Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Op latere leeftijd verhuizen van randstad naar oosten?


Poezie

Poezie

31-03-2021 om 12:35 Topicstarter

tsjor schreef op 31-03-2021 om 12:30:

Nou nee, zo'n spoorlijn kan er ook toe bijdragen dat economische activiteiten worden verlegd.

Economische activiteiten kunnen ervoor zorgen dat ook jonge mensen in hun eigen gebied blijven wonen. De OV-chipkaart voor studenten is wat dat betreft al een goede ontwikkeling: de treinen zitten vol als de studenten weer mogen reizen.

Tsjor

Die ov kaart bestond in "mijn" studententijd ook al, maar heeft mij niet doen besluiten om in het oosten te blijven wonen.

Ali

Ali

31-03-2021 om 12:35

tsjor schreef op 31-03-2021 om 12:14:

Het is wel mooi als mensen uit de randstad nu de rest van Nederland ontdekken en waarderen. Zeker, heel goed. Maar de rest van Nederland is geen vrijetijdspark voor de randstad.

Tsjor

dat geldt andersom ook, dus graag de provincialen niet meer naar amsterdam om daar alles te doen wat ze thuis niet doen

Een wat ouder familielid is een jaar of wat geleden van onder de rook van Utrecht in een buitengebied in de buurt van Zutphen neergestreken. Haar bevalt het erg goed. Ze was altijd al actief en heeft zich daar ook daarbij diverse verenigingen aangesloten. Nou is het daar een aardige streek, wel platteland maar niet al te gristelijk of oh,oh wat zijn we toch gemoedelijk maar alleen met de carneval en  voor ons eiguh Brabant.

Poezie

Poezie

31-03-2021 om 15:31 Topicstarter

kenfan schreef op 31-03-2021 om 15:01:

Een wat ouder familielid is een jaar of wat geleden van onder de rook van Utrecht in een buitengebied in de buurt van Zutphen neergestreken. Haar bevalt het erg goed. Ze was altijd al actief en heeft zich daar ook daarbij diverse verenigingen aangesloten. Nou is het daar een aardige streek, wel platteland maar niet al te gristelijk of oh,oh wat zijn we toch gemoedelijk maar alleen met de carneval en voor ons eiguh Brabant.

Dat is leuk om te lezen!

Wat was de reden voor haar verhuizing?

'... dus graag de provincialen niet meer naar amsterdam om daar alles te doen wat ze thuis niet doen' Verplaats de economische activiteiten dan.

Ik zeg het niet om iemand te stangen, maar dit sentiment leeft er gewoon. Je kunt het negeren of afkeuren, maar daarmee is het niet weg.

Tsjor

Poezie

Poezie

31-03-2021 om 16:57 Topicstarter

tsjor schreef op 31-03-2021 om 16:38:

'... dus graag de provincialen niet meer naar amsterdam om daar alles te doen wat ze thuis niet doen' Verplaats de economische activiteiten dan.

Ik zeg het niet om iemand te stangen, maar dit sentiment leeft er gewoon. Je kunt het negeren of afkeuren, maar daarmee is het niet weg.

Tsjor

Ach ja, dit sentiment kom je in heel Nederland tegen.

Ik liep ooit in Amsterdam op een plek waar dat blijkbaar niet kon/mocht ofzo, er werd in plat Amsterdams naar mij geroepen dat ik "op moest rotten naar mijn eigen dorp"

In de stad waar ik nu al heel lang woon zijn ze nogal anti studenten. Hier moet je laten zien dat je ok bent, dan wordt je wel geaccepteerd maar je hoort er nooit echt bij. Tenzij je hier kinderen krijgt, dan is het wel weer goed.

Ali

Ali

31-03-2021 om 17:49

tsjor schreef op 31-03-2021 om 16:38:

'... dus graag de provincialen niet meer naar amsterdam om daar alles te doen wat ze thuis niet doen' Verplaats de economische activiteiten dan.

Ik zeg het niet om iemand te stangen, maar dit sentiment leeft er gewoon. Je kunt het negeren of afkeuren, maar daarmee is het niet weg.

Tsjor

Ik negeer dat wel gewoon, want gaat nergens over. En de provincialen zijn gewoon welkom in de grote steden en de randstad.

Ali

Ali

31-03-2021 om 17:52

Poezie schreef op 31-03-2021 om 16:57:

[..]

Ach ja, dit sentiment kom je in heel Nederland tegen.

Ik liep ooit in Amsterdam op een plek waar dat blijkbaar niet kon/mocht ofzo, er werd in plat Amsterdams naar mij geroepen dat ik "op moest rotten naar mijn eigen dorp"

In de stad waar ik nu al heel lang woon zijn ze nogal anti studenten. Hier moet je laten zien dat je ok bent, dan wordt je wel geaccepteerd maar je hoort er nooit echt bij. Tenzij je hier kinderen krijgt, dan is het wel weer goed.

Gewoon negeren zo’n stomme Amsterdammer.

En de stad waar je nu woont, dat is toch niet ok, zoals dat gaat? Je hoort er dus nooit echt bij.

Poezie

Poezie

31-03-2021 om 19:57 Topicstarter

Ali schreef op 31-03-2021 om 17:52:

[..]

Gewoon negeren zo’n stomme Amsterdammer.

En de stad waar je nu woont, dat is toch niet ok, zoals dat gaat? Je hoort er dus nooit echt bij.

Och, het klinkt erger dan dat het is hoor. Als je ze gedag zegt en af en toe een praatje maakt ben je al snel ok bevonden. En al helemaal als je dan ook nog kleine kinderen hebt Ze hebben een hekel aan mensen die uit de hoogte doen, van die "kakkers" daar hoeven ze niets mee.

'Je hoort er dus nooit echt bij.' Nou nee, dat is wel bekend. Maar de tegenstelling tussen randstad en de rest van het land is iets heftiger dan puur het sentimentele gevoel van er wel of niet bijhoren.

Tsjor

Poezie

Poezie

31-03-2021 om 20:08 Topicstarter

tsjor schreef op 31-03-2021 om 20:00:

'Je hoort er dus nooit echt bij.' Nou nee, dat is wel bekend. Maar de tegenstelling tussen randstad en de rest van het land is iets heftiger dan puur het sentimentele gevoel van er wel of niet bijhoren.

Tsjor

Vanuit welk perspectief praat jij Tsjor? Woon je op het platteland, of in een stad?

Tsjor vergroot de tegenstellingen wel heel erg... in de praktijk zal het contrast vast reuze meevallen. Nu heb ik nooit in het oosten gewoond dus misschien is het daar heel anders maar wel in zowel de randstad als daarbuiten, in het noorden en ook even in het zuiden. Nederland is een klein land, de tegenstellingen tussen de regio's zijn echt niet zo enorm groot. In elk regio heb je (kleine) steden en dorpen van allerlei formaten. 

ik zou kiezen voor een dorp/kleine stad waar ook redelijk wat import woont, ergens waar het niet al te religieus is (ik ben zelf christelijk maar ik weet dat in sommige kleine dorpen het heel lastig is als je niet bij de juist kerk of kerken zit), en met genoeg voorzieningen dat ook als je ouder wordt er nog wat te doen valt. Je wil niet in een heel klein dorp zonder winkels wonen waarbij je echt nergens heen kan als je niet meer auto kan rijden etc. 

En als je vervolgens je open opstelt, lid wordt van een paar verenigingen bijvoorbeeld, dan zal het vast allemaal geen probleem zijn om te integreren. 

Ik ben vaak verhuisd, zowel binnen Nederland als daar buiten en natuurlijk is het altijd wel even wennen maar je bouwt overal weer wat op.

Ik hoorde op de radio dat een groeiende groep werkende mensen wegtrekt van de Randstad naar het oosten van het land, nu het werken vanuit huis normaler is. Twee keer per week 1,5 a 2 uur reistijd naar kantoor is te overzien, als je de andere dagen in een heerlijk rustige omgeving woont, was het idee. 

Bovendien is ts geboren en getogen in het oosten en gaat terug naar haar roots. Mag dat ook niet? Dus de kinderen die aan de randstedelijke universiteiten gaan studeren, werk vinden in de randstad, mogen in een latere fase van hun carrière niet meer terug?

tsjor schreef op 31-03-2021 om 20:00:

'Je hoort er dus nooit echt bij.' Nou nee, dat is wel bekend. Maar de tegenstelling tussen randstad en de rest van het land is iets heftiger dan puur het sentimentele gevoel van er wel of niet bijhoren.

Tsjor

Welnee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.