Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Naamloos

Naamloos

31-08-2014 om 23:22

OV chipkaart frustratie


Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2014 om 16:54

Brunette

Misschien zeg ik nu iets heel blonds, maar bepaalde dingen worden toch ook in eerste instantie bedacht voor intern gebruik? Engeland rijdt nog steeds links. Niet erg aardig voor alle rechtsrijders. Ik moet daar nog steeds met de pond betalen. Ze spreken er nog steeds geen Nederlands met mij, want ze nemen aan dat ik wel Engels spreek.

Ouderwetse kaartjes zijn er niet meer. Je krijgt nu een dun kartonnen pasje met daarin een chip. Daar betaal je 1 euro extra voor. Of dat goedkoper is dan een auto huren, hangt af van de afstand die je moet rijden, neem ik aan. Mijn dochter heeft laatst een auto gehuurd. 60 euro voor 1 dag en ik meen 100 kilometer vrij inbegrepen. Het kan ook 200 geweest zijn. Feit is dat ze meer dan de vrije afstand moest rijden en bij moest betalen. Met het OV, de bus in dit geval, ben je bij ons vandaan 15 euro per persoon kwijt, dus dat is minder dan een auto huren. Zelfs als je met vier personen reist.
Wat voor mij misschien wel extra geld waard zou zijn is comfort. Als je met een heel gezin op stap bent en je moet al je bagage meeslepen, dan zou ik er wel wat extra geld over hebben voor het gemak van een auto. Ik heb geen auto, dus die keus heb ik niet.

madelief

madelief

17-10-2014 om 10:26

vreselijk!!!

Ik wilde gisteren met dochter en vriendin naar Amsterdam. Vroeger stapte ik om de hoek op de boot en was ik er in 25 min. Maar helaas boot is wegbezuinigd. Dus de trein.. maar ik heb 2 chipkaarten, vriendinnetje ook maar die had moeder zelf al in gebruik met haar zoon. Kon ik er wel eentje lenen maar daar moet je dan weer 20 euro opzetten! Kortom 60 euro kwijt en je bent nog nergens..
Daarnaast gebruik ik hem vervolgens 6 maanden niet meer. Dus parkeren en reizen, eerst Sloterdijk; helaas vol. Op naar de volgende, daar hele garage door gezocht opzoek naar blauwe automaat. Eindelijk gevonden, en vervolgens 20 min in de bus naar Centraal station. Op de terugweg lukte het maar niet om de parkeerkaart te activeren. Na lang bellen eindelijk een medewerker aan de lijn: storing. Dus duurde nog 20 min dat ik uit de garage was! Ik woon met de auto notabene 30 min van Amsterdam CS af. Naast mij stonden Duitsers, zij snapten er al helemaal niets van. Ongelooflijk, was laatst in Rome, voor een paar euro reis je daar de hele stad door!!!
Het lijkt wel of ze in Nederland niet willen dat je met het openbaarvervoer gaat.. wat een gedoe! Pfff moest mijn frustratie even kwijt...

Wikka

Wikka

17-10-2014 om 10:32

madelief: kaartje kopen

Je kunt gewoon nog een los kaartje voor trein of bus kopen.
Trein op het station of thuis als e-ticket (goedkoper).

Ja, OV-kaart vind ik een onding, dus ik koop vaak losse kaartjes.

amk

amk

17-10-2014 om 11:24

maar madelief

dat van het parkeren is niet te wijten aan de ov-chipkaart.

E-ticket

Goede opmerking Wikka, van dat e-ticket. Ik wist tot voor kort niet dat dit nog steeds kon.
En merkwaardig genoeg (of juist niet??) hoor je hier ook heel weinig over via de NS. Die willen toch graag iedereen aan de ov-chipkaart volgens mij.

Maar het kan dus nog gewoon: reizen voor een normaal tarief en zonder allerlei toestanden van de aanschaf van een ov-kaart die je ook nog eens moet opwaarderen. Echt een aanrader voor wie incidenteel met de trein reist.

Barvaux

Barvaux

17-10-2014 om 12:40

nanny

Ik begrijp ook niet waarom niemand dat weet maar ik denk dat toch een soort blindheid is (ovchipkaart, iedereen moppert er over dus er is niets anders). Toch is er genoeg ophef geweest toen in juni het papieren kaartje verdween omdat het losse kaartje een euro duurder is. Waarom weten mensen dat dan niet?

amk

amk

17-10-2014 om 12:55

ns site

het staat toch vrij duidelijk op de ns site onder producten. Maar mensen blaten elkaar graag na zonder zelf onderzoek te doen. Hier in dit draadje vertellen we toch ook steeds hetzelfde.

E-mens

E-mens

17-10-2014 om 13:27

Eticket

Ja die gebruik ik nu ook altijd. We hebben een anonieme kaart, maar ik ga er voor 4 personen geen 4x 20 euro opzetten (ons gezin en we reizen vaak met zijn allen). Je zal het wel terug kunnen krijgen als de kaart verloopt, maar dan ben ik toch bang dat het er niet van komt, dat je het vergeet, de kaart is kwijt of stuk, noem maar op.

Dus voor de trein een E-ticket en voor bus, tram en Metro de OV kaart.
Maar ik vind eerlijk gezegd ook niet dat de NS er mee te koop loopt met die E-tickets hoor. Vergeet niet dat er ook veel mensen zijn die weinig met internet hebben. Ik heb nu toch al een paar keer gehad dat ik over de E-ticket vertelde en degene er nog nooit van had gehoord. En dat waren toch regelmatige treiners.

Als toerist heb je denk ik ook niet erg veel aan E-tickets; je moet ze immers wel uit printen. Ik neem nooit een printer mee op vakantie...
En het valt me ook op hoe duur het is allemaal. Ik weet niet erg goed hoe duur het eigenlijk in de landen om ons heen zit, maar ik weet van een paar jaar terug dat de metro in Berlijn erg betaalbaar was.
Maar ja parkeren in Amsterdam is ook niet te doen.

Nou amk

Natuurlijk kun en moet je zelf onderzoek doen. Maar als je (zoals ik met velen denk ik) sinds het voorjaar al bestookt wordt met de befaamde ns-slogan (zie http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart) dan krijg je niet echt het idee dat er nog iets te kiezen valt.

Nee hoor, het is toch echt de ns zelf die de reiziger middels haar pr in een duidelijke richting stuurt.

amk

amk

17-10-2014 om 13:44

opmerkelijk

wat ik dus opmerkelijk vind is dat iedereen nu pas begint te blaten terwijl in de bus en tram waar nog veel meer reizigers zich bevinden en die bij elke overstap moeten in en uitchecken en dat al veel langer er helemaal niet dit gezeur is geweest.

Het lijkt wel of we gewoon met z'n allen het gewoon fijn vinden om over de ns te klagen: blaadjes, sneeuw er is altijd wel wat te zaniken. Terwijl ze wel bijna de beste trackrecords hebben van alle europeese treinmaatschappijen in ongeveer het meest complexe treinstelsel van europa.

Ik stap morgen weer fijn in de trein naar Parijs en verwacht de problemen niet bij NS maar in Brussel.

E-mens

E-mens

17-10-2014 om 14:49

Nou AMK

Als je een overstap maakt tussen twee trein-merken en je moet dan uitchecken en dan weer inchecken dan vind ik dat wel erg onhandig. Vooral als de paaltjes niet op het perron staan. Er zijn mensen die daardoor hun aansluiting missen. Of mensen die dit vergeten of niet doorhebben krijgen een boete voor zwartrijden.
Dat vind ik wel een groot probleem en hier vind ik dat de OV bedrijven hun probleem (hoe krijgen we ons geld) bij de reiziger neerleggen. Bovendien zijn er inmiddels al heel wat mensen rot behandeld door conducteurs terwijl ze geen idee hadden dat ze iets fout deden.

Ik heb eerlijk gezegd minder moeite met in en uit checken bij de bus overstap omdat dit gewoon logischer is en dus minder vaak mis gaat. Maar mensen die wat ouder zijn en dit allemaal niet snel doorhebben durven dus niet meer met het OV (mijn ouders bijvoorbeeld) omdat het een keer mis is gegaan.
Ach dat zijn ook schapen en die blaten nu eenmaal.

Katniss

Katniss

17-10-2014 om 17:50

Wat ik laatst had

Stress, dat ook Ik moest met de trein naar Rotterdam, overstappen in Leiden. Kom ik hier op het perron, zijn de incheckpalen buiten gebruik. Ik heb er een foto van gemaakt als 'bewijs', maar maakte me vervolgens zorgen over hoe dat dan moest in Leiden. Grote kans dat een conducteur dan zegt dat ik daar maar had moeten inchecken, maar ik had 6 minuten overstaptijd en die poortjes daar zitten helemaal bij de ingang. Kommer en kwel.
Gelukkig gingen de incheckpalen weer werken toen net de trein eraan kwam, dus ik kon nog even snel inchecken. En ik heb de hele dag geen controle gehad (heen en terug), maar het is gewoon heel onprettig als je eens een keer met de trein gaat, tegen je wil, en je hebt eigenlijk al spijt als je op het perron staat, dat het dan allemaal zo moeilijk gaat.

Tango

Tango

17-10-2014 om 22:32

E-ticket

Is die E-ticket nu een euro duurder of gewoon dezelfde prijs? Ik heb ook eens zo'n e-ticket gebruikt en dus thuis geprint. Kwam een beetje raar uit de printer, in kleur. De conducteur vond het ook maar een raar ding en kon er volgens mij niets mee. Zei dat het in zwart-wit moest. Gelukkig geen boete gekregen maar ik vond het toch niet helemaal geweldig.
Voor toeristen inderdaad ook niet handig omdat je als toerist niet handig kan printen. Overigens vind ik het hele OV gebeuren onhandig voor toeristen. Ik trof een paar weken geleden nog een buitenlands stel op het station. Wilde 2 kaartjes naar Amsterdam kopen en met een creditkaart betalen. De kaart werd niet geaccepteerd. Tja, wat doe je dan als er verder geen loket o.i.d. is?
Verder vind ik ook dat je best mag klagen over de OV-chipkaart. Vooral voor de trein is het gewoon erg duur omdat je geen retourtje meer hebt maar tweemaal enkele reis. En omdat je altijd 20 euro moet opladen. In de bus vind ik het probleem ook minder. Vond die strippenkaarten ook altijd erg onhandig, want ik wist nooit hoeveel strippen ik moest afstempelen

Annet

Annet

17-10-2014 om 22:44

Ik ben blij met deze discussie

Ik reis nooit met de trein en haal mijn informatie uit deze draad.

Mijn moeder van 82 wil volgend weekend met de trein reizen. Ze heeft een OV-chipkaart. Alleen die heeft ze als kortingkaart gebruikt. Er staat volgens mij geen tegoed op. Zij denkt van wel want dat ik heb dat toch geregeld. Nou, nee, toen regelde ik alleen de kaart een de kortingkaart erop. De kortingkaart is al lang verlopen. Ze is niet in staat om zelf te kijken wat er op de kaart staat.

Moeder heeft de hele discussie over reizen met OV-chipkaart gemist. Ze had belangrijkere dingen aan haar hoofd de afgelopen tijd.
Ze zei: dan ga ik toch naar het loket. Eh....... Nee
Ik heb nu een e-ticket gekocht voor haar die ik morgen voor haar meeneem. Puur toeval dat ik daar vóór haar reis kom. We wonen niet bepaald in de buurt.
Zelf kan ze geen e-ticket kopen want ze heeft geen ideal. Alle betalingen worden door mijn broer geregeld. Ook al regelt hij het op afstand, dan moet zij nog zelf de ticket printen.

Ik durf het ook niet aan om haar een kaartje uit de automaat te laten kopen. Dat is alleen de dag zelf geldig en dan kan ik er niet bij zijn.
Oefenen via internet is leuk, maar op deze leeftijd is dat niet genoeg.

Ja, de chipkaart is in dit geval erg frustrerend.
Gelukkig is het met een e-ticket geen probleem als je niet in of uit checkt. Want hoe moet ik dat in/uit-checken nu uitleggen?

Barvaux

Barvaux

17-10-2014 om 22:59

Tango

"En omdat je altijd 20 euro moet opladen. In de bus vind ik het probleem ook minder. Vond die strippenkaarten ook altijd erg onhandig, want ik wist nooit hoeveel strippen ik moest afstempelen "

Vroeger kocht je ook voor flink wat geld een strippenkaart, want hoe groter hoe goedkoper en dat geld was je ook meteen kwijt toch?

Tink

Tink

17-10-2014 om 23:00

nou...

Ik ben bepaald nog geen bejaarde maar ik durf ook niet meer. Wát een gedoe. Hoe moet je bv weten dan dat je van de ene vervoerder naar de andere wisselt op een bepaald station?? En in dure kaarten waar je vervolgens constant geld op hebt staan dat je niet kunt gebruiken, heb ik al helemaal geen zin. Wij zijn hier met z'n zessen, dat wordt een dure toestand als we met zijn allen met de bus of de trein willen.
Ik dank de hemel dat we een auto hebben hoor... mij krijg je het OV niet meer in.

Overigens, niemand ging erop in maar Tsjor heeft toch gewoon gelijk met haar posting over schoenenwinkels waar je niet meer binnenkomt tenzij je eerst 100 euro op je winkelpasje laadt? Onzinnig systeem is het.

Wikka

Wikka

17-10-2014 om 23:17

los kaartje kopen kan gewoon

Wat een gezeur. Goed dat jullie zeuren hoor, want de OV-chipkaart is een onding en ze willen op termijn misschien de losse kaartjes helemaal afschaffen.

Maar op dit moment kun je gewoon losse kaartjes kopen, op drie verschillende manieren:

- los kaartje bij de automaat, met diverse betaalkaarten (o.a. maestro, visa, mastercard), pinpas en creditcard, en met muntgeld;
http://www.ns.nl/kaartautomaatdemo/Een_los_kaartje_eenmalige_chipkaart_kopen.html

- los kaartje bij het loket ("NS-servicebalie"). Niet op alle stations en vaak lange rijen. Betalen met contant geld en pinpas.

- los kaartje als e-ticket, moet je wel een printer en ideal-betalen hebben (maar bieden alle Nederlandse banken niet Ideal tegenwoordig?)

Dit zijn dus meer mogelijkheden dan vroeger (lang geleden).

Ik vind het zeuren over niet meer met de trein kunnen/willen reizen een luxeklaagzang (uitgezonderd ouderen dan, maar voor hen lijken me er meer problemen te zijn dan alleen het kaartje). Veel mensen hebben geen keus, moeten voor hun werk of wat dan ook ergens naar toe en hebben geen auto.

Annet

Annet

17-10-2014 om 23:29

Wikka

In het geval van mijn moeder is het probleem toch echt alleen het kaartje. Eerder reisde ze zelfstandig met de trein.
Met de auto rijdt ze ook nog, zelfs behoorlijke afstanden, maar niet meer in het donker.

Mijn moeder was behoorlijk gedesillusioneerd toen ze hoorde dat de trein niet meer zo makkelijk is. Ben je een half jaar uit de running, is je zelfstandigheid flink verminderd vanuit de buitenwereld.

Mensen die dagelijks moeten reizen met OV, die komen er wel uit.

Voor anderen is het misschien een luxe-probleem. Maar wel met een negatief effect op het reizen met het OV. Deze mensen ontwijken het OV. Dat kan toch ook de bedoeling niet zijn. Wie moeten anders de dal-uren vullen?

Fiorucci

Fiorucci

18-10-2014 om 11:29

maar....

Buitenlanders die niet de goede creditcard bij zich hebben...is mij ook overkomen in het buitenland, dat moet je echt goed uitzoeken voor je reist. En zoals al gezegd, je kunt ook bij de servicebalie kaartjes kopen. Ik vind de etickets ideaal, dat had je vroeger niet. Maar nogmaals, het hoeft dus niet. Hier, omgeving Den Haag, reis ik met HTM, en in mij stad is een servicebalie waar ik met contant geld tegoed kan laten zetten op mijn ov chipkaart. In Rotterdam loopt een proef waarbij reizigers geen tegoed hebben op hun kaart maar aan het eind vd maand de rekening krijgen. Anoniem reizen kan dan niet, maar toch.

Hadewich

Hadewich

18-10-2014 om 11:30

Servicebalie?

Die zijn er bij veel stations niet...

Barvaux

Barvaux

18-10-2014 om 11:52

oja

Over dat 'ik moet er 20 euro per gezinslid opzetten' had ook heel anders gekund. Deze zomer kon je maandenlang een persoonlijke ovchipkaart kopen voor maar 2 euro! Als je die koppelt aan automatisch opwaarderen hoef je er dus geen 20 euro op te zetten. Er wordt met max 10 euro opgewaardeerd en dat allemaal dus automatisch.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2014 om 13:29

Barvaux

Van die 10 euro klopt, maar wat ik me dan wel afvraag is of bij een ov-kaart zonder korting genoegen wordt genomen met 10 euro. Wordt het dan toch niet bij bijvoorbeeld 15 euro al verhoogd om het boven die 20 euro te houden?

Hadewich

Hadewich

18-10-2014 om 13:31

Ja Kaaskopje

Klopt. Kind hier had er nog 17 euro op staan, er werd toen ook met een tientje opgewaardeerd toen ze een keer met de trein ging.

Marie

Marie

18-10-2014 om 13:38

Barvaux - weet je dat zeker?

Weet je dat zeker? Ik weet niet beter dan dat er voor reizen met NS 20 euro op de kaart moet staan.

Trouwens hier ook gedoe. Dochter heeft een busabonnement. Ik had niet goed gelezen dat ze dan niet hoeft in en uit te checken in de bus. Dat heeft ze dus wel een paar dagen gedaan, tot een buschauffeur er haar op attendeerde. Maar die ritten zijn wel van haar persoonlijke OV-chipkaart afgeschreven, dus ik dat terugvragen bij OV-chipknip (die schrijven het ten slotte af). Maar nee, daarvoor moet je dus weer bij de vervoerder zijn, zucht.... Dus daar maar een brief naartoe gedaan. Zal mij benieuwen wanneer ik bericht krijg.

Barvaux

Barvaux

18-10-2014 om 15:01

marie

Er komt geld op als het nodig is dus je kunt in ieder geval zonder checken de trein in dus ook als het saldo veel lager is dan 20.

Barvaux

Barvaux

18-10-2014 om 15:03

Hadewich

Dat klopt dan niet volgens de link: https://www.ov-chipkaart.nl/reizen/ovchipkaartopladen/automatischopladen/

Elke keer als uw saldo onder € 0 komt, wordt automatisch een bedrag van uw bankrekening naar uw OV-chipkaart overgeschreven. U kunt kiezen uit een oplaadbedrag van € 10, € 20 of € 50, afhankelijk van uw voorkeur.

Hadewich

Hadewich

18-10-2014 om 15:39

Barvaux

Dat is voor de trein anders, zie
http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/opladen--activeren/index.html, en dan bij 'let op'.

madelief

madelief

18-10-2014 om 23:58

ov chip 2 euro

Nou dat heb ik geprobeerd die ov chip voor 2 euro. Eentje is maar gelukt. De andere kaarten werden toch 7.50. Ze waren blijkbaar op, toen ik belde kon het niet meer.
Maar goed, geef toe heb blijkbaar half geluisterd naar nieuws, papieren treinkaartje gemist en e ticket wist ik achteraf wel maar nooit aan gedacht.
Maar duidelijk is wel dat het doel was om het eenvoudig te maken met één kaart maar dat dat niet echt werkt. Je moet dus de hele site doorspitten voor je alles weet. Trouwens de strippenkaart kon ik kopen en met mijn hele gezin op reizen, maar met de ovchipkaart heb ik er eentje voor elk gezinslid nodig. Vind ik wel een groot verschil!
En voor ouderen en buitenlanders is het niet te doen...
Tuurlijk had de parkeergarage er niets mee te maken maar het helpt ook niet echt

Barvaux

Barvaux

19-10-2014 om 07:22

madelief

Kinderen hadden een eigen strippenkaart nodig: korting.

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2014 om 09:06

Madelief

Maar als ik naar het buitenland ga, is het ook even puzzelen hoe en wat....dan moet ik een automaat opzoeken en hopen dat ik het snap.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.