Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Plafondlampen woonkamer gezocht

De huidige woonkamer was ooit woonkamer en slaapkamer. Dat betekent ook dat er twee lichtpunten zijn in de (voormalige) woonkamer en eentje in de (voormalige) slaapkamer.
Het ene lichtpunt krijgt een mooie hanglamp voor boven de eettafel terwijl de twee lichtpunten in het zitgedeelte komen.
We komen er niet uit wat voor lampen we daar gaan ophangen. 

Wat denken jullie?

Bijtje82

Bijtje82

19-11-2022 om 19:37

Beetje lastig. Hangt helemaal van je interieur stijl af en je budget.

Geen. Twee staande lampen gekocht. Veel flexibeler.
Gr Angela

Bijtje82

Bijtje82

19-11-2022 om 19:49

Angela1967 schreef op 19-11-2022 om 19:47:

Geen. Twee staande lampen gekocht. Veel flexibeler.
Gr Angela

TO vraagt toch niet wat jij gekocht hebt?

Misschien een plafondlamp met verschillende spotjes? Die richt je dan opzij en op de muur voor indirecte verlichting. 

Bijtje82 schreef op 19-11-2022 om 19:49:

[..]

TO vraagt toch niet wat jij gekocht hebt?

Nee maar het lijkt zo verplicht, ieder huis in de straat heeft het hier (nieuwbouw/allemaal) en als je dat prettig vindt is dat prima, maar het hoeft niet én je kunt het aansluitpunt ook best netjes wegwerken. Ik bedoel het dus als out of the box, mocht je dat niet begrepen hebben? Had ik dat misschien beter moeten opschrijven?

En ten tweede een standaard reactie aan jou; op een discussieforum is het niet verboden iets te schrijven dat niet 100% aansluit bij de beginposting. 

gr Angela

KnorrendKitten

KnorrendKitten

19-11-2022 om 20:58 Topicstarter

Staande lampen komen er ook wel hoor.
Maar we vinden het wel fijn om als je de kamer in komt dat je gelijk licht hebt.
Het lichtknopje voor de ‘eetkamer’ is een paar stappen van de kamerdeur vandaan.

9509_102302_1.jpg

Zoiets hebben wij laatst bij vrienden zien hangen. Vond t verrassend leuk (ik zou wel een dimmer gebruiken zodat je t ook als sfeer/ achtergrond verlichting kunt gebruiken) 

KnorrendKitten schreef op 19-11-2022 om 20:58:


Maar we vinden het wel fijn om als je de kamer in komt dat je gelijk licht hebt.
Het lichtknopje voor de ‘eetkamer’ is een paar stappen van de kamerdeur vandaan.

Ik weet niet of het een optie is voor jullie, maar als je het belangrijk vindt meteen licht te hebben bij binnenkomst dan zijn Philips Hue lampen (incl. een bridge) misschien een idee? Ook op afstand te bedienen via een app (lichten aan/uit doen als je(nog) niet thuis bent) en diverse mogelijkheden om lichtpunten te combineren met bijv 1 knop/sensor naast je voordeur, waardoor alles of een deel vd lampen aangaan bij voorbijlopen. 

Het is best prijzig, maar ik vind het een geweldig systeem, ook bij uitbreiding.

KnorrendKitten schreef op 19-11-2022 om 20:58:

Staande lampen komen er ook wel hoor.
Maar we vinden het wel fijn om als je de kamer in komt dat je gelijk licht hebt.
Het lichtknopje voor de ‘eetkamer’ is een paar stappen van de kamerdeur vandaan.

Dan zou ik gaan voor draadloze knoppen. 

Zo handig.

De schakelaar voor het keukenlicht ligt bij ons op de keukentafel want dat is handig om de lichtsterkte tijdens je tafelactiviteit (huiswerk maken of dinertje) aan te passen. 

En de ander ligt in de woonkamer daar waar we binnen komen. 

Zelfde met de verlichting van de overloop, boven en beneden hebben we die aan de muur gemonteerd maar zoon en ik hebben elk ook een schakelaar in onze slaapkamer, dan hoeven we niet te zoeken als we 's nachts naar het toilet willen.

@knorrendkitten

Wij hebben originele Henri Mathieu lampen.
Jaren 60, maar het is nog steeds erg modern!! 

Gedraaid aluminium, kleurtje aan de binnenkant...en zijn er in diverse soorten en maten.
Van hanglampen tot staande lampen..bijzonder fraai spul (een nette originele Mathieu hanglamp kost helaas wel een paar centen!!) 

Afijn, dat spul past in diverse interieurs! 

Na jaren een hanglamp te hebben gehad hebben wij daar spotjes gehangen. Beetje tijdloos saai model. Voordeel is, dat ze nooit in de weg hangen (met feestjes, of als je de kamer weer eens anders wilt inrichten) en ze vallen me niet eens meer op (dus ben je ook niet zo snel erop uitgekeken qua stijl) En we hebben staande lampen en een tafellamp. Die spotjes zijn er echt alleen voor het eerste snelle licht even en wanneer er echt even fel licht nodig is om bijv. wat te doen aan de tafel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.