Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Naamloos

Naamloos

31-08-2014 om 23:22

OV chipkaart frustratie


Lucerna

Lucerna

16-09-2014 om 16:33

En...

...Vechten voor overmorgen, van Evert Hartman? Ik denk het echt wel eens.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2014 om 11:21

Breaking nieuws! (voor ouders met kinderen tot 12 jaar

http://nos.nl/artikel/700622-nstopman-ovchipkaart-kan-beter.html

Met telefoon

Dat het voor kinderen tot 12 jaar niet meer nodig zou zijn om geld op de chipkaart te zetten hadden we al besproken. Wat voor mij nieuw is is, dat het nieuwe voorstel wordt: betalen met je telefoon.
Wat is er mis met de pinpas? Of met geld? Het lijkt wel alsof eerst de paaltjes zijn bedacht en die moeten er komen; daarna wordt er pas bedacht hoe ze effectief gebruikt kunnen worden.
Enschede afgesloten, wie wordt daar blij van? Voor wie is dat? Waar gaat het over? Nu ook weer: iedereen blij als je een telefoon moet aanschaffen waar een app op kan, met een paal die vervolgens je telefoon kan uitlezen?

Tsjor

Barvaux

Barvaux

20-09-2014 om 12:15

Tsjor

Als je iets met een telefoon kan hoef je ook niet meer 20 euro op je kaart te zetten maar betaal je wat je gereisd hebt en daarna staat er niet nog geld op.

Suze

Suze

20-09-2014 om 13:26

Met telefoon

Ik weet het niet precies, maar is de telefoon dan alleen voor het opladen? Of willen ze alle reizen verrekenen via de telefoon?

Mag hopen van niet. Er zijn mensen die privacy nog op prijs stellen...

Barvaux

Als je met je pinpas betaalt betaal je voor wat je gereisd hebt en staat er verder geen onnodig geld op een onbekende plek.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

20-09-2014 om 15:13

Tsjor

Ik ben je even kwijt, ik dacht dat je het over opladen van een kaart had met pinpas? Dan moet er toch 20 euro op staan als je met de trein wil/

amk

amk

20-09-2014 om 21:36

Tjor

het afsluiten is om de zwartrijders uit de trein te houden. Zij veroorzaken meestal het onveilige gevoel op het moment dat ze betrapt worden.

Wat mij betreft mogen alle stations afgesloten worden met poortjes.
Juist de kleine stations waar het rustiger is.

Barvaux

Nee, een pinpas is zo'n pasje van de bank waarmee je kunt betalen.

Tsjor

amk

Nou ben je mij kwijt: 'Wat mij betreft mogen alle stations afgesloten worden met poortjes. Juist de kleine stations waar het rustiger is.'

Dus juist waar geen of weinig problemen zijn moeten we echt iets aan doen: afsluiten!

Laat me raden, je woont echt in de randstad en denkt dat Nederland ophoudt als je al helemaal in Utrecht bent (30 km verderop).

Tsjor

amk

amk

21-09-2014 om 02:14

tjor

waar ik het meest ben lastig gevallen is juist buiten de randstad op stations die door de plaatselijke jeugd als hangplek wordt gebruikt omdat er minder toezicht is. Dus niet rustiger in de zin van er gebeurt niets, rustiger in de zin van er is minder sociale controle omdat er minder reizigers zijn.

Ik heb in behoorlijk wat uithoeken van nl gewoond en met ov gereist en doe dat nog steeds, op dit moment vanuit de randstad klopt. Maar juist voor de lange stukken pak ik het ov.

Barvaux

Barvaux

21-09-2014 om 08:41

Tsjor

Ik weet goed wat een pinpas is, dank je. Wil je even teruggaan naar 97 en uitleggen wat je bedoelt? Als je met de trein wil met een gewone ovchipkaart moet je er 20 euro opladen. Dat hoeft niet als je met je smartphone betaalt, dat is dan hetzelfde als ergens parkeren en precies DAT betalen wat je verparkeert hebt.

Barvaux

Ik heb geen telefoon waarmee ik zou kunnen betalen. Ik heb wel de meest geëigende manier om iets te betalen: contant geld of een pinpas. Met een pinpas kun je betalen. Hoezo zou dat wel met de telefoon kunnen en niet met je pinpas? het liefste zie ik: geef aan welke reis je wil, je krijgt te horen hoeveel het kost en je betaalt. Als bewijs krijg je een kaartje, dat je kunt laten zien. Desgewenst een kaartje met chip om al die poortjes te openen.

Tsjor

AMK

Ach, persoonlijk leed. Ik kan daar andere verhalen tegenover zetten. Bijvoorbeeld hoe een jongen op een groot station door een groep jongeren omgeven werd en gedwongen werd zaken als schoenen etc. af te staan. Ja, het station was vol. Maar niemand deed iets. Hoezo, sociale controle? Dat heb ik op de vele kleine stations die ik ken nog niet meegemaakt. Sterker nog: op een klein station was een fiets gestolen. 's avonds laat. Voordat we naar de politie gingen zouden we nog even gaan kijken. En ja hoor, daar stond de fiets, opvallend neergezet, zodat duidelijk zichtbaar was dat die terug was. Platteland. De waarschuwingen voor zakkenrollers hoor ik vooral in Amsterdam.

Tsjor

#104 Geweldig idee

"het liefste zie ik: geef aan welke reis je wil, je krijgt te horen hoeveel het kost en je betaalt. Als bewijs krijg je een kaartje, dat je kunt laten zien. Desgewenst een kaartje met chip om al die poortjes te openen."

Briljant! Moet je patent op aanvragen!

Barvaux

Barvaux

21-09-2014 om 11:43

tsjor

Ik snap echt niet waarom je nu zo moeilijk doet. Er is een nieuw systeem waarbij je kunt betalen met je smartphone, dat gebruik ik niet maar dat wordt hier wel bedoelt. Je betaalt dus de km die je verreist hebt. Met een pinpas kun je alleen je ov chipkaart opladen en betaal je dus altijd te veel en er blijft geld staan.

Waar snap je niet wat ik bedoel?

Volgens mij is het andersom

Ik krijg de indruk dat jij niet begrijpt wat tsjor bedoelt.
Waarom zou je wel met een telefoon kunnen betalen en niet gewoon met een - het woord zegt het al - betaalpas? Waarom richt dat nieuwe systeem zich op de telefoon? Is het er al trouwens, of is het nog toekomstmuziek?

Mirjam

Ik vind het zelf ook geniaal bedacht .

Maar wat betreft dat patent, de ov-chipkaart zou haar patent (zal er wel ergens onder liggen) optimaal moeten benutten om allerlei maatschappelijke misstanden aan te pakken. Winkeldiefstal bijvoorbeeld, een groot maatschappelijk probleem. Elke winkelketen een eigen ov-chipkaart waar je vooraf saldo op moet zetten, anders kom je de winkel niet in. Eens kijken, voor een schoenenzaak wordt dat 100 euro. Voor de action 10 euro. Bij binnenkomst gaat dat geld eraf. Bij het afrekenen wordt gekeken voor hoeveel je echt gekocht hebt en het resterende bedrag wordt teruggeboekt. Geen onverlaten meer in de winkels.
De parken kun je zo afsluiten, hele binnensteden (parkeergelden), busstations, voetbalstadions (wat een uitkomst) etc. etc.

Er zijn nog wel meer mogelijkheden te bedenken. Een ziekenhuis, tandarts, apotheek of laboratorium kom je niet meer in als op je chipkaart niet minstens het bedrag van het eigen risico staat. Dat scheelt heel veel administratie: 340 euro eraf bij binnenkomst en als je de medicijnen hebt krijg je het resterende bedrag terug. Geen wanbetalers meer, geen ongedekte rekeningen, gen aanmaningen of deurwaarderskosten. Kijk eens hoeveel maatschappelijk leed je kunt voorkomen. en nog mooier: als mensen soms vergeten om iets te kopen of af te rekenen zijn ze het hele bedrag kwijt. De NS heeft dat al 16 miljoen opgeleverd, dus het is echt een goudmijntje.

Ik ga dat patent overnemen, dat levert mij veel meer op.

Tsjor

simpel

Moet toch kunnen, een chipkaart op je verzekeringspas. En daar het eigen risico op. Zo simpel.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

21-09-2014 om 12:53

miriam

Het verschil is dat er dan geen ovchipkaart meer hoeft!

Maar wel een telefoon

......

Nogmaals: waarom niet gewoon een betaalpas?

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2014 om 13:10

De telefoon

Miriam, mobiel betalen is géén toekomstmuziek. Er zijn al betaalautomaten waarbij dat kan en dat zullen er meer worden. Wel een beetje met je tijd meegaan hoor!

Voordeel is dat je geen pasjes meer hoeft te gebruiken, maar gewoon je telefoon tegen de pinautomaat aanhoudt. Als ik zie hoe vaak mijn dochter baar pasjes in het verleden is kwijtgeraakt, zie ik al een voordeel in pasloos betalen. Voor mij is er ook het voordeel dat ik geen moeite meer zal hebben met het aflezen van het schermpje van de pinautomaat. Ik laat het soms door mijn man doen, omdat ik het niet goed kan zien. Maar goed, dat is een persoonlijk voordeel. Als dit bij de trein overal wordt ingevoerd, zou ik het heerlijk vinden. Zeker als dat betekent dat je geen tegoed meer op je pas hoeft te zetten. Bij winkels moet ik de ervaring nog opdoen. Dan kan ik pas beoordelen of het echt handiger is dan met een pasje.

Ik zie in jouw reactie en in de reacties van Tsjor weerstand tegen nieuwe mogelijkheden die er nu en in de toekomst zijn en nog zullen komen. Mijn ervaring is dat na een periode van gewenning en eventuele kinderziektes, ik kan zeggen dat een nieuwe methode best handig is. Ik vind de ov-chip heel plezierig. Dat je er een tegoed op moet laden en dat je op stations waar meer vervoersbedrijven hun treinen laten stoppen in uit en weer in moet checken zijn een irritaties die ik begrijp. Als in heel Nederland een methode komt waardoor je geen tegoed meer op je chipkaart hoeft te hebben, is dat een tegemoetkoming aan die irritatie. Nu nog dat 'gedonder' met die verschillende vervoersmaatschappijen.

Hier kun je lezen hoe het zit met mobiel betalen bij de trein:
http://www.wearable.nl/apps/arriva-test-mobiel-betalen-in-trein-en-bus/

Je smartphone

Je smartphone bedoel je Kaaskopje. Heb jij die dan? Of ga je die speciaal voor de gelegenheid kopen?

De vraag blijft waarom niet gewoon de betaalpas. Contactloos betalen (de techniek die met die telefoon wordt toegepast), kan ook met een betaalpas.
http://www.pin.nl/consument/contactloos-betalen-met-betaalpas-of-mobiele-telefoon/

"Ik zie in jouw reactie en in de reacties van Tsjor weerstand tegen nieuwe mogelijkheden die er nu en in de toekomst zijn en nog zullen komen."
Dat komt omdat je niet goed kijkt/leest.

Even nadenken

'Als in heel Nederland een methode komt waardoor je geen tegoed meer op je chipkaart hoeft te hebben, is dat een tegemoetkoming aan die irritatie.'

Ja, laten we daar de willie wortels eens op loslaten. Een methode, waarmee je kunt betalen, zonder dat tegoed op een kaart moet zetten. Eens even nadenken, ik kom zo terug.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2014 om 13:57

Tsjor

Tsjor, je kúnt betalen voor de reis die je gaat ondernemen en je kúnt met het betaalbewijs de poortjes openen van de stations. Dat is de eenmalige ov-chipkaart, waar je nu een euro extra voor betaalt.

Ik snap niet helemaal waarom je zo in een paniekaanval schiet door nieuwe ontwikkelingen. En zoals ik aan Miriam al uitlegde en een link gaf, is het voordeel van mobiel betalen dat de NS geen miljarden meer kan vergaren door vergeten geld. Dus dan is dat deel van je bezwaar al van de baan. Met mobiel betalen lopen we zelfs achter in Nederland. Duitsland gebruikt het al een hele tijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2014 om 14:07

Miriam

Ik heb al jaren een smartphone en ik betaal ook met mijn smartphone als ik een online bestelling heb gedaan. We kunnen er bij AH mee betalen. Nu nog met pasje, maar over een poosje vast ook met mobiel betalen. Ik zie de voordelen daarvan.

Waar moet ik dan uit opmaken dat je geen weerstand hebt tegen nieuwe ontwikkelingen? Ik lees alleen maar bezwaren. Is het niet letterlijk, dan wel tussen de regels door.

Zolang mensen geen smartphone hebben, kunnen ze nog gewoon via de inmiddels normale weg betalen. Je hóeft niet met je telefoon te betalen, je kunt de functie zelfs uit je pas laten halen, maar het kán wel en dat kan binnen niet al te lange tijd op steeds meer plaatsen.

absurditeit

Gefeliciteerd met je telefoon Kaaskopje. "Waar moet ik dan uit opmaken dat je geen weerstand hebt tegen nieuwe ontwikkelingen?"
Dat is grappig. Eerst verzin en bij mij een angst en vervolgens moet ik bewijzen dat ik niet bang ben. Ondertussen ben je zo conformistisch ingegraven in systemen dat je de absurditeit ervan niet eens inziet.

Deze tekst "Als in heel Nederland een methode komt waardoor je geen tegoed meer op je chipkaart hoeft te hebben, is dat een tegemoetkoming aan die irritatie." is van jou.

Eenmalige ov-chipkaart

Als je dan bij het aanklikken van alles ook nog kon melden dat je een kortingskaart hebt (betaald) en als het niet één euro duurder moet zijn (waarom in hemelsnaam?) dan zou er geen probleem zijn.

Waarom heeft de NS zoveel moeite met de wijzen waarop nu met geld wordt omgegaan? Ik begin bijna te vermoeden dat men veel meer wil dan alleen maar betalen. Informatie vooral, veel informatie. Voor je eigen service. Dank je, ik wil die service niet. Nee, kan niet: je moet die service accepteren. Want wij zijn zo goed voor je. En daarom moet jij, als onze gewaardeerde klant dit en dit en dit en dit allemaal doen.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2014 om 14:48

Miriam

Zolang ik plezier heb van systemen, vind ik ze niet absurd.

Je hoeft van mij niets te bewijzen. Je hebt ook nog steeds de vrijheid om je afzijdig te houden van veel wat jij absurd vindt. Zoals ik zei, kan er veel maar moet niet alles. Dus als jij nog een simpele telefoon hebt, kun je nog gewoon met je pas betalen en via internetbankieren of automatische incasso's. Je kunt zélfs nog onder rembours betalen bij sommige bedrijven. Bij de NS kun je nog steeds per reis betalen en bij de winkel nog steeds met contant geld.

+ Brunette +

+ Brunette +

21-09-2014 om 15:47

Eigen volk eerst.

"Je went eraan en op een gegeven moment vergeet je niet meer uit te checken." "Ik heb een speciale plaats in mijn jas/tas voor het pasje." "Automatisch opwaarderen is handig."

Ik kom niet zo vaak in Nederland en vorige keer vond ik de chipkaart echt een ramp. Heb 7,50 moeten uitgeven voor een kaart die inmiddels vervallen is. Tig keer vergeten uit te checken. Uitcheckpunten op stations niet weten te vinden. Kortom, doffe ellende. Volgende keer ga ik ouderwetse kaartjes kopen maar dan betaal je dus meer. Nu met die tomtoms is het makkelijker en voordeliger om een auto te huren als je met meer mensen bent. Lekker milieuvriendelijk. Als ik een goedkope vlucht heb, betaal ik evenveel voor de duizenden kilometers heen en weer naar Nederland dan voor een beetje kriskrassen in een achtertuin aan zee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.