Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Katniss

Katniss

05-07-2014 om 19:24

OV Chipkaart in de trein


Lucerna

Lucerna

13-07-2014 om 15:19

Banken...

Leuk voorbeeld, Kaaskopje. Betalen voor een rekening bij de bank is typisch iets dat ik ook vreemd vind, maar waar je niet onderuit kunt. Het leven zonder bankrekening is haast niet te doen, dus heb je een bankrekening. Die bank verdient zijn geld met het beheren van mijn geld, en dat van jou en dat van nog heel veel anderen. Ze verdienen dus geld aan mijn geld en daar moet ik voor betalen. Dan komen er diensten "voor uw gemak", "als extra service", "om het u gemakkelijk te maken" enz, en dat zijn 8 tot 9 van de tien keer dingen waar ik niet op zit te wachten.

HEt is maar hoe je het brengt, als bedrijf. Maar er wordt tegenwoordig zoveel gesmeten met "voor uw gemak", "doen wij voor u", "zo hoeft u er zelf niets meer voor te doen", "heel handig", dat ik al argwanend word als ik het zie. En geloof me, daar heeft heel die handige commerciebranche het zelf naar gemaakt.

Ardenna

Ardenna

13-07-2014 om 17:59

Maar

Ok, ik begrijp nog waarom het nieuwe kaartje een euro duurder is (vroeger was betalen bij de chauffeur ook duurder dan vooraf) maar waarom moet je uitchecken met dat nieuwe kaartje?

Als je met de auto weg wilt

...moet je ook eerst tanken, of je de tank nou meteen leeg rijdt of niet. En een volle tank heb je niet voor 10 of 20 euro

Ik doe niet aan automatisch opladen, zoiets bepaal ik graag zelf. Heb al jaaaaren een kortingkaart van NS die op gegeven moment geschikt is gemaakt als OV chipcard. Sorry, maar ik snap alle hier geuite muizenissen niet zo. Ik vind m superhandig. Bus, waterbus, metro, tram, trein, overal kan ik zo in en uit. Ik houd m in mijn hand als ik bang ben het uitchecken te zullen vergeten. Is me maar zelden overkomen dat het mis ging.

Ja, het kost geld. Dat kost reizen altijd, of je moet gaan lopen . ( en dan heb je de schoenmaker nodig, verzolen is ook al niet gratis)

wizzer

wizzer

13-07-2014 om 18:29

tja dat zelf betalen

Ik doe ook niet aan automatisch opladen, maar mijn kinderen die reizen met maandkaart reizen straks wel verplicht op rekening. Daar baal ik van.

Bromvlieg

Niemand maakt er bezwaar tegen dat je moet betalen voor een reis. Het gaat erom dat er een vreemd systeem bedacht is voor het betalen van die reis.
Het systeem van de ns zou, als het bij een tankstation wil invoeren, er alsvolgt uitzien: als je wil tanken moet je eerst een kaart kopen voor 7,50 van het betreffende tankstation. Daarop moet je vervolgens een bedrag zetten. Als je gaat tanken wordt er eerst 100 euro van de kaart afgeschreven. Als je daarna getankt hebt wordt het verschil er weer bij geschreven. De argumentatie kun je ook al bedenken: tegen mensen die wegrijden zonder te betalen. Oh ja, en je weet pas wat je getankt hebt als je uitcheckt, dus geen cijfertjes meer bij de tank zelf. En uiteraard mag elk bedrijf zijn eigen kaart en eigen voorwaarden invoeren.

Als de mensen in Amsterdam blij zijn met eht systeem, zullen we het dan beperken toto Amsterdam?

Tsjor

Ardenna

Mensen die een jaarkaart hebben, dus een fors bedrag betalen om het hele jaar door onbeperkt te kunnen reizen, ook die mensen moeten nu voortaan elke reis in- en uitchecken. Die mensen zijn heel boos. Studenten met een studentenkaart, met vrij reizen op maandag t/m vrijdag, ook die moeten nu elke reis in- en uitchekcken. Studenten zijn al lang niet meer boos.
Waarom? 'Om u beter van dienst te kunnen zijn' heet het dan. Waarmee? Niemand weet het. En aangeven dat 'beter van dienst zijn' het beste gaat als je niet meer hoeft in- en uit te checken, dat telt dan weer niet.

Tsjor

Vergeten in te checken

Net op tijd de trein gehaald. Help! Vergeten in te checken, maar de trein rijdt al. Volgende station gelijk uitgestapt, op het perron van dat station geen incheckpalen, dus trap af, lange gang doorrennen, o gelukkig, daar staat een incheckpaal, inchecken, terugrennen, trap weer op, gelukkig, trein staat er nog, hehe, jammer, mijn zitplaats is nu bezet en de zitplaatsen zijn op.
Gelukkig heb ik een goede conditie en had ik geen bagage bij me.
Ik hoop dat het binnenkort in mijn systeem zit dat als ik de trein net haal toch eerst incheck!

bromvlieg

Je doet niet aan automatisch opladen, maar je moet hoe dan ook voorfinancieren. En met een hoger bedrag dan je een kaartje voor zou kopen. Is dat terecht? En nu verdienen ze ook nog dubbel door het te veel betaalde geld niet terug te betalen.

Nou het OV bij de NS moet vanaf volgend jaar wel retegoed worden, altijd een zitplaats en schone treinen, geen vertragingen meer.. want ze hebben toch geld zat.

Yeah right, in my dreams!

Als je een persoonlijke kaart hebt

Met een korting abonnement (zoals ik al jaaaren heb) dan hoef je maar 10 euro op te laden als minimum bij ns. Geen 20. En die kaart heb ik al jaren geleden ontvangen, beslist niet voor 7.50.
Huisgenoot heeft ook een ov chipkaart uit een actie, van 1 euro of zo. Toen het ding werd geïntroduceerd waren die acties er volop.
Verder kun je bij de metro met een ov chip gratis parkeren.

Dat verhaal van de kaart bij het tankstation, dat gaat niet op. Je tankt met geld ( via pin of contant) en je laadt ov chip op met pin. Ik zie werkelijk het drama niet hoor.

Bij auto's betaal je volop belasting. Dat is toch net zoiets.

amk

amk

13-07-2014 om 22:45

idd bromvlieg en Tjor

ik krijg dit jaar ook weer een nieuwe kaart van de ns. Kosteloos, bij mijn kortingskaart.

Ik maak ook zulkemreizen als door jou beschreven, die paaltjes staan dus naast elkaar, je moet de trein toch uit, en ze staan op de route van trein a naar trein b.
Ja je moet even na denken, maar heeft een mens daar niet zijn hersens voor gekregen? En doe je dat niet automatisch als je zoveel overstappen hebt?

Banken? O.t.

Verdienen die met het beheren van mijn geld? Jahaa dat was vroeger. Banken doen al jaren heel andere dingen. Ik wou dat alle instanties gewoon deden wat ze moeten doen. Ik hoef bv geen magazine van mijn pensioenfonds te ontvangen. Als ik een blaadje met prietpraat en plaatjes wil ga ik wel naar de wimkel

Lucerna

Lucerna

13-07-2014 om 22:59

bromvlieg

Totaal mee eens. Zijspoortje, maar ik zit inderdaad ook niet te wachten op glossy's van de creditcardboer, blaadjes van de energieboer, magazines van de uitvaartverzekerboer, dito van de huisartsenpraktijk, de zorgverzekeraar, enz. waarom hebben al die gasten geen mogelijkheid om dat af te zeggen? Minder papier, nog goed voor het milieu ook.

Katniss

Katniss

13-07-2014 om 22:59

Bagger

Je kunt wel proberen het mooi te praten, maar het systeem deugt natuurlijk van geen kanten. Er wordt gigantisch veel geld verdiend op kosten van de reiziger, en ondertussen rijden de treinen nog steeds niet op tijd.
Begrijp ik nou goed dat je met een trajectabonnement ook moet in- en uitchecken? Waar is dat goed voor?

Ardenna

Ardenna

13-07-2014 om 23:49

Tsjor

Dat was mijn vraag niet. Jij zegt dat je moet uitchecken als je een kaartje uit de automaat koopt. Waarom is mijn vraag.

Dat studenten moeten uitchecken lijkt me logisch, anders kunnen ze gratis over hun grens heen. Weekstudenten reizen dan op vrijdagmiddag vlak voor hun tijd af is ergens heen en stappen uren later gratis uit.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2014 om 01:39

Ardenna

Over welke grens gaan studenten dan heen? Ze kunnen vrijdag tot 4 uur 's nachts (naar zaterdag toe dus) op hun weekkaart reizen. Er zijn niet veel studenten die van 's middags tot 5 uur 's nachts in de trein willen zitten.

Ik heb ook niet echt een antwoord op de vraag waarom studenten o.a. moeten in- en uitchecken. Het enige wat ik kan verzinnen is dat de ns zo een beeld krijgt van de kosten en het reisgedrag van studenten. Voor de statistieken dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2014 om 02:15

Tsjor

Jij lijkt te blijven hangen in de borg die je moet betalen. Hoe wil jij voorkomen dat mensen sjoemelen met hun reiskosten? Stel, je woont in Den Helder en je moet elke week een keer op en neer naar Groningen. Je betaalt voor een enkele reis en met 40% korting € 15,20. Voor de terugreis kun je met iemand meerijden. Mooi, denk je, ik check lekker niet uit, dat scheelt me weer geld. Voor de NS zou dat een schadepost van 15,20 betekenen, maar door die borg of het opstaptarief zoals ze het noemen, krijgen ze tenminste nog 10 euro voor die reis.

Als je echt vergeet uit te checken, heb je nog 6 uur de tijd om dat wel te doen. Dat mag ook via je eigen ns account.

Ik lees net dat je in totaal 12 keer mag 'vergeten' uit te checken. Dan moet je je vergeten uit te checken reizen weer van je kaart laten halen bij de balie. Wat er dan gebeurt vertelt het verhaal niet. Laten ze het er dan zomaar bij zitten? Moet je een boete betalen? Dat leggen ze jammer genoeg niet uit.

Mijn nick is trouwens Kaaskopje en niet Kakopje. Als je de klemtoon verkeerd legt klinkt dat een beetje raar

amk

amk

14-07-2014 om 07:04

ardenna

het in en uitchecken wordt ook je manier om op het perron te komen,,die gaan afgesloten worden ivm vergroting van de veiligheid.

Ardenna

Ardenna

14-07-2014 om 11:06

Kaaskopje en amk

Ik ben niet op de hoogte van de grenstijden maar zo werkt het dus wel. Als je niet zou hoeven uit te checken kun je dus gratis reizen op tijden waarop dat niet kan. Vergelijk het met een dalurenkaart: je stapt in de trein net voor de spits weer in gaat en reist vrolijk op het dure tarief als je niet zou hoeven uit te checken. Het gaat er dus om dat je instapt in de gratis tijd en uitstapt in de betaalde tijd. Lijkt me toch vrij logisch allemaal.

amk: als je een kaartje uit de automaat trekt is daar toch gewoon al voor betaald, als je vergeet uit te checken hoef je toch niet moeilijk te doen om dat geld terug te krijgen zoals op een gewone ovchipkaart zoals Tsjor de hele tijd roept? Het gaat mij dus niet op het uitchecken zelf maar Tsjor denkt volgens mij dat als je dat bij een kaartje uit het loket ook vergeet dat weer bij die 20 miljoen ofzo komt.

amk

amk

14-07-2014 om 11:36

Ardenna

idd, daar staat geen tegoed op. In die zin is het niet veranderd.
Je moet nu alleen wel bij overstappen van ns naar een andere vervoerder omchecken van ns naar de andere vervoerder.
Ik heb zelf daar nog nooit mijn trein door gemist omdat die paaltjes op logische plekken op het station naast elkaar staan. Op de looproute van de ene trein naar de andere.

Geld kun je er niet door kwijtraken.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2014 om 14:27

Ardenna

Ik heb maar eens wat vragen aan de NS gefacebookt

amk

amk

14-07-2014 om 15:49

Ardenna

als je met je kortingskaart incheckt voor de spits en reist in de spits, betaal je het goedkope tarief! Dat staat expliciet op de website van de NS.

Ik zorg er dus voor dat ik om 4 uur ingecheckt ben dan reis ik met 40% korting ook al duurt mijn reis tot half 6.

Het tijdstip van inchecken bepaalt het tarief!
van de site van NS:
Checkt u in tijdens de daluren maar uit in de spitsuren? Dan profiteert u toch gewoon van korting voor die rit! Na inchecken moet u overigens wel binnen een half uur gaan reizen.

wizzer

wizzer

14-07-2014 om 16:26

en daar zit ook nog wat speling op kwam ik onlangs achter

's ochtends is daltarief van 9.00, dus ik laat al het hele jaar de trein van 8.58 voorbijrijden. Onlangs kwam er achter dat in elk geval al vanaf 8.56 de NS daltarief rekent.

Kan je thuis controleren of je OV chip al geactiveerd is voor NS

Kan je thuis controleren of je kaart al geactiveerd is voor NS of moet je hiervoor naar het station?

Wij hebben al jaren een OV kaart, toen we destijds een keer met de trein wilden bleek dat we hem hadden moeten activeren voor NS, dat kon toen niet bij de automaat, maar dit had toen online gemoeten vertelde de conducteur op het perron, we hebben toen papieren kaartjes gekocht.

Ik weet niet of ik toen de OV chip geactiveerd heb omdat we toch altijd voor onze hond een papieren kaartje nodig hebben, hoe zit dat nu eigenlijk, kan je die nog wel in papieren versie kopen??????

dagkaart hond al een antwoord kunnen vinden

op de vraag: "dagkaart hond" al een antwoord kunnen vinden.

De vraag kwam spontaan in mijn op, terwijl ik mijn vorige bericht aan het het typen was. Ik ben meteen gaan googlen en daar vond ik meteen het antwoord dat die dus blijven bestaan in de automaat, maar kan ook geladen op de OV chip.
http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/dagkaart-hond-fiets.html

amk

amk

14-07-2014 om 21:58

ma v 3

alle kaartjes kun je nog kopen, alleen kun je dan niet meer met korting reizen. Zelfde automaat alleen aangeven dat je geen ov kaart hebt.

Je kunt je kaart activeren voor ns door bij een ns kaart automaat je saldo op te laden. Of door het online te regelen en dan bij bv de supermarkt bij zo'n kleine gele automaat je bestelling op te halen.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2014 om 22:09

Antwoorden

Nederlandse Spoorwegen

Hallo,

Ik kom er niet uit . Stel dat ik incheck tijdens de daluren en uitcheck tijdens spitsuren, volgens welk tarief reis ik dan?

Met vriendelijke groet, Kaaskopje

Hallo,

Ik heb nog een tweede vraag. Stel dat mijn dochter, student, in het weekend naar huis wil. Met een weekkaart kan ze dan tot 4 uur in de ochtend van zaterdag nog gratis naar huis reizen. Na 4 uur moet ze betalen, maar met korting. Is het dan zo dat als ze voor 4 uur op de trein zou stappen (denkbeeldige situatie omdat om die tijd geen treinen rijden bij ons) ze die zaterdag nog gratis naar huis zou kunnen reizen. Of wordt dan toch gekeken naar waar ze uitgecheckt heeft? Er zijn steden waar nachttreinen rijden, dus daar zou die situatie zich wel voor kunnen doen denk ik.

Beste Kaaskopje (ik heb mijn naam vervangen door mijn nick in dit bericht)

Begrijpelijke vraag. Bij het berekenen van 'vrij reizen' of korting wordt rekening gehouden met het moment van inchecken. Als je dochter voor 04:00 op zaterdag incheckt reist ze dus haar gehele reis vrij. Ook als ze na 04:00 uur uitcheckt.

Met vriendelijke groet,

Jan

amk

Saldo staat er al op, dit wordt ook automatisch geregeld, omdat er regelmatig met de bus gereisd wordt.
Bij een winkel hier in het dorp hebben ze wel een gele automaat, kan ik het daar ook controleren of het al geactiveerd is? Anders ga ik het gewoon online aanvragen zoals je schreef, ik neem aan dat het niet dubbel kan, voor het geval ik het toch al geregeld heb jaren geleden.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2014 om 22:37

Dagkaart hond of fiets op chipkaart laden

Dat is dus ook iets wat ik deze week pas 'geleerd' heb. Wij kochten tot de laatste keer nog een papieren kaartje voor Hond.

Fietsen nemen we al heel lang niet meer mee in de trein. Ik ben lid van OV Fiets. Dat is echt ideaal. Je betaalt een tientje per jaar voor het abonnement en vervolgens betaal je maar 3,20 per 20 uur. Zoals nu is de achterband van mijn fiets lek (ggrrr....) en ik zit ernstig te overwegen of ik morgenochtend even zo'n ov-fiets moet gaan halen.

amk

amk

14-07-2014 om 23:12

ma v 3

Dat is nou typisch zo'n vraag die ik bij de chat van ns zou stellen zoals Kaaskopje heeft gedaan
Ik weet het niet, ik woon bijna naast zo'n gele automaat, dus regel online en loop een half uur later naar de automaat.

Charis

Charis

15-07-2014 om 11:46

Oké

Heb het hele topic zo'n beetje doorgelezen en heb toch nog een paar praktische vragen:

- Ik heb voor 2 euro een persoonlijke OV-chipkaart aangeschaft. Daarbij heb ik automatisch opladen NIET ingeschakeld. Hoe moet ik nu saldo op dat ding zetten? Kan dat alleen op een automaat bij het station?

- Stel ik kom met een opgeladen persoonlijke OV-chipkaart bij het station, hoe gaat het dan verder? Koop ik eerst nog een kaartje waarmee ik moet in- en uitchecken of is de kaart betaal- en in- en uitcheckmiddel ineen? Ik bedoel, check ik in en uit met een kaartje dat ik heb gekocht met de OV-chipkaart of met de OV-chipkaart zelf?

Je snapt het, ik reis zelden met de trein.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.