Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Angelique

Angelique

05-08-2014 om 23:26

overschotel zonder groentes

Ik zoek een recepten van ovenschotels zonder groentes zoals ui champignons paprika knoflook dat soort dingen.


Ely

Ely

08-08-2014 om 10:07

Uh, Bibi?

Hoezo: ' dat is jouw taak'?

bibi63

bibi63

08-08-2014 om 12:12

Nou Ely

Het komt misschien een beetje raar/anders over. Maar wat ik bedoel: als moeder degene is die meestal kookt (dat kan om een heleboel redenen, bijv. pa is laat thuis en/of moeder werkt niet en/of is vroeger thuis), dan is het voor degene die kookt toch in mijn ogen wel de taak om minimaal een x-aantal dagen in de week het gezin (vooral de kinderen) een normale volwaardige maaltijd voor te schotelen. Als jezelf geen enkele groente, zelfs uien, niet lust dan zul je het anders moeten doen. Je kunt natuurlijk gewoon aardappels/vlees/groente koken en zelf de groente laten staan, maar ik neem aan dat een ovenschotel geen gerecht is dat je in je eentje op eet, maar voor het hele gezin in. Als er niets aan groente in zit is het niet bepaald een volwaardige maaltijd.
Bibi

Lucerna

Lucerna

08-08-2014 om 12:40

Maar...

Waarom gaat het nu ineens over "een volwaardige maaltijd"? De vraag was toch alleen maar naar een ovenschotel zonder euh... iets. Alleen de specificaties voor die ovenschotel, wat er wel of niet in mag, dat is totaal onduidelijk, maar of die al dan niet volwaardig is, so what.

On topic: Een ovenschotel zonder groente en zonder aardappel en zelfs zonder kaas heb ik wel voor je. Stop een kip in een ovenzak en zet die een uur in een oven van 160 graden. Klaar.

Barvaux

Barvaux

08-08-2014 om 12:52

bibi

'Als jezelf geen enkele groente, zelfs uien, niet lust dan zul je het anders moeten doen'

Hoezo 'zelfs' uien?

bibi63

bibi63

08-08-2014 om 14:28

barvaux, zelfs uien. En Lucerna

omdat ik die niet direct als groente beschouw (al zouden ze het zijn), en je ze in de regel niet als groente eet, maar als smaakmaker. Net als knoflook.

En Lucerna, natuurlijk heb je gelijk. Anderzijds is poster zo kort en onduidelijk, dat vaag is wat ze nu precies wil of bedoelt. Een maaltijd voor het gezin? In dat geval zou ik gewoon een 'normale' ovenschotel maken en zelf iets anders eten. Of bedoelt ze 'iets' wat je in de oven doet zonder groente? Inderdaad, kip in een braadzak, maar dat kan ze zelf ook bedenken. Net als gegratineerde aardappels (alhoewel ik niet weet of aardappels wel oke zijn voor haar), maar ook dat kan ze zelf bedenken. Daarom vind ik het vaag. Een ovenschotel voor het gezin maken is iets anders dan 'iets' in de oven doen waar geen groente aan te pas komt. Bedoelt ze een bijgerecht, of bedoelt ze een complete maaltijd? En dan voor het hele gezin.
Bibi

Tink

Tink

08-08-2014 om 15:16

nou, Bibi

Wel eens van 'filosoof' gehoord? Dat is een ovenschotel van gehakt, aardappels en uien. Véél uien. Wel degelijk een groente dus en niet alleen smaakmaker

Lucerna

Lucerna

08-08-2014 om 17:18

Bibi

Daarom ging ik me er ook niet meer druk over maken (kip in zak valt ook niet echt onder "ovenschotel", natuurlijk - ik was een beetje baldadig

bibi63

bibi63

08-08-2014 om 23:35

Snap ik lucerna. En tink.

Lucerna: Zo zie ik het ook
En Tink: heerlijk, ik kan uien ook prima in grote hoeveelheden eten. Heerlijk.
Biby

Maries

Maries

09-08-2014 om 07:13

Deze

Ovenschotel zonder groente, maar fruit mag wel? Apple & blackberry crumble, yum! Serveren met ijs.
http://www.bbcgoodfood.com/recipes/778642/apple-and-blackberry-crumble

Angelique

Misschien is het handiger om te vermelden welke groentes wel mogen?

Ik dacht nog aan lasagne, als tomatensaus wel kan tenminste. En quiche kan natuurlijk ook goed. Bijvoorbeeld met spinazie en gorgonzola.

Barvaux

Barvaux

09-08-2014 om 10:16

Minna

Ik denk dat alle groente die NIET mag wel genoemd is, lijkt me toch makkelijker dan het opnoemen van alle groentes die WEL mogen.

Nou ...

Ik had het idee dat er niet zo heel veel meer overbleef. Althans niet aan gewone, dagelijkse groenten. Ik vind een lijstje van wat wel mag makkelijker, dan kan ik daar iets omheen verzinnen en bestaat ook niet het risico dat dan later toch blijkt dat ook die groentes niet kunnen.

Witlofschotel bedacht ik ook nog.Kan gewoon als witlof met ham en kaas uit de oven, maar ook als complete maaltijd met een laag aardappelpuree.

Theekopje

Theekopje

09-08-2014 om 10:36

Barvaux

In posting 9 en 17 staat dat geen enkele groente mag. Gewoon echt helemaal geen.

Dus als Angelique daar nog enige uitzondering op wil maken is het wel handig als ze dat zegt.

En in antwoord op de vraag: ik kook nooit voor mensen die categorisch geen enkele groente eten dus ik zou ook niet weten hoe je daar een maaltijd voor maakt. Aardappelgratin met een multivitaminetablet misschien?

Barvaux

Barvaux

09-08-2014 om 10:42

Ik had posting 9 anders gelezen maar jullie hebben een punt. Ik ben ook wel een beetje klaar met iemand die geen enkele groente lust, zelfs bij kinderen gaat dat er bij mij niet in.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-08-2014 om 11:44

Trol

Jemig, wat een flauwekul. Dit is toch duidelijk een pubertrol? Komop zeg, iemand die in de rubriek Gezondheid (?!)vraagt om een recept voor een ovenschotel zonder groente en niet eens omdat hij/zij geen groente mag, maar dus gewoonweg helemaal niet lust. Daar trap je toch niet in? En zo ja, voor dat soort zaken zijn er diëtisten.

Lucerna

Lucerna

09-08-2014 om 14:01

posting 9

Die vond ik tamelijk onbegrijpelijk. Maar doe maar een kat in de zak - euh, kip in de zak. Ovenschotel zonder groente, klaar.

Wisten we wel hoor

Gewoon even samen recepten uitwisselen is ook leuk

hete bliksem?

aardappelpuree, gehakt, bruine bonen/capucijners/tuinbonen/andere peulvruchten, appels/peren/abrikozen???
de schuine streepjes geven keuzemogelijkheden aan. in laagjes opbouwen. de bovenste laag puree. beetje panneermeel en geraspte kaas erover, 30-45min in oven 200 graden.

Lou

Lou

11-08-2014 om 22:42

Lachen dit zeg

Ik vermaak me kostelijk hier. Heb je al wat lekkers gemaakt Angelique?

Puck

Puck

12-08-2014 om 12:08

Haha Lou

Lekkers gemaakt? Overschotel waar bijna niets in kan zal vast nooit lekker worden.
Groenten niet lusten vind ik trouwens een heel kleuterachtig argument, dan leer je het maar eten. Kom op zeg!

Barvaux

Barvaux

12-08-2014 om 12:15

Puck

Geen groente lusten kan ook gewoon niet, er zijn zoveel soorten en smaken dat het psychisch is als je ze allemaal niet lust en daar kun je wat aan doen.

bibi63

bibi63

12-08-2014 om 14:23

Ik geloof er ook niet zo in

Je kunt van iets niet houden omdat het een uitgesproken smaak heeft, dat je niet aanstaat. Dat geloof ik wel. Maar zelfs (kleine) kinderen kun je gewone groenten laten eten als ze 'verborgen' c.q. gepureerd in een gerecht zitten.
Bibi

Puck

Puck

13-08-2014 om 08:52

Haha Bibi

Misschien moet TS dat ook doen: pureren en verbergen voor zichzelf...

Jacquel

Jacquel

13-08-2014 om 13:36

Kaasschotel

Schaal beboteren.
1-2 eieren loskloppen met beetje melk en/of wijn.
Laagje boterhammen, laagje geraspte kaas. Eventueel wat kruiden.
Wat losgeklopt ei erover.
Tweede laagje boterhammen, kaas, kruiden. Losgeklopt ei erover.
Eventueel derde laagje.

In de oven. Geen idee welke temperatuur en hoe lang, ik doe altijd maar wat.

Vurrukkeluk

bibi63

bibi63

13-08-2014 om 13:41

jacquel

Dat lijkt op een croque monsieur (een Franse tosti dus). Lekker.
Bibi

Jacquel

Jacquel

13-08-2014 om 13:57

Croque monsieur

Ja, die zijn ook lekker, Bibi. Maar het is geen ovenschotel. Wat ik lekker vind aan dit recept is de wijn.

bibi63

bibi63

13-08-2014 om 16:28

Jacquel

Lol.... Ga ik ook eens proberen.
Bibo

Lou

Lou

16-08-2014 om 14:32

Jacquel

"Wat ik lekker vind aan dit recept is de wijn."
Waarom maak je er dan in vredesnaam een hele kaasschotel van. Gewoon inschenken in een glaasje mag ook hoor

Katniss

Katniss

16-08-2014 om 15:26

Groente omdat het 'moet'

De meeste groente eet ik niet omdat ik het zo lekker vind maar omdat het Voedingscentrum zegt dat je 200 gram per dag moet eten. Met alleen vlees, aardappels, pasta, rijst, saus zou ik volstrekt tevreden zijn, maar die groenten moeten nu eenmaal. Ik vind groente ook niet vies, anders zou ik het niet eten, maar voor mij hoeft het niet zo nodig. Ik denk dat ik alleen spruitjes, asperges en venkel echt lekker vind, en geroerbakte broccoli met kaas en knoflook. Oh en aubergine in de melanzane parmigiana.
Ovenschotels zonder groente zijn niet zo moeilijk. Wel om elke dag te eten, quiche Lorraine, gegratineerde aardappel, pasta ham/kaas uit de oven, lasagne zonder groente. Mijn moeilijk etende kind krijgt vaak fruitsalade bij haar avondeten (broodje vis + fruitsalade of kale pasta met kaas en fruitsalade). Dat vindt ze wel lekker en zo krijgt ze toch haar vitamines binnen.

bibi63

bibi63

16-08-2014 om 17:00

Katniss

Niet iedereen is even dol op groente. Alhoewel jij wel juist van uitgesproken smaken houdt. Eigenlijk niet zo gek, want een laffe prak spinazie of sperziebonen hoeft voor mij ook niet persé (groente 'uit het water' zeg maar). Juist in ovenschotels (en andere 1-pans gerechten) kan je uitstekend groente verwerken, zonder dat zij overheersend zijn, sterker nog, meestal juist niet (dat zijn de kruiden, tomatenpuree, kaas enz enz) en op die manier kan je het juist smakelijk maken en toch je groenten eten.
Wat het voedingscentrum zegt, boeit mij niet bepaald, maar feit is wel dat groenten 1 van de weinige producten zijn die weinig negatieve aspecten hebben en juist wel de broodnodige noodzakelijke positieve.
En, zoals al gezegd, juist ovenschotels lenen zich uitstekend om een lekker en smakelijk gerecht te maken, waar je ook de nodige groenten in kan verwerken.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.