uitgeven. En als net student af, was een bruiloft al duur genoeg!

Gered door schoonmama

Wij zaten hier dus twee jaar geleden mee, dat we nou toch eigenlijk wel eens een echt servies wilden in plaats van een zooitje losse Hema- en Xenosborden. Maar dan begint de zoektocht naar Het Servies.

En ziedaar: toen bleek schoonmama, die van alles inslaat en zelden iets weggooit, nog een compleet Arzberg-servies in huis te hebben liggen. En nog reuze acceptabel ook: wit met een geribbeld randje, heel neutraal (zij neigt soms naar tierlantijnen dus ik hield mijn hart al vast). B-keus, maar wat hindert het.

Inclusief dekschalen en een koffiepot.

Ik was er geweldig blij mee, nog niet eens zozeer omdat het zoveel geld uitspaarde als wel omdat het zoveel gezoek en gezeur scheelde.

Grappig is trouwens dat je kan zien hoeveel groter de borden zijn geworden in de afgelopen periode. Het servies dateert geloof ik uit de jaren 70, en de grote borden van dat servies zijn centimeters kleiner dan de borden die ik nog van de Hema had (en die zo'n 25 jaar later waren gekocht).

Groeten,

Temet

Ah, die heb ik

Arabia, natuurlijk. Die heb ik. Zes stuks grote borden. Mijn ega heeft ze gekocht toen hij nog bij zijn moeder woonde. Hij hoopte ooit het hele zwikkie bij elkaar te sparen, maar dat is niet gelukt. Zaten niet meer in het assortiment.
Er staat wel een complete zwik (97 delen, alles erop en eraan) bij een antiekwinkel te koop. Zal ik het doen, alsnog? Man is over twee weken jarig... dus...
Nou ja, één kwestie: ze passen niet in een vaatwasser. Ze zijn te dik (opstaand randje, passen niet in het rekje). En ook qua uiterlijk toch niet zo tijdloos als ze er toen ooit uitzagen. Na ruim 30 jaar zijn ze bovendien niet butsloos.
Het is mij volkomen duidelijk waarom het deftige servies normaal gesproken angstvallig in de glazenkast blijft staan en zelden gebruikt wordt.
Maar ik heb geen glazenkast. Dus begin ik er toch maar niet aan.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie

Chippie

25-08-2011 om 11:18

Hier...

Edme Plain van Wedgewood. Ik vond het als 8-jarige al prachtig, als 28-jarige gekocht en geniet er nog steeds van. Voglens mij is het het meest populaire en langstlopende servies. Het zal dus wel een tijdje blijven nog. We gebruiken de kopjes, mokken, etc altijd en de borden etc soms. als we er zin in hebben. Meestal eten we van onze 365+ borden van Ikea. Eens per jaar (meestal in de zomer, vlak voor een BBQ feestje) koop ik een nieuwe stapel zodat we er weer even tegenaan kunnen. Ik vind beide (totaal verschillende) 'serviezen' mooi en tijdloos.

An

An

25-08-2011 om 11:23

Arabia teema

Heb ik en vind ik geweldig mooi. Ik heb de gele variant die niet meer in het assortiment zit, grrrrr. Maar.....gisteravond ging er weer een bord kapot. Ik stapelde ze alleen maar op elkaar. We zeiden tegen elkaar dat er bij ons wel voor 500 euro is kapot gegaan aan servies. We kopen dus niet meer bij(snik). Prachtig maar niet onbreekbaar. Ik ken iemand die dit servies al heeeeeeeel (35 jaar) lang heeft en nog steeds compleet. Hoe doen ze dat? Op naar de Ikea dus. 365+ vind ik ook best mooi en past ook wel bij Teema.
Succes met uitzoeken!

Groetjes, An

ishtar

ishtar

25-08-2011 om 11:41

Hier ook

er is al tijden niks gesneuveld (klopt stevig af) en toen zijn wij eens gaan kijken naar een nieuw servies. Want ook hier de wens om eens een heel mooi, passend servies te hebben. En uitgekomen op Wedgwood India. (en het viel nog niet mee om iets te vinden waar we allebei blij van werden )Maar ik vind het zo zonde om dat alleen maar voor de sier in de kast te hebben staan. Een bord is om van te eten. Dus eten wij er elke dag van Langzaamaan proberen we een compleet servies bij elkaar te krijgen (marktplaats, ebay) en sta ik trouw elke avond de borden en schaaltjes met de hand af te wassen. Want hoewel het in de vaatwasser mag (niet in de magnetron) vind ik dat ivm slijten toch wel zonde. Eens kijken hoe lang ik dat volhoud.
Leuk om ook hier zoveel verschillende smaken te zien. Ik moet niet denken aan een wit servies of boerenbont.

Oma's servies

Mijn moeder dacht me een groot plezier te doen met haar "goeie" servies ( 50 jaar oud, erg weinig gebruikt en helemaal niet mijn smaak) toen ze veel kleiner ging wonen. Dat had ik ook eens een mooi servies :o) Ze zei er wel meteen bij dat het absoluut niet in de vaatwasser mocht...........
Gelukkig bedacht ik me dat het misschien schoonzus' smaak wel was en adviseerde ma om haar eens te vragen en zo eten we toch nog regelmatig van oma's servies. Het gaat daarna in de vaatwasser en met een opmerking naar "boven" dat oma (inmiddels overleden) nu maar even niet moet kijken, haha.

Ikea 365

Daar eten wij ook elke dag van. Maar na 365 dagen in de vaatwasser zie je er toch heel goed grijze slijtagesporen op. Maar goed, het kost natuurlijk niks, ik zal ze binnenkort weer eens vervangen door nieuwe exemplaren.

Chris

Rieke

Rieke

25-08-2011 om 12:30

Woldringi

even de site bekeken, dat is wel de moeite waard om eens te bezoeken denk ik. Na de vakantie als de kinderen weer naar school zijn. Ga ik doen. Ik merk nu dat mijn voorkeur toch wel uitgaat naar klassiek, queens plain servies van wedgewood is erg mooi, ook qua kleur. Al met man over gehad maar die wil een vrolijk servies. Volgens mij eet het lekkerder van een neutraal bord. Goed we hebben voorlopig nog genoeg.
Trouwens ook in de kringloop of in brocante winkeltjes zijn leuke serviezen te vinden. Ik heb jarenlang van een aantal borden van regout van de kringloop gegeten. Nadeel van die borden is dat ze lelijk worden in de vaatwasser. Een mooi ivoorkleur bord met een goudenrandje en kleine bloemetjes van de brocante is het summum voor mij maar dat moet absoluut met de hand gewassen worden.
En verder is het denk ik mooi om zo'n servies dan in een open kast in de keuken te zetten. Zo' mooie strakke zwartgelakte kast met een oud servies.
Maar ik moet zeggen dat de tric van arzberg er leuk uitziet, ook met mooie kleuren. Ik zou dan voor de borden met gekleurde randen gaan, die rode krullen. Staat ook mooi in de strakke kast denk ik.
Hm, weer genoeg om over te dromen.

judiths mama

judiths mama

25-08-2011 om 14:24

Dille en kamille?

Vond ik er wel mooi uitzien

liora

liora

25-08-2011 om 18:40

Keuzes

Persoonlijk geef ik liever geld uit aan een mooi servies waarvan ik elke dag geniet, dan aan twee weken vakantie.

Biene M.

Biene M.

26-08-2011 om 06:34

Dekschaal nog eens

Het is heus een schaal met een deksel: http://www.woorden.org/woord/dekschaal

Serwe

Serwe

26-08-2011 om 14:17

Liora

En ik zat net te bedenken bij het lezen van dit draadje dat ik veel liever mijn geld aan een vakantie uitgeef dan aan een duur servies

Ik vind voorwerpen over het algemeen echt oninteressant. Het is al heel wat dat wij sinds twee jaar een servies hebben wat een geheel is. Gekocht bij de Marskramer voor een paar tientjes. Verder hebben we gewoon allemaal restjes. Ook wat boerenbont. Ik vind het wel leuk spul. Dat is ook niet zo heel duur. Alleen ik vind het zo'n zonde om nu daar allemaal spullen van te kopen. Ik heb genoeg borden en schalen. Ik heb echt niet meer nodig. Wat zou ik dan met de oude borden moeten doen? Weggooien? Dat doe ik niet zo vlug. Dan moeten ze al echt stuk zijn.

Dit zijn voor mij echt gebruiksvoorwerpen en zolang we er genoeg van hebben zal het wel goed zijn.

Serwe

Serwe

26-08-2011 om 14:21

Ingrid

Ik kan me de blik op de gezichten van mijn kinderen als ik ze zou voorstellen een bord met sinterklaas te vragen al helemaal voorstellen. Ze zouden zich waarschijnlijk afvragen of het goed met me zou gaan Maar mama, we hebben al borden. Hoewel ik de jontste vast wel blij zou kunnen maken met een winnie de poeh bord of een dora the epxlorer bord. Alleen dan heb je weer geen bijpassend servies.

We hebben trouwens bordjes en mokken met Disney figuren en aanverwanten er op. Als de kinderen de tafel dekken dan halen ze altijd die te voorschijn. Hun ideeen over wat een mooi servies is verschillen nogal van die van mij.

Ondanks dat ik geen geld aan serviezen uitgeef vind ik zo'n theeservies met hele delicate kopjes met bloemen erg mooi. Alleen geen zin om daar geld aan uit te geven. Zeker gezien delicate voorwerpen bij ons geen lange levensduur beschoren zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.