Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jetske

Jetske

25-11-2008 om 10:21

Noodpakket

Aan het denken gezet door de dreiging van een terroristische aanslag in Belgie en de reclame op de radio over het in huis hebben van een noodpakket vroeg ik mij af: wie van jullie heeft daadwerkelijk een noodpakket in huis?

Jetske


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

25-11-2008 om 10:43

Nee

vind het eerlijk gezegd zwaar overdreven. Daarbij zie ik het nut niet echt ervan is.
Ik heb nou niet het idee dat er snel een bom op mijn huis zal vallen

Yvon Meijer

Yvon Meijer

25-11-2008 om 10:53

Ons noodpakket

We wonen in een winkelstraat met onder ons een grote supermarkt, als die niet meteen geplunderd wordt zitten we goed denk ik

Petra Pakje

Petra Pakje

25-11-2008 om 11:33

Bom?

Ayla: "Ik heb nou niet het idee dat er snel een bom op mijn huis zal vallen."

Een bom op je huis, dan heb je wel andere problemen. Wat als er een bom op de electriciteitscentrale valt? Of inderdaad een dijk breekt door? Of de bevoorrading van de supermarkt stagneert om wat voor reden dan ook? Of er wordt gif in het drinkwater gegooid? Zelfs al komt jouw huis of buurt niet direct in de problemen, als de hulpdiensten op de plek des onheils bezig zijn kan het maar zo een paar dagen duren voor je weer boodschappen kunt doen.

Jetske

Jetske

25-11-2008 om 11:37

Bom???/petra pakje

Bom op m'n huis?? Jeetje, dat is ook niet het eerste waar ik aan denk. Ik denk meer aan de calamiteiten die Petra Pakje noemt. Het lijkt aan de ene kant ver van m'n bed, maar aan de andere kant; 2 vliegtuigen in de twin towers had ik ook niet bedacht.

Petra Pakje; kan ik uit jouw bericht opmaken dat jij wel een noodpakket hebt?

Jetske

Linda99

Linda99

25-11-2008 om 11:42

Wij hebben er 1

En ook alleen maar omdat de werkgever van vriendlief ze heeft uitgedeeld aan het personeel........

Geloof niet echt dat het een meerwaarde heeft in geval van wat voor ramp dan ook. Brandmelders en brandblussers uitdelen lijkt me zinniger...........kans dat je die nodig hebt is groter.

Lol! petra pakje.....

...heeft in elk geval pakjes in huis!

(en hopelijk een paar flessen water om er iets van te maken. Of het nou aardappelpuree is of tomatensaus. hahaha!)

Ingrid (of komt je nick ergens anders vandaan petra??)

En nu even serieus.

Ik ben een hamsteraar, dus op wat er in huis is kunnen we gemiddeld genomen wel een tijdje vooruit. maar water. Hmm. dat is mijn zwakke punt. Ik zou ergens in de garage gewoon een krat mineraalwater moeten wegzetten, en dat dan om de paar jaar verversen & de oude voorraad opdrinken.

Ingrid

Tinus_p

Tinus_p

25-11-2008 om 12:06

Aardappelpuree

IngridT:
"(en hopelijk een paar flessen water om er iets van te maken. Of het nou aardappelpuree is of tomatensaus. hahaha!)"
En wat als je geen gas of electra hebt, en dus niet kunt koken?

Tinus_p

Tinus_p

25-11-2008 om 12:10

Zin en onzin

Ik denk, dat je je niet te druk moet maken over specifieke problemen (overstromen, bommen), maar dat het belangrijk is, dat je het 1-3 dagen vol kunt houden, ook als je afgesloten bent. Sommige mensen blijken opmerkelijk hulpeloos als de stroom uitvalt (zoals laatste in de bommelerwaard), terwijl hulpdiensten juist dan hun handen vol hebben, en liever bezig zijn met mensen die echt in de problemen zitten.
Dus denk zelf een na; stel dat je 3 dagen geen gas, water en stroom hebt. Wat dan?

Koken

Tinus: "En wat als je geen gas of electra hebt, en dus niet kunt koken?"
Wij hebben nog altijd de benzinebrander, ook te vullen met autobrandstof.

Petra Pakje

Petra Pakje

25-11-2008 om 12:37

Haha

Nee, mijn nick komt van mijn gekluns in de keuken. Ooit eens bedacht toen er een klunsdraadje over koken was.
Ik heb geen echt noodpakket, wel een volle voorraadkast, maar dat alleen vanwege het niet elke dag boodschappen hoeven doen. Ik zou eens uit moeten zoeken of je het daar echt 3 dagen mee vol zou kunnen houden. (en lucifers, water etc, radio, batterijen... ik dénk dat ik het allemaal wel heb, maar niet echt heel bewust ingeslagen)

Petr@

Petr@

25-11-2008 om 12:38

Oké

mijn voorlopige noodpakket:

pakken water
lucifers
kaarzen of waxinelichtjes
zaklampen + voorraadje batterijen
gasstel op butagas
blikken worstjes, bonen
rijst/macaroni
blikopener
beschuit
ehbo-doos

Aanvullingen zijn welkom!

Jetske

Jetske

25-11-2008 om 12:42

Ga het toch maar doen..

Ik ga het toch maar doen, zo'n noodpakket. Vwb eten komt ik sowieso al een heel eind, hoewel het zonder koken/gas wel lastiger wordt. Wat zou je dan in huis moeten hebben? Noodbiscuitjes? Vraagje dus voor diegenen die zo'n pakket in huis hebben.
Er staan ook andere handige dingen zoals batterijen, zaklamp, lucifers e.d. op de lijst.
Alleen dat water; 3 liter per persoon. Neemt toch aardig wat ruimte in beslag.

Jetske

Anneja

Anneja

25-11-2008 om 12:43

Kampeerspullen

In geval van nood vallen wij terug op de voorraadkast (eten) en de kampeerspullen (campinggas en primus, kaarsen, lucifers, zaklampen met batterijen en een knijpkat, jodium om water te zuiveren, we hebben zelfs nog ergens een britakan om dat jodium dan weer uit het water te kunnen halen). Goedgevulde EHBO-doos hebben we sowieso.

Brandmelders ook trouwens, alleen liggen die in voornoemde voorraadkast.

anne

Jetske

Jetske

25-11-2008 om 12:44

Jeetje petr@

Jij bent echt voorbereid!

Jetske

Stroomuitval

Vorige week zat ineens de hele buurt zonder stroom. Dat is best lastig als je geen kaars of zaklamp in huis hebt! Kon gelukkig wel wat kaarsen van de buren lenen, maar met kleine kinderen niet ideaal, kon er maar een paar neerzetten. Ik ga dus wat zaklampen, electrische lampen en batterijen aanschaffen.
Want ik zat met 3 wilde kinderen in bijna pikkedonker!

Bastet

Bastet

25-11-2008 om 13:23

Sharon(ot)

Yep,mijn schoonouders zaten ook zonder stroom,dezelfde buurt..)Dat er geen licht was,vonden ze geen ramp,maar geen verwarming,dat is rot.
Groetjes,bastet

Kijk

Wij hebben toevallig (nou, niet helemaal toevallig) niet alleen kaarsen, maar ook een opwindbare zaklantaarn en een opwindbare radio! Zo, nou jullie weer!

Eten is hier ook zat. Alleen water, dat wordt een probleem. Dat wordt de stortbakken legen, vrees ik
Nou ja, vriend en kind drinken weinig, dat scheelt weer...

Maar wij wonen in Amsterdam, als daar de pleurig uitbreekt rent iedereen zich rot om de boel zsm te verhelpen. Zonder water hebben we nog nooit gezeten, zonder stroom nooit langer dan een uur of wat (wel eng op straat, zo zonder stoplichten en straatverlichting).

Wie op het platteland woont, wordt denk ik niet altijd zo snel uit de brand geholpen. Maar die heeft dan meestal wel weer ruimte om die liters en liters water op te slaan...

Groeten,

Temet

Bastet (o.t.)

oh, hier juist andersom. Het bleef vrij lang nog warm in huis (had daarvoor de verwarming al een tijd aangehad). Net toen het inderdaad kouder begon te worden, floepte alles weer aan.
Maar in het donker, met 3 kleine kinderen, nooooiit meer!

juno

juno

25-11-2008 om 13:52

Ergere dingen

Ik denk dat de kans dat nederland overstroomt door global warming groter is dan een terroristische aanslag. Misschien een opblaasbootje in je overlevingspakketje doen.........?

http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00188/luchtvervuiling_188903a.pdf

Guinevere

Guinevere

25-11-2008 om 14:03

Open haard

Ik heb in elk geval een open haard in huis en voldoende hout op voorraad. Kan ik het tenminste boven de 10 graden krijgen en eventueel water koken.
Zaklampen liggen hier bij ladingen in huis, van die knijpkatdingen zijn dat. 3 Keer knijpen en je hebt een uur lang licht.
Water: je kunt natuurlijk altijd een grote jerrycan vullen en dit water regelmatig verversen. Neemt minder plek in dan al die losse flessen mineraalwater.
Als er "iets" gebeurt, dan eten we misschien eindelijk al die rare dingen uit de voorraadkast eens een keertje op! Tenzij de boel inderdaad overstroomt, dan heb ik meer aan een vishengel en een bootje inderdaad.

Rembrand

Rembrand

25-11-2008 om 14:08

Gelukkig open haard.

Ik ben ook zo blij met de open haard.
Vorige week hadden wij ellende met de verwarmingsketel en toen hebben we ook lekker zitten stoken zodat het beneden warm was.
Als je stroomuitval hebt ( in onze buurt gebeurd dit nogal eens ) en je kookt electrisch zit je daarmee ook gelijk in de ellende. Wij hebben gas, dus bij stroomuitval kunnen we in ieder geval koken.
M.

Polly Shearman

Polly Shearman

25-11-2008 om 15:52

Ga het doen

helemaal onder in onze kelderkast is zo'n loos stukje ruimte waar eigenlijk niks kan staan, prima plek voor zo'n noodpakket,
water, blikken met eten, batterijen, kaarsen, lampen, en wij hebben idd ook een kampeerset dus we zullen altijd gas hebben om iets op op te warmen.
moet er toch maar eens aan beginnen.

groet, polly

Ons pakket

bestaat uit veel pakken water, cup a soup, gastankjes voor de butagasbrander, blikken groente, crackers, kaarsen, lucifers, dat soort zaken. Het staat op zolder, achter een schavot. De verleiding is wel eens groot om daar iets van te pakken als de eetvoorraad bijna op is en de portemonnee leeg, maar ik doe het NIET. Mijn man heeft het merendeel geregeld, die struint ook veel op internet op van die illustere fora

Jons

Johanna

Johanna

25-11-2008 om 17:55

Ho ho wacht........

Ik woon dus niet in Nederland en nu lees ik plotseling hier op dit forum over dat je een noodpakket moet aanschaffen....???? Is dit iets nieuws? Waar komt dat vandaan? Wie propageert dat? Ben even de kluts kwijt...

Johanna

Jetske

Jetske

25-11-2008 om 21:34

Johanna

Schrik niet Johanna, het is hier in Nederland nog steeds geen rampgebied! Het 'moet' ook niet, maar in een radiospotje (toch?) wordt het wel geadviseerd en er is ook een speciale website met informatie over. De overheid progapeert dat. Voor het geval dat.
Ik dacht eigenlijk dat niemand het daadwerkelijk zou doen, maar lees hier nu toch van een aantal mensen met noodpakketten in huis. En op zich toch niet zo gek; ik ga het waarschijnlijk ook maar doen.

Jetske

juno

juno

25-11-2008 om 22:33

Angst

En waar moeten de nederlanders dan zo bang voor zijn?
Vreselijk om altijd maar in angst te moeten leven en vaak is het angst om iets wat nooit gaat komen, niks beters te doen ofzo............?

Jetske

Jetske

26-11-2008 om 06:56

Eh... juno

Ik hoop niet dat ik de indruk heb gewekt in angst te leven, want dat is zeker niet het geval; integendeel!

Jetske

Bastet

Bastet

26-11-2008 om 07:33

Welnee juno

Nuchtere hollanders zijn niet snel angstig hoor.

Het lijkt me

het lijkt me 'handiger' om zo'n noodpakket als de nood aan de man komt zo even bij elkaar te pakken. dan om het 'kant en klaar' op voorraad te hebben. dan vergeet ik het en als de nood aan de man komt zul je zien dat het water over datum is en de radio niet werkt enzo. wij hebben al 2 keer 24 uur zonder stroom gezeten en een sneeuwlaag van 1 meter gehad waarbij we niet meer weg konden (euh ja, naar de buren). wij hebben daardoor nog steeds naast de handtelefoon een 'vaste' telefoon die het dan tenminste zonder stroom nog zou kunnen doen (hebben jullie die?) áls de telefoonverbinding het nog doet (bij stroomuitval deed die het nog wel). 1 keer zaten we zonder stroom én water. dat water was lastig. we hebben ons gered met het water wat nog in de kranen zat en in de c.v. ketel (was méér dan genoeg). we hebben 2 knijpkatten voor het grijpen en ook kaarsen. een radio heeft dochter en batterijen hebben we altijd wel. eten (blik e.d.) genoeg. een open haard. koken zou kunnen op het gasfornuis. mocht die het ook niet meer doen dan hebben we die haard dus nog (en de buren een houtgestookte kachel) we hebben zelfs nog zo'n echte ouderwetse ketel, die kan in de haard (mm, moeten we wel even een handig 'hangsysteem' erboven prutsen) desnoods met wat tomatensoep erin. de vorige keer hebben we bij de buren water gekookt voor de koffie/thee etc. etc.
we zouden zelfs nog over de balkonnen elkaar het gekookte water kunnen aangeven....(dus 1ste verdieping) mochten we overstromen....maar dat lijkt me hier vrij onmogelijk (behoorlijk wat meters boven de zeespiegel). en mócht nederland overstromen dan zullen we dat waarschijnlijk wel tijdig weten en racen we gewoon duitsland in.....dat lijkt me wat praktischer.
ik vondt het trouwens wel wat hebben dat zonder stroom enzo.....'t maakt ook wel even dat je nadenkt over hoe afhankelijk we nu eigenlijk wel niet zijn van alle voorzieningen en je denkt weer eens na over hoe het dan opgelost zou kunnen worden. je helpt elkaar (buren, oude mensen).
misschien is het wel een goede oefening zelfs.....voor als écht de nood aan de man/vrouw komt. maar daarvoor kost het teveel (fabrieken dicht, diepvriezers ontdooit etc. etc.) denk ik.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.