Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nieuw servies....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Serwe: 7 cent per dag.

Het is echt een cultuurdingetje.
Natuurlijk is vakantie fijn, en zijn ervaringen belangrijker dan spullen.
Maar waar mijn familie vandaan komt (grofweg rond de Alpen, vooral aan de Westkant) zijn gezamenlijke maaltijden echt de basis van de samenleving. Die zijn ontzettend belangrijk. Dan gaat het niet om duur of veel maar wel om samen.
Ik heb dat overgenomen met veel rituelen en gerechten die bij bepaalde seizoenen horen. In de Joodse traditie heb je daarnaast ook nog het ritueel dat de vrijdagavond een avond is die anders is dan de andere avonden, en servies hoort daarbij. Maar ook de gewone ouderwetse Italianen vonden het ondenkbaar toen ze van mijn vriendin hoorden dat alle twintigers hier alleen wonen... hoe kan je dan eten? Dat doe je toch samen?

Jij hoeft van mij geen servies te kopen hoor, het komt ook heel beeldend over hoe jij schetst dat je niet gedwongen wilt worden om compleet boerenbont aan te schaffen, dat moet een verschrikking voor je zijn .

Maar wij hebben een simpel Arzberg-servies, gevraagd bij ons huwelijk, en daar eten we sindsdien iedere dag van. Tzal voor 10 grote, kleine, soep en gebakborden rond de 350 euro hebben gekost (zie bijvoorbeeld http://www.luxart.nl/merken/arzberg.html). Zijn ruim 13 jaar getrouwd, dus het kost dan 7 cent per dag onderhand. Dat vind ik nou een prima investering.

(ik zal maar niet vertellen wat we aan bestek hebben uitgegeven

Serwe

Serwe

26-08-2011 om 14:48

Rodebeuk

Ik vind het belangrijker wat er op het bord komt dan wat voor een bord we daarvoor gebruiken. Ik snap overigens het verband met alleen eten en rituelen niet zo. Wij eten zelden alleen met het gezin. Iedereen is hier welkom. Mijn man komt uit een Zuid Amerikaans land en is erg gastvrij. Ik ben ook gastvrij hoor maar hij is gastvrij tegenover iedereen. Hij nodigt zelfs vreemden op straat uit om mee te komen eten Toch geeft hij ook niks om borden en bestek. Ik zie het verband tussen gezellig samen lekker eten en een mooi passend servies dan ook niet zo.

Ik geef gewoon weinig om interieur heb ik wel vaker het idee. Een groot deel van onze meubels is nog van mijn oma geweest bijvoorbeeld. Ziet er nog prima uit dus gaan we echt niet vervangen.

liora

liora

26-08-2011 om 14:50

Serwe

Haha, ik vind het zo sober om te eten van lelijke, bij elkaar geraapte borden.
En ik vind dure vakanties vaak zonde, zeker als het twee weken camperen betreft. Een stedentrip begrijp ik dan weer wel. En zo hebben we allaal dingen waar we meer of minder aan uitgeven.

Liora

Asa Torell

Asa Torell

26-08-2011 om 15:29

Dagelijks plezier

Of je echt elke dag blij bent met het aangeschafte bezit, dat is voor mij een goed criterium. Er even van uitgaand dat je je een bepaald item (servies, winterjas, auto, etc) kunt veroorloven, uiteraard.
Ikzelf geniet wat servies en bestek betreft gek genoeg verreweg het meest van de goedkope studententroep van man, omdat ik altijd weer denk aan de tijd dat ik hem (en die spullen) net leerde kennen... (needless to say, met 1 zo'n sentimenteel en 1 zuinige het-zou-ooit-van-pas-kunnen-komen persoon in huis is weggooien niet onze sterkste kant, maar goed ik ga nu wel erg ot).

Serwe

Serwe

26-08-2011 om 15:31

Liora

We hebben echt hele mooie borden er tussen zitten. Ze zijn alleen niet allemaal mooi en ze passen niet bij elkaar. Maar naast de restjes hebben we dus ook een bijpassend servies van de Marskramer. Dat gebruiken we met bijvoorbeeld kerst en als we een echt etentje geven waar we mensen voor uitnodigen. In het dagelijkse leven gebruiken we dat servies ook maar niet standaard. De kinderen zoeken juist vaak de meest gekleurde borden uit als ze de tafel dekken. Staat ook heel feestelijk. Ik geef er gewoon niet zo om. Ik zie het ook niet bij anderen. Af en toe zie ik opeens een heel mooi kopje of bord bij iemand anders en dan vind ik dat ook oprecht mooi en bewonder dat. Meestal zie ik het gewoon niet.

Vakantie is voor mij andere landen ontdekken. Dat kan kamperen zijn of in een hotel of in een huisje maar dat is maar de accomodatie. Ik wil vooral van alles zien en meemaken. Ik hou erg van reizen.

Serwe

Serwe

26-08-2011 om 15:33

Asa

Ja, dat vind ik dus ook. Ik geef graag geld uit aan spullen waar ik echt van geniet. Ik vind het ook niet raar dat mensen veel uitgeven aan een servies. Ik snap ook best dat je daar van kan genieten. Ik heb dat alleen niet zo. Net zoals dat ik ook niet geniet van een mooie auto. Ik wil echter wel bepaalde functies in mijn auto (airco) en daar geniet ik dan wel van en daar geef ik graag extra geld voor uit.

liora

liora

26-08-2011 om 18:11

Cobi

Je bent van harte welkom om bij mij zwarte bonen en minimarshmellows van een Teletubbiesbord te komen eten!

liora

liora

26-08-2011 om 18:12

Overigens

Heb ik ook een kinderbord van bridgewater. Oh nee had ik, die is helaas kapot gegaan.

neteret mut

neteret mut

26-08-2011 om 18:17

Er staat bij ons

nog een hele stapel bordjes van jip en janneke/ muis enz met bijpassende schaaltjes grijpklaar in de kast. ook al is de jongste alweer bijna 12, ze worden nog dagelijks gebruikt. Even snel dit schillen en dan ermee weglopen naar...of als we bv tosties eten ( dan zitten we niet netjes aan tafel te eten).

Massi Nissa

Massi Nissa

26-08-2011 om 20:47

Iittala

Als ik ooit rijk word, koop ik servies van Iittala. Tot die tijd doen we het met allerlei afdankertjes en toevallige koopjes. Dat gaat heel goed. Voor alledaags gebruik heb ik borden van de Hema, voor visite heb ik mooi vierkant aardewerk (geen idee welk merk) en ik heb ook nog wat Aziatisch spul uit de wereldwinkel (nooit gebruikt, te mooi).
Bestek hebben we van mijn ouders gekregen, van iets met een S - mijn opa zaliger werkte in die fabriek.
O ja, en we eten vaak (gezamenlijk) uit Marokkaanse aardewerk schalen.
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

26-08-2011 om 20:57

Preciseren

Ik wil van Iittala voor de kinderen een Moomin servies (mogen ze zelf uitzoeken) en voor mezelf waarschijnlijk Teema - dat ken ik van een vriendin en vind ik ontzettend mooi, zowel de vorm als de verschillende kleuren.
Groetjes
Massi

liora

liora

26-08-2011 om 21:00

Massi

Daarvoor hoef je toch niet rijk te zijn??? Een basis Teema servies kost niet meer dan een beetje een prettige televisie.

Liora

Tuurlijk

Wat Asa zegt, het is gewoon dat ik er ook zelf zo van geniet. We gebruiken het dagelijks en bij verjaardagen is er gewoon genoeg om met de familie te eten.

Weggedaan heb ik vrijwel niets, een paar Wedgwood borden uit mijn studententijd (ik had er drie meen ik) en de twee borden van man hebben we nog.

haha, gewoon precies op het goede moment getrouwd.
Misschien komt het ook doordat we meteen getrouwd zijn, nooit samengewoond hebben. Dus geen resten in huis verder. Allebei vanuit studententoestanden zo het Geregelde Leven in gegleden.

Margriet*

Margriet*

27-08-2011 om 13:15

Serviesgoed zoveel smaken

wij hebben een ratje toe. Hema stippelborden groot en klein en vijf borden met een grijze rand (passen er wel bij). Diepe borden voor soep van de uitzet van mijn man van al 25 jaar geleden. Platte borden zijn daarvan gesneuveld. Ik heb een tijd Regout gespaard, jaren vijftig borden met pastelranden. Allemaal gesneuveld.
Ik ben erg van het servies maar sinds een gezin een stuk minder. Mijn moment was toen mijn broer 20 jaar geleden bij zijn toemalige hospita een kast opende met een compleet regoutservies. Hebberig werd ik daarvan. Die hele oude boeren borden met een klein schulprandje en off white van Regout die vaak te duur bij de kringloopstaan daar zou ik het liefst een servies van hebben. Nu hebben we voor de mooi een VT wonen servies wat bij verjaardagen de kast uitkomt omdat we veel grote borden hebben. De borden zijn in dertig jaar enorm veel groter geworden, vind ik niet praktisch.
Iitalia is trouwens gewoon Arabia in een nieuwe versie. Mijn ouders hebben ook rond, driehoekig en vierkante schaaltjes en bordjes. Mijn ouders hebben daarvan een (groen!) servies maar daar is na 45 jaar heel wat van gesneuveld en gelijmd. Het is niet heel sterk kan ik me herinneren. Zaten we dekschalen bij, een suikerpot een strakke juskom en dergelijke.

Qua bestek hebben we met ons huwelijk flink uitgepakt Robbe en Berking, kost wat maar heel mooi strak.

Massi Nissa

Massi Nissa

27-08-2011 om 14:00

Liora

Klopt, hoor, het is maar waar je prioriteit aan geeft - hier is dat voorlopig sparen voor een nieuwe laptop en vaatwasser . "Als we rijk zijn" is wat ik tegen dochter zeg als die weer eens iets vreselijk duurs op televisie heeft gezien, of bij een welgesteld vriendinnetje.
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

27-08-2011 om 21:00

Dank cobi

voor weer een paar heerlijke schaterlach-postings van jouw hand! Herkenbaar overigens, al heeft gelukkig tot nu toe niemand dit trekje van mij geërfd (wat overigens zoals boven beschreven geen garanties biedt tegen expres gesloop).

Wilma

Wilma

28-08-2011 om 15:07

Ook dank cobi

Ik heb ook heerlijk zitten lachen bij jouw schrijfsels.

Hier kan ik ook prima genieten van m'n gewone Blokkerborden. En sinds kort ook van het toetje dat we eten op de heden-te-verkrijgen Mona-bordjes "Omdat je de knapste bent" en meer variaties. Ach, een kinderhand ...

Cobi: melkbrekers.

ik zit hier echt met gekromde tenen.
Boerenbont is toch aardewerk?
Twee opties:
1. manmoedig accepteer je straks dat het kapot gaat. Mompelend dat je altijd wel geweten hebt dat enzovoorts.
2. je gaat - vanuit de rust, alles vanuit de rust - heel zen en mindfull om met je servies. Ziejut voor je? En dat het dan dus nog een probleem wordt als je kleiner gaat wonen over twintig jaar, omdat je alles dan nog compleet hebt.

Oh, dat is het:
3. je raakt zo in vervoering van een uniforme tafel dat je nog een MP-serviesje van porselein opdiept voor iedere dag. BB bewaar je dan voor hoogtijdagen. Misschien kan het wel op de kop tikken door te ruilen tegen een dienst in zo'n LETS-systeem. Of gratisoptehalen.nl.

Nou ja, veel plezier ermee. Kijk je al uit naar de eerste verjaardag of feestdag dat je de boel compleet op tafel zet?

Oh en die melkbrekers, die zijn natuurlijk allemaal kapot. De verschrijving is omdat mijn hoofd sneller ging dan mijn vingers.

IngridT

IngridT

31-08-2011 om 16:34 Topicstarter

Niet eerlijk cobi....

't is mijn draad, en ik heb nog niks. Whaah!

maarre...ik heb nog een stuk of 6 heel authentiek beschadigde boerenbont melkbekers voor je in de aanbieding, voor als ik straks helemaal voorzien ben van Arzberg tric of zo (ergens na Sinterklaas!?) Ze komen nog van oma.

Ingrid

merel

merel

01-09-2011 om 00:01

Toch blokker

Jee, ik ben juist zo blij met mijn nieuwe blokker borden. Die uit die wit met oranje dozen. De budget -lijn zeg maar. Volgens mij is het nog porselein ook, het ziet er in ieder geval niet uit als aardewerk, het is veel dunner en witter.
Hiervoor hadden we een servies van de Komart spaarpunten en qua bestek hebben we iets van de shell zegels. De borden zijn dus van verschillende merken maar wel wit, dus het oogt al snel passend.

Ach

Ik heb me er inmiddels maar bij neergelegd dat het bij mij meer om de inhoud dan de vorm gaat
Wat ik uit de pannen schep is voor mij belangrijker, dan waar ik het in schep. Máár ik ga nog wel even kijken voor goedkopere porseleinen borden. Lijkt me toch wel handig als er minder snel schrefjes afspringen.
Overigens, IngridT, had je nog gezien dat ik een buitenzintuigelijke vraag voor je had neergelegd (in 12-18)?

Fiorucci

Fiorucci

01-09-2011 om 11:36

Cobi

Bij Unox kun je BB gaan sparen.. Ze zijn net weer begonnen met een nieuwe BB spaaractie.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2011 om 12:21

Merel

Ik heb ook dat budget-servies van Blokker en ben daar erg tevreden mee. Mooi door de eenvoud en het past overal bij. Ik hoop dat ze dit nog lang blijven verkopen.

IngridT

IngridT

01-09-2011 om 14:43 Topicstarter

Maar(blokker)

worden jullie borden niet loeierheet in de magnetron? Of de soepkommen als je eens 1 bakje soep wilt opwarmen? En heb je na een paar jaar niet allemaal barsten in het glazuur? Mijn borden zien er echt niet mooi meer uit.

IngridT

IngridT

01-09-2011 om 15:37 Topicstarter

Ps silone...

sorry, hele draadje vergeten...heb iets gepost...

Merel

Merel

01-09-2011 om 17:37

Blokker

Borden doe ik eigenlijk nooit los in de magnetron. Heel soms een kop soep wel, maar dat is van een ander merk maar wordt ook gewoon heet hoor. (die zijn van Arzberg toevallig) Dan doe ik die kop gewoon in een andere kop (niet overgieten dus maar gewoon 2 kopjes in elkaar) of een los magnetronbakje en dan overgieten, dat is eigenlijk het handigst.

Asa Torell

Asa Torell

01-09-2011 om 20:38

Ingrid

Heb je al wel iets uitgezocht? Of weet je nog niet zeker wat het gaat worden?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2011 om 20:52

Loeiheet, blokker

Volgens mij worden borden vooral loeiheet in de magnetron als er ergens een barst zit. Zo is het met soepkommen ook in ieder geval. Door het eten wat erop zit wordt een bord ook warm/heet natuurlijk, maar de randjes kun je meestal wel beetpakken.

IngridT

IngridT

01-09-2011 om 21:49 Topicstarter

Nou, (hete borden) & asa (licht ot)

mijn blokkerborden worden vanaf dag 1 gloeiend heet in de magnetron. Heter dan het eten wat erop ligt. een soepkom in de magnetron levert een gloeiend hete soepkom op met lauwe soep. Echt bijzonder irritant. Nou ben ik helemaal niet zo'n uitgebreide magnetrongebruiker, maar dingen als even een kom soep opwarmen of een bordje eten voor een nagekomen sporter, dat gebeurt nog wel eens. En dat moet dan altijd eerst in een bakje of een pannetje. Mega irritant vind ik dat. Heb het wel eens opgezocht en gevonden dat het te maken heeft met typisch goedkoop aardewerk, dat gemakkelijk vocht opneemt of zoiets. Zullen idd wel van die craquele cheurtjes scheurtjes in het glazuur zijn. Maar mijn blokker borden doen het eigenlijk al vanaf dag 1.

En Asa, so far vind ik Tric erg leuk, van Arzberg. Vooral de mix tussen effen wit, en dan voor de leuk toch wat gekleurd spul erbij lijkt me grappig. maar ik moet wel eerst naar een winkel om het te zien & vast te houden. ga geen serviesgoed van een plaatje scoren.

Trouwens (geheel ot)...moet jij nu nog steeds bevallen? of heb ik op vakantie iets gemist?? Kan me haast niet voorstellen dat je nog steeds zwanger bent!

Ingrid

Herfstvakantie

Wat dacht je hiervan?

Arzberg Outlet in Arzberg:

Name Arzberg Outlet Land Deutschland
Straße Jakobsburg 1 Bundesland Bayern
PLZ 95659 Landkreis Wunsiedel im Fichtelgebirge
Ort Arzberg Telefon 09233 408 535

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.