Home » Forum » Ov met meer

Ov. met meer?

64 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
jeltje
Ov. met meer?

Voor het feestje van mijn zoon ga ik met een aantal kinderen met de bus. Hoe doe ik dat nou met Ov.-chipkaarten?
Weet iemand dat?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rosa van der Zanden
Allemaal eigen kaart

Met zoveel reistegoed dat er meer overblijft dan je nodig hebt. Tenzij ze al een eigen kaart hebben veel gedoe en erg kostbaar.
Rosa van der Zanden

Jacquel
Losse kaartjes kopen op de bus

Dit is de enige werkbare optie. Je kunt altijd op de bus een los kaartje kopen, maar als je moet overstappen, zul je vervolgens opnieuw een kaartje moeten kopen.

Als je met een chipkaart wilt reizen, moet elke persoon een eigen chipkaart hebben. Vanwege de aanschaf (7,50 euro voor de kaart, en dan moet je er nog tegoed op zetten) is dat in dit geval duurder, en vooral omslachtiger, dan losse kaartjes.

Kaaskopje
Groepsticket

Ik heb gevonden dat er Kids Groepstickets verkocht worden. Dat is 20 euro voor max. 15 kinderen en 2 begeleiders. Zoek hier maar eens op.
En verder de Buzzer, bij Connexxion (en Zeeuws-Vlaanderen ook bij Veolia) kun je voor 13 euro met een groepje van maximaal 5 personen op stap.

Kaaskopje
Jaquel

Hoe bedoel je dat je meer buskaartjes moet kopen bij overstappen? Je kunt toch meteen voldoende strippen laten afstempelen voor een bepaald traject en bij overstappen met de kaartjes naar de buschauffeur zwaaien?:-)
Met de ov-chip moet je in iedere bus in- en uitchecken, met een buskaart kun je gewoon doorreizen, mits voldoende afgestempeld.

Henriette123
Welke maatschappij?

Met welke maatschappij reis je?
De meeste maatschappijen hebben naast de ovchipkaart een eigen kaartjessysteem.
Hoe oud zijn de kinderen? Dit maakt ook nog uit.

liora
Jeltje

Ik heb alle ouders gevraagd hun kind een OV-chipkaart mee te geven. Had zelf nog een reservekaart.

Simpel!

liora
Oh jee p

Nou hier hadden alle kinderen zo'n kaart, al zou het theoretisch mogelijk zijn dat een ouder een anonieme kaart heeft aangeschaft om aan mijn verzoek te voldoen. En dan is het zelfs mogelijk dat de ouder in kwestie daar niet blij mee was.... Vind ik dat erg? Nee!

Fiorucci
Liora

Nou kun je daar inderdaad sch*t aan hebben,absoluut. Maar je zadelt ouders wel met minimaal 10 euro aan kosten op.

rodebeuk
Wel ja

Ga ff moeilijk doen...
In de Grote Stad zijn er legio gelegenheden dat het grenst aan waanzin of een eclatant gebrek aan beschaving om een andere vervoersmodaliteit dan het OV überhaupt in overweging te nemen. Ergo: in het metropolitane woonmilieu is een OV-kaart een vanzelfsprekendheid. Ook voor het grut.

Sorry voor de rare woordkeus, mijn vader is gisteren op bezoek geweest en mijn ergernis is nog niet helemaal uitgewerkt. Niet persoonlijk bedoeld verder, de koffie moet er nog inslaan.

Genista
Rodebeuk

En precies dat heb ik ertegen. Ik weet verschrikkelijk donders goed dat in bepaalde woonmilieus enz (ik kan jouw fraaie woordkeus niet overtreffen :-) ) zo'n OV-vervoersbewijs noodzaak is. En als je dan niet gewoon een kaartje kunt kopen voor die ene reis, dat is te schandalig voor woorden. Er hangen diverse, hier inmiddels al breed uitgemeten bezwaren aan die pokkenkaart, maar in bepaalde gebieden of in bepaalde omstandigheden kun je niet redelijkerwijs zonder.

rodebeuk
Genista

ja, dat is echt bezoooopen. Ben ik helemaal met je eens. Ik ben me momenteel aan het beraden of ik voor de familieleden die af en toe uit het buitenland komen die kaarten moet kopen. 7,50 eenmalige kosten maar anders moeten de kinderen tegen volwassen tarief reizen. Moet ik eerst hun sofinummer hebben, het formulier onjuist invullen (alsof ze bij mij wonen, anders mogen ze die kaart niet kopen)... en dan moet dat ding na 5 jaar vernieuwd worden. Vraag: reizen mijn neefjes zoveel dat ze in die vijf jaar die 7,50 eruit hebben. Op zaterdag zijn er voordelige buskaarten, hoe vaak vertrekken of arriveren ze op zaterdag.. enzenz.

Grrrrr daar voel je je dan zo machteloos onder. Maar ik troost mezelf met dat dit het niveau van gemeenschappelijke voorzieningen is wat we willen en kunnen betalen met zijn allen. We zijn al stukken armer dan we denken. Kijk naar wat er met alle andere nutsvoorzieningen gebeurt, of de call center cordons die om alle bedrijven en instellingen zijn gelegd. Als een gemeenteambtenaar een wetgevingsjurist wil bellen op het Ministerie dan hoeft hij dat niet meer te proberen. Vroeger belde ie rechtstreeks of via de receptie. Nu moet hij Postbus 51 bellen en vragen ze of hij een mail wil sturen. Dan krijgt hij drie dagen later een standaardantwoord dat niet deugt. Pure afschrikking, net als bij telefoonproviders of verzekeraars. En toen ik de successie/IB/F-formulier na mijn moeders dood moest regelen had ik zo'n spijt dat ik geen logboek had aangelegd van alle foute adviezen die ik in uren gebel met de Belastingtelefoon had verzameld! Ik wist dat er foute tussen zaten omdat de mensen daar elkaar totaal tegenspreken. Maar wélke dan fout was....

Oh ps je kán wel losse kaartjes kopen voor de kinderen. dat hebben wij vorig jaar een keer moeten doen toen we op bezoek waren vanuit de rimboe in Amsterdam, en de metro al chipkaartdomein was. 2 euro 40 per kind per rit. Hahahaha! Blijven lachen, blijven lachen. Keer 2 voor een en terug keer aantal kinderen. Doet me denken aan jongste die vanochtend wilde weten hoeveel 12x12 is. Tsja, 144 euro lijkt me een redelijk budget voor extra vervoerskosten met een modaal gezin onder het nieuwe Ov-chipregime. Nog aan de krappe kan, wat denk jij?

liora
Rode beuk

Inderdaad heeft in Amsterdam iedereen een OV chipkaart.
Wat een non-discussie!

rodebeuk
Liora

Niet helemaal hoor.
Als je uit de provincie komt of uit het buitenland is het nogal bezopen om voor ieder ritje voor ieder kind 2 euro 40 neer te leggen. In plaats van 93 cent of 1,17, die rare bedragen die altijd op de automaat staan.
En er zit een omslag in, kinderkorting is niet helmaal 50% maar iets ingewikkelds, joh, dat is een algoritme op vwo-plus niveau om uit te rekenen waar het omslagpunt zit en de aanschaf van een kaart gunstiger is.

Vic
Enkel kaartje

Kost een enkel kaartje altijd 2,40? Dat is ook absurd! Ik zat laatst wel te dubben hoe ik het nu moest regelen met die OV-kaart. Ik wil met oudste een keertje 'oefenen' met de bus naar school. Dat heeft ze nog nooit alleen gedaan, en i.v.m. overstappen lijkt het me handig om een keer mee te gaan. Helaas mag ik met mijn Businesskaart (van werk) niet privé reizen, en ik heb maar 1 anonieme kaart. Voor 1 keer ga ik natuurlijk geen nieuwe aanschaffen á weer 7,50. Mijn idee was om maar gewoon een kaart van iemand te lenen en dan die te gebruiken. Ik heb al vaker een kaart geleend, toen ik er zelf nog geen had. Daar stond dan wel een foto van de eigenaar op, maar gelukkig heb ik geen controle gehad ;-)

Genista
Liora

Natuurlijk is dat geen non-discussie! Er zijn ook mensen die niet in Amsterdam wonen.

liora
Genista

De kinderen die op het partijtje van mijn zoon kwamen wonen allen in Amsterdam

rodebeuk
Kosten enkele reis

gvb: 2,60. Overstappen naar connexxion of arriva niet mogelijk.
connexxion en arriva: Op de streekvervoerbussen van Connexxion en Arriva in dit concessiegebied zijn papieren Ritkaartjes verkrijgbaar voor een enkele reis. Deze kaartjes kosten € 2,00, € 4,00 of € 6,00 al naar gelang de afgelegde afstand, waarvoor een zonesysteem geldt dat niet overeenkomt met het oude zonesysteem van de strippenkaart.
kortingspercentage: Het kilometertarief in de vervoersregio Amsterdam is 10,4 cent per kilometer (6,9 cent met het reductietarief) whaahaa dit verschilt per stad mensen, per STAD!!!
Rotterdam: Het standaardtarief voor het op saldo reizen in de stadsregio is € 0,12 per kilometer en € 0,08 per kilometer met het reductietarief. ook weer andere enkele reistarieven: Te verkrijgen als wegwerpkaart of op te laden op naar keuze een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart:

RET 2 uur kaart voor € 3,50
RET 1 uur bus&tram voor € 2,50
RET 2x 1 uur metro voor € 5,00
Haaglanden is duurder,
oh wacht even, de bus van Qbuzz heeft ook nog een ander tarief:
Streekvervoerder Qbuzz verkoopt in de bus papieren 'Gemakskaartjes' voor € 2,50 (1 zone) of € 3,50 (2 zones) (moet je dus weten hoeveel zones je hebt) Dit zijn niet de oude zones!
Haaglanden heeft weer een ander soort enkele reis, daar gaat het per tijdsduur en niet afstand of modaliteit: Een kaart van € 2,50 geldig voor een halfuur
Een kaart van € 3,50 geldig voor een uur.
Kilometertarief Haaglanden was eerst 13,1 cent per kilometer voor de trams en bussen, HOV-lijnen maar liefst 15,3 cent. Is teruggebracht naar 11,4, resp. 13,3 cent. Ik kan niet vinden wat het reductietarief in Haaglanden is. Kijk anders even in deze tabel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjabloon:Tabel_kilometertarieven_OV-chipkaart

Nu nodig ik dus graag de beta's uit, Tihama en Ingrid voorop, die zie je niet vaak in dit soort draadjes, maar gelukkig hebben we Genista om de vlag hoog te houden.
Algorrrritme graag dames! Waar ligt het omslagpunt?

amk
Izar

Ook buiten Amsterdam rijden bussen, trams en metro en maken mensen veelvuldig gebruik van het OV. Ik heb laatst zelfs op Ameland met de bus gereisd.

Ja, klopt, maar als die bus dan maar 2x per dag gaat en in het weekend helemaal niet. En de dichtstbijzijnde halte waar wel een bus rijdt is in het dorp waar je dan wezen wilt een km of 6 verder op, dan ga je wel met de auto.
En Ameland en de andere eilanden zijn niet helemaal representatief omdat je daar een relatief groot aanbod aan pasagiers hebt.
In het dorp van mijn vader mag je als busmaatschappij blij zijn dat er in die 2 bussen die dan per dag rijden 10 mensen stappen. Dat is niet rendabel te houden.
De tijd die je met het ov kwijt bent weegt echt niet op tegen het rijden van de auto.
Wil ik naar mijn moeder met het ov, dan kost mij dat 3 uur en een kwartier, enkele reis, ik kan ook met de auto in 1 uur er zijn. Dat scheelt op 1 bezoekje een 4!! uur. Dat is heel veel.

Fiorucci
Izar

Hier,Zoetermeer, wordt heel veel per fiets gedaan, mijn kinderen fietsen naar school, de stad is op fietsafstand en mijn zoon fietst ook vaak van Zoetermeer naar Den Haag, naar vrienden toe. Is echt heel normaal.

Fiorucci
Rode beuk

Aanvulling: HTM heeft van Zoetermeer naar Den Haag een dalurenretour, uit en thuis voor vier euro. Ook binnen Den Haag is er een daluren retour voor 2,40.

rodebeuk
Whahaa fio

Lekker rekenen is dat.

Ik moet zeggen dat ik veel leer van dit draadje. Geen idee dat iedere regio andere losse kaartjes en een ander kilometertarief en een ander reductietarief heeft!

Hoe moet je nou ooit als ouder weten of een ov-chip rendeert voor je kind?

IngridT
Onze kinderen.....

van 14, 11 en 9 hebben in hun hele leven denk ik 3 keer in een trein gezeten, en het aantal keren bus is ook op de vingers van 1 hand te tellen (en dan was het vaak ook nog een gehuurde schoolreisjesbus. niks OV) Ze hebben in hun hele leven nog nooit een strippenkaart gezien, laat staan zo'n OV dinges.

Wij wonen niet in de rimboe trouwens, maar in een middelgroot dorp zonder treinstation. De meest voordehandliggende vervoersopties zijn hier lopen, fietsen, auto. In die volgorde ook.

Ingrid

Jacquel
Kaaskopje

Volgens mij heb jij het over een strippenkaart, anders begrijp ik je bericht niet. Maar die kaart is ondertussen overal afgeschaft. Voor zover ik weet wordt er nergens meer afgestempeld, alleen bij de losse kaartjes dan. Die zijn alleen geldig op de bus waar je ze koopt. Stap je over op een andere bus, dan kun je mooi opnieuw een kaartje kopen.

Ik heb regelmatig bezoekers uit het buitenland en heb uitgezocht hoe zij met de OV-chipkaart kunnen reizen. Niet dus. Dat gelazer met kopen voor 7,50 (!) euro, en dan opladen waarvoor je bijna verplicht een Nederlandse bankrekening nodig hebt, maakt het bijna onmogelijk voor ze. Dus die zijn veroordeeld tot het kopen van dure losse kaartjes. De prijs daarvan verschilt per busmaatschappij en traject.

liora
Amsterdam

In Amsterdam maken de meeste mensen (dus ook kinderen) weleens gebruik van het OV.
Amsterdam is een grote stad. Ook hier zijn mensen die alles met fiets of auto doen. Maar ik vind fietsen met wat grotere kinderen door de binnenstad niet prettig. Als je dan geen bakfiets hebt, is OV handig.
Daarnaast denk ik dat Amsterdamse kinderen over het algemeen meer doen dan van school naar huis gaan.
In ieder geval is het hier normaal om een chipkaart te hebben. En P het was vooral praktisch dat ik die dingen had, ging niet om de kosten.

Liora

rodebeuk
Liora (beetje o.t.)

"In ieder geval is het hier normaal om een chipkaart te hebben."

Dat bedoelde ik dus ook. alleen schreef ik het wat onhandig op.
"In de Grote Stad zijn er legio gelegenheden dat het grenst aan waanzin of een eclatant gebrek aan beschaving om een andere vervoersmodaliteit dan het OV überhaupt in overweging te nemen."

Gelukkig is de koffie inmiddels gaan werken. Maar bedankt voor de correctie!

liora
Trouwens p

Wat ben jij eigenlijk op de centen zeg! Ik heb al zo vaak een OV-kaart meegegeven voor een partijtje en echt nooit gedacht 'nou dan zijn de vervoerskosten dus voor mij'.
Ik vind het altijd heel fijn als mijn zoon een partijtje heeft!
Trouwens, als je wordt gevraagd je kind naar een locatie te brengen en daar weer op te halen, denk je dan ook 'nou dan zijn de vervoerskosten dus voor mij'?

Liora

margje van dijk
Ook

Ik word ook een beetje naar van dat op-de-centen-gedoe van sommige mensen in dit draadje. Mijn hemel, waar gaat dat toch over.

Ook denk ik dat het sterk afhankelijk is van waar je woont of het OV een beetje goed is. Ik woon echt niet meer in de randstad, maar het OV is hier heel goed geregeld. Dus ja, mijn oudste zoon heeft ook een eigen OV-chipkaart, en de volgende zal er ook een krijgen (is net 12).

Wij gaan toch vaak genoeg met de trein/bus/tram/metro om zo'n kaart er uit te hebben, zeker wel 3 of 4 keer per jaar. En ik verwacht dat dat alleen maar meer wordt de komende jaren.

Margje

rodebeuk
P

Die 20 euro is de borg voor mensen die zonder korting reizen. Kinderproducten kunnen nog niet op een kaart. Als je een voordeelurenkaart hebt is de borg 10 euro. Als je nu een partijtje geeft kan je per volwassenen vier kinderen meenemen met een papieren kaartje van 2,50 per stuk.
Erg ergerlijk, wij moeten dus chipkaart hebben voor voor- en natransport en toch nog een papieren kaartje voor de railrunner.

ChrisH
Grote steden en daarbuiten

In het geval van Liora snap ik heel goed dat ze kinderen met de bus naar een feestje laat gaan en dat ze ervan uitgaat dat ze allemaal een OV-chipkaart hebben.

Maar ik ben laatst voor het eerst met mijn kinderen vanuit de stad in de bus naar huis gereden, omdat zij dat zo graag een keer wilden ;-). Ik kon gelukkig nog losse kaartjes kopen.

Het OV is voor veel mensen vanzelfsprekend, maar voor nog meer mensen niet (zeker buiten de grote steden). En door zaken als verplichte invoering van een OV-chipkaart krijg je al die autorijders straks helemaal de bus niet meer in. Dat is trouwens ook helemaal niet de bedoeling, want daarvoor schiet de capaciteit van het OV zwaar tekort.

Chris

jeltje
Och jee

wat een reacties allemaal.

Ik woon in Amsterdam, en ik neem de kinderen mee uit school, maar vraag de ouders ze wel op te halen op de feestlokatie. Dat gebeurt wel vaker hier, en op een woensdagmiddag moet dat kunnen. Het is niet ver. Het gaat dus om 7 keer een enkele reis.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of kinderen zo'n ding hebben. Vast niet allemaal, ik heb het gevoel dat ook hier vrij makkelijk naar de auto wordt gegrepen. Ik heb wel overwogen te vragen of ze het mee zouden nemen, maar eerlijk gezegd ben ik als de dood dat die jochies van 5/6 jaar oud die kaarten allemaal kwijt gaan raken. Ik hoopte gewoon dat er een makkelijke groepsmogelijkheid was, maar die is er dus niet.

Dat wordt dan 7 keer een kaartje van 2,40 euro. Dat vind ik best te overzien, de rest van het feestje is niet erg duur. En ik heb helemaal geen zin in auto's lenen en zo, zeker omdat dat met parkeergeld niet eens veel goedkoper zal zijn.

Pagina's

Onderwerp gesloten