Huis, Tuin en Keuken
Decembermamma
31-01-2026 om 17:39
Noodpakket
Een tijdje geleden kregen wij een kaartje over het noodpakket binnen. Wij hebben er even over nagedacht en na een paar langdurige stroomstoringen achter elkaar in onze stad hebben we besloten dat we eigenlijk wel een noodpakket willen gaan vormen. Om me heen horen we van meer mensen die dat doen de meeste mensen om ons heen doen het zo dat ze zeggen de bbq is ons alternatief en we zorgen dat we altijd blikken eten in huis hebben en water.
Wij willen er niet veel mee bezig zijn en zijn best bereid er wat voor uit te geven. We hebben dus besloten om van dat gevriesdroogde eten en graan repen die 10-20 jaar houdbaar zijn te kopen. Dat staat nu samen met een keukengasstelletje een radiootje en pakken water bij ons in de kast. We denken nog aan noodstroom. Het geld is er dus we zijn in staat het te kopen en dat is meer de reden dat we het doen. Zodat we straks niet kunnen zeggen "hadden we nou maar".
Hoe denken jullie hierover? Hebben jullie een noodvoorraad eten en drinken in huis of denken jullie "het zal wel loslopen"?
Gingergirl
01-02-2026 om 18:36
Temet schreef op 01-02-2026 om 13:50:
"Cash voor noodzakelijke zaken die je net niet op voorraad hebt. Ik neem aan dat ook winkeliers daar rekening mee houden?"
Dat denk ik niet. Voorraden koopwaar aanhouden voor noodgevallen kost te veel geld aan opslag en derving, denk ik zo, en voorraden geld aanhouden zullen ze niet willen ivm veiligheid (en vindt de verzekering waarschijnlijk ook niet goed).
Dus in geval van nood zijn de winkels die ondanks de stroomuitval open kunnen in no-time leeg. Aangezien ik altijd te laat op dat soort dingen reageer zal ik tegen die tijd ongetwijfeld achter het net vissen, dus ik zal het met mijn eigen voorraad moeten doen.
Ja winkels maken ook noodplannen was een jaar geleden veel in het nieuws. Ik ken een supermarkt eigenaar en die bevestigde dit ook. Of het in de praktijk gaat werken zal moeten blijken natuurlijk.
Ginevra
01-02-2026 om 19:55
Als je dringend vervoer nodig hebt, en buurman heeft een auto. Als je paracetamol op is en je hebt hoofdpijn. Als je kaarsen op zijn, maar de buren hebben nog. Als je je op de fiets nog kunt redden, maar je band is aan flarden.
In al die gevallen is het een stuk makkelijker om mensen om hulp te vragen als je er wt tegenover kunt stellen.
Je hebt je cash toch niet alleen om brood en pindakaas van te kopen? Je kunt toch van alles nodig hebben?
Sinds het noodpakket een gespreksonderwerp is heb ik de vraag “waar kan een mens nou toch in godsnaam cash geld voor nodig hebben!?” al zo vaak voorbij zien komen. Ik verbaas me daar elke keer over.
Denkt iedereen dat de dierenarts, de apotheek, de fietsenmaker, de buurman je alles gratis gaan geven wat je nodig zou kunnen hebben? De ijzerwarenzaak, de huishoudwinkel, de mensen een straat verderop die een aggregaat hebben…. Wat ga je die aanbieden als je hun dringend nodig hebt?
Temet
01-02-2026 om 19:59
Ik lees in dat artikel vooral dat de supermarktbranche graag subsidie van de overheid wil om noodplannen te maken, want de individuele ondernemer heeft geen geld voor investeringen in aggregaten etc.
Geen gek idee dat de rijksoverheid bij het maken van noodplannen ook kijkt naar het grootwinkelbedrijf, maar ik heb uit dat artikel niet de indruk dat er nu al iets ontwikkeld is.
Gingergirl
01-02-2026 om 20:16
Temet schreef op 01-02-2026 om 19:59:
Ik lees in dat artikel vooral dat de supermarktbranche graag subsidie van de overheid wil om noodplannen te maken, want de individuele ondernemer heeft geen geld voor investeringen in aggregaten etc.
Geen gek idee dat de rijksoverheid bij het maken van noodplannen ook kijkt naar het grootwinkelbedrijf, maar ik heb uit dat artikel niet de indruk dat er nu al iets ontwikkeld is.
Zoals ik al schreef; ik ken een supermarkt eigenaar en er zijn inmiddels noodplannen. Van onze eigen apotheek weet ik dat er ook een noodplan is. Maar er zal zeker op veel gebieden nog genoeg uit te werken zijn. Masr zoals Ginevra schrijft; cash zul je echt nodig hebben, voor niks gaat de zon op.
MamaE
02-02-2026 om 10:20
Zo lang mijn ouders leven, hebben wij geen noodpakket nodig, wij hebben een noodadres. Ze wonen twee straten verder en ze slaan bij aanbiedingen in bulk in voor een heel weeshuis en alsof ze allebei de 100 gaan halen. Daar overleven we het indien nodig wel drie weken denk ik.
Gingergirl
02-02-2026 om 10:29
MamaE schreef op 02-02-2026 om 10:20:
Zo lang mijn ouders leven, hebben wij geen noodpakket nodig, wij hebben een noodadres. Ze wonen twee straten verder en ze slaan bij aanbiedingen in bulk in voor een heel weeshuis en alsof ze allebei de 100 gaan halen. Daar overleven we het indien nodig wel drie weken denk ik.
ja soms leven oudere mensen zo: voorraad voor een heel weeshuis.
Al bestaat een noodpakket natuurlijk niet alleen uit voeding en water.
Decembermamma
02-02-2026 om 10:59
Gingergirl schreef op 02-02-2026 om 10:29:
[..]
ja soms leven oudere mensen zo: voorraad voor een heel weeshuis.
Al bestaat een noodpakket natuurlijk niet alleen uit voeding en water.
Bij mijn moeder weleens de kast leeggeplunderd, en dit aan de kliko gedoneerd. De houdbaarheidsdatum wordt bij de oudere mensen vaak niet zo nauw genomen.
TineWinkel
02-02-2026 om 11:47
Decembermamma schreef op 02-02-2026 om 10:59:
[..]
Bij mijn moeder weleens de kast leeggeplunderd, en dit aan de kliko gedoneerd. De houdbaarheidsdatum wordt bij de oudere mensen vaak niet zo nauw genomen.
Ik ben niet oud (vind ik) maar de houdbaarheidsdatum van voedingsmiddelen is in veel gevallen een THT, dus TENMINSTE houdbaar tot. Tot die datum is de kwaliteit gegarandeerd. Daarna geldt: kijk, ruik, proef. En dan blijken veel dingen gewoon nog prima te eten. Dus ook bij mij verdwijnen weinig dingen in de kliko om reden van 'voorbij de houdbaarheidsdatum'.
En voor voedingsmiddelen in het noodpakket is het volgens mij alleen THT (en geen TGT), lijkt me.
Decembermamma
02-02-2026 om 11:59
TineWinkel schreef op 02-02-2026 om 11:47:
[..]
Ik ben niet oud (vind ik) maar de houdbaarheidsdatum van voedingsmiddelen is in veel gevallen een THT, dus TENMINSTE houdbaar tot. Tot die datum is de kwaliteit gegarandeerd. Daarna geldt: kijk, ruik, proef. En dan blijken veel dingen gewoon nog prima te eten. Dus ook bij mij verdwijnen weinig dingen in de kliko om reden van 'voorbij de houdbaarheidsdatum'.
En voor voedingsmiddelen in het noodpakket is het volgens mij alleen THT (en geen TGT), lijkt me.
We deden dit nadat mijn kind een hapje van de voorgeschotende chips deed en er geen krak volgde, de chips bleef 5 jaar over datum te zijn. Toen zijn we de kast doorgegaan, tht is prima voor een paar dagen tot weken na de datum maar als je het hebt over jaren over datum dan is het wel klaar met de veiligheid.
IMI-x2
02-02-2026 om 12:14
Droge levensmiddelen zoals pasta, rijst, bloem, suiker en (juist) eten in pot of blik kunnen gerust jaren over THT-datum nog gegeten worden. Blikvoer blijft vrijwel eeuwig goed.
MamaE
02-02-2026 om 12:16
IMI-x2 schreef op 02-02-2026 om 12:14:
Droge levensmiddelen zoals pasta, rijst, bloem, suiker en (juist) eten in pot of blik kunnen gerust jaren over THT-datum nog gegeten worden. Blikvoer blijft vrijwel eeuwig goed.
Dit. Of het dan nog lekker is, is een tweede. Maar in een noodsituatie op leven en dood is dat niet relevant of je eten lekker is. Zaak is dan dat je jezelf in leven kan houden.
TineWinkel
02-02-2026 om 13:12
Decembermamma schreef op 02-02-2026 om 11:59:
[..]
We deden dit nadat mijn kind een hapje van de voorgeschotende chips deed en er geen krak volgde, de chips bleef 5 jaar over datum te zijn. Toen zijn we de kast doorgegaan, tht is prima voor een paar dagen tot weken na de datum maar als je het hebt over jaren over datum dan is het wel klaar met de veiligheid.
Inderdaad, ver over datum is kwaliteit dus inderdaad niet meer gegarandeerd. Maar het principe van kijk, ruik en proef blijft dan dus. Waarbij in dit geval 'proef' aanleiding is om het weg te gooien (en in geval van hoge nood = al enkele dagen niet gegeten, dan wordt het misschien toch nog wel wel gegeten?)
mana_sutiyuq
02-02-2026 om 13:27
Decembermamma schreef op 02-02-2026 om 11:59:
[..]
hangt sterk van het product af. Blik blijft jaren en jaren goed, mits de verpakking onbeschadigd blijft. De kwaliteit gaat achteruit, de voedselveiligheid blijft gegarandeerd.
Geweckte groenten en fruit ook jaren en jaren goed mits het vacuum niet verbroken wordt.
Die chips kraakte niet meer, maar met de veiligheid was niets aan de hand.
Waar je je wel druk moet maken over houdbaarheid: tgt data: Vlees en vis. Maar zelfs dan moet je ook voor de aangegeven tgt datum al voorzichtiger zijn.
Bij alle andere producten is het echt ruiken en kijken. Yoghurt kan zo 3-4 weken na de tgt datum nog helemaal prima zijn zelfs als de verpakking open is. Het is zo zuur dat er weinig in zal groeien. Moet je wel hygienisch werken in je keuken, dus niet even dat druppeltje afvegen met je vingers.
Maar er wordt relatief veel te veel weggegooid. En metname bij de consument, bij de producenten gaat er in verhouding het minste weg, omdat er andere outlets gebruikt worden. Groenten gaan in soepgroenten, naar de veevoeding of biogisting. Droge producten worden herpakt en opnieuw geanalyseerd.
AnnaPollewop
02-02-2026 om 14:39
Nou weet je van tevoren niet precies waar je je op voorbereidt, ik vond het in het begin van de coronatijd ook knap lastig om aan eten te komen omdat we allemaal ziek waren en de minst zieke dus naar de supermarkt gestuurd werd - en dat was nou niet degene die daar een talent voor heeft zeg maar. Bovendien gaf de supermarkt nogal wat lege schappen omdat mensen direct als gekken gingen hamsteren. Het maakte het in ieder geval wel interessant om eens met heel andere spullen een maaltijd in elkaar te flansen.
Maar stel dat er een overstroming komt, dan zitten we vast op de bovenverdieping met onze huisdieren en zonder koelkast, stroom of leidingwater en dan moet ik wel de voorraad daar veilig gesteld hebben anders ligt alles doordrenkt te wezen in de kruipruimte. Of we zitten op de benedenverdieping van ons ingestorte huis en dan hoop ik wel water uit de vijver te kunnen halen zonder bv neergeschoten te worden.
In beide gevallen is een waterfilter handig dus dat moet op de lijst. En radio, en een kooktoestel. En een vuurkorf kan fijn zijn maar zet ik die dan boven op het balkon of beneden in de tuin?
Gingergirl
02-02-2026 om 14:44
AnnaPollewop schreef op 02-02-2026 om 14:39:
Nou weet je van tevoren niet precies waar je je op voorbereidt, ik vond het in het begin van de coronatijd ook knap lastig om aan eten te komen omdat we allemaal ziek waren en de minst zieke dus naar de supermarkt gestuurd werd - en dat was nou niet degene die daar een talent voor heeft zeg maar. Bovendien gaf de supermarkt nogal wat lege schappen omdat mensen direct als gekken gingen hamsteren. Het maakte het in ieder geval wel interessant om eens met heel andere spullen een maaltijd in elkaar te flansen.
Maar stel dat er een overstroming komt, dan zitten we vast op de bovenverdieping met onze huisdieren en zonder koelkast, stroom of leidingwater en dan moet ik wel de voorraad daar veilig gesteld hebben anders ligt alles doordrenkt te wezen in de kruipruimte. Of we zitten op de benedenverdieping van ons ingestorte huis en dan hoop ik wel water uit de vijver te kunnen halen zonder bv neergeschoten te worden.
In beide gevallen is een waterfilter handig dus dat moet op de lijst. En radio, en een kooktoestel. En een vuurkorf kan fijn zijn maar zet ik die dan boven op het balkon of beneden in de tuin?
Beneden: bij een overstroming drijft het wel naar boven. Bij kans op neergeschoten worden: dan heb je een balansdag en neem je geen enkel risico.
Met je eens hoor: je kunt echt niet op alles voorbereidt zijn.