Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nieuwe keuken - keuzes

Er komt een nieuwe keuken.....en dag werd tijd ook, want na bijna 20 jaar is ie echt af. We zijn praten bij een paar lokale keukenzaken en hebben er eentje uitgezocht die nu een paar voorstellen gaat maken. De indeling is al redelijk helder. Is ook niet gek, want we hebben een vrij kleine keuken( wel grote bijkeuken erachter, maar we gaan niet breken. Daar hebben we geen zin in. )

Grootste irritatie in oude keuken was de te kleine combi oven, waar ik me dus bijna 2 decennia mee gered heb. Daar komt nu zeker weten een grotere/ hele grote.

Kijkend naar de eerste designvoorstellen moeten we een aantal keuzes maken waar ik wel wat advies over wil..wie denkt mee?

1. Hoogglans of mat? Nu is de keuken mat. Hoogglans staat chique, maar is t een drama met schoonmaken? Erger je je wild aan vette vingers? Andere Voor of nadelen?

2 Er komt een aantal bovenkastjes. Hebben we nu ook. Met daarboven een soort v plint die de ruimte tot t plafond afsluit. Keukenboer pleit voor stukje open ruimte boven kastjes. Ruimtelijk effect. Ik geloof overigens ook dat ze extra hoog maken maatwerk en dus duurder, maar hij vond een stukje open boven de kastjes esthetisch helemaal ok. Jullie?

3. Oven komt op ooghoogte, en wordt een medium of een echt grote. Wel combi, want geen ruimte gemaakt voor 2 aparte apparaten. Een echt grote oven is vooral hoger, niet breder of dieper. Is dat echt fijn? Waarvoor voordelen biedt het? Behalve msch mega kalkoen met kerst? Ik wil graag een goede oven, maar denk dat bijna alles in vergelijking met mij huidige oven super is. Ik heb wat mooie Siemens apparaten bekeken, maar de luxe versies hebben vooral een hoop elektronica/ WiFi/ displays met de wereld aan pre-set programma’s waarvan ik me werkelijk afvraag of ik dat wil. Iets in mij zegt dat ik niet op de knop ‘cake’ wil drukken ( en er zelfs een plaatje bij krijg op t scherm) als ik cake wil bakken. Of loop ik hopeloos achter en is dat Helemaal top? ( mijn man kwijlt echt bij alles wat WiFi heeft, maar kookt weinig. Maar wie weet gaat ie het vaker doen als hij de oven met zijn smartwatch gaat aansturen?..)

4. Combi kan ook met stoomoven. Ik weet natuurlijk dat dat hip en modern is, maar wie heeft er 1? En wat doe je daar nou in de praktijk echt mee?

5. Quooker? Ik zie het bij vrienden regelmatig, maar t valt voor mij een beetje in de categorie’ duur speeltje’. Ik koop op inductie, en pannen water koken echt in no time. Thee zet ik per pot met de waterkoker. Zelden een los kopje. Mis ik toch iets? Is dit zo’n gadget waarvan je achteraf denkt dat je t jaren eerder had moeten doen? ( ook hier geldt....man erg enthousiast. )

6.is het geluid van een afzuigkap echt een ding om rekening mee te houden? Of is iedere afzuigkap vsn nu stiller dan een prehistorische van 20 jaar terug?

7. Wat is jullie grootste blunder/ miskleun of juist geniaalste keuze geweest bij het kiezen van een nieuwe keuken? Wie weet behoedt dat ons voor een drama of levert het nog frisse inspiratie op!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!


Angela67

Angela67

03-07-2020 om 16:07

internet of things

al die wifi dingen zijn echt heel slecht beveiligd.
Dus alleen doen als je zelf goed snapt hoe je die verbinding uit en aan zet en los houdt van je eigen netwerk.
gr Angela

Jesse_1

Jesse_1

03-07-2020 om 16:13

Voor zover...

voor zover ik antwoord heb op jouw vragen:
Quooker; ik wil nooit meer zonder. Wij hebben B-merk (en dat merk je ook), maar ik vind het geweldig. Juist ook voor het zetten van potten thee. Of water pakken voor de pasta (ook inductie).

Waar wij erg tevreden over zijn (maar wij hebben een grote ruimte in de lengte): een grotere inductieplaat (dus voor 5 pannen, maar ook meer ruimte om de pannen te manouvreren als ze groter zijn) en een grotere spoelbak (keukenboer adviseerde dat omdat ons aanrechtoppervlak groot genoeg was en had gelijk!).
In de hoekkast hebben wij een carrousel die helemaal naar buiten komt, dat is ook erg fijn.
Afzuigkap maakt op hogere stand wel flink herrie.
Zorg voor voldoende stopcontacten!

Triva

Triva

03-07-2020 om 16:18

dicht boven kastjes

Het kan er wel heel ruimtelijk uitzien als het boven de kastjes dicht is maar dat zie je niet als je daar moet schoonmaken, dan erger je je eraan. Hier is een plint van ongeveer 15 cm.

Het past niet om nog hogere kastjes te nemen die tot het plafond komen? Doe op de bovenste plank die dingen die je maar eens per jaar nodig hebt.

Of dus toch gewoon een plint. De plint schoonmaken is al voldoende werk, al het stof/smeer wat op kastjes verzameld is vele malen erger dan gewoon stof in een deel van het huis waar je niet kookt.

Quooker en oven

Ik zou mijn quooker niet willen missen, maar ik kook op gas, dat scheelt misschien.

Ik heb geen combi-oven, maar een gewone. Die kan ik door middel van een plaat doormidden delen (horizontaal). Voor bijvoorbeeld een pizza verwarm ik maar de helft van de oven. En maak ik 2 platen dan kunnen ze er tegelijk in, ook op verschillende temperaturen. Dat vind ik ideaal.

Ik hou helemaal niet van bovenkastjes, maar als het moet dan zou ik ze tot bovenaan dien. Scheelt schoon maken.

O ja

Zo'n stomme carrouselkast zou ik nooit meer doen. Toen wij de keuken kochten kwam de "pinda" net in de mode. Dat vond ik zo'n raar ding. Spijt, spijt, spijt.

Als je een quooker kiest, neem een originele. In 10 jaar tijd hebben we 2 keer iets gehad en beide keren werd het snel onder garantie opgelost.

Gebruik je de magnetronfunctie veel? Je zou ook kunnen kiezen voor een losse magnetron in de bijkeuken. Dat geeft meer keus in ovens.

Marie

Marie

03-07-2020 om 16:22

Vaatwasser op hoogte

Wat ik echt ideaal vind aan onze keuken is de vaatwasser op hoogte.
Daarboven hebben wij de combimagnetron/oven.
Verder is mijn man erg blij met de schuine afzuigkap. Stoot hij nooit zijn hoofd meer.
We hebben geen quooker, om dezelfde redenen als jij. Mis het ook niet.
We hebben wel een airfyer en dat bevalt ook goed, lekker snel klaar.
Wat we nov wel willen is een waterontharder, maar dat heeft niet echt met een keuken te maken natuurlijk.

Guera

Guera

03-07-2020 om 16:24

mmmm

Even denken hoor. Ik weet niet hoe groot de combi oven nu zou kunnen zijn?
Maar hoogte is wel fijn zodat je ook makkelijker kunt stapelen indien nodig. Wij hebben niet gekozen voor zelfreinigend. Daar heb ik wel spijt van. Hier ook strandjes cake etc. Gebruik ik nooit! Wat wel ideaal is is timer. Dus ik zet bv een lasagne er in ochtend in. Timer dat het om 6 klaar moet zijn. Ik ga naar mijn werk en kom thuis als eten klaar is. Die timer vind ik echt ideaal.

Quooker hebben wij niet. Nu toch beetje spijt van want wij zijn wel van de losse kopjes. Maar dat soort gadget sneuvelen als eerste vanwege het budget.

Afzuiger zou ik niet meer onder kastje doen maar zo'n mooie verzonken bij de kookplaat.
Heb je open of dichte keuken? Bij dicht boeit het minder
Hoe ziet keuken er verder uit en welke kleur want dat van die hoogte vind ik lastig te beoordelen.

Blunder hier is te weinig werkruimte. Man had soort L in gedachten maar ik vond de ruimte van de keuken dan te beperkt (kon er geen tafel meer). Ik heb 70 cm leeg werkblad denk ik. Dat is te weinig. Later wel oplossing voor gevonden maar slimme indeling is wel key.

Ik vind zelf mat veel mooier. Maar das persoonlijk. Wij hebben niks glimmend. Ik hou niet van glimmend

Wij hebben de onderplint in rvs achtig tint. Daardoor zweefeffect.

O ja wij zweren bij koken op gas......maar dat mag zeker niet meer?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

03-07-2020 om 16:30

Wat ik het fijnste vind

- laden in plaats van kastjes
- iets hoger aanrechtblad (terwijl ik vrij klein ben toch handig. Daardoor hebben we ook wat meer ruimte onder de kastjes
- hoge bovenkasten en afgewerkt naar het plafond (nooit meer boven de kastjes schoonmaken)
- de tip magnetron naar de bijkeuken en gewone goede oven in de keuken vind ik een goede, voordeel is ook dat je dan twee dingen tegelijk kunt doen

Verder:
- Quooker hoor ik goede verhalen over
- hoogglans hebben wij in de badkamer: erg mooi maar idd zie je er veel op
- mat in de keuken, zie je ook nog veel op. Kijk vooral naar het materiaal: wij hebben dus mat in de keuken maar erg makkelijk maakt het niet schoon. Om het vetloos te krijgen, hebben we een spuitbus van het een of ander nodig, gewone zeepsoorten werken niet goed

Triva

Triva

03-07-2020 om 16:30

maar

kun je geen magnetron in je bijkeuken zetten en een echte oven in je keuken?

Rixt

Rixt

03-07-2020 om 16:56

Stoomoven

Wij hebben een stoomoven in de keuken en het eerste half jaar gebruikte ik die altijd voor het stomen van aardappelen en groenten, maar daarna had ik toch nog een schaal of pan nodig om de groente op smaak te maken. De oven moet naderhand helemaal gedroogd worden, vond ik best veel werk. Ik heb de oven nog een poos gebruikt om vis te stomen of Chinees in op te warmen, maar sinds een jaar of 10 is de stoomoven de verstopplek voor chocola en ander lekkers, zodat de pubers niet alles opeten.

In een volgende keuken wil ik een grote oven met fornuis met minimaal 5 pitten erop. Ook wil ik een spoelbak met zo'n klein spoelbakje ernaast, ik koel regelmatig een pan met eten in de wasbak en dan is de andere nog te gebruiken. Kastjes tot aan het plafond vind ik lelijk, dat schoonmaken doe ik niet vaak, niemand die ziet of er iets op ligt. Magnetron gebruiken we bijna nooit, is nu ook een combi, de ovenfunctie gebruik ik vaak, maar bij een nieuwe keuken gaat de magnetron naar de bijkeuken.

specht

specht

03-07-2020 om 17:49

bredere aanrecht,

Wij hebben het aanrechtblad 10 centimeter breder dan normaal. Juist in een wat kleine keuken is dat prettig. Nu kan de waterkoker bijvoorbeeld op de aanrecht staan, en heb ik daarvoor nog snij ruimte.
Ook 10 centimeter hoger genomen, maar dat is omdat ik vrij lang ben, met juist lange benen, ik vind het erg prettig.
Ook veel laden genomen, inderdaad erg prettig en handig.

Zonnehoed

Zonnehoed

03-07-2020 om 18:11

Pinterest

Pinterest is ideaal om ideeen op te doen over wat jij mooi vindt. Dus hoe hoog je je keukenkastjes wil enzo, mat of glans, aanrechtblad etc. Loont de moeite om daar wat uren in te steken. Ik vind bovenkastjes überhaupt niet mooi maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Ik vind mat mooier en je ziet minder vlekken dan bij hoogglans. Greeploos ook mooi, geeft een rustig beeld.

Brede lades zijn ideaal, ik heb ook nog lades onder de gootsteen. Geeft veel meer ruimte dan gewone kastjes. Vaatwasser in de buurt van de gootsteen.

Een quooker neemt ook veel ruimte onder het aanrecht in, daar moet je wel rekening mee houden. Ik heb er geen en mis hem ook niet. Ook geen magnetron trouwens.

Ik heb al jaren de goedkoopste oven van Ikea en die ook over gezet in de nieuwe keuken. Vond de keukenboer raar, maar dat ding voldoet prima. Kraan ook overgezet, scheelt toch weer minimaal 100 euro. Afzuigkappen zijn nu sowieso beter dan 20 jaar geleden, dus daar ga je alleen maar op vooruit. Als je ruimte hebt onder je inductie zou ik zo’n inzinkbare nemen. Je kunt hele dure inductieplaten kopen maar ik heb een vierkante met vier kookplekken en mis geen extra ruimte. Heb wel een losse eierkoker nav een draadje ooit hier

Ik zou wel bij meerdere leveranciers een offerte vragen, zitten enorme en onverklaarbare verschillen in. Let ook op installatie, dat doen ze vaak met een vaste aannemer die dan een extra offerte maakt waar je aan vast zit en die dus kan vragen wat hij wil, niet onderhandelbaar. Dus teken onder voorbehoud van de offerte van de aannemer of probeer te regelen dat installatie bij de offerte in zit als jouw leverancier ook zo werkt.

Jasmijn

Jasmijn

03-07-2020 om 18:27

combimagnetron

Hier een combimagnetron met draaischijf NIET HANDIG. In de vorige keuken was dat met een rechthoekige plaat, veel handiger. (niet op gelet met kopen)
Zorg ook dat je een beetje een groot formaat hebt, ik maakte graag groenten op de bakplaat, nu is de ruimte veel minder.
We hebben gas op glas en de wokbrander aan de zijkant, niet in het midden doen, want dan kan er geen andere pan meer naast staan.
We hebben geen bovenkasten en hadden eigenlijk voor meer lades moeten kiezen. Maar goed, het gaat zo prima.
Wij hebben juist weer geen quooker, maar we drinken nooit thee. Die ene keer per dag dat ik de waterkoker aanzet ivm het opzetten van aardappelen of pasta, daarvoor zou het zonde zijn om zo'n ding extra aan te schaffen (denk ik nu hoor)
Weet iemand wat de jaarlijkse stroomkosten zijn van een quooker? (want dat ding moet natuurlijk de hele dag heet blijven)

Amsterdamse

Amsterdamse

03-07-2020 om 18:47

Aanrechtblad

Mijn aanvulling: een extra diep aanrechtblad met diepere laden eronder. Ons aanrechtblad is trouwens nog dieper (breder?) dan de extra diepe lades eronder.

Wij hebben ook een kleine keuken, en je wint er veel ruimte mee en het oogt helemaal niet voller of kleiner.

Ons aanrechtblad is op maat gemaakt, omdat ie dieper is dan standaard. Is trouwens van composiet, prima spul, kan veel hebben, veel kleurtjes en smaken, en je betaalt niet de hoofdprijs.

En lades ipv deurtjes: ik ben fan.
Genoeg contactdozen.

Biebel

Biebel

03-07-2020 om 18:47

Team wiooket

Dit huis is ons derde huis en bij gevolg ook de derde keuken die we uitgezocht hebben - dus een soort van expert inmiddels.

De quooker; ik kan niet meer zonder. Niet alleen voor kokend water voor thee/pasta/groente/even iets uitspoelen/tomaten ontvellen/ en wat je nog meer verzint. Maar onze quooker is gelijktijdig ook de keuken boiler. Dus het warm water uit je gewone kraan haalt zijn warmte uit de quooker. En dat is dan weer voordeliger, omdat je daarmee snel warm water hebt. En ja, dat kost ruimte, maar het is het helemaal waard.

Ik geloof zelf niet in de bruikbaarheid van combi ovens; je hebt of een grote magnetron of een kleine oven. Ik zou dus gaan voor twee apparaten, desnoods eentje in de bijkeuken.

En verder; lades zijn overzichtelijk en nodigen uit om helemaal gebruikt te worden, waar het serviesgoed achter in de kast vooral stof staat te vangen.

Over je indeling; heeft de keukenboer echt meegedacht, of vooral je huidige keuken opnieuw opgebouwd met moderne spullen? Ik heb zelf een hekel aan boven kastjes, en was heel blij dat de man van de keukens een oplossing bedacht waardoor we wél een kookeiland met een apparaten achterwand konden maken. Maar dat vergde wel wat creativiteit van die betreffende medewerker - iets dat we bij veel anderen niet gezien hebben. Die herbouwden gewoon de hoekkeuken die er al stond. Terwijl het handig benutten van de bijkeuken voldoende was om die (voor ons droom-) indeling te realiseren.

Biebel

Biebel

03-07-2020 om 18:47

Te dikke vingers

Want wiooket moet natuurlijk quooker zijn.

Lusithania

Lusithania

03-07-2020 om 18:55

Quooker

De buurvrouw heeft een quooker en water voor de thee direct uit de quooker kookt ook net niet. Thee bij haar vind ik dan ook niet lekker, het water is gewoon net niet gekookt.
Thee uit de koffie-/thee automaat is ook niet lekker. Daarvoor hebben we op kantoor nog de waterkoker voor.

En Savon: wat voor oven heb je? Wat je schrijft klinkt wel erg interessant.

Oven

Wij hadden een oven op ooghoogte in onze vorige keuken. In de nieuwe keuken hebben we er voor gekozen om de oven iets lager te plaatsen (bovenkant oven is ongeveer schouderhoogte) dat vinden we veel plezieriger en veiliger. Ook hebben we gekozen voor een oven met een deur die naar binnen schuift. Zeker in een kleinere keuken is dat heel plezierig.

Ik kook op inductie en heb een qooker. Ik zou niet meer zonder willen.

Omdat wij een redelijk open keuken met kookeiland hebben, hebben we gekozen voor ‘onder afzuigen ‘, dus geen afzuigkap boven het fornuis. We merken dat dat behoorlijk lawaaiig is. Een volgende keer zou ik daar nog eens over nadenken.

We hebben geen bovenkastjes, maar wel twee kasten van vloer tot plafond (en dan ondiep ca 30 cm op maat gemaakt). Dat zou ik zo opnieuw doen. Werkt goed!

Onderkastjes zijn allemaal laden, ook heel fijn.

En ons aanrecht is dezelfde kleur als de kastjes. Dat geeft een heel rustig beeld, ik vind het ook heel mooi.

Wat ik niet meer zou doen: tegeltjes achter het aanrecht (voegen worden altijd vies).
Het parket loopt in een deel van de keuken door. Ziet er mooi uit, maar is niet praktisch.

Pirata

Pirata

03-07-2020 om 19:03

Dit vind ik

Wij hebben deels glans (zandkleur) en deels mat (donkerbruin). Ik zie meer vette vingers op het mat dan op glans. Kan misschien aan de lichtval liggen.

Wij hebben een showroomkeuken genomen en geen keuken op maat. Dat scheelde ons circa 15.000,-.

Helaas hebben we maar 1 ladenkast maar dat is me dat bedrag wel waard. Dus neem inderdaad lades.

Wij hebben geen (dure) tegelwand maar afwasbaar behang tegen de muur. Zijn we het zat, dan nemen we een nieuwe achterwand. Overigens hebben wij een eiland dus grenst de kookplaat niet aan die muur, als dat bij jou wel zo is zou ik hetzelfde achter dw kookplaat zetten als je als aanrecht kiest, als dat kan qua materiaal. Kun je de rest behangen. 😊

Geen ervaring met combiovens hier.
Kastjes zeker tot het pllafond of het moeten halfhoge zijn.

Bennikki

Bennikki

03-07-2020 om 19:03

Hier

Redelijk goedkope keuken uitgezocht, maar geïnvesteerd in een heel mooi aanrechtblad bij de plaatselijke natuursteenhandel. Daar ben ik zo blij mee, het is een soort marmer/graniet dat echt leeft, prachtig! We hebben de vensterbank in de keuken van dezelfde steen laten maken.
Ik vind een matte keuken mooi als je een open keuken hebt een een hoogglans als je een afgesloten keuken hebt.
Ook hier een Quooker, elke dag blij mee, wat een fantastisch ding.
En ik begrijp niet waarom je bovenop hoge kastjes zou willen schoonmaken? Doen jullie dat dat echt? Waarom?

bieb63

bieb63

03-07-2020 om 19:49

Net een nieuwe keuken gekocht, dus heb wel wat tips....

1. Hoogglans of mat?
Hoogglans geeft wel wat sneller 'vingers' maar vlekken zijn veeeeel moeilijker uit mat te krijgen, ofwel, soms gewoon helemaal niet.

2 Ruimte boven kastjes:
Ja, dat is echt mooier, anders wordt het erg blokkerig.

3. Oven
Groot (hoger) is echt veel fijner. Niet persé voor je kalkoen, maar vooral om schotels erin en eruit te halen. Je brand anders snel je vingers aan de bovenrand. Echt een aanrader om een wat groter geval te nemen.

4. Stoomoven.
Geen idee. Wat mij betreft een functie die je zelden of nooit gebruikt. Ik zou eerder investeren in een goede, niet te ingewikkeld te bedienen, oven.

5. Quooker?
Niet noodzakelijk. Maar het scheelt wel in ruimte, want je hebt geen waterkoker nodig (en ik vind waterkokers vaak best langzaam.....
Wel moet je er op rekenen dat het ruimte kosten in je gootsteenkastje, want daar staat dat cookaparaat.
Maar op zich ben ik er wel blij mee.

6.iAfzuigkap.
Een stille is wel fijn...... Maar dat is belangrijker bij een open keuken, dan bij een afgesloten keuken.

7. Blunder:
Een zwarte glasplaat onder de kookpitten (heb geen inductie en dat wil ik, persoonlijk, ook niet). Een glasplaat is handig, makkelijke schoon te maken, maar NIET een zwarte. Zie je altijd strepen en vlekken op.
Handig: een pannencaroussel (of hoe zoiets heet).
Ook handig: een kraan die flexibel is (of uittrekbaar), niet een ding (zo'n modern dik geval) die alleen van links naar rechts kan, want dan kan je niet ffff lekker sproeien in je wasbak in alle hoeken en bovenkant.
Let ook op je grepen van de kastjes (persoonlijk vind ik greeploos lelijk). Die van ons zijn aan de achterkant hol en daardoor hebben ze randen die scherp zijn. Zeker bij het openen van de koelkastdeur is dat vervelend.

Tine Winkel

Tine Winkel

03-07-2020 om 19:49

mijn vijf centen

Wij zijn 5 jaar geleden in ons huidige huis komen wonen. Wat ik fijn vind aan onze keuken:
Achter een deel van het aanrecht, ook bij de inductieplaat, is de muur voorzien van een glasplaat, mooi dichtgekit met het natuurstenen aanrechtblad. Erg makkelijk schoon te houden.
Grote, diepe laden. Als het aan mij lag had er nog een 'binnenlade' ingezeten, dat geeft veel meer opbergmogelijkheden
Wij hebben geen quooker. Ik merk het bij vrienden, ja, thee is snel klaar en zo. Maar wij gebruiken een waterkoker, gaat ook erg snel. Wij zetten altijd potten thee, ik vind het absoluut geen probleem om even geduld te moeten hebben.
In onze vorige keuken kastjes met een matte afwerking - waren niet schoon te krijgen/houden. In de huidige keuken een glanzende coating, maakt heel fijn schoon. Het is me nog nooit opgevallen dat je daar extra op ziet (en ik ben zeker geen poetsmiep - sorry voor alle dames die Miep heten)
Bovenkastjes, ja, fijn, die mis ik in onze huidige keuken. Laat de kastjes vooral doorlopen tot aan het plafond, al dan niet met plint. Die keukenboer hoeft zeker nooit zijn eigen keuken schoon te maken, man, wat een bagger wordt dat bovenop die kastjes!
Ik zou de oven (iets) lager dan ooghoogte laten plaatsen, zodat je beter zicht hebt op wat er in de oven staat en het er bovendien makkelijker uit kunt halen.
Ik ben erg van eenvoud in de te plaatsen apparatuur. Al die fancy programma's ga je waarschijnlijk toch niet gebruiken. En eerlijk gezegd denk ik dat je man ook niet gaat bakken als hij de oven met zn smartwatch kan bedienen...(naast het beveiligingsaspect, idd). Een timer, prima, maar een programma voor cake, appeltaart of meringue - sorry, ik wil een temperatuur, boven/onder, ventilatorstand, grill eventueel - daar kan ik vgm alles mee wat ik wil met een oven.
Ik ben erg blij dat we een grote spoelbak hebben, met daarnaast nog een klein 'afgietbakje'.
Eerder gezegd hier: voldoende stopcontacten
Een afzuigkap, waarvan de te reinigen onderdelen in de vaatwasser mogen. (voor wat betreft het type vaatwasser verwijs ik graag naar een discussie elders, onder de titel 'prangende vraag' )
In ons vorige huis hadden we een zeepdispenser die in het aanrechtblad zat, dus het pompgedeelte, naast de kraan. Het flesje zat dus in het kastje. Ik vond dat erg fijn en mis het hier.

Zeetakje

Zeetakje

03-07-2020 om 19:50

Lades achter deurje ipv planken

Wij hebben een onderkastje met achter het deurtje 4 lades. Ideaal kastje vind ik dat. Je hoeft nooit je halve kastje uit te pakken, omdat je iets nodig hebt wat achterin staat. Als wij nog eens aan een nieuwe keuken moeten, dan wil ik alle onderkastjes zo.

Pirata

Pirata

03-07-2020 om 20:14

Herrie afzuiging

Ik heb me laten vertellen dat de herrie deels bepaald wordt door de afstand van de buis tot buiten. Geen idee of dat klopt. Onze buis gaat door het dak en we hebben er een klep in laten zetten zodat er in het koude seizoen of bij storm niets naar binnen waait. Dat kan heel veel kou opleveren namelijk.

Tevreden & blunder

Tevreden over de kleur en materiaal van mijn marmeren aanrecht.
Ik had het aanrecht lager gepland, we zijn niet zo lang hier en zeker ik niet, maar ivm leidingen bleek dat niet mogelijk.
Gaspitten die te dicht op de muur zitten, zodat een grote pan er niet goed op past. Maw als dat mooie aanrecht dieper was geweest, had het veel problemen gescheeld. Bij nader inzien toch liever inductie-koken want het is ook een hele toer om de gaspitten laag genoeg te zetten. Zou ik ook gelijk een stap dichter bij "van het gas af" zijn.

Koelvriescombinatie is echt te klein!

De keukenboer van toen had ik nauwkeurig uitgezocht op verschillende reviews en was 'n eindje reizen, maar daar kom ik niet meer. Gaf ook slechte service.

En hier

Hoogglans, makkelijker schoonmaken.

Wij hebben gezegd wat wij wilden: lades, geen bovenkastje, grote koelkast. Op basis daarvan is de eerste schets gemaakt, daardoor werd de keuken heel anders dan als we het zelf hadden gedaan.

Quooker bevalt goed, wij drinken losse kopjes nooit potten. We hebben inductie maar koken gaat nu nog sneller. We hebben afzuigkap in de kookplaat, heerlijk ruimtelijk.

Combi met stoomoven n grwoon: ideaal, we gebruiken het regelmatig. Magnetron weg gedaan, wordt niet gemist, opwarmen en ontdooien kan met stoomoven ook goed.

Zonnehoed

Zonnehoed

03-07-2020 om 23:26

Zwart glas

Zwart glas zoals bij inductie krijg je streeploos schoon met een microvezeldoekje.

Matte deurtjes trouwens ook, nooit een probleem met vlekken hier.

Waar ik blij mee ben

Het gootsteenkastje is een grote lade, waarin drie afvalemmers staan en daarachter is ruimte voor alle schoonmaakmiddelen die je meteen bij de hand wil hebben, plus een plank voor afdruiprek (ik heb geen vaatwasser, ook blij mee).
De plinten onder de kastjes zijn ook lades, waarin reservehanddoeken, plastic bakjes etc. opgeruimd kan worden.
Ik heb de keuken in Duitsland gekocht. Scheelt prijs. Goede kwaliteit, goede monteurs (heel goede). Alleen de aansluiting van gas moet door een Nederlands bedrijf worden gedaan. Dat kostte rare 'kan-niet-mevrouw' opmerkingen, die uiteindelijk allemaal wel bleken te kunnen, want het was echt niets bijzonders.

Tsjor

Toppunt van handigheid

Vind ik het verzonken afvalbakje dat vrienden in hun aanrecht hebben. Zo praktisch dat je daar al snijdafval linea recta van de plank in kunt schuiven. Hoe vaak gebruik je de magnetron functie? Er zijn ook gewone ovens met een ontdooistand. Ik heb me wel eens laten vertellen dat je zo'n combi elke keer heel secuur schoon moet maken, omdat anders de magnetronfunctie niet meer goed werkt. Voor mij zou het niets zijn. Ik zou kiezen voor een gewone oven met pyrolyse en als het even kan met een draaispit. Groot temperatuurbereik is fijn als je pizza's wilt bakken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.