Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nieuwe keuken!

Wij hebben zo goed als de financiering rond voor ons nieuwe huis en willen ons oriënteren voor onze nieuwe keuken. Hebben (na verbouwing) een ruimte beschikbaar van 5 meter breed en 4.5 meter diep. Wat moeten we zeker hebben in onze nieuwe keuken? Vanuit de keuken bereiken we 2 kelders. De ene is 2 bij 3 meter en de andere 5 bij 6. Van de laatste weten we nog niet zeker of de functie ook kelder blijft maar de kleine in ieder geval wel. In de achterwand (die van 5 meter zit in ieder geval de deur naar de bijkeuken. 1 meter vanaf die wand zit aan weerszijden een deur. Een naar de schuur en een naar de kelder. De kleine kelder zit helemaal aan de andere kant van de keuken. Kortom wat MOETEN we echt hebben in de keuken??!!


Egel

Egel

08-04-2015 om 20:21

groot fornuis

Leuk Ciska!
Ik zou in ieder geval een groot fornuis willen (minimaal 6 pitten).
Magnetron hoeft voor mij niet (hoe meer apparaten, hoe minder ruimte voor kast en aanrecht). Maar voor jou misschien wel.
Wij hebben een paar jaar geleden bij Bruynzeel een keuken gekocht, heel tevreden verder, behalve over één ding. Ik vroeg expliciet naar twee dingen:
* prullebakken/papierbak/groenbak (er zijn er zoveel…), dat wilde ik graag mooi opgeborgen weg hebben. Dit is uiteindelijk niet geregeld. Bij mijn ouders wel, zij hebben dat onder de gootsteen, er verschijnen bij het naar achter trekken van dat kastje/lade een stuk of 4 bakken voor verschillende soorten afval. Heel handig.
* Ik zag vaak lades met open zijkanten. Zal wel handig voor de fabrikant zijn / goedkoper zijn? Ik weet niet wat er handig aan is, want die handige diepe lades (waarin je pollepels, grote soeplepels, raspen en dergelijke gooit) zijn nu super-onhandig geworden. Het kon niet bij Bruynzeel, of ik lette weer niet op. Maar wij hebben nu dus enkele van zulke onhandige diepe lades die ook handig hadden kunnen zijn….
Voor het overige zou ik erop letten dat je niet alleen 1 wasbak hebt, maar minimaal ook een klein bakje ernaast met zo'n rooster erin.

Henriette123

Henriette123

08-04-2015 om 20:30

Wat ons bevalt

Wij hebben ons werkblad 10 cm hoger, en 10 cm dieper gemaakt dan de standaard maten bevalt prima.
Verder makkelijk schoon te maken handgrepen en fronten.

Henriette123

Henriette123

08-04-2015 om 20:35

Winkel

Wat je niet vraagt, maar wat ons ook goed bevallen is, is de winkel waar we hem gekocht hebben.
Namelijk bij (naam verwijderd door Forumbeheer).
Dit is een winkel die niet werkt met allerlei kortingen, maar het is gelijk duidelijk wat alles kost.

Leuk!

Leuk een nieuwe keuken!

Als je van kokkerellen houdt dan is 2 ovens wel erg handig. Wij hebben een combi magnetron/oven en een combi stoomoven. Klinkt misschien overdreven, maar ik maar er toch regelmatig gebruik van en bovendien heb ik nu 4 functionaliteiten.

Als je de ruimte hebt, zou ik voor een kookeiland gaan, met een in het plafond verwerkte afzuigkap. Composiet of granieten aanrechtblad. Verder is veel een kwestie van smaak. Houd je van strak of van rustiek? Nostalgische greepjes of juist greeploos? Ben je een luxe koffiedrinker, dan is een ingebouwd apparaat met meer mogelijkheden fijn, maar misschien vindt jij filterkoffie prima.

Weggewerkte afvalbakken zou ik zeker doen (kan toch nog steeds Egel?), maar wij hebben in onze laatste keuken juist het bakje naast de gootsteen laten vervallen (hadden we in de vorige keuken wel). Werd toch alleen maar een smerig bakje met vaatdoekjes. Maar smaken verschillen. Ik vind lades ideaal, dus zoveel mogelijk lades ipv kastjes.

Het enige waar ik wel spijt van heb is dat ik geen Qooker heb genomen. Die was toen erg duur en dan kreeg je een 'kraan' naast je kraan. Nu heb je versies die zowel kraan als Qooker zijn en ook een stuk voordeliger.

Minthe

Minthe

08-04-2015 om 21:47

Wat wij hebben.

Net als Henriette hebben we onze keuken ook dieper en hoger, die van ons komt van Kvik (ik heb geen aandelen, Forumbeheer!). Het grote voordeel is dat het aanrechtblad ook dieper is, waardoor je een broodtrommel/koffiezetapparaat op het aanrecht hebt staan en daarvoor nog fatsoenlijke werkruimte overhebt. Dat is vreselijk praktisch. En de lades (superhandig!) en kasten zijn uiteraard ook veel groter. We kunnen nu dus zonder bovenkasten en dat is wel zo mooi, met een open keuken.

Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis

Stenna

Stenna

08-04-2015 om 22:31

als ik het over mocht doen

hield ik het extra hoge en diepe aanrechtblad, en het draaikastje voor de pannen, en de aparte oven en magnetron (dus geen combi). Daar ben ik allemaal nog blij mee. Maar ik zou nu inductie nemen, als kookplaat, en geen houten aanrechtblad meer (maar composiet ofzo).

Katniss

Katniss

08-04-2015 om 23:03

Laag

Ik heb mijn aanrecht juist iets lager laten maken dan wat tegenwoordig standaard is In mijn ieniemieniekeukentje paste helaas geen fornuis van 90 cm., anders had ik zeker daarvoor gekozen. En dan een met een frytop of grillplaat, vier pitten en natuurlijk twee ovens. Nu heb ik wel een iets bredere kookplaat (volgens mij 70 cm.), zodat grote pannen ook naast elkaar kunnen staan. Ook heb ik een lang aaneengesloten stuk aanrecht verkozen boven symmetrie. Die ruimte op het aanrecht is ook de reden dat ik voor een 45 cm. spoelbak heb gekozen. Mijn keuken komt gewoon bij Bruynzeel vandaan (budgetkwestie), maar het hele traject is prima bevallen.

Ciska22

Ciska22

09-04-2015 om 07:06 Topicstarter

Super

Al mooi wat tips gekregen. Een groot fornuis willen we in ieder geval. In ons vorige huis hadden we een 90 cm met grote wokbrander. Die hebben we hier niet ivm ruimte en hebben we altijd gemist. Ik wil ook geen kastjes meer maar alleen lades. Er zit overigens geen raam in de keuken omdat ruimte aan alle kanten wordt omringd door andere ruimtes. Wellicht kiezen we voor een dakvenster omdat er wel plat dak boven zit. Een kookeiland is dan ook wel heel handig denk ik. Het aanrecht hebben we nu ook hoog omdat we beiden lang zijn. Extra diep werkblad lijkt me inderdaad ook handig.
Ik zag in een van de posts dat er een naam van een winkel was weggehaald. Mogen jullie ze wel noemen als iedereen noemt waar hij of zij de beste (of juist slechtste) ervaringen mee heeft? Vroeger was het not-done om je keuken bij Ikea te kopen maar is nu volgens mij wel een serieuze partij hierin.

Barvaux

Barvaux

09-04-2015 om 07:58

ikea

Ik ben nog steeds tevreden met mijn Ikea keuken, we hadden alleen geen afwasmachine daar moeten kopen, mijn man ruimt nog elke avond droevig de vaatwasser in en heeft spijt dat we onze Miele hebben verkocht (hoefde je niet af te spoelen) en we hopen dat hij eens goed stuk gaat

De weggewerkte afvalbakken kun je volgens mij gewoon kopen bij Ikea en zijn superhandig.

Zeker wel een magnetron of combi kopen, toen hadden wij ook niet gedacht dat we die zo vaak zouden gaan gebruiken nu de kinderen wat ouder worden en er wel eens vaker iemand eerder of later moet eten.

Als het even kan een hoge kastenwand van minimaal twee kasten breed zodat je daar bovenin spullen kwijt kan die je bijv maar eens per jaar gebruikt maar toch in de keuken passen en je die niet elders moet opbergen.

Wij hebben van Ikea een ingebouwde espresso/koffieding want mijn doel is toch echt het aanrecht zoveel mogelijk vrij krijgen en houden en hoe minder er op staat hoe beter dat lukt.

Barvaux

Barvaux

09-04-2015 om 08:06

oja

Hier ook maar 1 gootsteen, ik zou niet weten wat ik met nog zo'n steeds te schoonmaken ding moet als er een afwasmachine naast zit Ikea heeft een heel mooi passend vergiet voor in de gootsteen waar je pasta etc in kunt afgieten.

Christel

Christel

09-04-2015 om 09:55

hier

Ik heb een oven die ik met een inzet kan halveren. Echt ideaal, voor afbakbroogjes hoef ik maar de halve oven op te warmen. Ook kan ik bijvoorbeeld bovenin aardappeltjes doen en onderin op andere temperatuur iets anders. Je kan ook boven hetelucht en onder traditioneel instellen. Ik zou m niet meer willen missen.

Verder de quooker, geweldige uitvinding.

Ciska22

Ciska22

09-04-2015 om 11:15 Topicstarter

Quooker

Ik wil in ieder geval een quooker. Drink de hele dag thee en die waterkoker maakt altijd zo;n herrie. En helemaal als je savonds tv zit te kijken. Die komt er dus in ieder geval!

de hele dag thee drinken

Ik drink ook de hele dag thee en zet meteen een hele pot die ik heel ouderwets onder een theemuts zet (veel goedkoper dan een quooker : ))

Wat ik heel makkelijk vind is een grote besteklade onder de kookplaat met daarin houten lepels en dergelijke om te koken en op een andere plek een besteklade met spullen om de tafel te dekken. Vaak gebeurd dit door verschillende personen gelijktijdig en zo loop je elkaar niet in de weg.

Marea

Marea

09-04-2015 om 13:01

Quooker

- De Quooker, hoe hebben we ooit zonder gekund
- dieper en hoger aanrecht (als je lang bent)
- ondiepe la zoals genoemd in #14
- verhoogde afwasmachine! heeft een vriendin, heerlijk! Bijvoorbeeld met een la eronder waarin je niet veel gebruikte spullen legt.
- fornuis dat niet vies wordt, zoals inductie
- goede oven, wij hebben een aparte magnetron die we bijna niet gebruiken. Die staat dan ook in een kastje.
- weggewerkte prullenbak. die staat ons altijd in de weg

Ciska22

Ciska22

09-04-2015 om 13:09 Topicstarter

Duitse keuken?

Wij zitten ongeveer een uurtje van Duitsland af ( in het Noorden). Is het de moeite waard om in Duitsland voor een keuken te gaan kijken? Wie heeft hier ervaringen mee? En kan een keuken uit Duitsland ook gewoon vanuit ons bouwdepot?

Marea

Marea

09-04-2015 om 13:24

ja en weet ik niet

Wij hebben hem ook in Duitsland gekocht, waar ze zo zijn ingericht op de Nederlandse markt dat ze daar gewoon Nederlands spreken. Supervriendelijk, wel even goed over de prijs onderhandelen, maar daar is mijn man heel goed in, 45% van de vraagprijs er af gekregen .

Maar prima afwerking, goede afspraken en zeer vriendelijke en nette mensen die hem kwamen plaatsen.

Dus ik zou sowieso ook even een kijkje gaan nemen, je kunt altijd niet tekenen en met een andere winkel vergelijken. Hoewel ze wel pushen, dus bespreek dat van tevoren goed wat jullie doen als je daar bent.

Over dat bouwdepot zou je aan de bank moeten vragen, maar kan me niet voorstellen dat het een probleem is aangezien Duitsland ook in de EU zit en we vrij verkeer van goederen hebben.

mari39

mari39

09-04-2015 om 16:28

Afzuigkap

Met motor en afvoer naar buiten ipv aansluiting op mechanische ventilatie. Werkt veel beter. Wel wat meer geluid maar in ieder geval ruik je de gehakt ballen minder.
Verder goede verlichting: Wij hebben verlaagd plafond vanwege buis afzuigkap en daar spotjes in gemaakt.
En wellicht aan het kookeiland plek voor een paar barkrukken?
Oh ja.. Voldoende stopcontacten. Wij hebben in het blad van het kookeiland een inbouw stopcontact laten wegwerken . Handig om ook daar stopcontact te hebben.

Kastjes tot aan het plafond

Kastjes die echt tot het plafond reiken is handig. Anders heb je toch af en toe werk aan het wegschrobben van vette bovenkanten.
En, niet helemaal 'keuken' maar ik mis nog weleens een 'uitstortgootsteen'. Zo'n ding waarin je een emmer kunt vullen om de vloer te dweilen en de wc schoon te maken. En daarna weer daarin legen.
Nu hengel ik met vullen in de badkamer, onhandig want je kunt de emmer alleen schuin onder de te lage kraan krijgen, en legen in de wc. Bah, onhandig. Misschien iets voor de bijkeuken.
Ik heb glasplaten op het aanrecht waar je hete pannen e.d. op kunt zetten, maar het hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van je aanrechtblad.

maar die afwasmachine van ikea....

...ik snap het niet helemaal. Hoezo moet je met de ikea-afwasmachine wel afspoelen en met de miele-wasmachine niet?

Je wilt toch sowieso geen vet en etensresen door je vaatwasser laten dwalen en in je afvoer laten komen? Ik spoel nooit af (bosch), schuif alleen de resten van de borden in de vuilnisbak. Neem toch aan dat dat ook bij zo'n miele moet?

Barvaux

Barvaux

10-04-2015 om 06:28

Emine

De afwasser van ikea (whirlpoolachtig) laat constant zetmeelresten achter en dat moet er dus echt af. Bij de miele schepte mijn man hoogstens wat etensresten in de vuilnisbak.

Aha

....nu begrijp ik het. Klinkt als een zwaar ***** machine dan!

Kraan met doucheslang

Ik heb een kraan waarvan je de kop wel een meter ver kan uittrekken, er zit een doucheslang in verborgen. Reuzehandig om een emmer mee te vullen die op de grond staat, of om een hoge vaas mee uit te spoelen. Of om je pan die al op het fornuis staat te koken bij te vullen.

skik

waar ik spijt van heb (en waarvan niet)

Waar ik zelf spijt van heb is dat ik niet meer tijd heb gestoken in de selectie van het fornuis en de vaatwasser.
Het fornuis heeft onhandige rekjes aan de binnenkant waardoor de feitelijke binnenruimte wordt verkleind. En de volgende keer wil ik er eentje die per graad instelbaar is in plaats van met zo'n onnauwkeurige draaiknop. Wel heb ik opgelet dat de kleine pit niet vooraan zat, dat was een tijdje mode maar gelukkig is die ongein alweer achterhaald, geloof ik.

De vaatwasser droogt niet zo goed en heeft ook geen handige indeling. Volgende keer beter opletten.

Wel heel blij met het uittrekbare rek in de pannenkast (Le Mans inzet heet zoiets meen ik, maar Ikea heeft ze ook), en met de 'side by side' koel/vrieskast. Een hoge koelkast en een hoge vrieskast naast elkaar. Een flinke vriezer dus, en dat blijkt een gouden greep. Geen Amerikaanse koelkast dus, voor de goede orde.

En ik heb een aparte magnetron naast de oven, en dat zou ik nooit anders willen.

Groeten,

Temet

Moni

Moni

10-04-2015 om 19:42

wat ik nooit meer wil en wel wil

Nooit meer een keramische plaat. We hebben sinds een paar jaar weer gas en dat kookt veel prettiger. Zolang koks op gas koken, stap ik nooit meer over.
Nooit meer één combi oven/magnetron. Veel te klein en niet praktisch. Liever een oven en daarnaast een combi.
Wel een verdiept aanrecht (bij ons in plaats van een vensterbank) en een verhoogd aanrecht.
Wel een goede indeling van de keuken. Bij ons een soort bar (keukenblad wordt daarmee een soort u met één kort pootje. Bar is verhoogd. Kast is deels aan de andere kant (kant van tafel). 100% gebruik van een kast op de hoek en praktisch voor de spullen voor de tafel (borden, onderzetters, etc.)
Mijn ervaring is dat keukenwinkels niet zo slim zijn in het bedenken van de beste indeling. Bestudeer je ruimte, maak een model op de pc of in 3D. Dat laatste heb ik gedaan omdat man anders geen voorstelling had.
Wat ik niet zou willen (maar ook nooit serieus bekeken heb) is een kookeiland. Ik wil mijn aanrecht dicht bij het gasstel.
Wel: een licht aflopend aanrecht aan één zijde van de gootsteen. Wij hebben een terazzo aanrecht en op advies van degene die het heeft aangelegd, loopt het aan één kant heel licht af. Daar kan ik gerust een vergiet neerzetten met inhoud. Het vocht loopt vanzelf in de gootsteen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2015 om 20:28

Wat klinkt dat fantastisch

Wat heerlijk veel ruimte.
Mijn wensen zouden zijn: 6-pits fornuis, kookeiland, onderkasten met alleen laden, een zuil met daarin op ooghoogte een combimagnetron, of in een muur ingebouwd. Een afzuigkap, een eethoek. Een groot kruidenrek. En in de zuil of muur van de magnetron een ingebouwde vuilnisbak/pedaalemmer.

ontwerpen

Ik neem aan dat je meerdere keukenzaken gaat bezoeken. Laat ze met een eigen ontwerp komen o.b.v. jullie wensen. Jullie kunnen dan vervolgens de beste ideeën uit elk ontwerp eruit pikken en zo een perfecte keuken samenstellen.

Stenna

Stenna

10-04-2015 om 22:40

Temet

Ik heb nu vier keer deze zin overgelezen: "Het fornuis heeft onhandige rekjes aan de binnenkant waardoor de feitelijke binnenruimte wordt verkleind" en kan me er nog steeds niets bij voorstellen. Waar zitten die rekjes op je fornuis dan, en waarom?

Verder zou ik juist nooit meer gas willen, heb al twee keukens lang (eerst gehuurde woning en nu eigen keuken) keramisch, zoveel makkelijker met schoonmaken, en ook veel beter te bakken in olijfolie zonder gespetter zoals op gas (omdat het geleidelijker warm wordt). Het is even echt wennen, als je gas gewend bent, maar dan is het ideaal. Nog liever zou ik nu inductie willen.

tjonge ciska

Ik ben wel jaloers op je ruimte, zeg. Wat heerlijk zo'n voorraadkelder. Tel je zegeningen
Ik zou mijn 90 cm oven-gasfornuis niet willen missen, maar die had je ook al las ik. Verder heeft echtgenoot spijt van simpele aanrechtblad, hij had liever een stenen aanrecht gehad. Wat ik mooi vind aan onze veel kleinere keuken is dat we het aanrecht zo hebben ingedeeld dat we veel aansluitend blad hebben. Niet verdeeld in kleine stukjes met gootsteen er tussen etc.
We hebben ook geïnvesteerd in een dure maar stille en sterke afzuigkap. Fijn als je veel een kruiderige kookt.
Succes met je inrichting!!!

Henriette123

Henriette123

10-04-2015 om 23:50

Een aanspreekpunt

Wij hadden ervoor gezorgd dat we een aanspreekpunt hadden
De installateur werd via de keukenleverancier geregeld , en leverancier was dan ook voor alles verantwoordelijk.
Bij eventuele problemen kan je dan niet van het kastje naar de muur gestuurd worden.
Bij ons was alles overigens in een keer goed.

Henriette123

Henriette123

10-04-2015 om 23:50

Een aanspreekpunt

Wij hadden ervoor gezorgd dat we een aanspreekpunt hadden
De installateur werd via de keukenleverancier geregeld , en leverancier was dan ook voor alles verantwoordelijk.
Bij eventuele problemen kan je dan niet van het kastje naar de muur gestuurd worden.
Bij ons was alles overigens in een keer goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.