Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

10-06-2013 om 17:46

Plantkeuze voor naast de deur

Bevriende buren zijn een paar dagen weg. Naast hun voordeur staan aan weerskanten twee lege bakken die nu als kattenbak dienen. Ik wil ze graag verrassen met een leuke plant want nu is het zo kaal.
Wat voor sterke, liefst geen onderhoud vragende plantjes zal ik kiezen? (evt. winterhard, maar hoeft niet, wel liefst lang mooi zonder veel zorgen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mari39

mari39

10-06-2013 om 18:22

heb hortensia's er in staan maar die moet je wel in de gaten houden wb water geven: hebben veel nodig. Buxus zie je ook veel, maar die vind ik een beetje saai.
Als het een schaduwkant is, doen vlijtig liesjes het altijd heel leuk: bloeien tot aan de vorst.
Vaste bloeiende planten, ook voor schaduw: geranium rozanne. Andere, meer voor zon: geranium patricia.

Lief van je trouwens, om dit te doen voor je buren, Rafelkap!!

Mamvantwee

Mamvantwee

10-06-2013 om 19:03

Lage wintervaste bloeiers

Campanula, paars en/of wit; groeit als een tierelier en bloeit heel lang (ook nu), bij mij heeft het zich inmiddels ook buiten de potten gevestigd in kieren en spleten.

Of violen, die doen het bij ons tenminste ook goed. Of een hosta, die hebben vaak mooie bladeren met meer kleuren groen. Daar moet je wel de slakken uit weghouden (ik heb slakkenkorrels van Bayer die erg goed werken).

groet, Mamvantwee

Hoe zonnig en hoe nat?

ik denk dat je eerst twee vragen moet beantwoorden: 1) hoe zonnig is de plek en 2) hoeveel vocht houdt de grond vast. Als je in stenige droge grond in de volle zon een hortensia plant mag buur er wel met de gieter naast gaan zitten, anders is het stervensbegeleiding. Om maar een voorbeeld te noemen.

Hoewel je je vermoedelijk aan violen niet echt een buil kunt vallen, die doen het geloof ik in zon en schaduw wel. Maar zijn weer niet winterhard, helaas.

Groeten,

Temet

Mamvantwee

Mamvantwee

10-06-2013 om 22:55

Violen kunnen wel winterhard zijn

Er zijn nogal wat soorten violen. Wij hebben kleintjes in de tuin die elk jaar weer opkomen en bloeien. Zelfs na de afgelopen winter heb ik ze weer in de tuin. En van die grote violen zijn er ook veel vaste plant, en winterhard.

groet, Mamvantwee

Sjansje

Sjansje

10-06-2013 om 23:28

Mijn favoriet

Lavendel! Ruikt heerlijk en overleeft (meestal) de winter. Verder weinig onderhoud nodig, alleen af en toe de uitgebloeide bloemen afplukken. En daar kan ze dan weer van die lekkere geurzakjes van maken en jullie mee verrassen

Fiorucci

Fiorucci

11-06-2013 om 07:14

Violen zijn soms winterhard

Er zijn zeker winterharde violen.

Rafelkap

Rafelkap

11-06-2013 om 09:46

Dat wordt nog

moeilijk kiezen. Die 'geranium rozanne' is de langst bloeiende, dat klinkt wel goed. Aan de andere kant zijn viooltjes altijd goed maar lavendel vind ik ook wel weer erg lekker ruiken.
Ik denk dat ik voor de lavendel gaat want daar worden de bloemetjes vast niet zo van geplukt door haar dochtertje. En die kan ook wel tegen een stootje.
Dank voor de input, ik ga overmorgen naar het tuincentrum!

Ef

Ef

11-06-2013 om 13:04

En nou maar hopen,

Dat de katten de plantenbak niet als kattenbak blijven gebruiken. Ik zie die van ons nog zitten; met zijn dikke kont in mijn plantenbak met leuke net gekochte, lekker ruikende (toen nog wel) plantjes...

Fiorucci

Fiorucci

11-06-2013 om 16:29

Bamboe

Bamboestokjes helpen daar goed tegen,puntje naar boven..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.