Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mayte*

Mayte*

05-01-2009 om 14:29

Nieuwe keuken, hoe begin je de zoektocht?

We willen onze keuken vervangen. We hebben al een paar van die keukenwinkels bezocht, maar ik word er zo moe van. Na iedere showroom, weet ik nog minder wat ik wil. Ik word echt horendol van alle keuzes die je kan maken. Toch vind ik onze oude keuken niet mooi (15 jaar oud, zat al in het huis) en begeeft langzaam maar zeker het ene onderdeel na het andere het. Wat ik zoek is een moderne, strakke, eenvoudig belijnde keuken in een neutrale kleur.

Heeft iemand een goede manier waarop ik de bomen weer zie door het keukenbos?

Mayte

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

05-01-2009 om 15:16

Wat wij deden

was eerst bedenken wat de indeling zou moeten worden van de keuken. Bij keukenwinkels kun je daarvoor heerlijk inspiratie opdoen.
Daarna zijn we pas gaan kijken wat voor frontjes we wilden.

Plan van eisen

De belangrijkste vragen: Wat moet ie kunnen en wat is het budget.

Hoe lang moet hij mee gaan.
Hoe moet de indeling zijn ?
Welke inbouwapparatuur ?
Welk blad, steen hout ?

Een modern, strakke keuken zoals jij wil heeft elke leverancier wel met tientallen kleuren bladen en greepjes etc. Esthetiek komt op het laatste bij dit soort aanschaffen.

Maak een lijst dus en vraag wat brochures aan van bijvoorbeeld Siematic (hogere segment) en Bruynzeel (midden segment), ikea (laagsegment). Nou ja er zijn heel veel keukenmerken, keukenwinkels in Nl en Duitsland.

mirreke

mirreke

05-01-2009 om 15:34

Moedeloos

Ik werd na enkele bezoeken van showrooms ook helemaal moe ervan. We zijn toen een poos afgehaakt. Ik werd vooral moe van de verkopers...
Daarna hebben we ons eerst afgevraagd wat we willen, dus qua indeling. En we hebben bedacht wat het ons waard was, dus hoeveel we er aan wilden spenderen. Niet belachelijk veel...
Uiteindelijk prima geslaagd bij: IKEA. Ik ben erg blij nu, met keuken en met de prijs. Strak, mooi, vrij neutraal (alhoewel ik van de uitspattende kleuren ben, maar daar wilde lief absoluut niet aan, nu ga ik de muur lekker fel schilderen ), met rvs accenten. Keuken is niet alleen mooi maar vooral erg efficiënt, met korte looplijnen enz. We hebben zelf goed over de indeling nagedacht en kwamen met een vrij uitgewerkt plan bij de winkel. Daar zijn we goed geholpen, zodat het geheel nog wat efficiënter werd. Ik ben erg tevreden, zoals gezegd
Overigens heeft Ikea een keukenplanner, daar kun je zelf je keuken mee inrichten, kun je downloaden.
Ik denk dat er wel meer keukenwinkels zijn die zoiets hebben, kun je zelf al een eindje komen. Hier staat er ook eentje: http://www.planner.mhk.nl/planer/planer.jsp?LIEFID=null&STILID=null&mitnr=466181
Sterkte vooral, want vooral in het begin vond ik het wel een opgave.

mirreke

mirreke

05-01-2009 om 15:42

Oh ja,

voordeel van de keukenplanner van Ikea is dat er ook gelijk bijstaat hoeveel het kost, je kunt hem tot in detail inrichten. Van andere keukenplanners weet ik dat niet.
Nadat we dat gedaan hadden zijn we met ons ontwerp eerst nog eens naar andere winkels geweest, maar we konden die keuken elders nog niet voor het dubbele krijgen...
Het zal ongetwijfeld ergens schelen in de kwaliteit, maar voor het geld dat we nu hebben uitgespaard koop ik met plezier over tien jaar weer een keuken, of ik vervang de frontjes als dat zou moeten. Oh, voor apparaten heb ik rondgeshopt/ed/ped??? op het internet, alleen de magnetron is via Ikea gekocht.
Uiteindelijk werd het inricht- en uitzoekwerk nog leuk ook!!

Pelle

die vaatwasser van ikea is een whirlpool model, echt exact het zelfde model is nu dus zonder het ikea logo goedkoper omdat die test ook al weer 2 jaar oud is.

verder is het niet zo dat de ikea kastje dikker zijn dan die van de betere zaken. Ikea heeft de duurste deurtjes 'Abstrakt' in 2.0 cm dik, dat is dus zeker niet dikker dan bij andere.

Mayte*

Mayte*

05-01-2009 om 16:13

Kwaliteit

Dank voor jullie reacties.

Ik ben altijd erg huiverig voor de kwaliteit van Ikea. Experts onder jullie, is dat terecht? Laatst een PAX kledingkast gekocht. Ziet er prachtig uit, maar het is wel een hoop spaanplaat wat je in elkaar schroeft.

Manda, met jouw lijst kan ik wel wat. En ws. heb je gelijk en komt de esthetiek op de laatste plaats. Terwijl dat nu is waar ik me blind op staar.

Iemand ervaring met Tulp keukens? Want daar zit ik nu een beetje in rond te neuzen.

Tulp

Is volgens mij klanten die daar 2 keukens gekocht hebben prima tot nu toe bevallen, maar ja die keukens staan er nog niet zijn alleen nog maar besteld.

Ik ben ook huiverig voor ikea, in de showroom hangt ook altij dwel iets los. Ik hoop echt dat ik een passend showroommodel siematic tegen het lijf loop. Ik heb er net eentje gezien maar goed, eerst moet de boel gerenoveerd...

mirreke

mirreke

05-01-2009 om 17:39

Ikea

kwaliteit: Mayte, een keuken bestaat voor een groot deel uit spaanplaat, alleen de frontjes en afdekpanelen en zo niet.
Voor mij was de prijs een goede drijfveer. Maar ook mijn beste vriendin. Zij is binnenhuisarchitecte die zelf in een prachtig opgeknapte (zelf project management van gedaan) oude boerderij woont. Daarvoor heeft ze een ook weer prachtige Maastrichtse stadswoning in oude staat opgeknapt. Beiden, zowel zij als haar man, gaan voor kwaliteit, en ze hebben het geld ervoor (over). En in beide huizen staat een IKEA keuken. Dan denk ik dat het goed moet zijn, want zij doet echt haar research wel.
Maar wat ik juist prettig vind aan het niet dure: over 10 jaar wil ik misschien wel wat anders, bovendien hebben we vier opgroeiende wildebrassen en zal de keuken wel eea hebben geleden. Als ik dan een dure keuken had zou ik het niet prettig vinden die weer te moeten vervangen. En als het niet nodig is doe ik het niet.
Overigens, wat is de garantie bij een gerenommeerd keukenmerk, weet iemand dat? Bij ikea is het 10 jaar.
Maar wat Manda zei hebben wij eigenlijk ook gedaan: eerst kijken wat je wil (hoe lang, 10 jaar minimaal dus), indeling bepalen, prijsstelling bepalen, frontjes en greepjes op het laatst, blad hebben we expres niet duur gedaan, omdat we eigenlijk steen willen, en dat nu niet kunnen betalen, en misschien over 5 jaar wel. Dan is de keuken nog goed, en ziet het geheel er gelijk weer picobello uit. Maar dit blad is trouwens erg mooi.

Tihama

Tihama

05-01-2009 om 18:02

dankjewel, Mayte. Ik lees met grote belangstelling mee.
Wij zijn nu ook serieus op pad, maar ik word wat moe van de verkopers.
Wij willen een keuken die gewoon 25 jaar meegaat. Dat schijnt een heel vreemde eis te zijn, want 'voor die tijd wilt u allang weer wat anders'. Nou, dat kan best zijn, maar ik wil niet wat anders móéten.

We hebben ook bij Tulp gekeken. Ik moet zeggen: dat sprak me wel aan. Onder andere omdat ze daar tenminste in de meeste keukens een vaatwasser op hoogte ingebouwd hadden staan. Iets dat mij zo vanzelfsprekend lijkt, maar waarbij andere leveranciers je lichtelijk verbijsterd aankijken als je aangeeft dat je dat wil. Er stond daar in de showroom trouwens ook een roze keuken. Wow. Helaas mag ik die niet

Op de Ikeasite staat dat ze 25 jaar garantie geven op de Faktumkeukens. Kijk: dat spreekt me dan weer enorm aan.

Het Ikeaplanningsprogramma in 3-D werkt in elk geval heel erg goed. Oja, een heel goede site om te bepalen hoe je je keuken ergonomisch het beste in kunt richten is deze: www.blum.com. Let dan vooral op het tabje Dynamic space. http://www.dynamicspace.com/dynamicspace/nl/03/index.html

Tihama

Karin

Karin

05-01-2009 om 19:09

Typ ik een heel stuk...

krijg ik een foutmeldin, dus opnieuw. Wij hebben eerst op een site, ik geloof iets van keukenplanner, een tekening gemaakt. Hiermee een aantal keukenzaken langsgegaan. Er is door hen wel iets veranderd, maar de keuken is in grote lijnen zoals we hem zelf getekend hadden. Wij hebben een Schmidt keuken, de prijs is in het middensegment. Wij hebben geen goedkope keuken genomen, omdat we een vrij grote keuken hebben en over 10 jaar geen nieuwe willen plaatsen. We hebben geen kleine kinderen meer, dus dat scheelt ook met beschadigingen natuurlijk.
We waren ook van mening dat een plaatselijke keukenzaak een betere service zou geven, dus niet naar de grote (goedkopere) ketens geweest, maar dat moet ik nog ondervinden natuurlijk.
Je ziet inderdaad op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer, dat klopt. Wij hadden van te voren echt al een idee, wat we wilden en hebben daar op verder gekeken. Kijk al eens wat voor apparatuur je wilt en waar geplaatst.
Ik vind zelf mijn keuken erg mooi geworden, maar dat is mijn smaak natuurlijk. Als je mijn keuken wilt bekijken, kan dat via de hyves van OO. Ik ben de de laatste die onder de naam Karin lid is geworden, volgens mij kan je dan zo doorklikken naar mijn site. Daarom sta ik nu onder mijn eigen naam ivm herkenning.
Groetjes

angel3

angel3

05-01-2009 om 20:42

Hier tulp

wij zijn ook zeer tevreden over onze tulpkeuken. Wat ik ook leuk vond bij hen is dat we exact de kleur konden nemen die we zelf wilden. Dus ik kwam met een staaltje aan en de keuken hebben ze exact zo gespoten. We kregen er ook een flesje aanstipspul bij voor eventuele beschadigingen op termijn.
Ook zijn de frontjes van echt hout (massiefer dan spaanplaat). Superprima erg tevreden.
We gaan nu verhuizen en nemen keuken van projectboer en die is ook goed.

Wat ik nadeel van Ikea vind is dat kastjes toch vaak kunststofachtig lijken en ook van bepaalde zaken (ook bij badkamer dingen) hebben ze zweedse maten. Buuv heeft Ikea keuken. Heel mooi maar enorm gezeik gehad met afwerking en montage maar goed dat kan overal gebeuren.

Bedenk dat je blad (indien steen) en je apparatuur vaak het duurste is. Dus daar moet je goed voor googlen. Wij kregen offerte van keukenboer met dure apparaten en zijn toen gaan googlen op specs en merken e.d en kwamen toen weer teurg met andere merken en prijzen. Daar zijn ze wel gevoelig voor. Wij hebben er toch 30 % vanaf gekregen terwijl het een project keukenboer is (dus zo erg geneigd om naar een ander te gaan waren we niet maar dat hoefden zij niet te weten).
Het belangrijkste zijn de apparatuur en het type blad en de indeling. Die frontjes en greepjes komen dan wel.

Suk6 met kiezen

Mayte*

Mayte*

05-01-2009 om 21:20

Wauw wat een hoop goede tips

Ik ga aan de slag met die planningssites. Wat goed! Ben ik straks ook zo'n zelfverzekerde klant, die precies weet wat ze wil!

Karin, ik heb al even op de OOL site gekeken, maar hoe weet ik welke Karin de laatst aangemelde is?

Wij gaan trouwens ook voor duurzaamheid. Liefst een keuken die veel meer dan 10 jaar mee gaat. Wel grappig om de verschillende visies op bijvoorbeeld IKEA te lezen.

Eerst maar eens aan het plannen, geloof ik.

Bedankt allemaal,

Mayte

Manda

Siematic heeft ook een B-merk. Maar dat wist je misschien al?

Wij gingen naar de projectkeukenboer, die de standaardkeuken van het project levert, maar ook Siematic. Vriend dacht nog even over Siematic. Maar de standaardkeuken was dus dat B-merk (ben naam kwijt, kan het nazoeken als je wilt) - binnenwerk is geloof ik voor het overgrote deel hetzelfde.
Ik wilde een heleboel meer kastjes dan de standaardkeuken en we hadden nog zo wat noten op onze zang, en toen we klaar waren met plannen en de prijs hoorden mompelde ik tegen mijn vriend (die wat wit om de neus was geworden) 'over Siematic moeten we het maar niet meer hebben geloof ik he?'

Groeten,

Temet

Tihama

Tihama

05-01-2009 om 23:10

Siematic

We keken een tijdje geleden bij Siematic in de Arena. Er stond daar een keuken afgeprijsd van 48.000 voor 'slechts' 35.000. Ahum, het was alvast geen serieuze optie. Ik opende wat laden en deuren. Het kraakte en piepte. Laden liepen niet soepel. Dus ik vroeg aan de verkoper hoe dat kwam. Zijn antwoord:
'Ja, daarom mag ie ook voor die lage prijs weg. Hij staat hier al een tijdje en daarom is alles niet zo soepel meer'.

Nou ja, zeg. Als dit na een paar jaar in de showroom gebeurt, dan wil ik niet weten hoe die keuken zich gedraagt na 25 jaar bij ONS in huis. Ik heb toen wel het Siematic keukenboek gevraagd. 150 pagina's met 'design'plaatjes en een paar pagina's met ergonomische en praktische tips. Nee, het gaat hier zeker geen Siematic worden.

Tihama

Hetty,*

Hetty,*

05-01-2009 om 23:29

2x tulp

en ik ben over beide keukens erg tevreden. Ook beide keren in 1x goed geïnstalleerd en geen gedoe.
Ik heb wel van te voren de indeling zoveel mogelijk zelf bepaald mbv de Ikea-planner. Lastige is alleen dat die standaardmaten dan weer niet overeenkomen met de mogelijkheden bij Tulp.
Ik heb nu een ijsblauwe keuken (hoogglans en dat bevalt erg goed) met wenge-houten aanrechtblad en RVS afzuigkap + koelkast + kraan + onderplint + grepen.
Groetjes Hetty,*

mirreke

mirreke

06-01-2009 om 05:16

Ahum, dat klopt

Faktum idd 25 jaar garantie. Nou zijn alle inbouwkeukens bij Ikea Faktumkeukens, dus wij hebben ook 25 jaar garantie. Dom zeg, ik had in mijn hoofd tien jaar...
Overigens is het niet zo dat ik perse over tien jaar mijn keuken wil vervangen, liever niet zelfs, zo'n gedoe. Maar mocht het nodig zijn (en dan denk ik eerlijk gezegd vooral aan onze kinderen, laatst betrapte ik er eentje op dat hij praktisch op een lade zát...) dan zal ik het gezien de prijs in ieder geval geen ramp vinden...
Maar met al deze tips en voorbeelden wordt het vast steeds leuker Mayte*. En oh ja, ik heb idd ook gehoord dat je bij de meeste keukenleveranciers (behalve dus bij Ikea...) goed kunt afdingen. Wel beslagen ten ijs komen, vrienden van ons die het ook wilden is het niet gelukt, maar dat lag denk ik meer aan hun onderhandelingstactiek.

Mayte*

Mayte*

06-01-2009 om 07:48

Hahaha mirreke

Laat dat afdingen maar aan mijn man over. Dat is echt zo'n handelaar in hart en nieren.

Fijn te horen al die goede ervaringen met Tulp.

Keukens die 25 jaar meegaan

De twee keukens die ik gezien heb, die nu al meer dan 25 jaar meegaan, waren allebei van Almat (Oisterwijk). Onze keuken (3,5 jaar geleden neergezet) is mede om die reden ook van Almat en ik ben er nog steeds hevig tevreden mee.

Karin

Karin

06-01-2009 om 12:05

Mayte*

Op de Hyves van OO, kijk je bij de geplaatste berichtjes. Op de 2e pagina heb ik geschreven dat ik lid ben geworden.

Temet

nee wist ik niet, hoe heet die lijn dan ?

Ik wil eigenlijk geen b merk ik wil een echte siematic of anders een maatwerkkeuken maar die kan ik ook niet betalen.

arghhhhhh

Tihama

Tihama

06-01-2009 om 13:07

Almat/tulp

Hoi,

Op eerder aangeven van Genista heb ik de folders van Almat opgevraagd, maar ik zag daar geen enkel voorbeeld dat me aansprak. Bovendien stond er maar beperkte kleurkeuze in. Ik wil bordeauxrood en dan graag niet te donker (neigend naar roze dus
Bij Tulp zag ik juist heel veel mooie én praktische voorbeelden.
Bij Ikea twijfel ik omdat alle kastdeurtjes folie zijn en mij lijkt gespoten wat makkelijk bij beschadigingen. Of vergis ik me nu?
We willen nu ook nog een keer naar Nordhorn, want ik hoor dat je daar meer kwaliteit voor hetzelfde geld krijgt.

Tihama

Folders

Wij hebben nooit een folder gezien. In de showroom hadden we echter keuze uit zo'n 1500 kleuren. Dat vonden wij wel keus genoeg

Prakje

Prakje

06-01-2009 om 18:31

Wij hebben een m-system

keuken van Boretti gekocht.

Hij wordt morgen geleverd dus heb geen idee van de mogelijke levensduur . Wat ik wel weet is dat het een voordelige keuken is, die je ook online kunt samenstellen.

Wij hebben ervoor gekozen de keuken via een keukencentrum te kopen, je kunt hem ook prima via - bijna - elke online witgoed handelaar kopen. Zowel de apparatuur als de kastjes vallen onder 'witgoed'. Hierdoor is er weinig keus in breedtes etc. maar krijg je wel gemiddeld 30% korting op de adviesverkoopprijs.

suc6 ermee!

PS ik vond echt alle keukens in de gemiddelde keukencentra te lelijk (en te duur!)... wij vallen wel voor RVS, strak maar niet te, beetje stoer...

Bart_B

Bart_B

06-01-2009 om 20:30

Almat

Almat is failliet. Dus die mag van het lijstje af.

Tihama

Tihama

06-01-2009 om 21:47

Lol, bart

Dankjewel. Het maakt mijn leven meteen weer een stuk simpeler. En hoe is het met Tulp? Zit die al in surseance?

Tihama

Chantelle

Chantelle

06-01-2009 om 22:33

Als ik het opnieuw zou moeten doen...

Zou ik beginnen om in kennissenkring te vragen met welke keukenzaak zij goede ervaringen hebben. Ik had al vier, vijf zaken gehad voordat ik een beetje het goede gevoel had.

Da's nou jammer...

Is Almat ten onder gegaan aan hun eigen degelijkheid? Maar goed, ik blijf de keukendraden toch wel volgen, voor als we weer eens verhuizen, terwijl we toch ècht het plan hadden om in *dit* huis minimaal 15 jaar te blijven...

Manda

Wat wij hebben besteld is een Kästle Q-line keuken en dat zou dus een soort Siematic zijn. Zag er allemaal erg mooi uit, vond ik zelf (en we hebben geïnvesteerd in o.a. een waanzinnige pannenkast met uittrekding dat de hoek omgaat, nou ja, peperduur maar wel mooi).

Leverancier (is dus projectleverancier) Harrie de Vries in Lelystad, en die verkoopt dus ook gewoon Siematic. Kan verder niks zeggen over de kwaliteit van keuken of leverancier, dat moet zich nog bewijzen.

Groeten,

Temet

Temet

Kastle Q nog nooit van gehoord.

Manda

kreeg de indruk dat Kästle de merknaam is en Q-line het type, maar weet het ook niet.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.