Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tirza G.

Tirza G.

16-11-2011 om 19:06

Pindasaus

En nou wil ik het eindelijk eens hebben: lekkere pindasaus. Ik heb alle voorverpakte merken van de winkel uitgeprobeerd, zowel vries als waterbijgooi als opwarm als als als en het is allemaal níks. Wat is jullie succesrecept?

Tirza


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Toko

heb je wel eens bij de toko gehaald?
Heerlijk. Eventueel wat sambal erzelf bij doen en wat gember. Ik heb een aantal geprobeerd en weet nu wat m'n favorieten zijn.

Wyko

Ik zweer bij de saus van Wyko. Zit in een emmertje en je doet er water bij. Je hebt ook een kant en klare variant maar die vinden wij niet lekker.
Zelf maken doe ik nooit. Lekkerder dan de Wyko saus krijg ik het toch niet

Roosje Katoen

Roosje Katoen

16-11-2011 om 20:51

Calve

Uitje bakken met wat knoflook, gember en sambal. Paar limoenblaadjes erbij in hele dunne reepjes gesneden, soms nog een stengel citroengras in dunne schijfjes. Pindasaus erbij, water en wat citroensap... heerlijk!

Hier

Ik maak het altijd zelf met:

- 5 eetlepels pindakaas (liefst een goedkoop huismerk)
- 5 eetlepels ketjap
- teentje knoflook
- beetje sambal
- 2 eetlepels azijn (of citroensap)
- 2 eetlepels bruine suiker
- eventueel fijngesnipperd uitje erdoor

Alles bij elkaar in een pannetje gooien, water toevoegen en opwarmen terwijl je blijft roeren.

Chris

Tirza G.

Tirza G.

16-11-2011 om 21:16

Toko

Er is hier geen toko Diep donker Zeeland

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

16-11-2011 om 21:16

Wyko

Hebben ze dat bij de Ap?

Tirza

Grappig...

ik ben sinds een paar maanden aan de zelfgemaakte pindasaus. Eerst altijd pakjes. Luiigheid, want ik ben helemaal geen pakjesmens, maar er waren hier maar 2 vd 5 pindasausliefhebbers (bij de bami of zo) dus dan was een zakje wel handig.

Sinds ik het eindelijk zelf maak lust opeens iedereen pindasaus! Hahaha! Geen idee of mijn recept 'goed' is, want het is een uitgemiddelde van wel 100 versies die ik her en der gelezen heb.

Ik fruit een uitje met knoflook. Dan gaan er een paar flinke scheppen pindakaas bij. Klein scheutje melk (mag niet volgens mij, maar ik doe het toch) en royaal sambal & ketjap (lekkere ketjap!) Dan water toevoegen tot de gewenste dikte. Stukje gemberwortel erbij (moet eigenlijk geraspt denk ik, maar ik doe een paar mootjes geschild die ik er later wel weer uitpluk) en lekker laten sudderen. Beetje suiker mag. Beetje laos doet het ook goed (ook geen idee of dat hoort, maar ik heb het ergens gelezen en uitgeprobeerd, en ik vind het lekker)

Evt meer ketjap of sambal als je dat lekker lijkt (even proeven).

Mocht het al sudderend 'schiften' (dat de olie erop gaat drijven) ...klein scheutje melk erbij, roeren & het is weer ok.

Het is eigenlijk een werkje van niks.

Ingrid

Oh ja,

iets zurigs gaat er ook altijd door. meestal een kneepje citroen....

Ingrid

Tirza, wyko

Ap heeft het normaal gesproken wel, misschien de inimini's niet. C1000 heeft het ook. Staat altijd helemaal onderin.
Zelf maken lijkt me best een keer leuk, maar als ik zo de recepten zie en wat je moet doen.........

Vic

Vic

16-11-2011 om 22:34

Emmertje

Tegenwoordig heb ik meestal van die diepvriesbakjes, omdat ik toch de enige ben die het eet, maar vroeger kocht ik een emmertje van Remia ofzo. En dan voegde ik nog zelf een theelepeltje sambal, scheutje ketjap en teentje knoflook toe. Helemaal zelf maken met een pot pindakaas heb ik ook wel gedaan. Het is eigenlijk geen werk, maar schiet er nu toch bij in.

Ach...veel werk?

een uitje fruiten, en verder een paar scheppen & scheuten van t een of ander. Voordeel ten opzichte van sausjes die van een roux gemaakt worden is dat je met pindasaus tenminste niet minuten hoeft te roeren in iets bloem-boterigs dat moet garen en wel of juist niet bruin moet worden, en dan heel voorzichtig het vocht toevoegen. nee, je fruit je uitje & mikt de rest er gewoon bij. Niks garen, niks wachten. En het koekt ook niet zo naar aan als iets met melk. Staat gewoon lekker te pruttelen terwijl je de bami afmaakt & een omeletje bakt...

Ingrid

Oosterse prins

Als het makkelijk & snel moet doe ik poeder van de Oosterse prins, versie gado-gado saus, in een pannetje met water. Heerlijk! Dat vul ik voor de kinderen wel aan met pindakaas, want hij is wel een beetje pittig. Maar ja, daarvoor moet je dus wel naar de toko. Andere optie is van Calve de pittige pindasaus, ook aangevuld met gewone pindakaas, beetje ketjap, beetje citroensap. En anders lijkt die van Ingrid me ook heel lekker!
Engeltje

Sascha2

Sascha2

16-11-2011 om 22:57

Mengsel

Ik gooi vanalles bij elkaar:
Bruine basterdsuiker in een pannetje, even laten caramelliseren. Dan flink wat pindakaas, scheut ketjap, scheut ketchup, scheutje rijstazijn, wat melk om de saus op gewenste dikte te krijgen, wat knoflook, gemberpoeder, paprikapoeder en dan proeven hoe het smaakt.

Sascha2

Sascha2

16-11-2011 om 22:58

Warme melk

Vergeet ik erbij te zetten dat ik de melk wel even opwarm voordat hij in het mengsel gaat

+ Brunette +

+ Brunette +

16-11-2011 om 23:05

Mijn versie.

Het precieze recept heb ik nooit aan wijlen mijn indo-moeder gevraagd, maar enkele flarden heb ik wel onthouden.
Ui en knoflook hoeft eigenlijk niet (doe ik wel). Belangrijker volgens haar is het zuur-zoet element, dus suiker, liefst goela djawa, en citroensap of een scheutje azijn. Geeft inderdaad meer pit, alle exotische kruiden en sambals ten spijt.
Beetje sambal of als je dat niet in huis hebt, iets anders pikants, desnoods veel zwarte peper. Kruiden naar smaak, ik ben geen gembermens maar strooi wel ketoembar en komijn erbij, eventueel een klein snufje kerrie. Ketjap hoort er eigenlijk ook niet in maar doe ik wel.

Wat gebakken moet worden even bakken, dan pindakaas erbij, laten smelten en mengen met water. Melk doe ik ook weleens, voor de extra eiwitten. Gewoon koud uit de koelkast.

Conimex

Van die pasta waar je water bij moet doen. Wij vinden hem erg lekker.
G

Mijn recept

Drie delen goedkope pindakaas (geen smeuige) op een deel suikerstroop. Sambal en veel ketjap. Wat kruiden naar smaak (bijv sereh). En dan melk erbij en roeren en laten koken. Steeds een scheut melk erbij en even proeven of er bijv meer pindakaas, ketjap etc bij moet. Erg lekker.
Maar we gebruiken ook wel Wyko. Vind ik minder lekker dan de eigen saus. Hoewel ik de pindakaas vroeger beter geschikt vond, bijna alles is smeuig (Calve-achtig) gemaakt. Het lekkerste voor pindasaus is pindakaas dat onderin de pot echt hard wordt.

Voordeel van zelf maken

is dat je de hoeveelheid neemt die je nodig denkt te hebben. Geen irritant veel restsatesaus meer.
Ik doe het ook zo ongeveer als bovenstaande reageerders. De kruiden variëren bij mij nog wel eens wat. Net wat ik tegen kom in de kast of heb liggen in de diepvries of zin in heb. Ik voeg overigens itt de rest geen suiker toe. Ik vind het zo wel zoet genoeg. hoezo mag er eigenlijk niet een scheut melk in, IngridT?
Overigens kun je je tokoaankopen ook gewoon laten bezorgen, zelfs in diepdonker zeeland: www.onlinetoko.eu

Merel

Merel

17-11-2011 om 08:40

Silone

Nou dat je de hoeveelheid neemt die je nodig denkt te hebben kan met zo'n emmer wijko ook. Je schept er namelijk uit wat je nodig hebt en de rest laat je in de pot, je kan het heel lang bewaren.
Maar even wat anders. Smaakt die satesaus die zelfgemaakt is dan naar satesaus van de chinees of naar satesaus van de snackbar? Ik vind dat namelijk nogal verschillen. Of noemen ze dat pinda saus? Of is er nog verschil tussen satesaus en pindasaus?
Ik vind die van de snackbar dus lekkerder dan van de chinees.

Wat ik doe

is wat knoflook fruiten, paar flinke eetlepels pindakaas,geen voorkeur voor een merk, de ene keer met stukjes noot erin, dan weer niet, net wat ik in huis heb. Dan sambal erbij, theelepel ofzo maar meer mag natuurlijk als je van pittig hout. Ketjap, een flinke scheut en bruine suiker, hoeveel hangt af van hoe zoet je hem wil hebben en dan gooi ik er een blikje kokosmelk bij. Laten pruttelen tot hij de gewenste dikte heeft. Laatst nog gemaakt voor een feestje met lekker stukjes kip en stokbrood, ging schoon op.
Vroeg me trouwens ook af waarom er geen melk in zou mogen, als ik geen kokosmelk heb gebruik ik altijd melk. Dan moet ik hem wel in de gaten houden, het kookt in en wordt te dik en ik moet vloeistof toevoegen om hem op de juiste dikte te houden.

Cakey

Merel

Mijn satesaus smaakt naar geen van beide, omdat ik er relatief veel meer ketjap en sambal in doe, en bij mij de saus wat dunner is. Veel donkerder ook door de ketjap. Lekkerder ook
Overigens als je er sate bij maakt, strooi dan ook nog gefrituurde uitjes erover, lekkerrrrr.

Snackbar

Die van de snackbar is veel zouter en dikker omdat de hele dag die saus warm gehouden wordt.

Yura

Yura

17-11-2011 om 10:01

Kant en klaar

Zelfgemaakte pindasaus kun je overigens ook prima invriezen hoor, dus zo heb ik altijd kant en klare pindasaus in huis, namelijk in de diepvries en als het gelijk in de koelkast doet in een tupperwaretje blijft het ook nog zeker een week goed. Ik gebruik overigens altijd juist de goedkoopste huismerk pindasaus, meestal euroshopper, maar die van de Aldi vind ik eigenlijk het beste, maar daar kom ik niet zo vaak. Ik heb wel altijd een potje gemalen knoflook in de koelkast staan, zo heb je heel snel je zelfgemaakte pindasaus klaar, ik gebruik ook geen uitjes, dus hoef niks te snijden, wat toch het meeste tijd kost. Zelfs mijn dochter van 12 kan zelf pindasaus maken in hooguit 10 minuten.

Merel

Merel

17-11-2011 om 10:57

Judith-t

Afgezien van dat de saus bij de snackbar zouter en dikker is, hij smaakt ook totaal anders dan saus van de chinees.
Chinees is vaak meer pindakaaskleur en die van de snackbar is gewoon bruin.
Ik vind de sauzen van de snackbar dus altijd qua smaak op elkaar lijken (de pindasauzen dus) en idem bij de chinees, welke chinees ik hier in de buurt ook heb, al hun pinda sauzen lijken ook wel weer op elkaar, en die zijn weer anders dan die van de snackbar.
Welke receptjes zie ik hier dan? Die van de snackbar of die van de chinees? (of misschien wel een mixje van beiden?)

Merel

Waarschijnlijk gebruiken ze andere standaard sauzen uit emmers. Een echte chinees hoort geen pinda of sateh-saus te hebben: dat is meer Indonesisch. De receptjes die je hier ziet dat zijn de Indonesisch of surinaams. En die kan je ook lang op het vuur laten staan, dagen achtereen. Dan smaken ze ook dikker, sterker en zouter (er zijn twee 'smaak'dragers: zout en vet (of olie).. zit dat er niet in, proef je de smaken van een gerecht veel minder of niet.

In die emmer-variant zit volgens mij geen citroen-smaken of gember, bijv.

Pindasaus vs satesaus

Kijk, in het echie - dus in Indonesië - is er inderdaad verschil tussen pindasaus en satesaus. Weet ik van mijn partner, die daar oorspronkelijk vandaan komt.
Je hebt pindasaus over de sate, over de gado gado, over de lotek, over de pecel, etc, en dat zijn allemaal andere sausjes.
Aldus nog steeds partner. Die zelf zijn saus altijd uit een bakje van éen van de Nederlandse fabrikanten haalde. Dus de theorie heeft-ie wel onder de knie, maar de praktijk....

Overigens: als je die dikke stroperige Indonesische ketjap gebruikt (van AAA of Kaki Tiga bijvoorbeeld, ook bij de grotere supermarkt in het schap) dan zou ik er niet meteen ook nog iets suikerigs bij doen.

Groeten,

Temet

Melk vs water...

Volgens mij zit daar ook dat melk vs water verschil in, tussen pinda & satesaus. Ik heb tenminste in mijn zoektocht naar HET recept voor pindasaus ergens gelezen dat melk eigenlijk not doen was. Net zoals er door echte spaghetti carbonara geen room mag zeg maar. Die melk zal dan wel voor satesaus zijn of zo. (en dat terwijl ik het verschil eigenlijk niet eens weet verder tussen satesaus en pindasaus)

maar ik doe lekker wat ik zelf wil. En da's eerst een scheut melk & dan water erbij. Pintesaus. Of sandasaus./ Zoiets.

Ingrid

Not doen...proest.

da's de groningse versie van 'not done'...

Ingrid

'k wait ook nait

Ik koop bij de toko wel eens poeder om gadogadosaus te maken. Is wat oranjeachtiger van kleur, smaak is ook iets anders.
Maar wat nu waar hoort? Geen idee.
Had jij niet ooit eens sate gambing gemaakt, Temet en hoorde daar dan ketjapsaus bij ipv satesaus?
Overigens gebruik ik idd uitsluitend kaki tiga, katjap medja No 1.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.