Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Op latere leeftijd verhuizen van randstad naar oosten?


In sommige gedeeltes van Nederland zal er geen huizentekort zijn maar Nederland is zo klein dat een tekort in een gedeelte van het land ook voelbaar zal zijn in een ander gedeelte. Een tekort aan huizen in de randstad zal leiden tot verhuizingen naar buiten de randstad waardoor de huizen daar ook schaarser en dus duurder worden. 

Meer huizen bouwen in de randstad zal dus ook helpen om de huizen elders betaalbaar te houden. 

In Amsterdam speelt er nog een ander probleem dat veel huizen gekocht worden door mensen die er helemaal niet willen wonen maar als investering of om te verhuren aan expats. Daar zou ook een einde aan gemaakt moeten worden. Als er zo'n tekort aan huizen is dan zou je in bepaalde streken/steden alleen mogen kopen als je ook van plan bent het als je eigen primaire woning te gebruiken.

Fijn als mensen die hun roots in het oosten hebben naar het oosten terug gaan, misschien komt er dan een huis vrij voor mijn kinderen, geboren en getogen Randstedelingen. 

Poezie

Poezie

01-04-2021 om 17:25 Topicstarter

Auwereel schreef op 01-04-2021 om 17:16:

Fijn als mensen die hun roots in het oosten hebben naar het oosten terug gaan, misschien komt er dan een huis vrij voor mijn kinderen, geboren en getogen Randstedelingen.

Goh, wat een aardige opmerking van je.

Mijn kinderen zijn hier ook geboren en getogen, die gun ik toch echt eerder dit huis.

Ik begrijp de weerzin tegen de Randstad slecht. Of we allemaal in een leuk huis in Amsterdam of Den Haag wonen. Ik ben wel benieuwd welke inwoner van Deventer, Arnhem of Zwolle graag onder de rook van de Botlek zou willen wonen. 

Poezie schreef op 01-04-2021 om 17:25:

[..]

Goh, wat een aardige opmerking van je.

Mijn kinderen zijn hier ook geboren en getogen, die gun ik toch echt eerder dit huis.

Dit was naar aanleiding van de opmerking dat mensen in het oosten niet zitten te wachten op pensionado's, of ze nu roots in het oosten hebben of niet. Dus iemand na het pensioen weer terug wil en daarna een huis voor kinderen achterlaat, is kennelijk niet gewenst.

Poezie

Poezie

02-04-2021 om 10:03 Topicstarter

Auwereel schreef op 01-04-2021 om 23:28:

[..]

Dit was naar aanleiding van de opmerking dat mensen in het oosten niet zitten te wachten op pensionado's, of ze nu roots in het oosten hebben of niet. Dus iemand na het pensioen weer terug wil en daarna een huis voor kinderen achterlaat, is kennelijk niet gewenst.

Sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik vind het inderdaad ook wonderlijk dat je, eens vertrokken uit het oosten, altijd vertrokken uit het oosten " zou gelden. 

Wat dat betreft zou je als randstedeling veel feller kunnen zijn omdat hier werkelijk een heel groot woningtekort is.

Poezie schreef op 31-03-2021 om 15:31:

[..]

Dat is leuk om te lezen!

Wat was de reden voor haar verhuizing?

Ze heeft  na haar pensioen met twee bevriende stellen een lap grond gekocht en daar hebben ze drie huizen op laten bouwen.  Met het idee dat ze later eventueel gezamenlijk zorg konden regelen, onderling of ingekocht. Voorlopig is daar nog geen behoefte aan en zijn ze nog druk met onderhoud, de moestuin, de kippen en de zwemvijver.

Alkes schreef op 01-04-2021 om 19:16:

Ik begrijp de weerzin tegen de Randstad slecht. Of we allemaal in een leuk huis in Amsterdam of Den Haag wonen. Ik ben wel benieuwd welke inwoner van Deventer, Arnhem of Zwolle graag onder de rook van de Botlek zou willen wonen.

Calimerocomplex. Neem voor de gein eens een proefabonnementje op het regionaal dagblad van Kenfantown. Driekwart van de lezersbrieven heeft als strekking: daar heeft de Randstad niet van terug.

Het boek van Petra Possel, de stad uit, wordt verfilmd. Het boek is van 2019, maar het onderwerp is dus actueel.

Tsjor

Overigens: het boek is wel geschreven vanuit de ervaring van de stadsdame. Tsjor

Poezie

Poezie

03-04-2021 om 12:50 Topicstarter

tsjor schreef op 03-04-2021 om 10:26:

Het boek van Petra Possel, de stad uit, wordt verfilmd. Het boek is van 2019, maar het onderwerp is dus actueel.

Tsjor

Lijkt me een leuk boek om te lezen, dank voor de tip!

Toch wil ik hierbij nog even benadrukken dat ik niet perse naar het platteland in het oosten zou hoeven verhuizen. Ook daar heb je hele leuke steden zoals Zwolle, Deventer en Zutphen. 

Flanagan schreef op 01-04-2021 om 12:18:

Huizenmarkt

Ik weet niet of in het rechterdeel van Nederland te weinig huizen zijn dat je kan spreken over tekort voor de starters. De huizen waren eerst een stuk goedkoper zodat ze naast ruimte ook op financieel gebied een aantrekingswaarde hadden voor de randstadontvluchters. De prijzen zijn door het overbieden zo sterk gestegen dat de geboren en getogen starters het niet meer kunnen betalen.

zo was vroeger Vancouver (Canada) een leuke stad. Maar een toestroom van rijke Aziaten deed de huizenmarkt onbetaalbaar worden. Het heeft de volgende generatie Vancouver uitgejaagd. En daar zijn de Vancouveraren niet blij mee. Ze zijn hun geboorteplaats kwijt en weten drommels goed hoe dat is gekomen.

de stad was altijd al aantrekkelijk voor emigranten. Ook vanuit Nederland.

Tsjor, ik las dit draadje net voor het eerst en ik zit met stijgende irritatie over jouw bijdragen. 

In het verleden hebben we, OO in het algemeen, het weleens over werk vinden gehad. En jij vond toen dat je niet moest miepen, vrij geciteerd, over reisafstanden. Als je op een stuk reizen afstand werk kon vinden dan moest je gaan ipv je hand op te willen houden. Jij had dat ook altijd zo gedaan, dus een ander kon dat ook. Inleving in dat niet iedereen zo flexibel kon zijn,  hoorde ik er niet erg in terug.  

Bij de vraag van Poezie lijk je te vinden dat Randstedelingen zich goed moeten realiseren hoeveel nadelen er aan een verhuizing naar het oosten van het land kleven en dan in het bijzonder voor de oorspronkelijke bevolking daar.  Moet ik dit nu bij elkaar vegen als "Mensen uit de Randstad mogen hier alleen komen als we ze nodig hebben en verder moeten we ze hier niet?" Het zou wel jammer zijn als je dat bedoelt. . Wat betreft de tegenstelling stad en platteland, kan ik je geruststellen. Dat is overal. Ook buiten mijn stad. In het westen. Er is zelfs verschil tussen gróte stad en provinciestadje.  Ik ben zelf vanuit Amsterdam naar een dorp, nog steeds in het westen, verhuisd en ook daar moest je willen integreren.  Dat is een keus.

Overal verrijzen nieuwbouwwijken, die overloop uit andere plaatsen moeten gaan opvangen. Zitten die plaatsen daar altijd op te wachten? Mwah, vooral de lokale PVV- of Baudet- aanhang die zélfs  vol=vol roept tegen dit type bevolkingsgroei, laat zich hierover horen. De rest snapt wel dat we ermee moeten dealen. Het brengt ook geld in het laadje voor de middenstand en de gemeentekas. Het maakt dat bedrijven niet wegtrekken vanwege te weinig inkomsten. Banken hun betaalautomaat toch maar laten staan. 

Mijn familie komt uit het oosten. Een deel woont al langere tijd in Noord en Zuid Holland. Deels teruggekeerd naar de roots van de vorige generatie, deels omdat in het westen werk te vinden was en deels omdat de sfeer ze beter paste. Hun aanwezigheid hier heeft er net zo goed voor gezorgd dat de bevolking te groot is geworden om gehuisvest te kunnen worden. Ik heb er zelf ook niet om gevraagd om in het westen te wonen. Dat hebben mijn ouders zo gedaan. Hier was werk.  Ik klaag niet. Ik woon hier prettig.

Flanagan schreef op 01-04-2021 om 09:23:

Even inhakend op het huisvestingsprobleem; binnen een jaar tijd zijn de huizen vanaf Veenendaal en oostelijker flink in prijs gestegen. Vrienden aldaar verkochten vorig jaar hun huis; jaar later gingen die huizen voor een ton meer van eigenaar. Hun kinderen krijgen het als starters moeilijk, met dank aan de randstadontvluchters. Nederlanders, waar dan ook, zijn over het algemeen hulpvaardige en vriendelijke mensen. Als ze het maar niet in hun portemonnee gaan voelen.

Tja Flanagan. Ik kan best begrijpen dat ze buiten de randstad best balen als hún huizenprijzen ook omhoog gaan doordat meer randstedelingen die kant op komen. Anderzijds: in de randstad is het inmiddels écht onmogelijk voor een starter iets te vinden. En eigenlijk kom je dan gewoon tot de conclusie, dat 'we' ons meer moeten verspreiden binnen Nederland, zodat e.e.a. weer wat recht getrokken wordt, en voorál belangrijk, weer binnen proporties blijft. 

Als de bedrijfsleven daar nu eens het voortouw in neemt, komt de verspreiding vanzelf. Dus groen licht voor vliegveld Lelystad, of ergens in Friesland..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.