Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Onkruid, gif en bemoeizucht


Junio schreef op 02-05-2021 om 11:33:

[..]

dat van de eik heb ik ook altijd zo gedacht. Tot degene die onze grote bomen controleert vertelde dat dit alles nogal meevalt.

https://deboomdokter.be/blog/bodem/zijn-bladeren-van-de-eik-met-tannine-of-looizuur-slecht-voor-het-gazon/


maar blad wat je in de tuin laat liggen ga je niet eerst klein maken (tenminste, ik niet). En in vijvers word eikenblad ook niet zo gewaardeerd.

Hier in de omgeving vooral lindebomen. Blad vergaat goed, veel insecten maar goed, een linde heeft als nadeel dat hij een tijd hele plakkerige afscheiding geeft (fijn op je auto of onder je schoenen 😐)

t eikenblad van de grote oude eiken achter ons huis, wat hier dus veel ligt,vergaat eigenlijk niet. Dat blijft gewoon liggen? De rest v d bladeren: walnoot,wilg,magnolia,eenmijn onbekende boomsoort voor de tuin etc vergaat en verpulverd goed. 

Knutselkei schreef op 02-05-2021 om 13:40:

t eikenblad van de grote oude eiken achter ons huis, wat hier dus veel ligt,vergaat eigenlijk niet. Dat blijft gewoon liggen? De rest v d bladeren: walnoot,wilg,magnolia,eenmijn onbekende boomsoort voor de tuin etc vergaat en verpulverd goed.

dat klopt inderdaad, eikenblad doet er zo’n 2/3 jaar over voor het helemaal weg is. 

Als directe buren gif zouden spuiten, zou ik wel protesteren.Ik heb buurjongens met scooters ook weleens gevraagd om niet naar onze tuin te gassen, daar ik geen uitlaatgas in mijn eten wil. Dat heeft een zo'n jongen goed onthouden, want dit jaar hoorde ik hem  tegen een vriend zeggen  dat ze vanwege mijn planten verderop moesten staan. Toch lief. Iemand die ik goed ken zou ik informatie over hoe het beter kan geven, maar je kunt het ook niet afdwingen. 

Ik heb te maken met heermoes en dat moet je wegpesten met grondverbeteraars (lavameel, kalk, wormenmest)  bodembedekkers (ooievaarsbek), maar ook uitputten door te blijven plukken en zeker dat laatste geldt ook voor zevenblad. Ik lees van zevenblad de tip om groeimiddel te gebruiken, maar ik heb nog niet uitgezocht of dat onder goed of fout valt. 

Afdekken met zwart folie kan ook helpen. Wel een flinke tijd laten liggen. Zeker als het warm wordt gaat de temperatuur lekker omhoog onder dat plastic.  

Dus verstikken door folie of bodembedekkers, of plukken plukken plukken

Afgeplukt zevenblad kun je eten. Googel maar eens. Pesto met zevenblad bijvoorbeeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.