Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maarten

Maarten

28-01-2018 om 23:33

Onderburen hebben last van ons

Hey mede-ouders! Leuk forum, ik ben hier nieuw.

Ik had vandaag een probleem en vroeg me af of jullie me eventueel advies zouden kunnen geven?

Onze onderburen die sedert 3 jaar onder ons wonen klaagde regelmatig van onze wasmachine. We wonen in een huurappartement met een houten vloer en geen isolatie.
Nu en dan komen ze nog wel eens klagen maar na een afspraak te hebben gemaakt na 17u niet meer te wassen en ook niet op zon & feestdagen is het opgelost geraakt. Overigens wast mevrouw wel nog na middernacht. Maar ik heb geen zin meer in extra confrontaties.

Nu vandaag stond mevrouw er weer, last van onze dochter en mijn vrouw die mijn dochter een preek gaf. Wat hen erg stoorde is het feit dat als we thuis zijn onze dochter vaak dingen laat vallen zoals haar keukenspulletjes. Mijn dochter is volop in ontdekking ze is 17 maand.

Verder zouden we té hard stappen. Helaas doen we al sloffen aan en zeker geen schoenen wanneer niet nodig. We lopen echt al op te toppen van onze tenen om zeker niet al te veel lawaai te maken. Onze dochter gaat rond half 9 naar bed dit door dat zowel mama als ik werken tot 19u.
Dochterlief is vaak nogal aan de drukke kant. Zeker wanneer ze in sprongetjes zit. We moeten vaak op haar in gaan, vaak ook zonder blijvend resultaat. Ze begrijpt helaas nog niet alles.

Ook zou ze last hebben van het feit dat er hier vaak dingen zouden verschoven worden? Nu schuift onze dochter soms wel eens met haar stoeltje en kindertafel maar voor de rest snap ik niet goed wat ze bedoelen.

S'avonds rond half acht is het gewoon eventjes héél druk bij ons maar na 9 uur is het hier zeker stil.

Ik begrijp hun frustratie echt waar! Maar aan de andere kant denk ik dan weer: Ze zeuren en klagen over alles en iedereen in de wijk. Roddelen, pesten, etc.. Zo is er al een geëmigreerd gezin uit onze straat verhuist omdat zij over alles wat zij deden wel iets te melden hadden bij de Politie. (De kleinste en stomste dingen eerst. bv: het te vroeg buiten zetten het vuilnis etc.)

Ze zeggen vaak ook, we willen graag in een weekendzone gaan wonen. Want mensen zijn asociaal geworden en dergelijke.

Ik vraag me af of wij hier de "kloteburen" zijn, hoe langer hoe vaker voel ik me echt een sociaal geval. Ik weet gewoon niet meer hoe ik het geluid hier kan dempen zonder zelf een isolatievloer te hoeven plaatsen. Per slot van rekening is het niet mijn eigendom. En vindt ik niet dat dit aan de huurder is.

Sorry voor het ganse verhaal hier zo neer te pennen, met al het geklaag. Ik wil gewoon eens van jullie horen of het aan ons gezin ligt en wat we zouden kunnen proberen om hen minder tot last te zijn? Zijn er hier nog ouders die hetzelfde hebben meegemaakt of?


V@@s

V@@s

29-01-2018 om 08:15

isolerende vloer

In Nederlandse huurcontracten is het heel normaal dat opgenomen is dat bij harde vloerbedekking een isolerende vloer verplicht is (aan te brengen door de huurder). Is dat in België anders?

Paddington

Paddington

29-01-2018 om 08:32

Proberen in gesprek te blijven

Is er misschien een mogelijkheid dat jij een keer bij de buren beneden kan luisteren wat zij precies horen? Soms besef je het namelijk niet.

Dus als je met de buren beneden in gesprek gaat, zodat je laat merken dat jij hun klacht serieus neemt, kun je misschien samen tot een oplossing komen. Een mogelijke oplossing is een goede geluidsisolerende vloer. Wellicht kunnen jullie als buren dat zelfs samen bekostigen.

Dees

Dees

29-01-2018 om 08:44

gewoon wel isolatie aanbrengen

Ja precies dat was het eerste waar ik aan dacht, waarom heb je geen isolatielaag onder de vloer aangebracht??? Toen ik in een flat kwam en bij de winkel laminaat bestelde vertelden ze daar dat het verplicht is om isolatie aan te brengen.

Het is nu eenmaal zo dat flats gehorig zijn en dat een klein geluidje heel hard doordringt in het huis onder je. Als de verhuurder de houten vloer heeft aangebracht en dat in de huur inbegrepen is mag je de verhuurder erop aanspreken lijkt me. Maar heb je de vloer overgenomen van een vorige huurder of zelf aangebracht dan vrees ik dat je gewoon isolatie moet gaan aanbrengen.

Stickertje

Stickertje

29-01-2018 om 08:58

sommige buren klagen over alles

Maak je afspraken over na 17.00 niet meer wassen, en als je wasmachine dan 1 minuut buiten de tijd gaat hangen ze al aan de bel. Ze willen jou steeds verder beknotten in je vrijheid maar doen zelf wel wat ze goed uitkomt. Wassen na 17.00 bijvoorbeeld en daar mag jij niets van zeggen, want dat kan jij niet horen, zij wonen beneden dus niemand heeft daar last van!
Ik heb zo'n buurvrouw gehad, gek werd ik er van! Ze was actief op zoek naar dingen om over te kunnen klagen. Ze hoorde/rook werkelijk waar alles. Ze wilde mij zelfs verbieden om voor 10.00 mijn stoofvlees op te zetten, dat stonk te veel en daar kon ze zo vroeg niet tegen.
Met zulke mensen zijn geen afspraken te maken.
Staat er in het huurcontract iets over wanneer stilte gewenst is? Zo niet dan kan je gewoon blijven doen wat je deed. Geen hakken aan als je loopt maar niet overdreven zachtjes doen.
Ze moeten er maar aan wennen! Hoe weinig geluid jij ook probeert te maken, voor hun oren is het altijd te veel. Dat klagen over mensen die het vuilnis te vroeg buiten zetten is daar een goed voorbeeld van. Klagen om het klagen, niet omdat ze er echt last van hebben.
Een draaiende wasmachine om 04.00 is overlast, een wasmachine om 17.00 hoort bij de normale geluiden.

Niki73

Niki73

29-01-2018 om 09:12

Rekening houden ja, maar wel leven

Ja een peuter kan lawaai maken. Dat hoort erbij. Maar als het na 20:30 uur rustig is, mogen de buren in hun handen knijpen. Ik neem aan dat er iets in het huurcontract staat over avond/nachtust? Dat het bijvoorbeeld na 22 uur rustig moet zijn? Zo ja, verwijs daarnaar. Vertel ook dat jullie sloffen dragen en je best doen om geen onnodig lawaai te maken, maar dat jullie wel moeten kunnen léven. Als de buren niet tegen het leven van anderen kunnen, zullen ze op het platteland in een vrijstaand huis moeten gaan wonen.

Ik denk wel dat het belangrijk is te blijven praten met de buren. En misschien kun je inderdaad eens vragen of je even bij hun mag binnenkomen op het moment dat jullie dochter aan het spelen is? Dan kun je ook horen wat het meeste lawaai maakt en misschien kun je daar dan wat aan doen?

Je kunt nog wel wat geluid dempen door bijv. vloerkleden of kamerbreed tapijt te leggen. Je kunt een isolerende plaat onder je wasmachine leggen. Maar rekening houden met de buren houdt natuurlijk wel ergens op.

vlinder72

vlinder72

29-01-2018 om 09:17

Stickertje

Je hebt helemaal gelijk maar dat geldt alleen als er een houtebvloer ligt met daaronder isolatie. Zoek dat nu eerst goed uit.

Is de boel goed geisoleerd dan is het klaar met dat gepiep. Normale leef geluiden horen.

Wij hadden vroeger buren en die werden gek van hun andere buren. Die buren klaagden overal over. Over de trap oplopen met schoenen aan. Het toilet 's avonds laat doortrekken, piano spelen. Overal moesten afspraken over gemaakt worden. Tot de kinderen uit huis waren en op een dag thuis waren en een van de kinderen achter de piano ging zitten om even wat te spelen. Zondagmiddag om vier uur. Direct stonden ze weer voor de deur want dit was buiten de piano-speel-uren-afspraak om. Onze buurman was er toen zo klaar mee dat hij de rest van de middag piano is blijven spelen en vanaf toen hielden ze zich nergens meer aan
Dus wel de trap oplopen 's nachts. Wel douchen 's morgens etc. De zeurburen hebben toen hun huis maar te koop gezet. En onze buurman heeft er zo'n spijt van gehad dat hij deze mensen jarenlang hun leven heeft laten bepalen. En het ging om een normaal jaren 70 rijtjeshuis. Absoluut niet supergehorig. Wij hoorden onze buren zelden. Maar gingen er ook niet op letten.

Ik ben het daarom eens met stickertje. Ga niet allemaal afspraken maken over normale leefgeluiden. Je mag best de was doen op zondag.

Originele vloer

Volgens mij betekent deze zin "We wonen in een huurappartement met een houten vloer en geen isolatie." dat het appartement van zichzelf een houten vloer heeft, zonder isolatie. Dat is dus de originele houten vloer. Daar valt niet aan te isoleren.

Als je zelf bij wijze van vloerbedekking over een betonnen vloer hout of laminaat legt, dan moet je dat inderdaad isoleren.

Maar bovenop hout valt er niet zoveel te isoleren. Er bestaat volgens mij geen tapijtplicht in die gevallen. Bovendien helpt dat ook geen donder. Oude huizen met houten vloeren zijn gehorig. Daar helpt geen lieve moeder aan.

Stickertje

Stickertje

29-01-2018 om 09:42

afspraken gemaakt

Toen mijn zeur buurvrouw er pas woonde heb ik inderdaad afspraken gemaakt over tijden dat de wasmachine mocht draaien, na hoe laat douchen ongewenst was, hoe vroeg het stoofvlees op mocht enzovoort. Er kwam steeds meer bij waar afspraken over gemaakt moesten worden. Wij hielden ons netjes aan die afspraken dus mijn was hing nooit om 07.00 aan de lijn, die van haar ineens wel en dat kan niet als je wasmachine pas om 07.30 aan mag, omdat je kind er anders wakker van wordt.
Op een bepaald moment kreeg ik in de gaten dat mijn buurvrouw het hele blok in haar greep had, alle 5 de huishoudens dansten naar haar pijpen.
Uiteindelijk kreeg iedereen door dat die afspraken iedereen gek maakte en zijn we allemaal weer gewoon gaan leven. 7.00 de wasmachine aan moet kunnen. Spontaan de barbecue aansteken zonder dat 3 dagen vantevoren aan te kondigen.... Heerlijk!!!
We kregen na 6 jaar terreur ons leven weer terug.

Triva

Triva

29-01-2018 om 10:06

Je komt thuis om 19 uur en de wasmachine is dan al twee uur klaar? Timer? Waarom zou je niet mogen wassen op zaterdag? Hup al die afspraken de deur uit.

Maarten

Maarten

29-01-2018 om 11:34

Verscheidene malen geprobeerd

De vloer lag standaard in het appartement. Ik denk inderdaad dat de regels in België anders zijn dan in Nederland qua isoleren. Ik kan toch moeilijk de vloer die mijn huisbaas plaatst openbreken om te isoleren? Wanneer ik hier weg ga zou die isolatie blijven. En heb ik kosten gedaan aan iemand anders zijn woning. Moest ik het laminaat achteraf meenemen zou dit een andere zaak zijn.

Ik heb ook meerdere malen voorgesteld beneden mee te komen luisteren. Maar daar hebben ze geen zin aan.

Ik ben ondertussen opzoek naar een ander appartement, omdat ik de constante discussie's beu ben.

Stickertje

Stickertje

29-01-2018 om 11:45

geen zin aan?

Je mag je eigen geluid niet beoordelen? Waarschijnlijk, omdat er nauwelijks geluid is. Mijn buurvrouw was net zo. Ik mocht niet horen hoeveel geluid mijn wasmachine maakte in haar huis omdat er bijna niets te horen viel. Alleen centrifugeren was vaag hoorbaar, zij deed het verhaal alsof ik met een zware pneumatische boor in de weer was als de wasmachine draaide.
Ik ben een keer met de buurvrouw van de andere kant in het huis wezen luisteren tijdens de vakantie van de buren.
Normale leef geluiden moeten kunnen. Stofzuigen wasmachines het hoort erbij.

Eenzaam.

Vast eenzame mensen, die onderburen.

Negatieve aandacht vragen is ook aandacht.

buren...

Oudgedienden hier kunnen zich misschien nog wel mijn burendrama's herinneren. Gelukkig zijn die alweer een paar jaar achter de rug. Ik woon in een oud kerkje en in mijn geval ben ik de bovenbuurvrouw maar had ik last van asociale onderburen, die huurden van de eigenaar. In totaal heb ik in een paar jaar wel 8 verschillende buren gehad, met de meesten ging het goed, met anderen minder goed of slecht. Inmiddels is het huis verkocht aan heerlijk rustige mensen.
Met de diverse leuke buren ben ik tot een paar ontdekkingen gekomen. Geluid dat je niet kent gaat storen, je gaat je steeds afvragen wat het is. Dus gewoon even vragen, dan kun je het daarna meestal wegblokken. Plotselinge harde geluiden zijn onprettig. Dus moet je een gat boren of heb je zin om je af te reageren met harde muziek, dan stuur je de buren een appje wat je gaat doen en wanneer je ermee klaar bent. Zo hadden we ooit een jongen beneden die vrijdags heel graag even harde muziek draaide om de stress van de week kwijt te raken. Dan kreeg ik een appje: 'even drie nummers afreageren, buuf!' En na drie nummers ging de muziek ook weer naar een normaal niveau. Als laatste ontdekking: onnodige geluiden die te lang duren worden irritant. De meest aso buren die we hebben gehad hadden het geluid van de computer zo hard staan dat we elk mailtje of berichtje (toen was msn nog hip) hoorden binnen plingen. En zo gehorig is het hier nou ook weer niet, van de huidige bewoners weet ik vaak niet eens of ze thuis zijn. Dat was dus echt niet nodig. Aan de andere kant denderde mijn dochter wel eens 's morgens heel vroeg de trap af omdat ze de trein moest halen en dat was voor de buren weer irritant. Loop die trap gewoon normaal af.
Voor de rest zijn leefgeluiden niet te vermijden en daar moeten ze niet over klagen. Wij leven gelukkig alweer jaren in harmonie met een beetje geven en nemen. Jammer dat jouw buren niet open staan voor jouw oplossingen.

Triva

Triva

29-01-2018 om 12:03

idd

Geen afspraken maken als je niet mag luisteren. Het is net een ontvoering, je gaat pas praten over het losgeld als je een teken van leven hebt ontvangen.

Geluidsoverlast binnen gebied leefgeluiden

In deze aflevering idem dito benedenbuurvrouw. Meten is weten en ze kreeg ongelijk.

https://www.sbs6.nl/programmas/mr-frank-visser-doet-uitspraak/videos/7H7Z4aT9tArQ/viktor-wild-in-bed/

Sorry,

Voor het hoge gehalte reclame in deze best verhelderende aflevering.

Heerlijk

Flanagan, wat een geweldig leuk fragment! Haha

maan.

maan.

29-01-2018 om 15:28

Verhuurder?

Ik heb geen ideehoe het met huurwoningen zit maar kun je niet in overleg met de verhuurder of hij iets kan betekenen mbt isolatie?

Hier hoor ik ook vaak wasmachine van de buren maar ongetwijfeld horen zij de mijne ook. En we wassen allemaal in het weekend. Nog nooit iemand horen klagen. Wel in ons vorige huis eenmaal een buurvrouw aan de deur gehad tijdens een klus: of we niet overdag wilden boren want ze wilde slapen ivm nachtdienst. Helaas voor haar kon de keukenman niet s nachts komen klussen..

Maar terug naar de situatie, je kunt een opgroeiend kind niet tegenhouden, af en toe zullen de buren toch wat horen. Ze kunnen natuurlijk ook hun radio aan zetten horen ze minder van boven, ze kunnen bijdragen in isolatiekosten, ze kunnen oordopjes kopen.. serieus ook zij kunnen meewerken aan een redelijke oplossing, en eenzijdig bedachte regeltjes lijkt mij niet zo redelijk.

"een houten vloer en geen isolatie.".

Tja... Dat is dus -letterlijk- minder dan *geen* isolatie: afhankelijk van de eigenresonantie van de materialen en de constructie, worden geluiden niet gedempt, maar integendeel nog versterkt: het klankkastprincipe.
Als de basisconstructie van de woning niet voldoet, kan je nog zo hard je best doen om geluid te beperken, het blijft rommelen in de marge.

"Ik ben ondertussen opzoek naar een ander appartement, omdat ik de constante discussie's beu ben.". Dat is het verstandigste dat u kan doen.

marie

marie

29-01-2018 om 19:35

inderdaad in gesprek blijven

en in ieder gesprek met je meest stralende glimlach aangeven dat je het heel goed begrijpt en dat je hier zèker iets aan gaat doen.
En het daarna meteen afkappen en je gang gewoon gaan.

Hier kun je niets mee.
Het enige dat je kunt is het gezeur gedogen, of inderdaad gaan verhuizen.

Ad Hombre

Ad Hombre

30-01-2018 om 09:02

Suis

Ik woonde ooit in een 30er jaren appartementengebouw met gedeelde verwarmingsleidingen. Soms klonk er een irritant gesuis in onze slaapkamer. Niet hard, maar heel irritant. Waarschijnlijk omdat de bovenburen de verwarmingskraan 'op een kiertje' zetten. Ik heb er nooit over durven klagen, te lullig, maar irritant was het wel...

Ad Hombre (ot),

Zo'n terughoudendheid had ik niet van jou verwacht.

Trildoppen

Maarten, er bestaan trillingsdoppen voor onder de wasmachine. Zo blijven ze ook beter op hun plaats staan.

En een autokleed onder het speelgoedkeukentje van je dochter bespaart ook rommel. Als ze knoeit, kan je het makkelijk afnemen. Het kleed helpt ook tegen de kouwe trek en is geluidsdempend.

Maar heb je met een oud huis en houten vloer geen last van krakende of werkende planken? Tapijt op de vloer en je hebt minder gezeur aan je hoofd.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2018 om 09:30

Zus

Mijn zus heeft een benedenappartement en is constant in de stress vanwege klagende bovenburen. Ze probeert het sinds kort weer wat los te laten, maar het is echt vreselijk als je moeilijke buren hebt. Die mensen hebben een klein kindje, wat mijn zus ook echt wel hoort, maar omgekeerd wordt echt over alles geklaagd én geroddeld. Mijn zus heeft een dusdanig prettige woning, dat ze er niet over piekert om daar weg te gaan. Hopelijk denken haar buren daar anders over.

Ik vind het overigens wel netjes om te melden dat de barbecue aangaat. Buren moeten de kans krijgen om hun ramen dicht te doen.

Bijzondere overlast melden de buren en wij elkaar ook. Niet over elke spijker, maar als bij de buren muziek gemaakt wordt, krijgen wij of achteraf een verklaring of van te voren. Laatst had het buurkind iets nieuws en toen zeiden man en ik tegen elkaar 'wat was dat nou?' en even later kwam er een appje met de verklaring... opgelost, prima zo.

Wij overwegen om tzt naar een appartement te verhuizen, maar als ik dit soort verhalen lees en hoor, dan vraag ik me af of dat een goed idee is . Ik heb eerder in een flat gewoond en daar hoorde ik wel eens iets van buren en vast omgekeerd ook wel, maar dat waren geen gezinnen of oudere mensen.

Kaori

Kaori

30-01-2018 om 09:43

Kaaskopje

ik woon in een appartement met naast mij studenten, onder mij een jong stel, boven mij een oudere dame en zo zit er van alles in de flat.
Ik hoor mijn buren niet anders dan jij in jouw rijtjes woning.
Maar de constructie van het appartement is ook van invloed op geluidsoverlast.
In de jaren 80 bv warden de vloeren doorlopend gegoten en dat maakt dat alle geluid door gegeven worden. Daarvoor en daarna was dat niet zo. Scheelt stukken in de overdracht.
Houten vloeren zijn net klankkasten ook daar dus meer overlast.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2018 om 10:58

Kaori

Ons huis heeft 'intern' houten vloeren. Het fundament is beton, wat we delen met onze buren (één gezin). Alleen wat op het beton gebeurt horen wij, wat daarboven gebeurt niet. In ons eigen huis hoor je wel geklos en gekletter als er iets valt, dus ik begrijp hoe gehorig houten vloeren zijn.

Van mijn vroegere flatje, begin '80-bouw, herinner ik me dat naar onder en naar boven weleens geluiden te horen waren, naar opzij niet, behalve de hond van een vriendin, die woonde een etage hoger en verderop, de hond hoorde je door alles heen.

Bij mijn zus is dat ook zo, begin deze eeuw-bouw. Naar boven en onder hoor je wel wat, diagonaal en horizontaal niet. Dat is aan een kant prettig, dat scheelt een paar buren die elkaar overlast kunnen geven, maar zo kan de bovenbuur ook blijven klagen, terwijl niemand dat kan bevestigen of tegenspreken. Ondertussen wordt mijn zus zwart gemaakt. Heel onplezierig.

Ad Hombre

Ad Hombre

30-01-2018 om 12:20

Flanagan

Ik ben in beide posities geweest, overlastgever en overlastlijder en in beide gevallen is het niet leuk. Je moet ook weer niet over te kleine dingen gaan klagen.

Pirata

Pirata

30-01-2018 om 14:08

Plafondisolatie

Het plafond kan volgespoten worden (vanaf de onderburen) met isolerende vlokken. Is in een paar uur gebeurd.

Trildoppen en spuitisolatie...

Jawel: er bestaan trildoppen voor onder de wasmachine, er bestaan akoestisch isolerende matten.
Door de wasmachine open te gooien en het stabilisatieblok beter af te stellen valt vaak ook een serieuze winst te behalen.
Alleen helpt dat allemaal niet veel, als die wasmachine op een houten vloer staat, allicht gedragen door in de muur ingemetselde houten balken, die allicht ook al niet overbemeten zijn.
Dan woon je gewoon op de achterkant van een gitaar en aan de voorkant genieten ze van de klank...
Dat is allemaal niet zo moeilijk om er flink verbetering in te brengen, maar in een huurappartement, laat staan in het appartement van de onderburen, is dat geen optie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.