Home » Forum » Ov chipkaart in de trein

OV Chipkaart in de trein

147 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Katniss
OV Chipkaart in de trein

Vanaf 9 juli kun je voor de trein geen papieren kaartjes meer kopen. Ik heb al gezien dat je voor een standaard retourtje of enkeltje een euro extra betaalt als je gebruik maakt van een eenmalige OV-chipkaart. Dat is dus eigenlijk een papieren Chipkaart maar dan duurder ;-(
Ik heb voor mezelf wel een anonieme OV kaart. Volgens mij moet er minimaal 20 euro op staan als je wilt inchecken voor de trein.
Als ik voor oudste een OV chipkaart wil hebben, omdat we met de trein gaa, moet ik dus 7,50 voor de kaart + 20 euro saldo hebben. Jongste kan nog op een eenmalig railrunnerkaartje waarvoor geen toeslag geldt.
Stel, we gaan naar Leiden. Dat kost enkele reis ongeveer 4 euro. Dan moet ik dus twee OV-chipkaarten opladen tot 30 euro (want bij de terugreis moet hij weer op 20 staan). Dan blijft er dus 22 euro op staan (maal 2 dus) die we voorlopig niet meer zouden gebruiken.
Of kun je ook opladen met kleine bedragen, dus dat ik dan bij terugreis oplaad tot 20 (en er dus alsnog 16 euro op blijft staan)?
Ik geloof dat ik mijn vraag al beantwoord heb voor ik hem gesteld heb ;-) Dat worden dus maar eenmalige kaartjes met toeslag. Wat een gajes weer, die NS.

Melle
Of...

Of je print thuis etickets uit...

wizzer
Of...

Je koopt nu een OV-chipkaart bij de NS voor 2 euro (zolang de voorraad strekt...) http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/campagnes/ov-chipkaart-actie.html

Tante Tiny
Blijven die etickets dan wel?

En kun je dan ook met korting reizen? (zoals meereizen met iemand die een voordeelkaart heeft)

AnneJ
ja ik baal ervan

De meereizigers moeten nu een eigen persoonlijke kaart hebben om met jou kortingskaart mee te mogen. Gelukkig hebben mijn kinderen dat wel, maar vriendjes en vriendinnetjes niet altijd. En de ouders zien er dan ook niet het nut van in om zo'n ding te regelen voor een eenmalig evenement met ons mee.

Melle
Ja

Ja, dat kan. Enkele reis, retour, railrunner en kortingskaartjes... geen probleem. Je moet ze alleen (nog) kunnen uitprinten.

Melle
AnneJ

Ze mogen ook op 'n anonieme kaart met meereiskorting reizen. En ook daarvoor geldt dat je voor die gelegenheid (als je geen extra anonieme kaarten hebt) etickets kan printen.

gonniegans
geldig

Is elke OV chipkaart geldig in de trein of moet je daar weer een eigen NS chipkaart voor hebben? Lijkt me verder wel handig want je hoeft dus niet meer eerst een kaartje te kopen en kan overal altijd zo instappen (al ga ik nauwelijks met de trein, maar stel...)

wizzer
ja

Maar als je met de trein wil reizen dan moet je wel eerst reizen met de trein activeren op je OV-chipkaart. (maar dat kan gewoon met de automaat op het NS-station).

AnneJ
Melle - vanaf 9 juli eigen ov chipkaart nodig

Dit zegt de voorlichtingsmail die ik van de NS kreeg:

Als trouwe klant met een NS-jaarabonnement kunt u medereizigers gebruik laten maken van Samenreiskorting. U mag in de Voordeeluren 3 personen met 40% korting met u mee laten reizen. Vanaf 9 juli heeft uw medereiziger hiervoor een eigen OV-chipkaart nodig. Deze kost € 7,50 en is 5 jaar geldig. Om het samen reizen voordeliger te maken, betaalt u tot en met 31 augustus 2014 maar € 2,- per kaart.

Melle
Ja

Wel een EIGEN OV chipkaart, maar dat hoeft geen persoonlijke te zijn. Hij mag ook uit jouw la komen...

Melle
Oh... e-tickets

Ik zie nu trouwens wel dat e-tickets wellicht alleen nog maar voor voltariefkaartjes te krijgen zijn na 9 juli. Dat is wel een domper.

Temet
nog een vraag

Ik heb 2 chipkaarten, eentje van het Amsterdamse GVB, waar dat ding al lang verplicht is (maar waar tenminste geen minimumsaldo op hoeft te staan), en eentje van de NS omdat ik al sinds jaar en dag een kortingskaart heb. Ik heb die NS-kaart wel een keer opgeladen maar het stuit mij tegen de borst dat ik permanent dat geboefte aan het voorfinancieren ben met minimaal 20 euro. Maar goed, ik word nu feitelijk wel gedwongen. Maar omdat ik geen zin heb om een groot saldo op dat ding aan te houden zal ik m regelmatig op moeten laden. Nou vraag ik me af: moet dat bij de NS automaat of kan dat ook bij die gele automaatjes die hier in Amsterdam veel bij supermarkten en sigarenzaken staan? Weet iemand dat?

En nee, ik wil niet 'automatisch opladen' oid, dat vind ik net zoiets als een ander mijn bankpas en pincode geven.

Groeten,

Temet

wizzer
ja dat kan

Dat is juist het hele idee van die OV-chipkaart. Dus elke OV-chipkaart kun je elk Openbaar vervoer gebruiken en bij alle oplaadpunten opladen.

Je moet dus alleen als je wilt reizen bij de NS één keertje bij een NS-automaat langs. (volgens mij is dat omdat je bij de NS moet kiezen of je eerste of tweede klas wilt reizen).

amk
Temet

bij bus en metro moet er minimaal 4 euro op staan, bij ns met abbo 10 en geen 20.

En met je ns ov kaart kun je gewoon bus en metro in op het saldo dat je laadt bij die gele automaten idd.

Herrinert mij er aan dat ik het gratis kidsvrij abbo van dochter nog moet verlengen. Die reist dus gratis bij ns omdat ik een abbo heb, en ze hoeft niet met mij mee te reizen.

Fiorucci
amk

Dat klopt niet helemaal, als ik hier in Zoetermeer nog een euro op mijn kaart heb kan ik daarmee gewoon inchecken in de tram. Starttarief van vier euro is dus niet verplicht.

wizzer
starttarief van 4 euro

Die 4 euro is het bedrag dat er afgaat als je incheck, heb je minder dan 4 euro, dan sta ja gewoon in de min na het inchecken.

Overigens is de NS daar veel minder soepel in, ik weet niet precies wat daar de grens is wanneer hij niet meer incheckt.

tsjor
Geen domper, maar dwang

Waarom zou zo'n e-ticket tot 9 juli wel met voordeel kunnen en daarna niet meer? Het is gewoon dwang.
Van de redenering dat het om de veiligheid van de passagiers gaat klopt niets: stations afsluiten zal maar op een beperkt aantal stations ook daadwerkelijk plaatsvinden. De rest van het land moet maar lijden onder die grootstedelijke waanzin.
Hier moeten mensen met verschillende vervoerders reizen: inchecken bij de een, uitchecken bij die ene, inchecken bij de ander, ik zie het heel vaak fout gaan. Je moet ook maar ongevoerd zijn in al die verschillende vervoerders met hun verschillende paaltjes.
En ondertussen wordt er 22 miljoen opgehaald door translinksys, omdat mensen vergeten uit te checken. Of de automaat kapot is. Of het schermpje niet leesbaar, er gaat wel een piepje, maar je weet neit of jij dat bent en je kunt niet zo snel lezen wat er nu op je kaart gebeurd is.
OV-chipkaart kapot? Dan moeten we naar een station in een grote stad reizen (hoe?) om daar de kapotte kaart te laten zien (!) en dan pas kun je tegen een bepaald tarief weer een nieuwe kaart krijgen.

Dat wordt wachten op de volgende parlementaire enquete. Nu houdt geen enkel parlementslid translinksys tegen, maar straks staan de parlementariërs te springen om voorzitter te worden van een enquetecommissie die publiekelijk met openbare verhoren gaat achterhalen hoe dit debacle heeft kunnen plaatsvinden.

Ondertussen hangen er al lang een paar mensen in hun hangmatjes op Bahia.

Tsjor

Lucerna
die hele shitkaart is überhaupt diefstal

Picture this, als ik nu besluit met mijn gezin ergens naartoe te gaan met de trein, ben ik al verschrikkelijk veel geld kwijt vóórdat ik überhaupt een km gereisd heb. 5x een OV-shitkaart, 5x €20,- en dán nog het bedrag voor de reis. Zo lang het niet beslist moet, komt die pokkekaart er hier niet in.

wizzer
opsturen

Die kapotte OV-chipkaarten kun je ook opsturen, dat heb ik hier ook wel eens gedaan. Bij verlies kun je dat ook online regelen en krijg je keurig het saldo teruggestort (wat ik dan wel heel vervelend vind dat als er een abonnement op je OV-chipkaart stond dat ook weer op de vervangende kaart moet staan je dan maar liefst 11,50 kwijt bent voor een nieuwe kaart.

Kaaskopje
Tsjor

Ik zeg niet dat ik het een ideaal systeem vind, maar je begin "Waarom zou zo'n e-ticket tot 9 juli wel met voordeel kunnen en daarna niet meer? Het is gewoon dwang." vind ik een beetje onzin. Ten eerste is het hele gedoe een vorm van dwang. Ze leggen ons iets op waar we niet democraties voor hebben mogen stemmen. Maar dat staat even los van deze kortingsactie.

Vooral voor (oudere) mensen zonder computer kan het ingewikkeld zijn om alles voor elkaar te krijgen met een persoonlijke ov-kaart. Maar goed, ze hebben ons aan het idee laten wennen, menen ze, dus we moeten het er nu mee doen. Dat ze voor het moment van de definitieve afschaffing van het papieren kaartje iedereen in de gelegenheid stellen om een ov chip aan te schaffen met korting, vind ik eigenlijk wel een sympathieke actie. Als je dan toch moet, dan is die 5,50 korting ontzettend welkom voor veel mensen. Commercieel gezien is het natuurlijk ook slim. Het trekt mogelijk ook mensen over de streep die vanwege die 7,50 geen zin hadden in zo'n ov-kaart. De NS doet daarmee niet veel anders dan een C&A of AH. Die geven constant korting op van alles. Waarom mag je in week 32 wel appels kopen voor 1 euro en is dat in week 33 opeens weer over? En waarom is dat rode t-shirt niet altijd 5 euro ipv de 12,50 in de rest van het jaar?

Ik ben met je eens dat het er niet eenvoudiger op geworden is in een aantal gevallen. En als je met je gezin op stap wilt met voor iedereen een eigen persoonlijke ov-chip, kost het je ronduit een rib uit je lijf. Ik vind dat echt te gek voor woorden. Er zou eigenlijk een soort gezinsborg ingesteld moeten kunnen worden. Voor de borg heb ik op zich wel begrip.

'Grappig' genoeg worden er bij de bus ook regels gehanteerd die je als onoverzichtelijk en onsympathiek kunt bestempelen en daar hoor ik zelden ophef over. Er worden in onze stad verschillende tarieven gehanteerd. Voor 9 uur en na 9 uur voor als je een los kaartje koopt. Voor 9 uur kost het mij 2,60. Zelfs als ik maar 3 minuten in de bus zit. Na 9 uur kan ik het voor 1 euro doen met een dalurenkaartje als je met de stadsbus rijdt, of met een hoger bedrag, die prijs weet ik even niet meer uit mijn hoofd, als je een streekbus neemt. Als ik tijdens de daluren met 1 bus van a naar b reis, kost chippen mij meer geld dan met het losse dalurenkaartje. Wil ik met 2 bussen reizen binnen de stad met een stadsbus, dan kan ik weer beter chippen, want dat is 1 tarief, terwijl ik met losse kaartjes 2 x een kaartje van 1 euro moet aanschaffen. Volg je het nog?:-)) In dat opzicht is de trein redelijk overzichtelijk.

Bij de trein hebben ze het lang zonder prijsverschil tussen losse kaartjes en chippen gedaan. Nu met de afschaffing van die kaartjes hebben ze helaas gemeend toch weer een prijsverschil te moeten creëren tussen een chipkaart voor 1 reis en een oplaadbare ov-chipkaart. Allemaal ter aanmoediging om die laatste kaart te kopen. Zoals ik al aangaf is dit al jaren de praktijk bij de bus. Men moedigt de ov-chip aan. Buiten de ov-chip is het tamelijk overzichtelijk.

Hopelijk wordt men het snel eens over het afrekenen van verschillende vervoersbedrijven en kunnen de verschillende paaltjes opgedoekt worden. Dat is inderdaad een slecht punt.

De toegangspoortjes worden gefaseerd afgesloten. Ik ben van mening dat sommige stations die niet onderhevig zijn aan overlast van hangjongeren en dergelijke best zonder zo'n toegangspoort kunnen. De anderhalve kip die daar zonder logische reden rondloopt is te verwaarlozen. Als de NS slim is zetten ze daar pas toegangspoorten neer als ze echt óveral al geweest zijn. Op andere plaatsen, kan ik me voorstellen dat de NS geen ander volk in het station of op de perrons wil dan de mensen die echt de bedoeling hebben om te reizen met een betaald vervoersbewijs. Dat kunnen ook kleine stations zijn. Mijn schoonouders wonen bij zo'n klein station.

Het chipsysteem is misschien dus niet zo vriendelijk voor mensen zonder computer en computervaardigheid, dat vind ik ook, maar verder vind ik het niet zo'n verkeerd systeem. Als je vergeten bent uit te checken, kun je dat thuis nog oplossen. Dat moet je wel weten natuurlijk, maar ik weet niet of je de NS verantwoordelijk kunt stellen voor elk stuk gebrek aan kennis over dit onderwerp.

Kaaskopje
Lucerna

dan heb jij vast een auto. Ik ben het met je eens hoor, die 20 euro borg per kaart binnen 1 gezin vind ik ook onzinnig. Dat schrikt mensen af.

Aan de andere kant heb je met een auto ook kosten waar je niet onderuit kunt. Wegenbelasting, apk-keuring, reparatiekosten, e.d.. Al met al weet ik niet wat qua extra kosten náást de benzine duurder is. Die borg, of alle extra kosten bij een auto? Dat de reiskosten met een auto, zuiver gebaseerd op de benzineprijs en de ritprijs bij OV, lager uitvallen dan met de trein, daar twijfel ik niet aan.

wizzer
geen borg

Je kunt de kosten die je betaald voor de OV-chipkaart geen borg noemen. Als de kaart namelijk na vijf jaar verloopt moet je gewoon een nieuwe kopen. De 7,50 moet je dan gewoon opnieuw betalen.

Overigens vind ik dat er veel vriendelijker omgegaan kan worden met het vergeten uit te checken. Waarom bijvoorbeeld geen automatisch mailtje als je dit vergeten bent, zodat je weet dat je actie moet ondernemen. (bij voorkeur gelijk met een link naar een formulier dat je dan meteen kunt insturen).

Waarom moet ik het zelf ontdekken, terwijl zij gewoon weten dat ik het vergeten ben?

Kaaskopje
Borg bij bus en trein

Soms snap ik niet helemaal hoe de trein 'denkt'. Ik heb 7 jaar in een andere stad gewerkt en zat af en toe in de rats of ik wel genoeg saldo op mijn kaart had staan. En ja hoor, het apparaat checkte gewoon netjes in, ook al had ik niet voldoende saldo meer. Ik vroeg me af of die gang van zaken misschien ook gebaseerd is op reisgedrag wat in de computer opgeslagen wordt. Zou dat kunnen? Dat dat systeem 'weet' dat ik bijna dagelijks dat ritje maak en dat het dan wel weer goedkomt met die borg? Waarom zou het systeem anders accepteren dat ik onder de borg wil inchecken? (dit komt vast erg blond over:-))

Bij de bus kun je gewoon je tegoed helemaal opmaken, dus ook als er geen borgbedrag meer opstaat. Dat is wel prettig. Mocht je lange tijd niet met de trein hoeven te reizen, dan kun je de borg dus gewoon in de bus opreizen. Hoewel het officieel niet mag reizen wij met de bus binnen het gezin soms ook op elkaars ov-kaart. Je kunt gesnapt worden natuurlijk, maar er is zo zelden controle, dat ik dat wel aandurf.

Kaaskopje
7,50 is inderdaad geen borg

Dat is de aanschafprijs. Net zoals ik bij de bank voor mijn pinpas moet betalen.

Wizzer, ik zou dat mailtje ook sympathiek vinden, maar ik verdenk de NS er ook van dat ze het wel prettig vinden als mensen het vergeten. Maar stel dat je het niet bent vergeten, maar gewoon op 10 of 20 euro naar het andere eind van het land hebt gereisd? Hoe weet de NS of jij tegoedertrouw was of de boel wilde flessen? Ook hier worden de brave mensen net zo behandeld als de niet brave mensen. Daar baal ik ook wel eens van, maar ze kunnen nu eenmaal niet aan mijn neus zien dat ik 'braaf' ben.

wizzer
dat is vaak niet zo moeilijk

Omdat je meestal ook weer terug moet... dus beweren dat je uitgecheckt bent in Amsterdam-Zuid, terwijl je incheckt in bijvoorbeeld Leeuwarden komt toch echt verdacht over. Ik denk dus dat de mogelijkheid van fraude wel meevalt.

tsjor
stationsgangers

'Op andere plaatsen, kan ik me voorstellen dat de NS geen ander volk in het station of op de perrons wil dan de mensen die echt de bedoeling hebben om te reizen met een betaald vervoersbewijs.'
Ik ben veel op stations geweest, maar afgezien van Amsterdam zie ik niet welke overlast mensen op stations zonder geldig vervoersbewijs veroorzaken. Sterker nog: heel veel mensen maken gebruik van winkeltjes, restaurantjes, meetingpoints etc. zonder geldig vervoersbewijs.
Een drogreden dus. Het is afgekeken van wereldsteden, maar mensen in het hele land moeten er nu aan geloven.

Tsjor

Lucerna
kosten

Kaaskopje, wij hebben inderdaad een auto. Overigens fietsen we hier meestal de wat kortere afstanden en een bus heb ik dus al in geen jaren van binnen gezien. Moeilijkheden met de computer heb ik niet, maar ik heb principiële bezwaren tegen het hele systeem. Sowieso al dat ik moet betalen voor een kaart, waar ik nog niets mee kan. € 7,50 per persoon betalen voor de mógelijkheid om met het OV te reizen... En dan nog dat minimale bedrag dat erop moet staan. De mogelijkheid voor het vervoerbedrijf om mijn volledige reisgedrag te volgen. En dat alles overgoten met het sausje dat het klantvriendelijk zou zijn.

Gewoon, een papieren kaartje, niets mis mee. En heel vroeger had met ook al perronkaartjes, als ze dan met alle geweld de niet-reizigers van het perron willen weren. Dit hele systeem is niet zozeer klantvriendelijk. Het is kl*te en ik wil niet meer met het OV reizen.

Tante Tiny
En nog belangrijker zijn de station 'doorgangers'

Het station is in veel plaatsen een doorgang naar de andere kant van het spoor. Het alternatief (overgang of tunnel) ligt verder weg.
Zo'n doorgang wordt jaren en jaren gebruikt. Dat zou nu plotseling niet meer mogen omdat .......?......

tsjor
Lucarna

Ik was een fervente treinreiziger, maar nu bedenk ik me ook wel twee maal, vanwege alle rompslomp die erbij komt kijken. Dan maar niet. Of toch met de auto.

Tsjor

wizzer
rompslomp

Dat valt eigenlijk wel mee vind ik. Anders moest ik om bij het station te komen eerst een plek vinden waar ze strippenkaarten verkochten (en uitzoeken hoeveel strippen ik moest afstempelen), dan een treinkaartje kopen en dan reizen. Nu heb ik 1 kaart voor alles. Saldo kan ik thuis opwaarderen en hoef ik alleen maar op te halen bij een automaat. Ik heb geen andere kaartjes meer nodig voor verschillende vervoerswijzen en hoef niet uit te zoeken hoeveel strippen ik moet stempelen.

Bovendien raakte ik strippenkaarten ook regelmatig kwijt en vond ze dan pas terug als ze over de datum waren.

Pagina's