Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lynna

Lynna

16-12-2008 om 19:49

Overuren/vakantieuren opnemen bij vertrek uit baan?

Per 1 februari heb ik een andere baan. Ik heb nog heel wat overuren staan en wil dus 2 weken eerder vertrekken. Ik had al 3 maanden opzegtermijn en vind het ook wel mooi zo.

Nu heb ik morgen gesprek en ik weet dat zij willen dat ik langer blijf werken, namelijk gewoon tot 1 februari. In hoeverre sta ik in mijn recht door perse eerder te willen vertrekken? Kunnen zij moeilijk doen en zeggen dat ik alleen mijn overuren/vakantieuren mag laten uitbetalen en niet eerder weg mag?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha the first

Nasha the first

16-12-2008 om 22:19

Helaas

dat kunnen zij tegen je zeggen ja, en er is geen wet of wat dan ook die zegt dat werkgever jou je vrije uren moet laten opnemen.....Geeft hij je geen gelegenheid moet hij ze uiteraard uitbetalen.

Lynna

Lynna

17-12-2008 om 07:04

Lekker waardeloos....

....is dat dan. Ben ik afgelopen jaar zo flexibel geweest om veel te vervangen voor een collega, word ik daar gewoon mee afgestraft.

Ik ga straks gewoon gesprek voeren, zie wel wat ze zeggen. Maar er komt wel een probleem als zij moeilijk gaan doen.

Marianne *

Marianne *

17-12-2008 om 18:15

Wettelijke opzegtermijn 2 maanden?

Hoi,

Ik had ooit ook eens in een contract een opzegtermijn van 3 maanden, maar kon toch binnen 2 maanden vertrekken omdat dit in de wet geregeld was. Maximaal mocht er dus maar 2 maanden worden aangehouden. De wet ging dus boven mijn contract. Of dit nog zo is weet ik niet, maar dit zou dan wel betekenen dat je gewoon per 1 januari weg kan. Misschien is dit ergens na te vragen.

Succes ermee.

Groetjes,
Marianne

Angela67

Angela67

17-12-2008 om 19:25

Nu opnemen dan?

hoi Lynna,
heb je de komende weken met feestdagen vrij gepland? Ik zou in ieder geval je overuren eerst opmaken, dan kunnen ze je die vrije tijd niet meer ontnemen. Verder zou ik even een rechtswinkel bellen of vanavond even googelen hierop, misschien een site van een vakbond oid? En is het bedrijf groot genoeg dat er een P&O afdeling is? Of werkt je echtgenoot bij een bedrijf dat zo'n afdeling heeft, wie weet kan hij nog even voor je informeren? In ieder geval zou ik de vermoorde onschuld spelen tijdens het gesprek en oprecht verbaasd zijn als ze zeggen dat je het niet kan opnemen.... Kun je altijd verbaasd de deur uitlopen en aangeven dat je er graag op terugkomt...
Succes!
Angela

Nasha the first

Nasha the first

17-12-2008 om 21:19

Wettelijke opzegtermijn

voor werknemer is 1 maand, maar er mag per CAO of arbeidsovereenkomst een uitzondering gemaakt worden. Als dat 3 maanden is, dan zou jou werkgever om jou te ontslaan, 6 maanden opzegtermijn hebben....

Kijk overleggen kun je natuurlijk altijd, en misschien een beetje middelen? Elk de helft?

Nasha the first

Nasha the first

17-12-2008 om 21:34

Over je vakantie dagen en opzegtermijn

een link:
http://www.ontslag.net/stap5/begrippenlijst-v.html
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2657

En anders kun je morgen nog een afdeling Juridische Zaken van het CWI bij je in de buurt bellen (krijg je mij misschien aan de lijn )

Lynna

Lynna

17-12-2008 om 22:47

Nog wat toelichting

Ik werk in het onderwijs als ondersteuner en heb 3 maanden opzegtermijn, is in cao geregeld en gaat dan weer boven de wet, begreep ik.

Ik heb dus ook vanaf vrijdag 2 weken vakantie, dat heeft iedereen bij ons.

Toch wil ik graag die overuren ook opnemen als vakantie. Indertijd ben ik flexibel geweest, nu mogen zij die flexibiliteit tonen, vind ik. Er is al een opvolger voor mij, dan begint die maar 2 weken eerder. Uit laten betalen vind ik zo zonde, daar hou je zo weinig aan over.

Maar als het moet wil ik wel middelen, dan laat ik een week uitbetalen en wil perse nog een week vrij. En anders meld ik me maar ziek die laatste week (of kom ik dan in grote problemen????).

Het vervelende vind ik dat ik eigenlijk helemaal geen zin heb in problemen, ik heb er prettig gewerkt en wil het graag prettig afsluiten.

Het gesprek heb ik overigens nog niet gehad, de afdelingsleider had blijkbaar geen tijd.

Prulletje

Prulletje

17-12-2008 om 23:52

Volgens mij...

Staat de wet boven de CAO en niet andersom. Waar heb je anders wetten voor?

Prulletje

Onderwijs

Gewoon een maand opzegtermijn hoor!

En wet gaat altijd boven CAO. Een wet is namelijk een wet, en een CAO is niets meer dan een overeenkomst.

Hoho dames

Je hebt in het arbeidsrecht niet alleen dwingend recht (geldt altijd) en regelend recht (geldt als je niets anders hebt afgesproken). Er zijn ook nog tussenvormen, half- of driekwartdwingend recht. Dat is recht dat niet in alle gevallen dwingend is maar waar ook niet zonder meer van afgeweken mag worden. Er mag bijvoorbeeld alleen in een CAO of alleen in een regeling met de personeelsvertegenwoordiging van afgeweken worden.

Je kunt dus niet zomaar zeggen dat de wet boven de CAO gaat, dat hangt ervan af of die regel dwingend, driekwartdwingend, halfdwingend of regelend recht is.

Mijn advies is altijd een rechtenstudie (maar er zijn heel veel redenen om die niet te volgen) of als goedkoop alternatief een lidmaatschap van de vakbond.

Of gewoon je poot stijf houden.

Lynna

Lynna

18-12-2008 om 09:40

Vakbond gebeld

Vakbond gebeld. In cao staat dat overuren worden opgenomen in tijd (art 2.3 lid 3). Tenzij er duidelijk is afgesproken dat je er een financiele vergoeding voor krijgt en dat is niet het geval.

Mochten ze perse willen uitbetalen, moeten ze met een goed voorstel komen, zegt het juridisch loket van de vakbond. In de cao staat namelijk niet wat het uurloon is, dus wat betaal je dan voor een overuur?
Dan gaat er van die uitbetaling 50% belasting af. Dus dan moet dat voorstel wel heel goed zijn

reina

reina

18-12-2008 om 18:52

Dirksmama

het ligt er bij het onderwijs aan hoe lang je ergens werkt, ik had toch echt een keer 3 maanden opzegtermijn, wat mijn nieuwe school niet leuk vond, maar ze moesten toch wachten tot ik kwam

Belasting

Die belasting, dat is bij mijn weten het beruchte 'bijzonder tarief'. Als je normaal gesproken in een veel lagere schijf zit kan het voordelig zijn om over het bewuste jaar aangifte te doen, en de kans bestaat dat je dan een deel van de ingehouden belasting alsnog terugkrijgt (waarmee het nadeel van uitbetaalde vakantiedagen feitelijk weer vervalt).

Groeten,

Temet

Lynna

Lynna

18-12-2008 om 20:27

Gesprek gehad

Ik heb vanmiddag gesprek gehad en dat verliep tot mijn verbazing zeer positief! Net of hij dit draadje gelezen heeft want hij was als een blad aan de boom omgedraaid. Ik mocht kiezen of mijn opvolgster eerder in dienst zou komen of dat ik per 1 februari zou vertrekken maar dan 2 weken langer in dienst zou blijven zodat ik normaal salaris zou krijgen en niet in een bijzonder tarief zou vallen. Gelukkig wil mijn opvolgster eerder komen, dus is 15 januari mijn laatste werkdag!

Nog een half dagje werken, dan 2 weken vrij, dan 1,5 week werken en dan weer 2 weken vrij. Heerlijk.

Dank voor jullie input!

Nasha the first

Nasha the first

18-12-2008 om 22:56

Kijk

praten loont )

Heb het vandaag op het werk nog even uitgezocht, in 1e instantie is de wet bepalend, maar staat er in de wet dat er per cao mag worden afgeweken dan is de cao bepalend. Er kan ook nog in de wet staan dat cao of schriftelijk kan worden afgeweken, dan is of cao of bijv. arbeidsovereenkomst bepalend....

Reina

Toen ik weer in het onderwijs ging werken kreeg ik te horen dat de opzegtermijn van 3 maanden in het onderwijs verlaagd was naar 4 weken. Dat was inmiddels al weer 7 jaar geleden.

reina

reina

19-12-2008 om 14:16

Vreemd, dirksmama

Want ik hoor het nog steeds (??), bij mij was het in 2002 ook nog zo, ik kon per 1 december een nieuwe baan krijgen, maar kon pas op 1 april bij mijn oude school weg, de school erna heeft daarover nog contact opgenomen met mijn oude bestuur, is niet gelukt de tijd te verminderen. Meer weet ik er ook niet van

even zo

even zo

20-12-2008 om 10:07

Overleg

Ik ben van p&o en adviseer leidinggevenden altijd te proberen er in alle redelijkheid uit te komen. Stel dat je iemand aan 3 maanden wilt houden en hij komt na 1 of 2 maanden gewoon niet meer... (en ja, dan kun je wel een heleboel overhoop gaan halen maar dat kost alleen maar veel geld en tijd en ergenis). Daar komt nog bij dat de motivatie bij de medewerker bij een conflict over de opzegdatum vaak ver te zoeken is...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.