Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nieuwe buren die veel lawaai maken: hoe aanpakken

Nadar we jarenlang het geluk hadden om oude mensen als buren te hebben (superstil en nooit wat gehoord) hebben we een jong gezin met twee jongens van 7 en 3 jaar. En ik heb nu nog (het is 23:15) zoals elke avond het idee dat de jongens al uren judo aan het oefenen zijn....
Het trappenhuis van de buren grenst aan de woonkamer bij ons, en de slaapker van een van de kinderen aan onze slaapkamer. De buren lijken aardig maar spreken amper een woord Nederlands, ze zijn niet gekomen om kennis te maken, ik ben even langs gegaan een keer om ze welkom te heten, de man was heel hartelijk maar vroeg me niet binnen. Een andere keer ging ik ze vragen om te stoppen met klussen, het was 23:30 en ik moest de volgende ochtend om 6:00 op.
Ik vraag me af hoe dit aan te pakken. Langs gaan voor een gesprek, briefje door de brievenbus? Misschien hebben ze geen idee hoe veel lawaai ze veroorzaken? Maar een gesprek aangaan met iemand die de taal amper spreekt is ook niet makkelijk..
Sini

Vogel

Vogel

16-12-2018 om 08:01

Lastig

Je wilt niet steeds zeuren, maar zoals je zelf al schrijft; misschien weten ze niet hoe het geluid doordringt in jouw huis. Toch maar proberen uit te leggen dus.
Weet je welke taal ze spreken? Andersiets voorbereiden met Google translate?
Succes.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2018 om 16:55

Sinilind

Jij lijkt me grappig genoeg de persoon bij uitstek die om weet te gaan met anderstaligen.

Ik vind dit soort situaties zelf ook lastig. Je wilt niet zeuren, zeker niet als je de mensen amper kent, straks denken ze allerlei negatieve dingen als je klaagt enzovoorts. Maar ondertussen zit je je wel op te vreten. Misschien is het een goed idee om toch maar aan te bellen, maar juist als het stil is. Je mag ze er met handen- en voetenwerk op wijzen dat het niet toegestaan is om na 10 uur 's avonds lawaai te maken. Vanaf die tijd mogen ze niet meer luidruchtig klussen. Juist ook voor mensen als jij, die vroeg moeten slapen.

Watervrouw

Watervrouw

16-12-2018 om 17:53

Vanaf het begin goed aanpakken

Overlast van buren vind ik verschrikkelijk. Ja ik heb er ervaring mee en durfde toen niet goed het gesprek aan te gaan omdat ik best bang voor hen was en toen ook het zelfvertrouwen miste om het goed aan te pakken. Gelukkig zetten ze het huis snel weer te koop omdat ze elkaar ook niet zo aardig vonden en heb ik nu weer "normale" geluiden van mijn nieuwe buren.

Een vriendin van mij deed het anders, zij heeft na een paar keer aanbellen en opbellen om te vragen of het wat rustiger kon, de wijkpolitie en de woningstichting ingeschakeld en zelf een dossier opgebouwd, bij overlast ging er gelijk een telefoontje of mailtje de deur uit. Toen haar buren begrepen dat ze serieus kans maakten hun huis uitgezet te worden werden ze snel stil en corrigeerden ze elkaar (hoorbaar ) als er te veel lawaai was.

Maar goed, jij hebt pas sinds kort last maar ik zou, hoe dan ook (Engels?) het gesprek aangaan. Dat er geklust wordt, dat kan bij nieuwe bewoners en ook dat de kinderen hun herrie-uurtje hebben maar na 22.00 uur moet het toch echt stil zijn, een feestje af en toe daargelaten. En als je merkt dat er geen verbetering volgt; de wijkpolitie inlichten.

Tamar

Tamar

17-12-2018 om 15:09

En wij

Waren zelf de "lawaaimakers" met 3 peuters. Tip: 1x een goed gesprek waarin grenzen worden vastgesteld voor tijden en/of soorten lawaai. Niet om de dag komen zeuren om steeds weer een ander ditje of datje ( de keukenkraan, de boiler die er al zat toen wij er in kwamen, de blaadjes van onze boom). Want dan gaat het een keer mis.

Stickertje

Stickertje

17-12-2018 om 15:20

Pas op met afspraken maken en regels stellen

Ik had zo'n buurvrouw die vond dat wij teveel lawaai maakten. Hele gewone geluiden in een huis gebouwd om de naoorlogse woningnood op te lossen.
Bij ons hoor je elkaars wasmachine centrifugeren, de viirdeur dichtgaan als dat eens niet met beleid gebeurt (dichtwaaien) en ook de stofzuiger hooe je.
Onze buurvrouw wilde daar afspraken over maken. Geen wasmachine voor 07.30, geen stofzuiger na 20.00 en ga maar door.
Ik toegezegd maar geen rekening gehouden met noodsituaties. Dus toen om 19.59 de suikerpot aan diggelen ging heb ik gewoon de stofzuiger aangezet en had ik de volgende dag een boze buurvrouw op de stoep. Ik had mij niet aan de afspraken gehouden!
Regels en afspraken zijn te star om normaal te kunnen leven. Houd daar rekening mee.

zelf laten luisteren

Vaste forummers herinneren zich misschien nog wel mijn buren-ellende van een aantal jaren geleden. Gelukkig is die tijd voorbij. Na de asociale herrieschoppers heeft er een tijdje een aardig jong stel gewoond, waarvan de jongen graag harde muziek draaide. Ik heb zijn vriendin uitgenodigd bij mij een kopje thee te drinken terwijl de jongen in hun huis de muziek steeds wat harder zette. Vriendin en ik hebben samen bepaald wat wij acceptabel vonden. Dat volume werd voortaan aangehouden. Om de jongen ter wille te zijn mocht hij vrijdag na zijn werk drie kwartier de muziek zo hard zetten als hij wilde. Dan zorgde ik dat ik boodschappen deed of zo. Het werkte uitstekend.
Misschien kun jij de buurvrouw uitnodigen terwijl pa en de kinderen in hun huis hun gang gaan. Dan kan zij horen wat jij hoort. Of misschien beter nog andersom, dan kan pa zijn kinderen daarna tot de orde roepen als dat beter werkt dan als ma het doet.
Ik heb overigens alweer een tijd een nieuwe buurman die alleen normale leefgeluiden veroorzaakt en er hetzelfde slaapritme op nahoudt als ik. Wat een verademing.

MK

MK

17-12-2018 om 20:51

Kaaskopje

"Je mag ze er met handen- en voetenwerk op wijzen dat het niet toegestaan is om na 10 uur 's avonds lawaai te maken. Vanaf die tijd mogen ze niet meer luidruchtig klussen."

Wie zegt dat? Staat dat ergens? Ja misschien als je in een huis zit dat niet je eigendom is, maar anders is dat geen wet volgens mij. Wel een algemene fatsoensnorm en je kan mensen erop wijzen maar het dat het 'niet is toegestaan' klopt volgens mij niet.

gewone leefgeluiden

Je hebt twee problemen en daar moet je goed onderscheid tussen maken.

Het eerste probleem is dat ze teveel geluid maken op momenten dat dat niet hoort. Zoals het klussen 's nachts. Dat is een keer gebeurt en daar heb je ze al over aangesproken. Voorlopig niets meer mee doen. Wel alvast uitzoeken wat bij jouw woningbouwvereniging/vve/gemeente de regels zijn (vanaf welk tijdstip mag dat niet meer), zodat je dat kunt uitleggen op het moment dat het weer gebeurt.

Het tweede probleem is dat gewone leefgeluiden (traplopen, spelende kinderen) in jullie huis doordringen.

Dat kan komen door een verkeerde vloer (harde vloer zonder ondervloer / contact met de muur / geen vloer). Of het kunnen constructiefouten in het huis zijn (verkeerd aangelegde leidingen / schachten). Of het kan "gewoon" een oud huis zijn. Vaak kunnen de huurders er niets aan doen. En soms wel maar weten ze niet dat ze dat moeten (bijvoorbeeld als er regels zijn over het aanleggen van de vloer in het huurcontract).

Probeer toch een keer binnen te komen zodat je kunt zien hoe het met vloer/trapbekleding/pantoffelgebruik gesteld is. Leg uit dat je niet vindt dat ze stil moeten zijn, maar dat je wilt uitzoeken hoe het komt dat hun gewone geluiden zo hard doordringen in jouw huis. Nodig ze anders eerst bij jullie thuis uit voordat je probeert bij hun binnen te komen.

Als je met pantoffels en trapbekleding het probleem niet kunt oplossen, dan moet je naar de huiseigenaar stappen. Eerst hun huiseigenaar laten controleren of ze de vloer correct hebben aangelegd. Dan naar je eigen huiseigenaar, dat je last hebt van het doordringen van gewone leefgeluiden en dat je graag hebt dat er een bouwkundig onderzoek en een oplossing komt. Veel kans maak je niet, woningen hoeven alleen te voldoen aan de normen die golden op het moment dat ze gebouwd werden. Maar je kunt het altijd proberen.

Jo

Jo

18-12-2018 om 19:46

@ Sinilind

In mijn flat komen ook regelmatig mensen wonen die praktisch geen geld / spullen hebben om een woning in te richten.

Een woning die "aangekleed" is, klinkt heel anders dan lege ruimtes.

Maar laten we het beestje bij zijn naam noemen.
Wat ik begrijp van de taalbarrière zijn het mensen van niet westerse afkomst.
Kinderen die waarschijnlijk geen Nederlandse bedtijden aanhouden. Waar de klok niet als leidraad wordt beschouwd. Een cultuur waar het normaal is dat kinderen door het huis heen rennen en nog erger: de kinderen van de visite absoluut niet gecorrigeerd mogen worden, dat is wordt als ongastvrij beschouwd.

O ja, voor diegenen die vinden dat ik er discriminerend over kom. Ik heb ruim 30 jaar als insider met een niet westerse cultuur te maken gehad. Ik benoem constateringen.

Als je er samen niet uit komt, dan zeker de verhuurder inschakelen.

Marijne

Marijne

18-12-2018 om 20:00

Taalbarriere

Die kun je ook hebben met mensen van een Westerse achtergrond. Met uitsluitend-Portugeessprekende buren zou het voor mij ook lastig communiceren zijn.

Ik dacht

Aan Polen of andere Oost blokkers, dat is ook lastig communiceren. Verder geen tips

Sinilind

Sinilind

18-12-2018 om 22:40 Topicstarter

Tja

Inderdaad niet Westers, maar uit het Middenoosten
Ik ben toch een gesprek aangegaan toen de kinderen wederom rond 23:00 de trap op en neer renden, de volgende dag dan. Sindsdien is het een stukje rustiger. Het zijn lieve, hartelijke mensen heb ik het idee. Maar inderdaad een hele andere levensstijl. De woningbouwvereniging zal ik eventueel raadplegen als we er niet uitkomen. Vanaf eergisteren is het rustiger.
Groetjes
Sini

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2018 om 00:01

Ik heb goed gezocht en kom tot de conclusie dat 22.00 uur voor buren overlast meer een ongeschreven regel is, ik dácht een officiële regel,, maar langs openbaar water geldt wel een regel met deze tijd, aldus de plaatselijke verordening van onze stad:

"Het is verboden buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of van het Besluit op een zodanige wijze toestellen, machines of (geluids)apparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten dat voor een omwonende of voor de omgeving (geluid)hinder wordt veroorzaakt.

2.
Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, is het verboden na 22.00 uur op of aan het openbaar water elektronisch versterkte muziek dan wel mechanische muziek ten gehore te brengen."

Het komt er dus op neer dat hinder van buren niet aan tijd gebonden is. Last van is last van. Maken die buren versterkte muziek, dan moeten ze dat om 22.00 uur uitzetten.

Jo Hanna

Jo Hanna

19-12-2018 om 09:23

Geluidslekken?

Geluid komt door kieren heen. Misschien is er wat winst te boeken met het opsporen en dichtmaken ervan. Je gaat met een stofzuigerslang aan je oor langs de naden tussen muren/plafonds en luistert waar je het geluid het hardst hoort. Daar kit je het dan dicht. Het zal het probleem niet oplossen maar misschien scheelt het een slok op een borrel.

Groet,
Jo Hanna

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.