Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Onkruid, gif en bemoeizucht

Onlangs kwamen we, wandelend door het dorp, langs het huis van iemand die het groeizame onkruid met een gifspuit te lijf ging. ‘ je blijft bezig he’ zei z’n buurman. ‘ ja, ik moet er stevig tegenaan,’ aldus de spuiter. 

Op zo’n moment ben ik te laf om wat ongevraagde feedback te leveren, maar waarom blijven mensen dit doen, rondom hun huis ? Dat ze binnen geen ongewenste beestjes willen oke, logisch, maar waarom de gifspuit op onkruid rond je huis, met alle nare gevolgen voor de voedselketen en de biodiversiteit? Waarom is zulke zooi sowieso nog te koop? Waarom zo kortzichtig ? 
Zeggen jullie iets als je zoiets ziet gebeuren ?


Of ik iets zou zeggen, weet ik niet. Hangt van m'n bui af.....

Zelf hou ik sowieso niet zo van aangeharkte, geciviliseerde tuintjes én niet van volledig betegelde tuinen met lounchsetjes en al. En daarbij levert al dat steenwerk alleen maar ongewenst onkruid dat er tussendoor piept op.

En uiteraard piept tussen de stenen van het stukje 'terras' dat ik in m'n tuin heb ook onkruid en polletjes gras op. Maar als je die regelmatig ffff weghaalt hou  je het onder controle . En ook als je niet van die strakke stenen gebruikt, is een beetje piepend graspolletje of onkruid sprietje totaal niet ontsierend. Dus weg met die tegels in je tuin. En onkruid in de perken haal je makkelijk weg.

Dus nee, gif niet nodig en van  mij mag het uit de handel.

Wilgenkatje- schreef op 01-05-2021 om 13:19:

Onlangs kwamen we, wandelend door het dorp, langs het huis van iemand die het groeizame onkruid met een gifspuit te lijf ging. ‘ je blijft bezig he’ zei z’n buurman. ‘ ja, ik moet er stevig tegenaan,’ aldus de spuiter.

Op zo’n moment ben ik te laf om wat ongevraagde feedback te leveren, maar waarom blijven mensen dit doen, rondom hun huis ? Dat ze binnen geen ongewenste beestjes willen oke, logisch, maar waarom de gifspuit op onkruid rond je huis, met alle nare gevolgen voor de voedselketen en de biodiversiteit? Waarom is zulke zooi sowieso nog te koop? Waarom zo kortzichtig ?
Zeggen jullie iets als je zoiets ziet gebeuren ?

eerlijk gezegd snap ik ook niet dat ze dat nog gebruiken.

er zijn genoeg andere opties om onkruid tegen te gaan zonder gif.

ik zou er zelf ook niks van zeggen dat zou ik geheid de wind vanvoren krijgen van die persoon.

Ik zou daar niets van zeggen. Dat moet die man zelf weten. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Dat spuiten doet mijn buurman al 50 jaar (kweker). Ik denk niet dat hij stopt als ik er iets van vind.

MeikeT schreef op 01-05-2021 om 13:37:

Ik zou daar niets van zeggen. Dat moet die man zelf weten. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Ik heb buren die het doen. Tegeltuin. Mijn tuin is grotendeels groen. Behalve een strook van zo'n 50 cm langs de erfafscheiding. Want alles wat ik daar plant sterft vroeg of laat weer af door buurvrouws gif. 🙁

Het effect van gif blijft niet beperkt tot alleen de tegels waar het op gespoten wordt.

Hier gaat alleen het onkruid dood door gif. Je moet ook spuiten bij windstil weer als er geen regen wordt verwacht. Ik las laatst dat er gemiddeld per tuin 14 bijen rondvliegen. Alleen al in mijn voortuintje zijn het er gemiddeld 30 per struikje, dus ze vallen niet direct dood neer door mijn gif.

Vreemden aanspreken zou ik sowieso niet doen. Maar als de nieuwe buurman advies vraagt over hoe hij de straat schoon krijgt dan bevat mijn advies aanwijzingen over het verwijderen van onkruid met een schoffel, een voegenkrabber of desnoods de hogedrukreiniger maar tips over gif geef ik niet. Onkruid halen wij weg met schoffel of voegenkrabber, voor het enorme mierennest dat vorig jaar de onderkant van de grasmat heeft opgevreten is wel wat poeder gestrooid om te voorkomen dat ze het nieuw gelegde gras ook weer binnen een paar weken zouden vernielen.

Wij hebben geen betonjungle maar een behoorlijk groene tuin waar veel vogels komen en ook andere dieren. Maar het is onze tuin waar wij prettig in willen verblijven, die mieren waren met zoveel dat het vervelend werd vandaar dat poeder.

Nee daar zou ik niks van zeggen.

Wel iets van denken overigens.

Mijn tuin is niet echt van mij, maar in bruikleen van de natuur. Dus mieren, vleermuizen, mollen, eenden, vliegende insecten mogen hun gang gaan. Behalve een wespennest in de spouw, dat is gevaarlijk. Onkruid dat overdrijft gaat bij mij met de hand. De buurman met zijn spuit, daar zit een sloot tussen. Hij vindt ons ongetwijfeld rommelkonten. 😏

Zelf haal ik onkruid met de hand of met een voegenkrabber weg. Als ik bekenden gif zie gebruiken zeg ik er wel wat van. Ik snap die haat tegen 'onkruid' ook niet zo en de wens om het met grof geschut te lijf te gaan al helemaal niet.

Ik ben lid van een Facebookgroep van tuiniers en mij valt op dat vooral onze zuiderburen er wel raad mee weten. Iemand hoeft maar 'zevenblad' te zeggen en de tips waar je Roundup of nog erger spul kunt aanschaffen vliegen je rond de oren.

Dat dus Slofje: In bruikleen van de natuur.

Normaal worden de mieren bij ons ook niet acuut met gif om zeep geholpen maar dat mierennest van vorig jaar was zo inmens groot....

Het pad naar de schuur verzakte er een beetje van maar dat ziet er niet meteen vreselijk uit. Dat gazon werd helemaal bruin, het hele wortelstelsel was kapot gegeten, daardoor was onze tuin ook voor ander leven wat minder aantrekkelijk geworden. De merels die normaal op wormenjacht kwamen in ons gazon die zagen we ook niet meer.

Ik werd gisteren gebeld door de achterbuurman, die duiven houdt. Of wij muizengif op onze garage (achterin de tuin) hadden gelegd, dat had hij namelijk zien liggen en hij heeft inmiddels al 4 dode duiven!

Uiteraard niet, wij doen er alles aan om de tuin groen, natuur- en vriendelijk te maken (dat was ie niet toen we er 2 jaar geleden gingen wonen), met vogelvoer en afentoe een schattig muisje dat door de tuin loopt. Geen gif! Gezien de vogel-werende cd's in de boom van een van de buren-om-de-hoek (waar de garage ook aan de tuin grenst) vermoed ik wel wie de dader is, maar ik word er erg boos en verdrietig van.

Toevoeging: dit treft natuurlijk niet alleen de duiven van de achterbuurman, maar ook alle andere vogels die in onze tuin komen. De merels die weer een nestje aan het bouwen waren heb ik al een tijdje niet meer gezien.

Sneeuwklokje88 schreef op 01-05-2021 om 15:11:


Ik ben lid van een Facebookgroep van tuiniers en mij valt op dat vooral onze zuiderburen er wel raad mee weten. Iemand hoeft maar 'zevenblad' te zeggen en de tips waar je Roundup of nog erger spul kunt aanschaffen vliegen je rond de oren.

Nou Zevenblad is wel een probleempje....... Het woekert niet alleen, maar gaat met wortels onder de grond door. Dus er zomaar uittrekken gaat niet.

Geen gif, maar hier is de hele buurt druk in de weer met azijn..... Stinken joh! Bij ons staat volgens sommigen veel "onkruid" alleen zien wij dat anders! Zo mooi wat er soms spontaan komt opzetten, geweldig. En zo jammer dan dat de rest vooral zijn tuin betegeld.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.