Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tihama

Tihama

19-02-2016 om 18:34

Onverwachte gezinsuitbreiding ....


Vesper Lynd

Vesper Lynd

22-02-2016 om 09:20

Zijn zo weg

Ik zie regelmatig nestjes voorbij komen en meestal hebben alle kittens binnen een paar dagen een huisje. Mensen willen namelijk het liefst een kitten uit een betrouwbaar gezin met 'ojee-nestje' en niet van een broodfokker. Ik heb twee jaar geleden 2 maanden op de (zeer lange) wachtlijst van het asiel gestaan. Toen hoorde ik via via dat een collega kittens had. Anderhalve dag oud, en er was er nog maar 1 van de 4 zonder nieuwe eigenaar.
Ik zou aanraden om ze liefst 12 weken bij moeder te laten. Die van mij had ik met 9,5 week, en die heeft nog wel wat manieren moeten leren van onze grote kater. Hij was vooral erg hardhandig in zijn spel. Idealiter leert hun moeder ze dat.

Paddington

Paddington

22-02-2016 om 15:36

Leeftijd

Waarom zou een kat met 8,5 maand zo erg te jong zijn voor kittens dat het verkeerd zal aflopen? Natuurlijk kan het een keer gebeuren, maar het kan op elke leeftijd verkeerd lopen.

Ik heb twee keer een "O, jee" nestje gehad. Twee keer heeft moederpoes de eerste weken met de kittens in een kast gelegen, waarvan de deur openstond.

Verder had ik twee hele grote dozen aan elkaar vastgemaakt en daar dan weer een kattenbak aan vast voor de periodes dat ik niet thuis was. Vanaf een week of 3 zijn de kittens vanuit de kast, de doos in verdwenen. Op de momenten dat er iemand thuis was, mochten de kittens het huis ontdekken. Anders zaten ze in de veiligheid van de doos.

Het eerste nestje ging niet helemaal goed bij de bevalling. Ik ben toen tijdens de bevalling met moederpoes en 3 pasgeboren kittens naar de dierenarts gegaan. De tweede keer was een verassing bij thuiskomst. Ik had verwacht dat het nog een paar dagen zou duren.

Geniet ervan. Ik heb in het begin dagelijks de kittens gewogen om te kijken of ze genoeg te eten kregen.

Tihama

Tihama

22-02-2016 om 16:59

Dierenarts

Ik heb de dierenarts gebeld. Ik kreeg de assistente aan de lijn die er vrijdag bij was. Ze was hogelijk verbaasd toen ik de vraag stelde. Nee hoor, onze kat is volwassen genoeg om een zwangerschap aan te kunnen. Geen enkele reden om me zorgen te maken.

Dat wegen heb ik ook gedaan toen dit kitten bij ons kwam. Ze was toen 9 weken. In een schaal op de keukenweegschaal

Ik geloof dat ik het nu langzaamaan zelfs leuk ga vinden. Ik hou jullie op de hoogte.

Leuk!!

Superleuk hoor, zo'n nestje. Onze poes was geloof ik ook 8,5 maand toen ze zwanger bleek te zijn. Niet gepland, niet gewenst... maar oh wat was het een leuke ervaring.

Weet je, poezen zijn over het algemeen prima in staat om alles zelf te regelen. Inderdaad een beetje in de buurt blijven: het is natuurlijk wel heel eng zo'n bevalling. Maar wie weet is jullie poes wel van het type: VERRASSING! en liggen er plots vier kittens op je stapel handdoeken.

Van vlooien heb ik geen last gehad. Zolang moederpoes zelf goed ontvlooid is, kan het met de kittens eigenlijk niet fout gaan lijkt mij.

Ze kunnen met de dag meer en worden met de dag leuker, dat is echt heel geinig om te zien. Let wel op dat je moederpoes goed bijvoedt. Wij waren daar wat slordig in en als ik nu nog de foto's terugzie van het graatmagere beest wat er na de bevalling over was schaam ik me alsnog. Laat je door de dierenarts voorlichten over wat ze aan extra's nodig heeft.

We waren de kittens zo kwijt trouwens, en de leukste hebben we zelf gehouden

Tihama

Tihama

22-02-2016 om 17:32

Grinnik

Ik vertelde mijn vader zojuist dat hij vermoedelijk van de zomer ook nog kattenoppas zal zijn. Hij: Och, heden en mijn vrouw praat al tijden over dat ze weer een kat wil, maar het is eigenlijk geen goed idee omdat we zo vaak op weg zijn.

Iets zegt me dat er alvast 1 kitten besproken is

Mag ik ze allemaal?

Ik zag vanmiddag een dikke rat vlak langs mijn tuindeuren lopen...

skik

Tihama

Wat leuk. Ik heb hier ook twee katten van Sancy. Die zijn trouwens iets minder braaf. Deze zijn van zomer 2011.

Tihama

Tihama

23-02-2016 om 21:43

Alkes

Dan zijn we familie! Want die van ons zijn uit hetzelfde nest

Heb jij katertjes?

Tihama

Een poes en een kater. Ze kunenn het redelijk met elkaar vinden maar vechten elkaar ook wel geregeld de tent uit. Lijkt best op de andere broer en zus hier in huis

lennest

lennest

29-02-2016 om 10:34

jonge katjes, leuk!

Vroeger hadden wij veel katten en heel vaak nestjes, katten werden vroeger niet gesteriliseerd. Waar 15 katten wonen, kunnen er ook meer wonen! Bevallingen hebben plaatsgevonden in het dressoir (vond m'n moeder niet zo leuk), in de hondenmand (vond de hond wel leuk), achter de vriezer (wat ligt hier nou??), in de tuin, gepland in een doos met een oud laken, ach, we hebben van alles mee gemaakt en och, wat zijn die jonge katjes leuk, we hebben er zo veel mee gespeeld! Wij woonden buiten, dus er was buiten rondom het huis plaats genoeg, grote schuur, oud kippenhok, we vonden overal katten. De oudere, wat rustigere katten mochten soms wel binnen, een van die katten had dus het dressoir uitgezocht, slim hoor.
Ik zou bijna zeggen: breng er maar twee Tihama, maar ik heb thuis geen fans van katten, jammer!

Hortensia

Hortensia

29-02-2016 om 11:23

Alkes en Tihama

It's a small world

mirreke

mirreke

01-03-2016 om 12:46

Ook meegemaakt, en ook zo jong

En onze poes bleek een werkelijk ge-wel-di-ge moeder. Zo lief was ze, en ze heeft ze tot zulke lieve katten opgevoed. Bij ons waren het er vier, twee zelf gehouden en twee zo kwijt.

Het was een superleuke ervaring, en ik vond de bevalling ook heel bijzonder. Poes zocht zelf uit waar ze ging bevallen, net op het laatste moment, en ik bleef er bij...

En zo gek, maar na die bevalling hadden we zo'n band met elkaar... twee ooit bevallen vrouwen

Daarna natuurlijk wel snel gesteriliseerd...

Tihama

Tihama

20-03-2016 om 19:26

Ze zijn er!

Hoi

Ja, ze zijn er!

Gisteren vroeg Gwennie steeds onze aandacht. Ze wilde continu ons gezelschap. En in de middag nestelde ze zich in de grote bak die we voor haar klaargezet hadden. In 2 uur kwamen er 4 kleine hummeltjes.

Moeder en kinderen maken het uitstekend.

Ze bevinden zich op de kamer van dochter, die een strak regime heeft ingesteld aan kraambezoek.

We zijn dankbaar dat ze de bevalling plande op de vrije zaterdag, zodat het hele gezin mee kon genieten

Er zijn er inmiddels al 2 gereserveerd. En nog een paar in beraad.

En nu de dierenarts bellen om de afspraak voor de sterilisatie te plannen....

Gefeliciteerd!

Heerlijk om van te genieten met zijn allen.

Van harte!

Samen met poes beschuit met muisjes eten?.

Tonny

Tonny

20-03-2016 om 19:45

Ha wat leuk

En zo fraai in het weekend! Braaf beessie

Vesper Lynd

Vesper Lynd

20-03-2016 om 19:47

Leuk!

Gefeliciteerd!

Leuk he

Hier zijn ze bijna allemaal al uitgevlogen. Maar t was zoooo bijzonder! Kan volgens mijn vriend beter kittens gaan verkopen. Zakelijk nog nooit zoveel aandacht gehad!!

Sancy

Sancy

26-08-2017 om 13:02

Nou ja zeg!

Kom ik na een jaar of wat eens kijken of hier nog bekenden zijn, lees ik over het nageslacht van mijn lieve Juultje!

Tihama, ik ben je niet vergeten.

Liefs, Sancy

Tihama

Tihama

27-08-2017 om 01:03

Ha, Sancy

Leuk je weer eens te zien!

Maar moeders is geen nageslacht van Juultje. Het was nageslacht van een nieuw kitten. Na het verscheiden van Cieltje (de dochter van Juultje) hebben we een kitten uit het asiel gehaald.
Die werd dus ongepland zwanger.

Mieltje (zus van Cieltje en dochter van Juultje) leeft nog steeds vol vuur.

Het is een lieve theemuts.

Mail/app/bel je weer eens?

Sancy

Sancy

27-08-2017 om 17:20

Tihama

Ha! Dat van Cieltje wist ik nog, en Mieltje is toch nageslacht? Net als de katten van Alkes dus

Ik ben de afgelopen jaren veel gegevens verloren maar in de krochten van mijn geheugen zaten nog wat aanwijzingen die me naar jou leidden, dus er komt snel een snailmail met mijn huidige gegevens.

Hoeveel

overtollige katten worden er jaarlijks in NL gedood?
Ik gebruik bewust niet het vriendelijker klinkende "geëuthanaseerd"...
Er zijn sowieso al veel teveel huiskatten, maar blijkbaar wordt iedereen week als er weer eens een nestje op komst is.
Tijdens de bezetting WO II, werden hier "kattensoupers" georganiseerd. Er werd geen geheim gemaakt van het hoofdingrediënt. Toen was het geen plaag, al die kansarme katten.
Overigens: die beesten zijn nauwelijks te vreten. Maar ja, de bezetting hè, en katten waren zo ongeveer de enige bron van dierlijke proteïnen die niet streng gereglementeerd was.

Tihama

Tihama

27-08-2017 om 21:48

Yvan

Om je gerust te stellen: de kat is zo snel mogelijk na de bevalling gesteriliseerd.

Tip: dit draadje is alweer 1,5 jaar oud....

Emmawee

Emmawee

27-08-2017 om 21:49

Yvan

Er worden in Nederland jaarlijks tussen de 8.000 en 13.500 zwerfkatten door jagers afgeschoten. Dat zijn er heel wat.
Katten in dierenasiels worden afgemaakt bij ernstige gedragsproblemen of ernstige ziekten. Moeilijk plaatsbare katten verhuizen soms naar een ander asiel om de kans op plaatsing te vergroten. Zij vinden vaak, soms na vele jaren een tehuis.
En hoe is dat in België?

In de Tweede Wereldoorlog 'verdwenen' veel katten en was er veel 'konijn' te koop. Blijkbaar vond toch niet iedereen het een fijn idee om kat te eten en bljjkbaar lijkt de smaak wat op konijn. Al zullen er gerust mensen zijn voor wie het doden en eten van katten geen enkel probleem was, vooral niet vergeleken met de verschrikkelijke honger die er was.

Maar wilde je er precies mee zeggen?

Sancy

Sancy

28-08-2017 om 11:22

Ach heerlijk Yvan

Ik mag dan jaren weggeweest zijn van dit forum, maar ik herken nog steeds een trol in gezelschap.

Dat gezegd hebbend: ga je eens druk maken over de pluimvee- melkvee- runder- en varkensindustrie.

Vegetarische groet, Sancy

Sancy

Wel leuk dat ik jou tref in dit kattendraadje. Met de broer en zus uit nest van jouw kat gaat het uitstekend. Ze vechten elkaar af en toe wel de tent uit, maar kunnen ook nog rustig naast elkaar in slaap vallen.

Polemisch (zoals altijd): sorry

Ik vind het ook niet leuk dat het nodig is wat kattenjongen een kogel door de hersenstam te jagen (en da's dan nog de humanere optie...). Maar de eerste en enige verantwoordelijken daarvoor zijn de eigenaars.

@ Emmawee #55

Daar zijn in B niet echt systematisch bijgehouden cijfers over.
Maar in elk geval hebben katten, ook gegeven hun aard, hier niet veel kans, eens in een asiel, dat ook levend te verlaten. Doorgaans worden ze na een paar weken gedood.
En maar goed ook. De dierenliefhebbers, inclusief de seuten die denken dat zo'n beest goed staat op fancy foto's op twitter, zullen het er niet eens mee zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.